PDA

View Full Version : Versterkers in oefenruimtes



ErikM
20 januari 2012, 12:02
Sinds anderhalf jaar kom ik weer regelmatig in oefenruimtes MET een backline, en ik zit me het volgende af te vragen:

Klopt het dat alle modernere solidstateversterkers veel meer hoog hebben dan oudere?

Zelf speel ik op een Fender stage 185, en die heeft een lekker laag en een goed controleerbaar geluid, ik speel op dit moment voornamelijk op een telecaster.

In de oefenruimtes ben ik een Fender FM212 gebruikt (veel te veel hoog, zelfs met treble dicht en mid/laag helemaal open nog teveel hoog... ik heb minimaal 3 of vier verschillende gebruikt allemaal hetzelfde probleem) Randall Rx75 (wel beter, geluid is niet helemaal mijn ding, maar soms kun je niet kiezen) een Hiwatt G50 (komt in de buurt van mijn eigen versterker, wel typisch Hiwatt klank, beetje trebly) en een Fender Blues Pro geloof ik (jaja buizen, maar ik vind m niet genoeg kont hebben ook nog erg veel hoog)

Ben ik de ene met dit gevoel, en heb ik per ongeluk DE versterker voor mezelf gekocht een paar jaar geleden, of herkennen mensen dit een beetje?

HaroldA
20 januari 2012, 12:25
De repetitieruimtes die wij huren hebben gewoon Marshall 4x12" kasten staan, oftewel: we nemen onze eigen versterkers mee.

Er staan overigens wel Peavy Bandits wat eigenlijk ook al wel voldoet, maar je eigen gear is wel het fijnste!

Toaster
20 januari 2012, 12:35
Je hebt inderdaad gewoon een goede amp ;)

Nobler
31 januari 2012, 12:40
Zo te horen repeteer je bij het MON. Prima repetitieruimtes, maar na de allereerste keer proberen laat ik de Fender FM212 en soortgelijke versterkers (ook een transistor Marshall type) staan en neem ik mijn eigen versterker mee. Overigens repeteerde ik in de vorige repetitiereuimte met een Fender Champ 25 SE, en laat ik ook die thuis als ik in het MON repeteer omdat ik die daar (ook) niet aan het klinken krijg, dus misschien ligt het toch wel aan de ruimte, en dan met name de vloer, wanden en plafond.

schwalbe
31 januari 2012, 14:56
Die FM 212's zijn ook wel erg vreselijk. Het kan hard, maar het klinkt nooit. Ligt volgens mij trouwens aan de speakers.

stratman1976
31 januari 2012, 14:58
Als je eenmaal lange tijd gewend ben aan kwalitatief goede versterkers, dan kan het inderdaad zwaar tegenvallen wanneer je zo'n raspbak probeert. Ik maakte laatst ook die fout om zo'n solid state Marshall ding die in de oefenruimte stond voor de gein eens aan te sluiten. Na 10 sec maar weer uitgezet. Alleen maar schel hoog en geen laag. Ik snap niet dat dat soort versterkers nog verkocht worden. Voor dat geld is er beter te krijgen.

Comfortably Daniel
31 januari 2012, 15:38
Heb me er ook altijd aan gestoord. In oefenruimtes, op jams...er staat over het algemeen alleen maar prut. Of het is oud, totaal verragd, vuil en half kapot of het is nieuw met een klote geluid.

Ik heb een aantal keren geprobeerd er wat mee te doen, maar ben toch maar weer m'n eigen versterker mee gaan nemen. Einde gezeik...behalve over het gewicht misschien :seriousf:

DaveItUp
3 februari 2012, 00:22
Mwoah het is niet alleen maar dramatisch. In bijv. 013 en DB's staan relatief "goede" spullen. Veelal jcm900 stacks, twins en pas had ik een roland jazz chorus.

Nieuwere transistor amps heb ik niets mee. Solidstate shit uit de jaren 70 van oa Sunn, Acoustic e.d. vind ik geweldig. Misschien wel m'n favoriete soort amps. Ook zeker niet overdadig hoog, juist veel laag.

Little Jay
3 februari 2012, 11:10
Ik heb wel het idee dat moderne versterkers - ook moderne buizenversterkers! - meer hoog laten horen dan de oudere (of zelfs vintage) modellen. Naast kostenbesparing als oorzaak, vraag ik me ook af of het misschien komt omdat gitaarversterkers grofweg nog steeds allemaal stoelen op een paar 'oer-ontwerpen' uit de 50ies en 60ies, terwijl die ontwerpen natuurlijk waren afgestemd op de beschikbare electronica uit die tijd. Kan het zo zijn dat moderne elco's van bijvoorbeeld silver-mica en weerstanden (metal-film bijvoorbeeld) en misschien ook trafo's etc. eigenlijk 'beter' zijn dan vroeger in die zin dat ze veel helderder klinken?

Maar misschien is het ook een trend onder versterkerproducenten, want mijn Epiphone Blues Custom bijvoorbeeld heeft ook erg veel treble-reserve die je helemaal niet nodig hebt en dat zit wel degelijk in het ontwerp want in het schema valt een overdaad aan bright-caps te zien. Misschien ontwerpen ze hun goedkopere lijnen speciaal voor de overgote massa die met Aziatische Les Paul-klonen met modderige elemtenten speelt en zij die hun geluid bijvoorkeur vertroebelen met bakken distrortion en rijen goedkope tone-suckende effectpedalen?!??

ErikM
14 februari 2012, 22:04
Ik ben blij dat ik niet de enige ben die dit hoort :-) inderdaad ik oefen bij MON, geen slecht woord over de faciliteiten, de demping is heel serieus gedaan, maar misschien wel voor een deel het probleem. En mijn amp levert gewoon onzettend veel laag op zijn top, en dat is dan mijn referentie, daar kan voor mijn gevoel geen enkele 1speaker combo tegenop. Enige punt is dat ie solidstate is, en een buizengeluid met deze power zou te gek zijn. Maar ja oude twins zijn niet te tillen :-)

Ik probeer de boel over het algemeen te redden met een eq of zo, maar als we voor een optreden staan zeul ik wel mijn eigen bak mee.

Iedereen bedankt voor de reakties trouwens!

Bijl
15 februari 2012, 08:51
Ik heb een keer mijn Mesa F50 aangesloten op de 2 x 12" luidsprekers van een Hughes & Kettner Attax combo. En ineens was het geluid van mijn Mesa gedegradeerd tot het niveau van zo'n oefenruimteversterker. Ik ga het andersom ook eens proberen, die Attax aansluiten op de 1x12 Electro Voice EVM12L van mijn Mesa F50.

ErikM
15 februari 2012, 09:19
Maar misschien is het ook een trend onder versterkerproducenten, want mijn Epiphone Blues Custom bijvoorbeeld heeft ook erg veel treble-reserve die je helemaal niet nodig hebt en dat zit wel degelijk in het ontwerp want in het schema valt een overdaad aan bright-caps te zien. Misschien ontwerpen ze hun goedkopere lijnen speciaal voor de overgote massa die met Aziatische Les Paul-klonen met modderige elemtenten speelt en zij die hun geluid bijvoorkeur vertroebelen met bakken distrortion en rijen goedkope tone-suckende effectpedalen?!??

Inderdaad ;-) Alhoewel, mijn versterker kan ook prima een Aziatische modderbukker met toonzuigend pedaal aan :-) gewoon ruime afregelmogelijkheden...


Ik heb een keer mijn Mesa F50 aangesloten op de 2 x 12" luidsprekers van een Hughes & Kettner Attax combo. En ineens was het geluid van mijn Mesa gedegradeerd tot het niveau van zo'n oefenruimteversterker. Ik ga het andersom ook eens proberen, die Attax aansluiten op de 1x12 Electro Voice EVM12L van mijn Mesa F50.

Misschien kom je er achter dat je H&K gewoon echte speakers nodig heeft ;-)

Mitch
15 februari 2012, 10:56
Ja, de uitermate slechte speakers zijn volgens mij ook hoofdschuldige. Afgezien daarvan is de FM212 met afstand de allerslechtste Fender versterker ooit. :dontgeti: