PDA

View Full Version : Anton's Zelfbouwproject PART 1: 3 Single Coil Pickups Bouwen



MyGreenLady
19 januari 2012, 13:57
Head-first op ontdekkingsreis in de wondere wereld van de zelfbouwgitaar.

Wat wil ik doen? Nou, het mag duidelijk zijn uit de topictitel. Ik ga zelf 3 Single Coil Pickups bouwen. Als dat maar goed gaat!

Hoe nu te werk? Tsja, daarom ben ik nu hier. Ik zit me zot te verdiepen in alle informatie, maar echt antwoorden op de volgende vragen krijg ik niet;

- Hoe dik moet het koperdraad nou zijn? Is 0,05 te dik?
- Hoe weet ik wat voor magneten ik nodig heb? Ik ga nu zelf uit van staafjes van 2 CM lang en met een diameter 0,5 CM.

Ik ga denk ik zelf bobbins en pickup covers maken, de bedoeling is uit hout (ik rook sigaren dus misschien sigarendoosjeshout), maar misschien kan iemand mij dat sterk afraden. Ik wil eigenlijk het liefst mijn eigen materialen bewerken en gebruiken.

Er komen in de loop van het project vast wel meer vragen bovendrijven, maar goed dat we fora hebben! Op dit moment is dit volgens mij wel even genoeg discussievoer.

piezo
19 januari 2012, 14:18
0,05 mm draad is niet te dik. Op stratocaster enkelspoelers zit 0,06 mm, op een telecaster halselement zit iets dikker dan 0,05 mm.

Magneetlengte 2 cm en diameter 5 mm is een gebruikelijke maat, meestal AlNiCo. Moet je meestal via internet bestellen. In Krimpen a/d IJssel zit/zat een ijzerboer met AlNiCo magneetstaafjes op voorraad, maar soms was daar niet duidelijk welke legering het nu precies was.

Voor de spoelen kun je in beginsel ieder materiaal gebruiken. Kunststof vinden van geschikte soort en afmetingen valt niet mee, ik heb er ooit printplaat voor kaalgeëtst, maar ook allerlei monstertjes van kunststofleveranciers verzameld. Nadeel van houten spoelen is dat het bij de gewenste flensdikte vrij gemakkelijk splijt.

MyGreenLady
19 januari 2012, 14:35
Bedankt voor de snelle reactie!

Misschien Black Wallnut? Heb ik hier nog een blok van liggen van een kolfproject. Kan het in ieder geval proberen.

Zal inderdaad even een beetje links en rechts gaan zoeken voor materialen. Plexiglas zou ook wel moeten lukken dunkt mij, kan ik wel via via aan komen.

Overigens, (misschien noobvraag) die koperdraad moet dus gecoat zijn. Is er specifiek koperdraad of kan dit bijvoorbeeld ook?

http://shop.conrad.nl/componenten/kabels/enkeladers-draden-kabels/koperdraad/607509.html

In de beschrijving staat "Voor het wikkelen van spoelen, smoorspoelen, trafo's, enz. Soldeerbaar." Ik neem aan dat dat technisch gezien dezelfde toepassingen zijn.

Tabula Rasa
19 januari 2012, 14:56
Vraag het Aaronstonebeat. Die heeft koperdraad van Conrad gebruikt. Ik gebruikte voor mijn singlecoils draad van Tonefactory.

pueblo
19 januari 2012, 15:15
die heb ik ook gebruikt, dus kan prima :)

MyGreenLady
19 januari 2012, 15:17
Vooral het 1 ding tegelijk is op dit moment moeilijk. :P Ik moet mezelf echt tegenhouden om meteen als een maniak ALLES te gaan doen. :crazyhappy:

Rizz
19 januari 2012, 15:21
Vooral het 1 ding tegelijk is op dit moment moeilijk. :P Ik moet mezelf echt tegenhouden om meteen als een maniak ALLES te gaan doen. :crazyhappy:

Ik dacht toch in je voorsteltopic meldde dat je genoeg tijd over had? :D..

Neem lekker je tijd, allesh komt goe! Wel lekker enthousiast!

stijnkenens
19 januari 2012, 15:48
Volgens mij is die koperdaad van conrad wel goed.
Maar 1500 meter is net genoeg voor 1 enkelspoel, dus je hebt 3 van die dingen nodig.

Misschien nog een hint: maak de bobijn van plastiek, onder en bovenkant, verbonden met de cilindermagneetjes. Die je dan ook moet isoleren (het metaal van de magneet en koperdraad gaan niet echt samen !)
En maak enkel je pupcovers van hout.

s.

MyGreenLady
19 januari 2012, 16:30
Goeie tips hiero! Ik voel me helemaal thuis!

Maakt het overigens uit dat die magneetjes roodgelakt zijn? Kreeg net een mailtje terug. Ø6x20mm, 1,92 per stuk en roodgelakt. Zijn die niet te dik? :O

En joah, tied zat, maar ik word er wel met elke pagina die ik lees enthousiaster over. :mmmm:

Edit: Misschien toch een "beter" idee om 3 lange magneten te bestellen, en dan met schroeven te werken, misschien lange inbus-stelschroeven?

Zou in ieder geval goedkoper zijn, maar bij je kindje koop je ook geen lelijke sokjes omdat ze goedkoper zijn.

Edit 2: Hoe isoleert men een magneet? Misschien domme vraag!

piezo
19 januari 2012, 16:42
......(het metaal van de magneet en koperdraad gaan niet echt samen !).....Wikkeldraad is gecoat of geëmailleerd en kan gewoon om de rij magneetjes gewikkeld worden, zo zit het bij de oude (Fender) elementen ook. Bij modernere/aziatische elementen kan de klos bestaan uit 2 flenzen, verbonden via een rij kunststof "buisjes", waar de magneetjes in zitten. In humbuckers zitten altijd complete klossen.

pueblo
19 januari 2012, 16:51
Edit 2: Hoe isoleert men een magneet? Misschien domme vraag!

beetje tape

over die magneten: hoe zijn ze gemagnetiseerd(oriëntatie bedoel ik, noord en zuid)?

MyGreenLady
19 januari 2012, 16:54
Ha, dus men kan, mits men de bobijns, magneet/magneten heeft in principe meteen aan 't wikkelen?

Maar even een opstelling bouwen waarmee dat wikkelen wat rapper gaat.


beetje tape

over die magneten: hoe zijn ze gemagnetiseerd(oriëntatie bedoel ik, noord en zuid)?

Nog helemaal niet over na gedacht! :eek:

aaronstonebeat
19 januari 2012, 16:55
Volgens mij is die koperdaad van conrad wel goed.
Maar 1500 meter is net genoeg voor 1 enkelspoel, dus je hebt 3 van die dingen nodig.


Dat valt mee. Neem voor het gemak een lengte van 12 cm voor één winding; voor 7.500 windingen heb je dan 900 m nodig.

Er is inderdaad meer dan één rolletje nodig, anders worden het niet zulke gek hete elementen. Maar 'net genoeg voor 1 enkelspoel' is sterk gesteld.

stijnkenens
19 januari 2012, 17:01
Je kan een magneet isoleren met een stuk tape of zelfs een laag lak.

@ Piezo: Ik heb gehoord dat zelfs bij de oude pups van fender de magneten werden gelakt, op de plaats waar de geïsoleerde koperdraad de magneet raakt.

Koper is een half edel metaal, terwijl aluminium en nikkel (2 metalen die samen met cobalt alnico vormen) onedele metalen zijn.
Dat dunne laagje isolatie rond de koperdraad kan de reactie tussen de metalen niet tegenhouden.

Het is daarom ook aangeraden om je elementen te waxen, om ze op die manier ook luchtdicht te maken !


s.

MyGreenLady
19 januari 2012, 17:08
Even een recap om te kijken of ik het snap en behap:

- Er is minimaal 900 meter aan koperdraad per spoel/coil nodig.
- De Bobijn/Bobbin kan het beste van Plastic of iets dergelijks gemaakt worden, zolang het niet geleidend is. Dit geld in principe ook voor de covers.
Edit:
- Moet het wikkeldraad de magneet nou wel of niet raken?

Wat maakt de lengte van de spoel nou uiteindelijk precies uit? Het word minder warm want het geleid beter en het heeft ook een invloed op het geluid.

Ik kon nu niet echt goed terugvinden wat die invloed op het geluid geluid nu precies is. Ik neem aan dat dit, in combinatie met waar het element geplaatst word, wel van belang is.

piezo
19 januari 2012, 17:17
@ Piezo: Ik heb gehoord dat zelfs bij de oude pups van fender de magneten werden gelakt, op de plaats waar de geïsoleerde koperdraad de magneet raakt.Je hebt gelijk, Stijn, dat was ik even vergeten.

Of ze nu nog steeds alleen lak gebruiken weet ik trouwens niet. Die lak was namelijk onvoldoende om roesten van de magneten tegen te gaan en de scherpe roestdeeltjes bij de wikkeldraad weg te houden. Daardoor geven oude Fender elementen op de lange duur nog wel eens de geest.

aaronstonebeat
19 januari 2012, 17:44
Even een recap om te kijken of ik het snap en behap:

- Er is minimaal 900 meter aan koperdraad per spoel/coil nodig.
- De Bobijn/Bobbin kan het beste van Plastic of iets dergelijks gemaakt worden, zolang het niet geleidend is. Dit geld in principe ook voor de covers.
Edit:
- Moet het wikkeldraad de magneet nou wel of niet raken?

Wat maakt de lengte van de spoel nou uiteindelijk precies uit? Het word minder warm want het geleid beter en het heeft ook een invloed op het geluid.

Ik kon nu niet echt goed terugvinden wat die invloed op het geluid geluid nu precies is. Ik neem aan dat dit, in combinatie met waar het element geplaatst word, wel van belang is.

De hoeveelheid draad hangt af van het aantal wikkelingen dat je wil. Het aantal wikkelingen bepaalt in combinatie met de verhouding tussen hoogte en breedte van de spoel de inductie, het vermogen om spanningsverschillen te genereren onder invloed van een veranderend magnetisch veld.
Hogere inductie: hoger uitgangsvoltage, naar verhouding meer middentonen.
Lagere inductie: lager uitgangsvoltage, minder middentonen, helderder geluid.
Bij een gelijk aantal windingen heeft een hoge smalle spoel een lagere inductie dan een brede platte.

Het maakt voor de inductie ook flink wat uit of er ferromagnetisch materiaal in de kern van de spoel zit, dat verhoogt de inductie (alnico is ferromagnetisch).

Je kunt de draad beter niet direct met de magneten in contact laten komen, zoals eerder al uitgelegd.

Warmteontwikkeling in gitaarelementen is volkomen te verwaarlozen.

MyGreenLady
19 januari 2012, 17:50
Ha, dus om het meeste te hebben aan het eindproduct zou ik ze dus eigenlijk verschillend moeten omwinden. Dus een Pickup met zeg 900 m, een met 1100 en een met 1500 of variëren in breedte of hoogte.

Om het nog maar even simpel te zeggen.

aaronstonebeat
19 januari 2012, 19:15
Het hangt er natuurlijk helemaal vanaf wat je verwacht van je eindproduct; het is wel leuk om te proberen, en verschillen ga je zeker horen.

Bedenk wel dat een spoel op een gegeven moment vol is; veel meer dan iets van 8000 wikkelingen bij draad van 0,05 mm (ik schat even uit het blote hoofd) raak je niet kwijt op een spoel van het formaat fender.

MyGreenLady
19 januari 2012, 19:28
Uitproberen is het toverwoord. Kop d'r veur, en gaan met die banaan. Morgen maar even het een en ander bestellen en knopen doorhakken.

Veel geleerd vandaag, biertje, filmpje en dan lekker naar bed!

Tabula Rasa
19 januari 2012, 20:06
Zelf heb ik alleen een laagje lak om de magneten gedaan en daarna wikkelen. Hier op het forum zijn diverse "wikkelmachientjes" te vinden, van heel simpel tot behoorlijk high tech. Zelf heb ik een klosje op een vismolentje gezet en dat werkt ook prima, maar kost wel wat tijd om te wikkelen.

MyGreenLady
20 januari 2012, 11:51
Geinig detail, naast dit hele gebeuren. Gister even met mijn broer gebelt over wat ditjes en datjes, en hij vertelde me dat hij zelf versterkers gaat bouwen. Nou, volgens mij sluit dat prima bij mijn project aan volgens mij!

Back to topic:

Ik heb even een simpel tekeningetje gemaakt in Fotosjop:

http://img836.imageshack.us/img836/3862/pickup.jpg

Hij is best groot, vandaar dat ik em maar niet op weergeven op het forum heb gezet.

Edit: Ik kan mij de lokale electronicawinkel ook 16mm staafjes van Ø5 mm krijgen (Alnico). Zijn dus iets korter maar wel 5 mm. Ik probeer 't gewoon voor 1 element. Komen we d'r vanzelf achter.

Maakt het heel specifiek uit wat voor magneten het zijn?

Yurup
20 januari 2012, 13:08
Vinkytown = Vinkhuizen? In dat geval: gegroet buurman.

MyGreenLady
20 januari 2012, 13:11
Yep, zeker weten! Groet'n uut de Saffier!

Overigens zojuist 4 spoeltjes koperdraad besteld. Dan kan ik het lekker hard fout doen en overnieuw proberen!

Yurup
20 januari 2012, 13:25
Wel een tof projectje trouwens. Ik ben nu zelf in de begin fase van het bouwen van een Les Paul en ik zat er ook aan te denken zelf elementen voor te maken, maar dat ligt nog in de toekomst. Ben benieuwd wat je er van maakt, krijgen we foto's en andere details hier?

aaronstonebeat
20 januari 2012, 13:40
De bevestiging van het wikkeldraad aan het dikkere 'montagedraad' is iets waarmee ik een tijdje geworsteld heb. Aanvankelijk heb ik ook die fendermanier geprobeerd maar dan heb je materiaal nodig dat niet kan buigen en bestand is tegen de hitte van de soldeerbout; wat zij doen, is een messing oogje in het materiaal persen en daaraan worden zowel het wikkeldraad als de dikkere draad gesoldoeerd.

Als het materiaal van je spoelhouder kan buigen, breekt bij de minste ruk aan de dikkere draad het wikkeldraad.

Met klemmetjes werken, lijkt me ook niet echt een optie bij draad met een doorsnede van 0,05 mm.

Ik ben het uiteindelijk meer op de 'humbuckermanier' gaan doen: aan het begin en het eind van het wikkeldraad zit een dikker stukje draad gesoldeerd en dat zit een slag of wat om de spoel:

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-V8HGVA8N.jpg

Tape er omheen en dan ziet het er zo uit:

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-X3BBNWVG.jpg

De draden laat ik via twee gaatjes aan de onderkant naar buiten komen:

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-EB687MTT.jpg

Makkelijker, steviger en ik heb niet zo'n uitsteeksel aan de voet van het element nodig.

MyGreenLady
20 januari 2012, 13:59
Heb je daar cylindermagneetjes gebruikt en daar schroefdraad/gleuven op/in gemaakt?


Wel een tof projectje trouwens. Ik ben nu zelf in de begin fase van het bouwen van een Les Paul en ik zat er ook aan te denken zelf elementen voor te maken, maar dat ligt nog in de toekomst. Ben benieuwd wat je er van maakt, krijgen we foto's en andere details hier?

Dat zitter dik in jah.

aaronstonebeat
20 januari 2012, 14:09
Heb je daar cylindermagneetjes gebruikt en daar schroefdraad/gleuven op/in gemaakt?


Nee, dat zijn boutjes. De magneten zijn keramisch (uit magneetslotjes) en zitten er onder tegenaan.

MyGreenLady
20 januari 2012, 17:05
Nee, dat zijn boutjes. De magneten zijn keramisch (uit magneetslotjes) en zitten er onder tegenaan.

Ha, zo!

Welnu, ik ben vandaag na een middagje shoppen teruggekomen met 6 magneetstaafjes van Ø4 x 19mm. Kleiner als ik geplanned had, maar aangezien ik een extra spoel heb besteld is dit mooi een slap excuus voor een extra pickup. :seriousf: Wat haal ik me op de hals! :???:

Verder heb ik nog een stuk hobbyglas, en metalen lineaal met snijrand, en een stanleymes gehaald. Tevens de boel aangevuld met veertjes, voor de bevestiging van de elementen, en een rol van die tape.

Edit: Ik zit me overigens sterk af te vragen hoe sterk die magneten nou moeten zijn. Ik heb hier van mijn macbook nog extreem sterke liggen die alleen zo enorm onhandig van vorm zijn.

MyGreenLady
20 januari 2012, 19:04
Hier alvast wat "bodemplaatjes". Plan is om sommige kleiner te maken. Dat worden dan de "Bovenplaatjes". Het materiaal is hobbyglas, en ik gebruik een stanleymes om alles een beetje in de goeie richting te krijgen, daarna werk ik het bij met grof, half-grof en vervolgens met heel licht schuurpapier.

http://img708.imageshack.us/img708/4930/bodemplaatjes.jpg
Hier heb ik even globaal de bodemplaatjes getekend.

http://img833.imageshack.us/img833/3152/bodemplaatje01.jpg
Zo, dat ziet er niet uit samen...

http://img546.imageshack.us/img546/8356/bodemplaatje02.jpg
Hmmm. Nee, dat moet 10 keer beter.

http://img38.imageshack.us/img38/7947/bodemplaatje03.jpg
Hè? Waar is dat ding nou gebleven?

http://img855.imageshack.us/img855/9683/bodemplaatje04.jpg
Àh, daarzo!

Da's nummer 1. En dan nu: Rinse and Repeat!

Edit: Zeau! Aan de praat gekregen! ;)

pueblo
20 januari 2012, 20:31
is dat plexiglas?
ik werk bij mijn opleiding af en toe met plastic (ik den pvc, maar ik ben het niet zeker) en mooie daarvan is, is dat je gewoon 1 of twee keer over de gewenste lijn gaat, waarna je het materiaal plooit en zachtjes van elkaar kunt scheuren, maar misschien is dat wat te soepel voor bobijntjes

aaronstonebeat
20 januari 2012, 20:37
Laat zich in dat hobbyglas een beetje schroefdraad draaien?

MyGreenLady
20 januari 2012, 20:59
Goed punt. Het is niet heel erg hard, maar als ik naar de pickups in mijn Richwood kijk is dat nou ook niet echt om over naar huis te schrijven.

Misschien hang ik er wel 2 moertjes onder. Dan lukt het zeker. Als dit materiaal niet werkt kijk ik ook gerust verder. :)

KoenB
20 januari 2012, 22:56
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-EB687MTT.jpg



Ideetje voor jou en misschien ook MyGreenLady: Misschien kun je een klein knoopje in de draden leggen, aan de andere kant van het bodemplaatje? Dan heb je gelijk een simpele trekontlasting, hoef je ook niet de draden rond de bobbin te wikkelen.

aaronstonebeat
20 januari 2012, 23:27
Ideetje voor jou en misschien ook MyGreenLady: Misschien kun je een klein knoopje in de draden leggen, aan de andere kant van het bodemplaatje? Dan heb je gelijk een simpele trekontlasting, hoef je ook niet de draden rond de bobbin te wikkelen.

Een knoopje wordt al snel een forse knobbel, en twee worden twee knobbels. Misschien eerder een stukje krimpkous, eventueel vastgelijmd? Het idee is wel goed.

Zoals ik het op de foto heb gedaan, werkt het prima. Het 'dikke' draad komt uit haspels telefoonsnoer.

oigun
21 januari 2012, 00:10
Bij Mosrite pickups word het blote draadje rond een staafje geslagen en vervolgens rondgedraaid, hierdoor ontstaat een oogje waaraan de coil-wire gesoldeerd zit. Door in het losse eind door het oogje te steken ontstaat er een soort lasso die dan weer rond de spoel zit.

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-4QXYYN3Z.jpg
Hier een pickup die ik gerepareerd heb. Het is wel aan te raden niet te dikke draadjes te gebruiken bij deze methode.

MyGreenLady
21 januari 2012, 00:21
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-4QXYYN3Z.jpg
Hier een pickup die ik gerepareerd heb. Het is wel aan te raden niet te dikke draadjes te gebruiken bij deze methode.

Ziet er uit als dun materiaal, was dat ook vrij buigzaam? In dat geval zou plexiglas ook niet zo veel uit moeten maken.

Ik heb me nog in wat andere materialen verdiept, denk dat ik morgen eens ga shoppen voor wat anders spul, namelijk hout. :P

Tabula Rasa
21 januari 2012, 00:23
Kijk ook eens naar het kunststof van DVDhoesjes, VHS hoesjes etc.... heb eens gezien dat dat er ook voor gebruikt werd. Dat heeft iedereen wel ergens in huis liggen.

MyGreenLady
21 januari 2012, 12:28
Zal ik inderdaad ook eens proberen. Ik wil eigenlijk een doorzichtige slagplaat, dat je het allemaal een beetje kan zien, jeweetwel, zoals een heel groot raam voor een winkel, zodat de mensen naar binnen kunnen kijken. Het apparaat hoeft uiteindelijk geen schoonheidsprijs te winnen, dat komt wel bij het volgende project. :seriousf:

Edit: Nog even een update:

http://img17.imageshack.us/img17/2435/topnbottom.jpg

MyGreenLady
21 januari 2012, 21:16
Ik probeer op dit moment gaatjes te boren, maar krijg ze niet goed uitgelijnd. Heeft iemand hier een tip voor?

Wat ik nu probeer is een rechte lijn op een sjabloon te zetten. Als ik er dan goed uitgelijnde gaatjes in heb kan ik hem hergebruiken, maar het lukt me dus op het moment uberhaupt niet om ze mooi op een lijn te krijgen, omdat ikde boor niet goed recht kan houden.

How hard can it be! :seriousf:

Tabula Rasa
21 januari 2012, 21:20
Hou jij exacte stratocasterafmetingen aan? Ik heb volgens mij ooit een setje doorzichtige covers bij een setje GFS elementen gekregen. kan ff kijken of ik ze ergens kan vinden. Envelop en een postzegel erop en ze zijn zo bij je. Ik doe er toch niets mee.

Als je de standaard maten aanhoud, wil ik best wel ff in mijn rommelbakken kijken.

pueblo
21 januari 2012, 21:30
en als je eerst fijn voorboort, of een centerpuntje maakt voor je boor?

MyGreenLady
21 januari 2012, 21:42
Hou jij exacte stratocasterafmetingen aan? Ik heb volgens mij ooit een setje doorzichtige covers bij een setje GFS elementen gekregen. kan ff kijken of ik ze ergens kan vinden. Envelop en een postzegel erop en ze zijn zo bij je. Ik doe er toch niets mee.

Als je de standaard maten aanhoud, wil ik best wel ff in mijn rommelbakken kijken.

Oeh, ik hou me aanbevolen!


en als je eerst fijn voorboort, of een centerpuntje maakt voor je boor?

Goed idee, eventjes kijken of ik niet iets kan improviseren.

Misschien eerst gaatjes tikken met een spijker ofzo. Voor het sjabloontje maakt het toch niet zo veel uit.

Tabula Rasa
21 januari 2012, 22:32
Oeh, ik hou me aanbevolen!


Ben momenteel toch een beetje in die bakjes en dozen aan et rommelen. Als ik ze tegenkomt, dan meld ik het wel.

MyGreenLady
21 januari 2012, 23:34
Dikke prima! Zijn die covers overigens met, of zonder gaten?

Tabula Rasa
21 januari 2012, 23:38
Dikke prima! Zijn die covers overigens met, of zonder gaten?

Met gaten erin. Gewoon 100% standaard afmetingen. Ik weet zeker dat ze hier ergens rondzwerven.

MyGreenLady
22 januari 2012, 00:02
Prima, wacht ik dat even af, en dan zien we het wel. Zou wel relaxed zijn, want dan kan ik die mooi als sjabloon gebruiken zonder FU'ps te maken. :)

MyGreenLady
22 januari 2012, 19:36
Nog even een vraag. Wat is de precies de juiste bevestiging voor de spoel? Mag het beginpunt de spoel wel of niet raken?

aaronstonebeat
23 januari 2012, 01:22
Nog even een vraag. Wat is de precies de juiste bevestiging voor de spoel? Mag het beginpunt de spoel wel of niet raken?

Kun je die vraag eens anders formuleren? Ik begrijp niet wat je bedoelt.

MyGreenLady
23 januari 2012, 03:42
Nou, wat ik bedoel is:

De spoel moet ergens beginnen, en ergens eindigen. Maakt dit uit? Ik kon nergens goed terugvinden wat een goed "aanknopingspunt" is om te beginnen.

Of ik kijk er heel hard overheen.

Wat niet heel raar is, want het is kwart voor 4 's ochtends.

Waarom slaap ik niet?

aaronstonebeat
23 januari 2012, 03:49
Ach, wie slaapt er nou?

Je hebt een uiteinde dat het begin vormt en een uiteinde dat het einde is. Voor één element maakt het niet uit welk uiteinde aan de plus of de min komt. Als je twee elementen hebt en je wil dat ze samen 'humbucking' zijn, sluit je het ene element andersom aan dan het andere (geeft hetzelfde effect als wikkelen in de tegengestelde richting; sommigen gaan hierover in discussie) en je zorgt ook dat de polariteit van de magneten tegengesteld is; noordpolen boven bij het ene element en zuidpolen boven bij het andere.

EDIT:
Of misschien bedoel je dit ook niet ;)

Ik begin altijd onderaan en ik eindig ook onderaan; begin- en einddraad komen dan uit aan de basis van de spoel.

Yurup
23 januari 2012, 07:56
http://www.tdpri.com/forum/tele-home-depot/194271-1959-les-paul-build-61.html

Scroll hier even naar beneden, ik *denk* dat dit je vraag beantwoord.

aaronstonebeat
23 januari 2012, 11:16
Zoo, die maakt me daar een paar mooie elementjes :crazyhappy:

Yurup
23 januari 2012, 13:26
Als je de rest ook leest zie je ook dat die mooie gitaartjes maakt! ;)

MyGreenLady
23 januari 2012, 13:46
Die elementen zien er inderdaad pro uit zeg!

Volgens mij heb ik het begrepen. Ik illustreer het nog even, voor het nageslacht! :seriousf:

http://img823.imageshack.us/img823/7173/pickup2r.jpg

Heb een aantal goedkope magneten gevonden, die misschien toch nog een andere approach gaan bepalen. Er komt in ieder geval 1 Pickup met magnetische staafjes. Daarnaast misschien een lipstick-achtig ding (maar dan anders) en verder weet ik het allemaal nog niet. :???:

MyGreenLady
25 januari 2012, 10:03
Nou, de donor/het testbed is binnen. Fototje? JAAA!

http://img252.imageshack.us/img252/7869/sunnmustangbyfender.jpg

Het stomme is dat het (naar mijn mening iets te generiek ogende) ding best goed klinkt. Sustain als een malle, maar verliest bij stevig rammen wel snel z'n tune. Koste echter geen drol, dus slopen die hap! :seriousf:

MyGreenLady
31 januari 2012, 01:39
Hoi Allemaal,

Het duurde even, maar had een druk weekend, maar hier even een paar voortgangsfoto's. Om de gaatjes mooi recht te krijgen ben ik naar de stadswerkplaats gegaan, omdat daar een mooie kolomboor staat. Wikkelen ga ik daar ook doen, omdat er een draaibank staat die ideaal is voor dit soort werk. Als dat alsnog niet goed uitpakt staat er genoeg restmateriaal om iets te bouwen.

Enjoy:

http://img337.imageshack.us/img337/7391/voortgang01.jpg
Magneetjes steken er nog iets te hoog boven uit, maar maakt u maar geen zorgen, voor het wikkelen word dat nog aangepast.

http://img705.imageshack.us/img705/3541/voortgang02.jpg
Zo simpel is het.

Edit: Nog even een vraag, ondanks dat die spoeldraad gecoat is, is het misschien toch nog een goed idee om dit ook te doen met de magneten?

piezo
31 januari 2012, 09:37
Edit: Nog even een vraag, ondanks dat die spoeldraad gecoat is, is het misschien toch nog een goed idee om dit ook te doen met de magneten?Ja, hoewel het strikt gesproken niet nodig is voor de werking.
Maar die magneten kunnen op den duur gaan oxideren (zweet). De vrijkomende scherpe roestdeeltjes kunnen dan de isolatie van de wikkeldraad beschadigen en zo kortsluiting in je spoel veroorzaken. Je zelfmaaksel wil je natuurlijk op je negentigste nog vol trots aan je achterkleinkinderen kunnen laten zien en horen, dus ik zou de magneten voorzien van een coating. Ik heb toendertijd epoxy gebruikt, maar in beginsel kan iedere goede (dichte) lak.

MyGreenLady
31 januari 2012, 12:26
Nemen we mee!

Krijg nog een gitaar van iemand uit de stadswerkplaats, die hij ooit bij het grofvuil gevonden heeft. Ben benieuwd...

stijnkenens
1 februari 2012, 12:08
Of isolatie tape rond de magneetjes.

Met dat plexi glas is het bijna jammer dat je er een wit kapje over zet ...


s.

MyGreenLady
1 februari 2012, 12:26
Ik krijg misschien nog doorzichtige covers van iemand, maar los daar van ben ik nu vooral bezig het werkend te krijgen.

Het is me ook al opgevallen dat bij veel goedkope covers de gaatjes niet overeen komen en niet eens over andere pickups passen.

Tabula Rasa
1 februari 2012, 13:06
Ik krijg misschien nog doorzichtige covers van iemand, maar los daar van ben ik nu vooral bezig het werkend te krijgen.


Sorry, ik heb ze op de gebruikelijke plekken helemaal niet kunnen vinden. Als ik ze vind, dan geef ik een seintje, maar ik ben bang....... Misschien loopt er nog iemand rond die ze een keertje bij een GFS setje gehad heeft. Ze zenden deze vaak mee, maar niemand doet er wat mee.

MyGreenLady
1 februari 2012, 17:54
Sorry, ik heb ze op de gebruikelijke plekken helemaal niet kunnen vinden. Als ik ze vind, dan geef ik een seintje, maar ik ben bang....... Misschien loopt er nog iemand rond die ze een keertje bij een GFS setje gehad heeft. Ze zenden deze vaak mee, maar niemand doet er wat mee.

Maakt niet uit. Komt waarschijnlijk een doorzichtige slagplaat op de gitaar.

http://img197.imageshack.us/img197/2413/voortgang03.jpg

Zo ziet het er uit met de bodemplaat vast:

http://img821.imageshack.us/img821/5884/voortgang04.jpg

Hoogteverschil!

stijnkenens
1 februari 2012, 18:20
Als er nu ook gaatjes in de bodemplaat zitten, dan slaag je de magneetjes toch gewoon door: weg hoogteverschil !


s.

MyGreenLady
2 februari 2012, 09:26
Als er nu ook gaatjes in de bodemplaat zitten, dan slaag je de magneetjes toch gewoon door: weg hoogteverschil !


s.

Het hoogteverschil is intentioneel. ;)

aaronstonebeat
2 februari 2012, 12:39
Het hoogteverschil is intentioneel. ;)

Pickups met van die omhoog stekende paaltjes vind ik niet erg prettig spelen omdat ik er regelmatig met mijn vingers en plectrum tegenaan kom; ik zou ze dan heel laag moeten zetten.

piezo
2 februari 2012, 14:01
Bovendien is het functioneel niet goed. In de wikkelingen boven in de spoel wordt de meeste energie opgewekt, omdat daar de vervorming van het magneetveld door de snaren het grootst is. Dus hoe lager de spoel zit t.o.v. de top van de magneet, c.q. de snaar, hoe minder output.

El_Mano
2 februari 2012, 15:46
Ik volg dit topic met grote belangstelling, en bedacht me dat het misschien een optie is om de magneet in plaats van met lak te bewerken een stukje krimpkous wel een oplossing zou zijn. Of is dat om een reden niet wenselijk.
(warmte, te dik enz.)

Als dat n.l werkt zou ik met de vierkante magneet staafjes 5X5 X 60 mm willen proberen er een lipstick pup van te maken. stukje krimpkous er om aan de uiteinden twee schijfjes plakken, en dan er om heen wikkelen?

aaronstonebeat
2 februari 2012, 15:59
Krimpkous zou moeten kunnen, al houden magneten niet van warmte; maar alnico magneten kun je opnieuw magnetiseren. Ik heb eens een keramisch magneetje met hot glue gelijmd en toen was de prik er wel een beetje uit.

De dikte lijkt me niet zo'n probleem al moet je dikte die er binnenin bij komt aan de buitenkant weer bijtellen bij een gelijk aantal wikkelingen; tegelijk wordt door een iets grotere afstand tot de magneten de inductie per winding hoger (er is dan een groter oppervlak waar magnetische flux doorheen gaat).

piezo
2 februari 2012, 18:49
AlNiCo magneten kunnen honderden gr.C hebben, voordat er magnetisme verdwijnt, keramische magneten maar iets van 130 gr.C

aaronstonebeat
2 februari 2012, 19:00
Ah, OK. Dan zou de truc met krimpkous helemaal prima kunnen met alnico magneten.

MyGreenLady
2 februari 2012, 20:50
Pickups met van die omhoog stekende paaltjes vind ik niet erg prettig spelen omdat ik er regelmatig met mijn vingers en plectrum tegenaan kom; ik zou ze dan heel laag moeten zetten.

Ze steken nog geen 2 mm boven de cover uit. Zal dus wel goedkomen.
:cooler:

Dat van die krimpkous is wel een goed idee. Ik heb vandaag met een spuitbus met epoxy een beetje zitten proberen een egaal laagje te krijgen maar het is nog niet gelukt. Het loopt nogal uit namelijk.

El_Mano
8 februari 2012, 13:34
ik heb in plaats van krimpkous ook even geëxperimenteer met dat huishoudfolie waarin de kaas en worst kan wikkelen en daarna vanzelf op elkaar blijft zitten. Super dun en het schuift niet en is best sterk. Teflontape zoals om schroefdraad gaat bij een gasaansluiting heb ik nog niet geprobeerd maar lijkt me ook wel bruikbaar. Maar krimpkous zit ontegenzeggelijk het "vast"

Nu nog een paar klossen spoeldraad op de kop tikken.:supercool:

MyGreenLady
9 februari 2012, 17:11
't is mij inmiddels wel gelukt de magneten te coaten. Ziehier het resultaat:

http://img96.imageshack.us/img96/5340/elementen.jpg

Áls je de boel spuit met iets van lak ofzo, houd dan echt rekening met het feit dat je er geduld voor moet hebben. Ik had echt 4 of 5 lagen nodig, die ik er echt op moest nevelen, dus van een dikke 30 centimeter lichtjes eroverheen, 5 minuutjes wachten en dan nog een keer. Daarna moet het echt wel een tijdje drogen. Heb het gewoon een nachtje laten staan, en nu is het allemaal behoorlijk krasvast. :)

Het wikkelen word de volgende uitdaging.



Nu nog een paar klossen spoeldraad op de kop tikken.:supercool:

Ik heb 0,05 spoeldraad van de conrad besteld. Goed spul!

MyGreenLady
11 februari 2012, 17:22
Ik vroeg me, alvorens te beginnen met wikkelen, nog het volgende af;

Maakt de manier waarop je de spoel aan zet veel uit, of moet het gewoon zo strak mogelijk langs elkaar liggen?

aaronstonebeat
11 februari 2012, 17:45
Tussen de windingen ontstaat een capaciteit, parallel aan de spoel; een capaciteit die niet te verwaarlozen is. Als alle wikkelingen precies naast elkaar liggen, is die capaciteit maximaal; als dat niet het geval is (scatter wound), is die capaciteit kleiner.

MyGreenLady
11 februari 2012, 18:19
Neem ik mee. Ik heb al een beetje met iets ongemotoriseerds zitten prutsen, maar dat werkt toch niet helemaal lekker. Ik moet echt even iets met een fatsoenlijk regelbare motor vinden.

Sanderltd
11 februari 2012, 18:27
Ik was laatst ook wat aan het kijken naar het zelf winden van pick-ups en heb heel wat constructies en toestellen gezien. Persoonlijk leek een ongemotoriseerd ding me net makkelijker. Ik heb er bijvoorbeeld eentje gezien, gemaakt van een oude vishengel (hoe dat ding heet dat de draad oprolt ontgaat me nu even).

Ik zou anders eens zoeken op het forum van "tdpri", het Telecasterforum. Daar is een forumgebruiker "Scatterlee" die de meest handige constructies bedenkt, ook op gebied van pick-ups winden dus. :)

Tabula Rasa
11 februari 2012, 21:16
gemaakt van een oude vishengel (hoe dat ding heet dat de draad oprolt ontgaat me nu even).

Met ff zoeken vind je een topic van G.G. waarin zo'n vismolentje wordt uitgelegd.

MyGreenLady
16 februari 2012, 01:40
Lego has prevailed, morgen even een fotootje uploaden. En dan: lekker aan het wikkel'n! :seriousf:

pueblo
16 februari 2012, 14:07
nog iemand met een legowinder :)

MyGreenLady
17 februari 2012, 15:04
Wat erg, fototje belooft en de belofte niet nagekomen. Bij dezen!

http://img96.imageshack.us/img96/4307/imag0528o.jpg

http://img197.imageshack.us/img197/9407/imag0526x.jpg

http://img10.imageshack.us/img10/1458/imag0527f.jpg

Mooi is anders, maar het krijgt 't werk gedaan.

bass blom
17 februari 2012, 15:30
:seriousf:

pueblo
17 februari 2012, 15:45
iets helemaal anders dan de mijne :)

zie ik dat goed en is het manueel, of zit er toch een motor op?

stijnkenens
17 februari 2012, 16:45
Nice !!!

Lukt dat met die vaste spoel links in beeld?
Ik heb altijd geleerd om die los te laten liggen, zodat de draad er vanzelf af kan rollen, om breken te voorkomen !



s.

MyGreenLady
17 februari 2012, 21:03
iets helemaal anders dan de mijne :)

zie ik dat goed en is het manueel, of zit er toch een motor op?

Nope, (nog) geen motor. Vond de controle niet zo pretty met de boormachine die als motor dienst deed.


iets helemaal anders dan de mijne :)

zie ik dat goed en is het manueel, of zit er toch een motor op?

Yep, 't is geen automaat. Gaat dus wel even tijd kosten. Vind ik niet erg, heb ik zat. ;) Als ik hier ooit mijn werk van maak is een machine wel het eerste wat ik ga (laten) bouwen.


Nice !!!

Lukt dat met die vaste spoel links in beeld?
Ik heb altijd geleerd om die los te laten liggen, zodat de draad er vanzelf af kan rollen, om breken te voorkomen !



s.

Hij staat nu juist mooi strak. Het lukte me niet om de draad anders goed op z'n plek te houden en dit loste de boel prima op. Zo zwak is het draad nou ook weer niet. ;)

Tabula Rasa
17 februari 2012, 21:06
Ik heb het met een rolletje zo geprobeert en dan breekt de draad bij mij op wat hogere snelheden. Nu staat de spoel op de grond, en de molen op tafel. Zo heb ik een meter draad tussen de rol en het element en dat blijkt een mooie lengte zodat de draad vanzelf van de rol loopt.

Yurup
18 februari 2012, 11:04
Lego heeft toch ook motortjes?

Leuk ding, alleen hoe draai je hem? Dat zie ik even niet, misschien door de nachtdienst.

pueblo
18 februari 2012, 11:16
Lego heeft toch ook motortjes?

Leuk ding, alleen hoe draai je hem? Dat zie ik even niet, misschien door de nachtdienst.

jep, lego heeft die, ik werk met een oud motortje van lego en een snelheidsregelaar voor een trein :)

er zit recht een hendeltje als ik me niet vergis.


misschien kan je er wat tandwieltjes tussen plaatsen om het wat sneller te doen gaan? heb je al een idee hoe je te werk zal gaan voor het tellen?

MyGreenLady
18 februari 2012, 13:10
jep, lego heeft die, ik werk met een oud motortje van lego en een snelheidsregelaar voor een trein :)

Ik heb die regelaar wel, heb zelf nog een oude 12/13 volt trafo van Lego. Probleem is dat het motortje dat ik heb een beetje brak is. Niet genoeg powâh, de constructie laat het gewoon niet toe, maar daar ga ik nog even dieper op in zo.



er zit recht een hendeltje als ik me niet vergis.


Een heuze zwengel zelfs!



misschien kan je er wat tandwieltjes tussen plaatsen om het wat sneller te doen gaan?

Door de constructie blijven die wielen die het element op zijn plek houden bij elkaar. Als die spanning wegvalt dan valt het element er uit. Dit is eigenlijk het beste resultaat dat ik er uit kreeg. Volgende keer ga ik dit wel anders doen. :D



heb je al een idee hoe je te werk zal gaan voor het tellen?

Zat aan zo'n pedometer te denken. Moet nog even uitzoeken hoe en waar ik er eventjes een vandaan haal.

pueblo
18 februari 2012, 14:56
mijn motortje deed het wel nog goed, zoveel kracht is er ook niet nodig

maar anders:
http://www.dailybits.com/diy-lego-motors/

http://www.dailybits.com/wp-content/uploads/2011/04/Motor.jpg

MyGreenLady
20 februari 2012, 18:57
Vandaag even een iets te uitgebreide stappenteller gekocht. Morgen meer hierover. Zal het apparaat nu eerst moeten slopen. Stay tuned! ;]

MyGreenLady
15 maart 2012, 12:17
Zo zijn we ineens een hele tijd verder. Ik heb het allemaal even anders aangepakt. Tot nu toe heeft het wikkelen niks opgeleverd. De draad knapt steeds. Ik heb alleen geen idee hoe ik dit op moet gaan lossen. @_@

Even een hypothese: Wat zou er gebeuren als ik meerdere spoelen om elkaar zou doen? Dus bijvoorbeeld eerst 100 wikkelingen, afplakken met tape en dan weer 100, zodat je in theorie meerdere elemente in 1 krijgt?

aaronstonebeat
15 maart 2012, 12:29
Dan zou je zestig of zeventig lagen tape krijgen en blijft er voor draad geen ruimte over. Mijn ervaring is dat het draad breekt als de draaisnelheid van de spoel te abrupt toeneemt. Rustig en geleidelijk, dan breekt het draadje niet.

MyGreenLady
15 maart 2012, 15:28
Ik heb wel gemerkt dat je al vrij snel wel een werkend element hebt. Ik heb nu een vrij klein simpel elementje gemaakt waar een prima helder geluid uit komt.

stijnkenens
15 maart 2012, 17:07
Knappende draad:
Ik zou de spoel op de grond leggen, en de draad zichzelf van de spoel laten afwikkelen.

Nu zet je de motor aan, maar de spoel zit vast tussen die 2 wieltjes, links in beeld, en eer dat die beginnen te draaien, is de spanning op de draad zo groot geworden, dat ze knapt.

Spanning van de draad rond het element maak je door hem tussen je vingers te klemmen. (en als je zweethanden hebt: een stukje dubbelgevouwen vilt.)

Daarom ook m'n vraag in post 85.


s.

Tabula Rasa
15 maart 2012, 17:58
Sluit ik me volledig bij aan. Maak de afstand tussen je spoel en je hand zo groot mogelijk (van de grond naar tafelhoogte) en zet de spoel sowieso op zijn zijkant. de spoel staat vast en de draad wikkelt er zijdelings vanaf.

El_Mano
16 maart 2012, 13:11
Ik volg deze draad met grote belangstelling. Ik zou graag element gaan wikkelen, speciaal voor afwijkende maten zoals een acht of tiensnarig instrument als een melobar of lapsteel bijvoorbeeld.
Dat breken van de draad is iets dat men bij naaimachines heeft opgelost door de draad door een systeem te laten lopen dat het "schokken"zoveel mogelijk opvangt.
De spoel laag zetten of wellicht juist hoog lijkt me een noodzaak om te voorkomen dat de slagen die de langwerpige spoel maakt zo min mogelijk rukken aan de draad geeft.
Ik heb lopen denken aan een verend wieltje dat net als bij een derailleur op een race fiets de ketting op spanning houd maar wel de benodigde variaties in de lengte van de draad opvangt.

Als de draad aanvoer voor het element te veel in lijn van de as staat lijkt me de draad met rukjes te worden afgenomen van de klos. exact gelijk of iets on der het laagste punt van de draaicirkel lijkt me de minste weerstand op te leveren Is er iemand doie dat kan bevestigen?

Verder denk ik aan een soort heveltje waarop het geleide wieltje zit dat enigzins van links naar rechts kan bewegen met de hand tijdens het wikkelen een oplossing voor het gelijk matig verdelen van de wikkelingen op de magneetjes.

Is er iemand die deze gedachten gang kan bevestigen of ontkrachten (dat scheelt veel knutselen zonder effect hahaha)

MyGreenLady
27 maart 2012, 21:40
Even een kleine opmerking. Die haspels waar de spoel op zit zijn van gegoten plastic. Als ik het ding op zijn zij zet en dan direct naarboven ga dan blijft het meer dan eens haken, en dit resulteert al snel in een draadbreuk. Ideeën hierover?

Tabula Rasa
27 maart 2012, 21:44
Ik had een spoel die gemaakt leek met een mal uit 2 delen, dus met een ruw streepje op twee plekken. Schuurpapiertje deed wonderen.

MyGreenLady
27 maart 2012, 22:40
Stom dat ik daar zelf niet op ben gekomen. Ik schuur echt alles wat los en vast zit. Dat klinkt best gek of niet?

Tabula Rasa
27 maart 2012, 22:44
Soms is een oplossing zo simpel dat je het gewoon niet ziet. Heb ik ook vaak last van. Daar is het forum dan weer voor.

MyGreenLady
11 april 2012, 19:22
Voor de volgers van dit project! Op het moment staat het op een wat laag pitje, maar ik ben nog steeds bezig. Voor een ander projectje heb ik nu even een klein element nodig dus die ben ik nu aan het draaien. Fototjes volgens nog. Excuses voor het lange wachten, ik zou elke dag wel 48 uur ermee bezig willen maar 't komt er niet echt van...

Ik zit er over te denken om iemand anders het wikkelen te laten doen. Ik krijg het gewoon niet voor mekaar.

El_Mano
12 april 2012, 11:46
Ik ben nog even niet zo ver dat ik al slechte ervaring heb kunnen opdoen.

Ik ben n.l net begonnen met het bouwen van een wikkelmachine. De aandrijving is een oude Bosch vlakschuurmachine waar ik de zool vanaf heb gehaald en de plastic uitsteeksels heb weg gezaagd.

Een aantal latjes zo om de boel heen gefabriekt dat het geheel rechtop staat. Uiteraard was de excentrische as die de schuurbeweging maakt eerst rond gemaakt. De glijlager is van hardstaal maar de nok was van aluminium en dus door de machine te laten draaien, met een grove vijl er langs was die snel zuiver rond.

Een teller werd me zo in de schoot geworpen door een kennis. N.l. een teller die in een winkelketen wordt gebruikt om deur bewegingen te registreren. Digitaal en werkt door het maken of verbreken van een contact. daar moet ik nog wel een schakeling voor verzinnen en maken. dan kan het grote experimenteren beginnen!

Ik ben van plan dat eerst te testen met gewoon goedkoop naaigaren om te leren waar de "problemen zitten" De snelheid vloeiend laten oplopen heb ik een oude naaimachine voor op de kop getikt. en werkt met de voet. En anders een snoer dimmer van de Gamma!

http://img714.imageshack.us/img714/8535/1006117f.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/714/1006117f.jpg/)

MyGreenLady
25 mei 2012, 20:37
Dag mensen, wie zou eventueel voor mij het wikkelen kunnen doen, of wie kent iemand die het graag zou willen doen? Ik heb sinds mijn laatste post nog wat andere dingen geprobeerd, maar ik kom er niet uit. :( Ik heb heb de elementen al wel klaarliggen voor wikkelen zoals de eerdere fotos in dit topic.

muziekschuur
2 juni 2012, 17:20
Gewoon verder knutselen. Er zijn genoeg mensen die een eigen wikkelmachine hebben gebouwd... Je kan het...

MyGreenLady
2 juni 2012, 18:09
Het probleem is een beetje dat ik niet echt makkelijk aan een goed regelbare motor of iets dergelijks kan komen. Als ik het geld had kocht ik er een een machine, want het zal me een worst wezen waarmee elementen gewikkeld worden.

Ray_W
2 juni 2012, 21:25
Je zou bijvoorbeeld een accu-boormachiene kunnen gebruiken, deze met een lijmklem op de rand van de keukentafel vastzetten.
Accu-boormachienes hebben een laag toerental (vaak ook nog regelbaar) dus bij het wikkelen heb je goede controle want het gaat niet supersonisch snel :seriousf:.

Slagen teller bijvoorbeeld http://www.conrad.nl/ce/nl/product/108527/VOLTCRAFT-MC-1-Mechanische-teller-Inbouwmaten-58-x-47-mm/1114010&ref=list;jsessionid=AAF3C3BC17A47BC6B8C5C17555455C BA.ASTPCCP14
Dan nog even een basis bedenken.

Gewoon draad met de hand(schoen) geleiden en de draadrol ook gewoon op de grond laten staan zodat er genoeg lengte tussen draadrol en jouw fantastische (hand)geleider is. Werk met zeer lichte druk / weerstand op de draad ( het is allemaal nogal dun / teer, ter voorkoming van breuk).

Mocht zo'n eenvoudige opstelling maken niet lukken , er zijn echter meer mogelijkheden op het www te vinden , ook zijn er wat youtube filmpjes te bekijken :) , dan is techniek (en inzicht) niet echt jouw ding en word wikkelen opzich niets. :(

Ray.

aaronstonebeat
3 juni 2012, 03:04
Ik doe het niet zo vaak, maar als ik het doe, doe ik het met de hand; met een handboormachine, zes omwentelingen per slag van de hendel. Als de opstelling staat, kost het me ongeveer drie kwartier om een spoel te wikkelen. Niet de snelste methode maar wel lekker gecontroleerd.

MyGreenLady
3 juni 2012, 15:29
Maar even een tweedehands boormachine opsnorren dan. Aaron, hoe hou jij het aantal omwentelingen bij?

aaronstonebeat
3 juni 2012, 16:37
Ik tel in m'n hoofd en zet streepjes bij 50 of 100 slagen.

Mijn accuboormachine heb ik ook eens geprobeerd; die kan ik mooi langzaam lagen beginnen maar er is een punt waarop de versnelling vaak te abrupt is voor een draadje met een doorsnede van een twintigste millimeter.