PDA

View Full Version : Tone knoppen afstellen op het hals element of...?



Sonny
19 januari 2012, 14:40
Hey Guyz,


Ik heb wel eens gehoord dat wanneer gitaristen hun tone op een strat willen instellen, ze vaak beginnen met het afstellen van de tone op de hals pickup. Van hier uit volgen dan de andere pickup mogelijkheden.

Ik vraag mezelf af waarom ze dit dan specifiek op de hals pickup willen doen en of dit bijvoorbeeld voordelen heeft tenopzichte van je tone willen afstellen op het middelste element.

Ben benieuwd naar jullie meningen hierover...


Grtz Sonny

frekie
19 januari 2012, 15:06
Je bedoelt de instelling vd toonpotmeters op de gitaar zelf? Standaard Strat heeft alleen tone pots op het hals en midden element en die zet ik altijd voluit open. Brug PU heeft standaard geen tone pot. Op de amp een EQ instelling vinden waarin alle standjes min of meer goed klinken. Het brugelement komt vaak wat schel door juist doordat er geen tonepot achter hangt. Vandaar dat veel mensen gaan modificeren.

Ik wil uit de gitaar zelf al het hoog eruit halen en nix eraf, je moet in een band er wel doorheen prikken namelijk.

Sonny
19 januari 2012, 15:54
Je bedoelt de instelling vd toonpotmeters op de gitaar zelf?

Ja ik bedoel inderdaad de toonpotmeters op de strat zelf.

Verder bedankt voor je uitleg :)

Sonny
21 januari 2012, 02:03
Waar blijven die reacties dan? :(

no 1 hops
22 januari 2012, 11:06
laatst een stratachtige gemodificeerd door de brug en neck pup ieder hun eigen tonepot te geven en een miniswitch om deze twee samen te laten spelen (wat bij de normale 5 standen immers niet lukt)
vind het een beter oplossing dan tonepots gebruiken voor neck en midden pup.

maar ja, zoals zoveel is dat een persoonlijke voorkeur. ;)

Tabula Rasa
22 januari 2012, 12:37
laatst een stratachtige gemodificeerd door de brug en neck pup ieder hun eigen tonepot te geven en een miniswitch om deze twee samen te laten spelen (wat bij de normale 5 standen immers niet lukt)
vind het een beter oplossing dan tonepots gebruiken voor neck en midden pup.

maar ja, zoals zoveel is dat een persoonlijke voorkeur. ;)

hals + brug is inderdaad lekker. Ik heb het gedaan met master volume, master tone en een blenderpot op de 3e positie waar ik brug en neck met kan mixen dus bijvoorbeeld 75% brug, 25% neck in de brugpositie en 75% neck en 25% brug in de neckpositie. ideaal met een No load potmeter.

jerome
22 januari 2012, 14:38
Hey Guyz,


Ik heb wel eens gehoord dat wanneer gitaristen hun tone op een strat willen instellen, ze vaak beginnen met het afstellen van de tone op de hals pickup. Van hier uit volgen dan de andere pickup mogelijkheden.

Ik vraag mezelf af waarom ze dit dan specifiek op de hals pickup willen doen en of dit bijvoorbeeld voordelen heeft tenopzichte van je tone willen afstellen op het middelste element.

Ben benieuwd naar jullie meningen hierover...


Grtz Sonny

Zoals een aantal al schreven heeft een Strat (gek genoeg) meestal standaard geen potmeter voor het achterste element.
Terwijl juist die achterste elementen bij veel Strats behoorlijk scherp/schel kunnen klinken (in vergelijking met het halselement) en je er dus dan wel wat hoog uit zou willen draaien.

Veel Stratspelers veranderen daarom hun Strat door een van de 2 tonepotmeters op het van het achterste element te solderen.
Vervolgens stel je de toonregeling van je versterker goed af op het voorste element.
Als je dan het achterste element te scherp vind klinken draai je een beetje hoog eruit met de tonepotmeter van je gitaar.

Maar mijn ervaring is dat vooral de standaard Fender brug elementen erg scherp/schel kunnen klinken.
Er zijn gelukkig genoeg andere/betere brugelementen verkrijgbaar die niet zo scherp klinken in vergelijking met een halselement...
Met een goed brugelement heb je naar mijn mening/smaak helemaal geen tonepot meer nodig... ;)