PDA

View Full Version : HNGD (met een knipoog) Kauri telecaster



spirit
19 januari 2012, 18:12
Hier mijn nieuwe aanwinst :soinnocent:

http://i83.photobucket.com/albums/j297/Extra71/DSC08053.jpg
http://i83.photobucket.com/albums/j297/Extra71/DSC08054.jpg

Sommige van jullie hebben deze gitaar misschien al eens op MarktPlaats zien staan (zag 'm zelf in anderhalve maand bij 3 verschillende verkopers langs komen), maar sinds gisteren avond staat de gitaar bij mij.

Nu even spelen, later meer...:supercool:

Misery Signals
19 januari 2012, 18:14
Achterkant is prachtig maar die voorkant?

MS

Liquidje
19 januari 2012, 18:26
Of het ligt aan de foto, maar ik vind de voorkant ook niet erg mooi, een beetje "te".

pueblo
19 januari 2012, 18:29
ligt het aan mij of heb je die gitaar zelf gemaakt? :seriousf:
(was die niet ook mee op de dgbm?)
mooie aanwinst. :)

TimoSomers
19 januari 2012, 18:37
Super mooi! (Ook de voorkant)

barno
19 januari 2012, 18:43
da's toch je zelfbouw?

voorkant is heftig ja, maar vind het goed dat de achterkant zichtbaar is, als je'm had omgedraaid was er veel van de tekening onder pups en slagplaat verdwenen

Oranjeaap
19 januari 2012, 18:50
Vind de slagplaat niet zo mooi maar verder best wel gaaf

beunklats
19 januari 2012, 19:30
Als hij in mooiste gitaar van 2011 stond dan zat hij in mijn top 10.

Lodedsvd
19 januari 2012, 20:33
appart maar toch mooie aanwinst!;)

spirit
19 januari 2012, 22:07
Barno en pueblo :ok: goed zo, oplettende mede-forumers. Dit is inderdaad de kauri tele, welke ik afgelopen zomer gebouwd heb. En op de DGBM heb ik er de 3e plaats mee behaald in de categorie elec. gitaren.

Hier het topic van de bouw: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?147485-The-KAURI-casters

Nu beleef ik ontzettend veel plezier aan het bouwen, maar blijven de gitaren hier vaak "werkeloos" in het rek staan, mede omdat ik zelf niet in een band speel. Om ook de nodige centen vrij te maken voor een nieuw project, gaan de gitaren na een tijdje in de verkoop.
Zo ook deze kauri tele, welke ik na de DGBM op MarktPlaats had gezet. Nu loopt de verkoop de laatste tijd niet zo, vandaar dat ik ook de mogelijkheid geboden had, om met een leuk ruilvoorstel te komen.

Een aantrekkelijk ruilvoorstel kwam dan ook begin december. Iemand vroeg of ik interesse had de tele te ruilen tegen een Fender Am.std strat, incl koffer. De vraagprijs voor de tele was 600,- euro, gezien ik de strat meer waard vond, heb ik aangeboden de tele te ruilen tegen de strat, zonder de (gator) koffer, die mocht die persoon houden, kon hij daar mooi de tele in opbergen.

De ruil vond hier in huis plaats, en de "nieuwe" eigenaar gaf te kennen dat hij helemaal weg was van de tele, maar wel de hals en PU's ging vervangen . De elementen misten volgens hem zowel hoog als laag.
Oké, alle 2 tevreden met de ruil, en tot dusver niets aan de hand.

De hals en de PU's zag ik in de week daarna op MP verschijnen. Helaas verscheen kort daarna ook het volgende topic http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?151690-Fender-Texas-Specials-Solderen

De nieuwe eigenaar had zich aangemeld op het forum, omdat hij zelf aan het klooien was gegaan met de nieuwe PU's, en er niet meer uitkwam. Hier was ik niet heel erg blij mee, omdat hij in zijn openings post had gezet dat de vorige eigenaar (ik dus), de tele zo vreemd als op de foto bedraad had. Ik heb 'm daar ook over gemaild, dat ik dat niet zo heel netjes vond, waaroop hij het nodige uit zijn post verwijderd heeft. Bij het lezen van zijn nickname, sloeg het twijfelen wel bij mij toe, Björn (zijn naam), en Jaco (Jacko, mijn naam), hij had er net zo goed kunnen zetten Bjornjacojacomaydaymayday. Het kwam op mij in ieders geval over als Help help, ik ben je emailadres kwijt, en ik weet het niet meer.

Maar goed, ik probeer toch iedereen zo goed en kwaad als het kan te helpen, en hem via de mail uitgelegd hoe hij het een en ander terug moest solderen.

Maar nu komt het: Zie ik een week of 2 terug de gehele telecaster op MarktPlaats verschijnen voor het bedrag van 1000,- euro. 1000,- euro, 1000 euro, is wat er de volgende dag de hele tijd door mijn hoofd schoot. Nou vind ik het helemaal niet erg als iemand iets voor meer door verkoopt, maar 1000,- euro, en er dan ook nog bijzetten in de adv dat Lancaster altijd Kauri voor zijn bodies gebruikt. Zet er dan bij dat de body van hetzelfde hout is gemaakt als wat Lancaster gebruikt, maar doe niet alsof dit er ook een is. Heb nog getwijfeld, of ik 'm daar ook nog voor moest gaan mailen. Toch maar niet gedaan, met de hoop dat als hij de gitaar zou verkopen, de volgende eigenaar zich wel bij mij zou melden.

En zo geschiede, afgelopen maandag kreeg ik een mail van degene die zijn gitaar (een Fender musicmaster) had geruild tegen de Kauri tele. De electronica scheen nog steeds een puinhoop te zijn, en ook de hals vond de nieuwe-nieuwe eigenaar ruk. Electronica heeft hij met behulp van Patrick Koopman opgelost, en via de mail hadden we afgeproken dat hij zelf op zoek zou gaan naar een nieuwe hals, welke ik dan voor hem zou monteren.

Toen ik gisteren opnieuw een mail kreeg, dat de Kauri wéér op MP stond, omdat het de eigenaar eigenlijk niet uitkwam om op zoek te gaan naar een andere hals, en dat de tele ook niet echt bij zijn "speelstijl" paste, heb ik geen moment meer getwijfeld, en gelijk gebeld, dat ik de tele van hem terug wilde kopen voor de prijs, welke hij er voor vroeg, of wilde ruilen (met bijbetaling van zij kant) tegen de strat, welke ik in eerste instantie tegen de tele had geruild.
Hij zag de ruil wel zitten, en zodoende is de tele weer terug bij mij.

De hals blijkt achteraf helemaal niet vervangen te zijn, maar enkel ontdaan van de blanke lak en mijn logo. De Pu's waren wel vervangen, en er zit op dit moment een setje Fender Texas Specials in.

Ik wilde jullie dit verhaal niet onthouden, en had ook de mods van dit forum al gemaild, dit niet als spam te zien.

Tabula Rasa
19 januari 2012, 22:21
Bizar verhaal Jacko.

Heb hem op de DGBM gezien en het is echt een geweldige tele. Ga je hem nu houden of toch weer proberen kwijt te raken met al het gedoe dat er weer bij kan komen?

spirit
19 januari 2012, 23:41
Bizar verhaal Jacko.

Heb hem op de DGBM gezien en het is echt een geweldige tele. Ga je hem nu houden of toch weer proberen kwijt te raken met al het gedoe dat er weer bij kan komen?

Ik hoop al een ander baasje voor de tele gevonden te hebben. Ik had uit dezelfde plank ook een strat gebouwd, en degene die de nu strat heeft, had toen ook interesse in de tele.

De tele heb ik nog eens goed bekeken, maar man, man wat is de eerste nieuwe eigenaar daar aan het kloten geweest.

De actie is voor mijn doen véél te hoog, snaren volgen de radius niet. Als ik de actie verlaag, kletteren de snaren op de cover van de neck PU. En de compensated zadels zijn er af geweest, en niet in de juiste volgorde terug geplaatst. En dan ook nog bij de adv. zetten "beter dan Fender, Gibson en Gretsch bij elkaar". Da's natuurlijk een mooi compliment wat je als bouwer kan krijgen, maar dan moeten ze 'm niet zo door verkopen:mad:

Orpheo
20 januari 2012, 00:42
ho, wacht.

de gitaar heeft te weinig laag en hoog, en dan prop je er texas specials in, die juist veel mids hebben? weird.

verder: raar verhaal! wel fijn dat je je gitaar terug hebt.

Liquidje
20 januari 2012, 10:44
Jammer als je zoveel moeite doet voor een gitaar, en iemand hem met dikke winst doorverkoopt en hem verprutst.

frekie
20 januari 2012, 13:14
Heb ik ook weleens gehad, een gitaar verkocht en die ze je dan de volgende dag voor meer op MP. Heel banaal.

In mijn afgelegen havenstadje zit een bedrijf dat dat Kauri hout importeert uit Nieuw-Zeeland en er tafelbladen van maakt. Ik heb wel eens geinformeerd, maar het is niet goedkoop. En het schijnt lastig te bewerken te zijn door het hars wat erin zit. Wel supermooi om te zien.

Kan je eens omschrijven hoe Kauri klinkt tov mahonie of essen of elzen?

spirit
20 januari 2012, 22:27
@Tabula Rasa: Tja, het is idd een verhaal.

@Orpheo: De PU wissel snapte ik ook al niet helemaal, gezien de opmerking van de eerste nieuwe eigenaar.

@Liquidje: Met dikke winst proberen door te verkopen heb ik nog niet zo'n probleem mee. Dat is in principe een opsteker voor mij zijn, werkt ook waarde vermeerderend voor evt. andere gitaren die ik bouw.

Alleen de manier waarop, hij wilde het er op laten lijken dat het een Lancaster Guitar was. Ook over de bouwer heeft hij weinig tegen de nieuwe eigenaar los gelaten (Ik woonde opeens in een heel andere stad).

@Frekie: Import van Kauri is alleen nog maar lastiger geworden na de aardbeving in Christchurch, New Zealand. Er schijnt (voorlopig) niets meer uitgevoerd te worden.

Vergelijk met de genoemde houtsoorten vind ik moeilijk te omschrijven.
Kauri is naaldhout, dus ik vermoed dat het daar het meest mee vergelijkbaar is.

Liquidje
21 januari 2012, 07:04
@Liquidje: Met dikke winst proberen door te verkopen heb ik nog niet zo'n probleem mee. Dat is in principe een opsteker voor mij zijn, werkt ook waarde vermeerderend voor evt. andere gitaren die ik bouw.

Begrijpelijk, maar:
1. Bedrading verkloten
2. Jou daar min of meer de schuld van geven
3. De gitaar voor 66% meer verkopen

Vind ik ook wel een beetje zot hoor. En het zijn waarschijnlijk ook mensen die hem kopen, waarschijnlijk iets zeggen als "ja voor meer dan 600 kan ik er echt niets mee" maar eigenlijk denken "ik wil er minstens 400 winst op maken".

Hoe dan ook, de andere details in je verhaal klinken ook dubieus.