PDA

View Full Version : G Major 2



VincentZaalberg
20 januari 2012, 21:32
Hey,

wie weet te vertellen hoe je de G Major 2 zo kan programmeren dat je effecten kunt aansturen in stompbox stijl?

Dus als ik op het midi floor board op knop X trap er bijvoorbeeld een Chorus aan gaat en als ik nogmaals op knop X trap hij weer uit gaat.

Hulp stel ik erg op prijs!

Cheers, V

e!
20 januari 2012, 22:17
In feite lijkt me dit een kwestie van RTFM(s), maar je pedal board zal moeten worden ingesteld zodat de knoppen control signalen uitsturen i.p.v. program changes.

Vervolgens zul je in de handleiding van je pedalboard moeten opzoeken welke knop welk control nummer uitstuurt en deze in de patch of globally (weet niet wat je G kan) in de G moeten mappen naar de functie die je ermee wilt toggelen.

Sommige pedal boards met veel knoppen kunnen gesplit worden, zodat een aantal knoppen program changes uitsturen en een aantal control signalen bv. bovenste en onderste rij.

VincentZaalberg
21 januari 2012, 00:25
hi,

ja ik kun je eindelijk volgen na veel geklungel op de g major. het werkt zoals je beschrijft inderdaad. je kunt binnen 1 patch op de g major blijven of de patches juist gebruiken om een ander effect aan te zetten door deze anders te programmeren.

wat ik alleen graag wil weten is waarom CC's die ik stuur in de ene mode (CC only mode) van de midi controller wel effecten binnen 1 patch op de g major aan/uit kunnen toggelen. terwijl als ik in een andere modus (PC en/of CC mode) zit op de midi controller veroorzaakt precies dezelfde CC alleen dat het effect uit gaat maar nooit aan.

weet jij dit?
(ik gebruik dus een Roland FC-300 als floor board)

mijn dank is groot!

e!
21 januari 2012, 02:42
Nee, dat kan ik zo niet verklaren. Das wel echt butt. Staat je G2 ontvangstkanaal op "omni"? Zo niet, dan zou ik em daar op zetten.

Verder bestaat er nog het verschil tussen "momentary" en "toggle" mode. Weet niet of je Roland deze instelling kent, maar zo ja, zet em dan op toggle.

Meer kan ik nu ff niet bedenken, maar wat dit soort dingen betreft geldt echt zeer ernstig RTFM (mocht je dat nog niet gedaan hebben). Zo heb ik t i.e.g. ook geleerd.

hole
21 januari 2012, 12:44
Ken de FC300 verder niet, maar volgens de handleiding (p16) kun je in Standard mode (dus de modus waarin je PC en CC kunt sturen) alleen CC's sturen met de expression pedals en de CTRL pedalen, dus niet met de genummerde pedals.

Je zegt ook dat je aan het klooien bent geweest op je Gmajor. Om dit in te stellen moet je toch echt op je FC300 aan de gang.

Je geeft aan dat in de STandard mode je alleen effecten uit krijgt en niet aan. Als je dat doet, veranderd dan het nummer in het display van je Gmajor? Zo ja dan ben je PCs aan het sturen en geen CCs.



Als je in de buurt van Tilburg woont wil ik best een keer langskomen/afspreken om te kijken of ik kan helpen.

dml
21 januari 2012, 13:01
Inderdaad, in Standard mode kunnen de nummer-footswitches geen CC's verzenden.

VincentZaalberg
21 januari 2012, 16:55
hallo,

bedankt voor alle hulp.
manuals heb ik beide inderdaad ook al 30x uitgelezen en nagekeken.

maar het gaat dus niet om de STANDARD mode op de fc-300 maar de PATCH mode. daar kun je pedalen programmeren alleen CC's te sturen, daarmee probeer ik dan de effecten in de preset op de g major aan/uit te schakelen. maar helaas.

momentary en toggle (of latch zoals het heet op de roland fc-300) mode kun je inderdaad ook nog verwisselen maar helaas had dit geen effect (hij stond al op latch).

wat ik apart vind is dat het in CONTROL mode wel werkt in stompbox stijl maar in PATCH mode niet, terwijl ik volgens de roland wel dezelfde boodschap verstuur. wellicht voegt de CONTROL mode automatisch een boodschap toe zoals iets met midi OFF messages. dat gedeelte van het programmeren snap ik nog niet helemaal. maar de midi ON message is hetzelfde in ieder geval.

iemand die weet wat midi OFF en stream ON en stream OFF is?
ik vermoed dat het hiermee te maken heeft.

cheers, vincent

dml
21 januari 2012, 17:51
Okay. Is al wel een tijdje geleden dat ik een FC-300 heb gehad maar volgens mij moet je in Patch mode altijd beginnen met een Stream On commando. Alles wat achter dit commando zit, zijn de CC's, PC's, Note on's, enz. Dus zolang je geen stream-commando geeft, gebeurt er niets.
Het is in ieder geval een hele omslachtige manier van programmeren en was voor mij ook de reden om 'm weer te verkopen.

e!
21 januari 2012, 18:29
Aan/uit commando's met 128 step MIDI expressie pedalen.. ? Geen goed idee.

Beter werkt dan FX level of mix verhoudingen voor het "in/uitschakelen" met je expressiepedalen.

dml
21 januari 2012, 19:24
Aan/uit commando's met 128 step MIDI expressie pedalen.. ? Geen goed idee.

Beter werkt dan FX level of mix verhoudingen voor het "in/uitschakelen" met je expressiepedalen.

Waarom niet? Als je het goed instelt, werkt het prima.
De normale expressiefunctie moet je een bereik van 1 tot 110 geven. Een effect aan en uitzetten doe je met een bereik vanaf 127 (toe down) en dan zet je het exp. pedaal op "toggle".
Maar dit kun je bij de FC-300 veel beter instellen omdat ieder expressiepedaal ook nog een Exp. ON/OFF functie heeft welke al automatisch "buiten" het bereik van waarde 128 ligt, het pedaal moet je fysiek "doordrukken", net als bij een wah.

e!
22 januari 2012, 00:29
Waarom niet? Als je het goed instelt, werkt het prima.
De normale expressiefunctie moet je een bereik van 1 tot 110 geven. Een effect aan en uitzetten doe je met een bereik vanaf 127 (toe down) en dan zet je het exp. pedaal op "toggle".
Maar dit kun je bij de FC-300 veel beter instellen omdat ieder expressiepedaal ook nog een Exp. ON/OFF functie heeft welke al automatisch "buiten" het bereik van waarde 128 ligt, het pedaal moet je fysiek "doordrukken", net als bij een wah.
Tja, dat is een ander verhaal. Met mijn Art X15 heb ik daar minder goeie ervaringen mee.

dml
22 januari 2012, 07:09
Tja, dat is een ander verhaal. Met mijn Art X15 heb ik daar minder goeie ervaringen mee.

Wat je zou kunnen doen bij je X15 is onder elke exp.pedaal een rubbertje plakken. Het verkleint je sweep wel maar je on/off functie wordt een stuk beter bedienbaar.

e!
22 januari 2012, 11:03
Wat je zou kunnen doen bij je X15 is onder elke exp.pedaal een rubbertje plakken. Het verkleint je sweep wel maar je on/off functie wordt een stuk beter bedienbaar.
Ok, ik begrijp niet helemaal hoe dat zou helpen, maar bedankt voor de tip.

Vooralsnog heb ik t echter niet nodig, want ik gebruik momentaal stompboxes en bij de X15 werkt de CC functie met de knoppen perfect :satisfie:

dml
22 januari 2012, 12:04
Ok, ik begrijp niet helemaal hoe dat zou helpen, maar bedankt voor de tip.

Vooralsnog heb ik t echter niet nodig, want ik gebruik momentaal stompboxes en bij de X15 werkt de CC functie met de knoppen perfect :satisfie:

Het geeft hetzelfde gevoel als bij een normale wah. Onder een wahpedaal, dus het pedaal wat op en neer gaat, zitten aan de teenzijde twee rubbertjes die je met wat kracht moet indrukken om de switch te (de)activeren.
Bij een exp.pedaal zit die switch er niet maar daarvoor in de plaats gebruik je waarde 128 en alles wat je real time met CC wil bedienen krijgen de waardes 1 - 110 (of iets hoger).

VincentZaalberg
22 januari 2012, 13:01
hi,

bedankt voor alle suggesties.

@dml:
ik denk dat je gelijk hebt over de streams. volgens mij kun je alleen niet zeggen stream ON/OFF maar is stream de verzamelnaam voor alle info die je per pedaal kan programmeren: midi ON (PC/CC's), midi OFF (ook PC/CC's) en nog een hele rij met *iets* ON en *iets* OFF.
waar de handleiding alleen totaal tekort schiet is te beschrijven waarvoor deze data kan dienen en hoe je het zou kunnen gebruiken.

de Roland FC-300 is te gek omdat je in PATCH letterlijk alles aan 1 knop kan toewijzen. het volgens mij de enige midi footcontroller die dit kan.

maar de Voodoo Lab Ground Control Pro heb ik gemerkt kan wel CC's sturen die een effect binnen een G Major Preset aan/uit kunnen togglen, terwijl je in dezelfde bank met andere knoppen nog PC's kunt sturen. Hoe dit met de Roland FC-300 in PATCH mode kan ik echt niet vinden.

dus ik ga toch maar aan de Ground Control Pro.

mocht iemand het raadsel ontcijferen dan hoor ik het graag.

gr. vincent

dml
22 januari 2012, 13:39
Je start inderdaad met het commando Stream On en binnen dat commando kun je dus allerlei midi commando's zetten. In wezen is het niet anders dan het programmeren van/in een computer, TCP/IP. Je verstuurt voor een commando dan ook een pakketje met data die in principe altijd met hetzelfde begint.

De FC-300 is wat dat betreft een "echte" midi controller die niet alleen voor gitaristen is bedoeld, zoals een GCP dat wel is. De PMC-10 van DigiTech was ook een dergelijke footcontroller, dus als de FC-300. De Yamaha MFC-10 overigens ook.

Stel dat je toch besluit 'm te houden en het programmeren lukt je, dan is het nog een hele kluif om te onthouden onder welke knop welke commando's zitten.

VincentZaalberg
23 januari 2012, 09:34
Hi,

Ok. Goed om te weten. Je merkt inderdaad aan de GCP dat hij qua ontwerp al veel gitaristischer in elkaar zit. Al kun je op de roland fc-300 wel bijna alles programmeren zoals je wilt. Dat kan de GCP weer niet.
Al met al vind ik de GCP toch handiger/simpeler met doeltreffend resultaat.

Gr. Vincent

HalfBlindLefty
31 januari 2012, 22:14
Je gaat er schat ik nu niet veel aan hebben, maar ik gebruik een Gmajor icm met en Behringer FCB1010.
Na wat prutsen ed heb ik een Eurekaprom besteld die iig voor de behringer / gmajor o.a doet wat jij wilt.

Prommetje is vandaag binnen gekomen en omdat ik zit te werken (ja, servers updaten) geen tijd om hem in te bouwen. zal wel na vrijdag worden vrees ik.

Op het de website ziet e.e.a er erg veelbelovend uit.
Nu nog zo'n prom vinden om mijn Cybertwin aan te sturen :)