PDA

View Full Version : Slagplaat vervangen bij een stratocaster,



wrieh
20 januari 2012, 20:38
Dag heren en dames, een paar maand geleden een Fender Stratocaster voor een paar honderd euro gekocht, de beste man vertelde mij dat hij gitaren bouwt en dat deze uit verschillende Fender Stratocaster onderdelen gemaakt was (Restonderdeeltjes),

Maar... De slagplaat ziet er uit alsof er koffie op gemorst is, de knopjes zijn erg geel (Rokers...) en de schroefjes zijn roestig, nu wil ik deze vervangen maar heb ik wat advies nodig. De knopjes werken trouwens prima zonder te ruizen.

Kan ik alle snaren tegelijk loshalen zonder dat de hals los vliegt? ik las op een site dat dan alle spanning ervan af gaat en dat sommige gitaren dat niet erg leuk vinden. Ik weet dat je niet alles moet geloven wat op internet staat maar ik heb hard voor deze gitaar gewerkt en wil hem liever niet straks in 2 stukken zien liggen.

Wat is een goede site om een slagplaat/knopjes/schroefjes te kopen? ik wil liever niet hoger uitkomen als 40 euro.

Nog even wat info over de gitaar;

- Is afgesteld op 0.009 snaren
- Tremeloblok is vastgezet
- De slagplaat zit met 8 schroeven vast.

Groetjes Wrieh.

Di Stefano
20 januari 2012, 20:42
http://www.guitar-parts.nl/

Tabula Rasa
20 januari 2012, 20:47
Een strat kan je zo uit elkaar halen. Gaat ie echt niet stuk van.

wietse
20 januari 2012, 21:04
Maar... De slagplaat ziet er uit alsof er koffie op gemorst is, de knopjes zijn erg geel (Rokers...) en de schroefjes zijn roestig, nu wil ik deze vervangen maar heb ik wat advies nodig. De knopjes werken trouwens prima zonder te ruizen.

dat noemt men relic er zijn mensen die er veel geld voor geven voor originele oude onderdelen of om het er zo uit te laten zien.
plaats eens een foto van de gitaar want ik durf te wedden dat het gros wat hier rondloopt deze oude look mooi vindt.


Kan ik alle snaren tegelijk loshalen zonder dat de hals los vliegt? ik las op een site dat dan alle spanning ervan af gaat en dat sommige gitaren dat niet erg leuk vinden. Ik weet dat je niet alles moet geloven wat op internet staat maar ik heb hard voor deze gitaar gewerkt en wil hem liever niet straks in 2 stukken zien liggen.
dat kan helemaal geen kwaad, het net gonst van de broodje aap verhalen, als een gitaar zo'n fragiel iets zou zijn dan zouden er geen halzen los te koop zijn.
ik heb wel gitaren gekocht waar al meer dan 20 jaar soms geen of maar een paar snaren op hebben gezeten, en 99% procent van die halzen is helemaal niks mis mee als je ze weer besnaart. ze hebben soms alleen effe tijd nodig om weer helemaal in de goede vorm te trekken.



Wat is een goede site om een slagplaat/knopjes/schroefjes te kopen? ik wil liever niet hoger uitkomen als 40 euro.

Nog even wat info over de gitaar;

- Is afgesteld op 0.009 snaren
- Tremeloblok is vastgezet
- De slagplaat zit met 8 schroeven vast.

Groetjes Wrieh.

effe zoeken alleen als het een echte fender is met een originele slagplaat dan komen vaak de gaatjes niet overéén met een aftermarket slagplaat, past dus niet goed.
knoppen kan je bij elke gitaarboer halen, ik bestel zulk spul vaak uit china via ebay soms heb je voor 2 euro al een setje knoppen met gratis verzenden.

maar plaats effe een foto we worden hier nieuwsgierig, waar heb je de gitaar weg?
dit soort praatjes van restonderdelen komt mij wat twijfelachtig over, de bouwer heet toch niet martien?
en waarom een strat trem vastzetten?
dit is de simpelste trem om af te stellen.

wrieh
20 januari 2012, 21:15
Bedankt voor de reacties :), ik heb een sunburst Stratocaster. En ik denk dat het Creme kleurige slagplaat + knopjes worden en zwarte Pick-Ups geen idee hoe die kleur combinaties zullen doen, maar ik heb liever wat orgineels dan dat standaard wit :p

Edit: Ik zal ff een foto maken, ik ga verder geen gegevens van deze man verstrekken maar hij hete geen martien, en kwam uit Veendam.

Tabula Rasa
20 januari 2012, 21:45
Dag heren en dames, een paar maand geleden een Fender Stratocaster voor een paar honderd euro gekocht, de beste man vertelde mij dat hij gitaren bouwt en dat deze uit verschillende Fender Stratocaster onderdelen gemaakt was (Restonderdeeltjes),


Oooieee!!!!! altijd riskant. Er zijn zo veel van die onderdelenknutselaars die chinese squier bodies ook `Fenderparts` noemen.

Heb op marktplaats al zo vaak Fender stratocasters `van een paar honderd euro` gezien die eigenlijk maar 100 euro waard waren.

wrieh
20 januari 2012, 21:47
De gehele gitaar:
http://www.uploadplaatjes.nl/plaatjes/10/373111.jpg

Het body gedeelte;
Kleuren zijn niet erg goed zichtbaar heb ff snel wat plaatjes geschoten met mijn mobiel :(
http://www.uploadplaatjes.nl/plaatjes/10/373115.jpg

Snaren/Stemknopjes let niet op hoe de snaren gewikkeld zijn was me eerste keer met een elektrische gitaar en de snaren moet ik ook nog ff een keer afknippen :p :seriousf:
http://www.uploadplaatjes.nl/plaatjes/10/373125.jpg

Nog een keer de gehele gitaar :)
http://www.uploadplaatjes.nl/plaatjes/10/373131.jpg

Oranjeaap
20 januari 2012, 21:58
Poets em eerst even schoon ofzo. Ziet er niet echt vies uit maar dat is jou keuze natuurlijk

Tabula Rasa
20 januari 2012, 22:00
Maak eens scherpe foto´s want alles schreeuwt Squier aan deze foto´s voor mijn gevoel.

e!
20 januari 2012, 22:01
Ziet er patent uit hoor. Zou wel eens heel fijn gitaartje kunnen zijn.

wrieh
20 januari 2012, 22:32
Foto's met de fotocamera;

De body ik had er net even een natte doek overheen gehaald, bij de elementen is het inderdaad een stuk beter (daar zat ook allemaal stof :P) De "koffievlek" is ook minder maar valt nog steeds te zien (slecht te zien op de foto)
http://www.uploadplaatjes.nl/plaatjes/10/373216.jpg

De body;

http://www.uploadplaatjes.nl/plaatjes/10/373223.jpg


De man waarvan ik hem gekocht heb zei dat hij het tremelo blok had vastgezet omdat dat beter voor het geluid was, en dat je dan meer van het hout waarvan de gitaar gemaakt was kon profiteren.

josan
20 januari 2012, 22:34
Dit lijkt idd iemands knutselgitaartje. Squier-hals met Fender decal en een beetje amateuristische gerelicte slagplaat. Ai, ik hoop voor je dat er een paar Fender-onderdelen aan zitten.

wrieh
20 januari 2012, 22:35
Ik heb er ook niet de hoofdprijs voor betaalt, ik dacht 175 euro ofzo,

scar tissue
20 januari 2012, 22:38
Voor dat geld heb je zeker geen fender... :(

e!
20 januari 2012, 23:09
Dat van die tremolo is niet helemaal onzin. Je hebt meer contact tussen brug en hout.

Ik vrees idd. aan de slechte lak te zien dat t een Squier is (kijk in die reflectie in de borst cutaway), maar voor dat geld geen enorme miskoop, denk ik, hoewel ik t zelf niet gedaan zou hebben met zo'n verhaal.

Anyway, gaat om hoe ie klinkt. Dus.. ?

wrieh
20 januari 2012, 23:38
Ik speel nog geen 1,5 jaar gitaar dus kan hem niet echt beoordelen, ik vind hem aardig klinken in combinatie met mijn Cube 20, maar als ik de vergelijking maak met mijn Le Marquis N.Y elektrische gitaar merk je toch wel grote verschillen hoor, zoiezo klink deze "Fender" beter, speelt de "Fender" veel lichter en is de Le Marquis een blok beton vergeleken met de "Fender"

Tabula Rasa
20 januari 2012, 23:46
Ik vrees idd. aan de slechte lak te zien dat t een Squier

Kijk eens hoe verschrikkelijk schuin de twee bodydelen gevoegd zijn achter de brug. Heb dat volgens mij zelf bij Squiers nog nooit gezien. Kan het mis hebben. Als dit verkocht is als `fender parts`, dan is dat ronduit schofterig.

e!
20 januari 2012, 23:52
Kijk eens hoe verschrikkelijk schuin de twee bodydelen gevoegd zijn achter de brug. Heb dat volgens mij zelf bij Squiers nog nooit gezien. Kan het mis hebben. Als dit verkocht is als `fender parts`, dan is dat ronduit schofterig.
Tja, idd.. das wel rottig.

Maar de TS ervaart het als een stap vooruit. Das t voornaamste.

Lichter betekent overigens niet per se beter. Een gemiddelde LP weegt ook n ton.

wrieh
21 januari 2012, 00:04
Wat wordt er precies bedoeld met de twee bodydelen? ik ben nog een beetje onbekend met hoe gitaren precies inelkaar zitten,

Tabula Rasa
21 januari 2012, 00:15
Dit bedoel ik dus:

http://img851.imageshack.us/img851/4110/slagplaatvervangenbijee.png (http://imageshack.us/photo/my-images/851/slagplaatvervangenbijee.png/)
Uploaded with ImageShack.us (http://imageshack.us)

crapton
21 januari 2012, 09:15
Jongens dat ding niet zo afkraken. Met een Squier kan je als beginner heel goed uit de voeten, mits goed afgesteld. Ziet er helemaal niet zo slecht uit.

Onderdelen zoals slagplaat (pickguard) kopen: www.guitarfetish.com (GFS) uit de USA. Daar kan je ook voor een habbekrats een ander element kopen als je wil. Ik heb er zelf diverse keren gekocht zonder problemen, o.a mijn slagplaat |(tortoiseshell SSS) en een pickup Lil Killer hot.

Ik kan je ook de Goldo BackBox tremstopper aanbevelen te koop oa bij Thomann en tonefactory.nl. Kost 15 € en dan kan je dat houten blok weghalen. Je kan ook een houten blokje plaatsen zodat de trem gewoon werkt 1 kant op en verder tegen het blok aanligt.

Ieder zijn smaak maar kan je aanraden er 010 snaren op te zetten. Speelt beter en iets meer body in je klank. Wel je hele gitaar goed controleren en afstellen o.a. je nek doorbuiging en de veren van je trem aanspannen.

wietse
21 januari 2012, 12:56
Je kan ook een houten blokje plaatsen zodat de trem gewoon werkt 1 kant op en verder tegen het blok aanligt.


het zal aan mij liggen maar een strattrem werkt normaal toch maar 1 kant op?
je kan hem enigszins zwevend afstellen maar dat heeft niet veel nut zonder toplocks, normaal ligt de trem altijd tegen de body aan en je kan alleen maar omlaag.

maar voor dat geld kan hij er prima mee uit de voeten, is niet echt een miskoop, alleen als iemand begint met fender restonderdelen dan gaan mijn haren recht overeind staan, en meestal terecht.
de ts is er tevreden over en hij speelt goed en klinkt goed wat wil je nog meer?

Tabula Rasa
21 januari 2012, 13:00
je kan hem enigszins zwevend afstellen maar dat heeft niet veel nut zonder toplocks, normaal ligt de trem altijd tegen de body aan en je kan alleen maar omlaag.

Juist zwevend is een strat tremelo prima af te stellen. De mijne staan altijd zwevend. Vereisden zijn:

een fatsoenlijke topkam;
weten hoe je snaren op stemmechanieken zet;
goede stemmechanieken
en een montage van te tremelo waarbij hij bijna frictieloos beweegt.

Tabula Rasa
21 januari 2012, 13:06
Ohja... het is niet mijn intentie om de gitaar af te zeiken (als ik terugdenk aan de eerste electrische gitaar die ik had, een Pearl telecaster met een actie waar je onderdoor nog limbo kon dansen.....)

De gitaar kan prima zijn... zeker met wat afstelwerk en eventueel een topkammetje en tuners....

De verkoper wordt wat mij betreft afgezeken. Dat is een pannenkoek, met zijn "fender onderdelen".