PDA

View Full Version : Janken!



Ansjo
19 januari 2012, 12:51
In het najaar wil ik met mijn Gibson ES 137 Classic de huiskamer verlaten en me aansluiten bij een gezelschap. Of zelf een gezelschap zoeken. Cruciaal is een goede zanger/zangeres. Met de juiste feeling. Ik ben nu bezig met het schrijven van nummers. Mijn zang is niet om aan te horen. Krachteloos, te zoet..... Wat ik wel kan is soleren. Daar ligt mijn kracht. Slaggitaar spelen is eigenlijk ook niet aan mij besteed. Om mijn gitaar te laten janken heb ik over een tijd een goed versterkertje nodig. En een eenvoudig versterkertje. Met een simpele handeling moet ik van het leggen van accenten over kunnen gaan op een jankende, huilende of gemene solo. Dat is het. Als ik tijdens een nummer maar niet aan knoppen hoef te draaien en allerlei pedaaltjes aan en uit hoef te trappen. Dat mag er hooguit eentje zijn. Snappen jullie dat? Ik speel niet the blues, het is er wel aan gerelateerd. Ik hoef natuurlijk niet gelijk een grote zaal te bespelen. Waar kom ik dan op uit? Zijn er handzame dingetjes waarmee ik me voorlopig goed kan redden? Zelf denk ik natuurlijk aan Fender of Marshall. Dat zijn de merken die ik nog van vroeger ken. Wie kan mij een beetje op wel helpen?

zjanke
19 januari 2012, 13:18
Leuke vraagstelling en ik gooi er een andere tegenaan: Wat is je budget?

Het meest simpele antwoord lijkt mij een simpele (qua lay-out) buizenversterker die op het randje van oversturen zit met eventueel een een booster of tubescreamer(achtige) ervoor. Je kunt eventueel met de volumeknop het laatste zetje geven.

Ansjo
19 januari 2012, 13:41
Ik zit aan een bedrag van circa € 1000,- te denken.

YannickH
19 januari 2012, 13:58
een marshall vintage modern??
http://www.youtube.com/watch?v=LUWFHP1LnEA

Ansjo
19 januari 2012, 14:08
Een moderne vintage... Ik ga kijken. Aan oude versterkers zit ik niet te denken. Een Eelco Gelling speelde vroeger niet beter dan nu vanwege die Marshall toren waar hij in 1968 over speelde. Ik kan me niet voorstellen dat er nu geen goed klinkend spul op de markt wordt gebracht.

humbucker
19 januari 2012, 15:37
Die vintage modern is een nieuwe versterker. Ik persoonlijk zou gaan voor iets met wat minder headroom, zodat je op een iets lager volume al een lekkerdere toon krijgt, boostertje ervoor en klaar!

Kijk eens rond voor 10-25Watt bakjes in je budget, en dan testen maar :)

Fender, Vox, Marshall handwired, Brunetti, Orange, Blackstar... er zijn er een heleboel binnen je budget.

Ansjo
19 januari 2012, 15:54
Headroom..... Eh...... Ik weet niet zoveel.. Ja, volume op 10. Wat bedoel je precies met headroom? Een 10 Watt bakje lijkt zo op het oor te weinig om dikke bierglazen uiteen te laten spatten. In een Grand Café. Geef eens een specifiek model aan. Dan kijk ik even op Youtube voor een eerste indruk.

Ansjo
19 januari 2012, 16:18
Twee kleintjes. Wie kent ze?
Fender Blues Junior en de Fender Tweed Twin. Maar daar zijn weer verschillende uitvoeringen van. Zo blijf je aan de gang....

humbucker
19 januari 2012, 16:50
Check eens een Vox AC15, Fender Princeton, Fender Deluxe reverb, Brunetti Singleman, Orange rocker, etc etc

Inlezen en -luisteren is de boodschap :)

Mr.Fingers
19 januari 2012, 17:02
http://i528.photobucket.com/albums/dd324/williamsanders127/d9dd19a4.jpg

800€, 135W buizen, aparte volumeregeling voor preamp en eindtrap (dus preamp op tien, lekker laten oversturen, en de eindtrap als volumeregeling gebruiken).

Buzzel
19 januari 2012, 17:10
Moet de master wel op 5+ staan wil je een randje krijgen. Is donders mooi maar ook hard ;)

Een bandlid van ons heeft een vintage modern. Sound is geweldig, maar versterker heeft gebreken. Het ding is niet te boosten. En de headroom is niet genoeg om met de rest van de band mee te komen (klinkt raar maar is waar).

Ansjo
19 januari 2012, 18:37
Brunetti Singleman? Is dat een dame? Het is toch niet te geloven..... Ik zal kijken.
Nog even dit. Ik zou er zowel in de huiskamer op moeten kunnen spelen als op locatie. Een zaaltje. Ik moet dus ook thuis kunnen janken. Hoe leg ik dat uit.... Hoe noemen jullie dat..... Janken zonder de boel op tien te moeten zetten. Zonder de buren op stang te jagen.....

Jasper.
19 januari 2012, 18:50
Wil je janken? Een union versterker:
http://www.unionguitars.com/fr_amplifiers.cfm :D:D

VLP
19 januari 2012, 22:02
Kan iemand even uitleggen wat 'headroom' betekent ? :???: dan kan ik een beetje beter volgen.;)

Ansjo
19 januari 2012, 22:09
Ja, wat is headroom...

In Wolvega reed ik destijds wel op een Union fiets. Maar een versterker.....

arcane
19 januari 2012, 22:20
Heel kort gezegd: een versterker die veel headroom heeft kan op een hoog volume nog steeds een clean geluid produceren. M.a.w. er is dan weinig oversturing.

een amp met weinig headroom breekt veel sneller op, en zal dus eerder gaan oversturen.

Midwolda
19 januari 2012, 23:00
Doe als ik! :cheerup:
Een Koch Classic SE12, een goede compressor, een scheurpedaal en janken maar!

Ansjo
19 januari 2012, 23:20
Midwolda? Dan kom ik bij jou oefenen!

Ansjo
19 januari 2012, 23:45
Leuk dingetje die Koch. Door een Nederlander gemaakt? Kost ie circa €600,-

Midwolda
20 januari 2012, 00:59
Made in Holland, indeed. Op de markt sinds augustus 2011, en kost iets meer, maar niet veel (http://www.tonika.nl/shop/Product.asp?p=CLASSICSE).

Ansjo
20 januari 2012, 01:26
Sound House te Hoogeveen. Zegt je dat wat? Ik heb nog nooit van die zaak gehoord. Daar zag ik de Koch voor €599,- staan. Of het moet een andere Koch zijn.

Midwolda
20 januari 2012, 05:56
De foto op de website van Sound House is in ieder geval van het model 2009, ik heb de Mark 2 zeg maar.
Wat precies de technische verschillen zijn weet ik niet, daar zou je even Koch voor kunnen mailen.

Het sterkste punt van deze amp (naast de looks) vind ik dat je EL34-6V6-6L6-6550-5881-KT77-KT88
als eindbuis kunt gebruiken. De pre-amp buis kun je natuurlijk ook (binnen grenzen) zelf kiezen.
Daarmee bepaal je zelf voor een groot gedeelte de klank en karakteristiek van deze amp.
Ik heb er nu een Philips JAN 12AT7 en een EL34EH in zitten, daarmee klinkt-ie erg vintage en bluesy.
Maar prop er een moderne 12AX7 en een 5881 in en je hebt een hebt een heel andere versterker.
Oh, en de speaker is ook enorm goed. De eerste waarbij ik een BeamBlocker af zou raden.

Check topic: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?150668-Nieuwe-amp-Koch-Classic-SE12.&highlight=koch
Als je in de buurt woont mag je 'm best eens een uurtje uit komen proberen hoor. PM me maar.

Ansjo
20 januari 2012, 10:11
Bedankt voor de Koch informatie! Ik ga het allemaal bestuderen. Koch heeft nog veel meer te bieden. Jammer dat ik het Tsjechisch en Japans niet machtig ben. Daar spelen ze ook op Koch. Ik moet in iedere geval wel iets hebben waarmee ik ook op het podium kan staan. Bijvoorbeeld in De Spieghel te Groningen. Om maar een niet al te grote zaal te noemen.

Harry
20 januari 2012, 10:55
Tjechisch, Japans? Krijg je hier niet genoeg informatie?


Let er wel op dat een versterker die in een zaal goed klinkt vaak te hard gaat voor thuis. Misschien is het een idee om voor thuis een modelling versterkertje te kopen?

Toaster
20 januari 2012, 11:20
Is het misschien niet slim dat je eerst eens een goede gitaarwinkel binnenstapt en dat je daar eens wat versterkers aan de tand gaat voelen die in jouw prijsklasse liggen?

Dan kan je hier terugkomen en vertellen wat je er wel en niet goed aan vond. (neem uiteraard je eigen gitaar mee.)

En wat betreft je solo geluid, ik denk dat jij er uiteindelijk toch een galmpje over heen wil of een delay of iets dergelijks. Dan moet je ook meer pedalen in gaan trappen. Dit kan je oplossen door een loop pedaal te kopen.
Je hebt dan bijvoorbeeld je distortie pedaal en je reverb aan staan, maar je passeert ze door de loop uit te zetten. Wil je soleren dan trap je de loop aan en heb je ineens 2 effecten tegelijk aan staan. Veel moderne amps hebben zo'n loop ingebouwd. Hierdoor kan je dat ook op die manier oplossen.

Dus ik zou zeggen, neem een dag vrij. Ga een paar uur lekker jammen in de winkel en koop himmel naks. En vertel je ervaringen hier.

Toaster
20 januari 2012, 11:27
Ow ja en wat betreft grote van de zaal en volume. Staar je daar niet al te blind op.

Je geluid moet ook "leefbaar" blijven op het podium. Zeker als je alleen met een zangeres op het podium gaat staan.
Zij kan zichzelf zometeen niet meer goed horen als jij je versterker op Ahoy volume hebt staan.

Zulke zalen werken met PA systemen. (veel kleine kroegen ook trouwens) Jouw versterker krijgt dan een microfoon ervoor en wordt uitversterkt. (net zoals dat de zangeres wordt uitversterkt.)

Ik heb het in mijn optredende leven maar twee keer zo bont meegemaakt dat ik mijn versterker (40 watt met 2x12 inch speakers en bij een andere gelegenheid 50 watt met 1x 12 inch speakers) bijna vol open had staan.
De versterkers konden dit aan dankzij het wattage maar dat waren sonisch gezien niet de beste optredens.

Bij een goed optreden heb je je versterker lekker bij je in de buurt en staat de versterker misschien maar iets harder als wat je thuis hebt. De versterker kan dan lekker werken. En jouw hollowbody gitaar gaat dan ook niet oversturen/feedbacken... Want dát jank geluid wil je nou net niet ;)

Ansjo
20 januari 2012, 11:45
Dank Toaster...
Je hebt gelijk. Ik moet dingen gaan uitproberen. Vraag nu: Waar hebben ze praktisch alles op voorraad? Voor een Fender Precision Bass ben ik destijds bij Servaas (Den Haag) binnengewandeld. Een olijke man (in stofjas) reikte mij een Fender aan en daarmee ben ik terug naar Groningen gegaan. Hij had ook een aardig versterkertje staan. Die kwam een paar dagen later. En weer een paar dagen later stond ik op het podium. Dat ging wel heel erg snel. Ik zou nu iets voorzichtiger zijn.
Het moet in ieder geval degelijk spul zijn. En eenvoudig. Niet dat je na een maand spijt krijgt. Dat de speaker niet naar volle tevredenheid is, dat dit, dat dat.... Bla, bla....
Thuis red ik me voorlopig met een VOX Pathfinder.

Ansjo
20 januari 2012, 11:53
Alleen een zangeres?: Dan moet ze naast een goede stem ook over een mooi achterwerk bezitten...... Nee, gewoon een bandje. Met een goede rhythm gitarist (ook weer een klasse apart), een orgeltje/piano, bas, drums.

Ansjo
22 januari 2012, 21:31
Wel, ik ga mijn aandacht allereerst richten op de FENDER 65 DELUXE REVERB

Frits van Mourik
23 januari 2012, 00:24
Voor een Fender Precision Bass ben ik destijds bij Servaas (Den Haag) binnengewandeld. Een olijke man (in stofjas) reikte mij een Fender aan en daarmee ben ik terug naar Groningen gegaan.

Die "olijke man" was op zeker Nico Servaas zelf! Apart figuur, Hageneìs puâh sang!
Zou die smakker nog leven?

Maar: dat dus ff geheel terzijde & offtopic...

bass blom
23 januari 2012, 07:13
laatste wat ik hoorde is dat hij renteniert in spanje :D

Harry
23 januari 2012, 15:58
met grijze stofjas?

Frits van Mourik
24 januari 2012, 00:25
laatste wat ik hoorde is dat hij renteniert in spanje :D

Jaha, van ònze centen zittie ons daar allemaal uit te lachen...

Hij had destijds ineens z'n hele handel aan Feedback Den Haag overgedaan,
dat na zo'n half jaar op de fles ging... Waarschijnlijk nog wat lijken in de kast.

Frits van Mourik
24 januari 2012, 00:44
met grijze stofjas?

Jazéker, klein kalend mannetje met stofjas...

Toen ik daar als 16-jarig puistenkoppie voor 't eerst binnenkwam om
Het Mooie Maar Onbereikbare Spul nou 'es van dichtbij te zien,
werden mijn bandleden & ik ontvangen door dit menneke met uitspraken als:
" Zo, joh, weet je moeder dat je hier bent, hihihi?" en "... Hebbie eigeleik gèld bij je, hihihi? "

Wij dachten destijds met de zaak-aanveger annex koffie-zetter van doen te hebben; maar neen!
Dit was Heer Nico Servaas zelve, de aspirant-klanten aldus motiverend om een muziek-carrière te ambiëren...

Harry
24 januari 2012, 09:54
ik meen me te herinneren dat ik wel vriendelijk ontvangen werd, maar moest eerst vertellen wat de bedoeling was, en toen ging de ketting pas open en mocht ik tussen de stellingen rondneuzen. Was net iets ouder dan jij denk ik, jaartje of 19 maar zo bleu als maar kan.

Ansjo
26 januari 2012, 18:44
Ja, die was het..... Een heel aardig en gewiekst mannetje. Ik dacht dat het de magazijnmeester was. Hij heeft me toen voor de basversterking Kustom aangesmeerd. Dat was het volgens hem helemaal. Zo rond 1977. Daar had ik later wat spijt van. Ik heb even op hem gegoogled.
Nu we toch zo lekker offtopic zijn...... Weet iemand hoe het met Eelco Harm Gelling gaat?

bass blom
26 januari 2012, 18:48
gemengde berichten hoor ik over eelco, mijn grote held!

Ansjo
26 januari 2012, 20:24
Maar de berichten zijn al jaren zeer wisselvallig. Ik sprak hem in de jaren zeventig nog wel eens in een kroeg te Groningen. Voordat hij naar Den Haag vertrok. Hij wist me toen te vertellen dat hij eigenlijk geen gitaar kon spelen. Een hele bescheiden en lieve man. Die de tonen destijds uit de lucht leek te plukken. Op een zondagavond/nacht stond hij er weer. Met zijn Les Paul. Het was stil en iedereen negeerde hem. Daar was een reden voor. Hij was een paar dagen daarvoor naar de Golden Earring overgestapt. Zonder ook maar één woord tegen Harry Muskee te zeggen. Toen Herman Brood later ook binnenkwam en Gelling zag staan waren er een paar mensen nodig om Brood tegen te houden. Anders had hij Eelco een paar flinke meppen verkocht. Die kant leek het althans uit te gaan. De ogen van Brood stonden niet echt vredelievend. Weer een paar dagen later is Herman voor zichzelf begonnen. Met Koos van Dijk als manager. Eelco verdween stilletjes in de nacht. Een stukje Nederlands muziekgeschiedenis....

matto
26 januari 2012, 22:57
Wel, ik ga mijn aandacht allereerst richten op de FENDER 65 DELUXE REVERB

Al jaren lang mijn favoriet voor repetities en optredens in cafes en zaaltjes.
Je kunt ze evt. met wat kunstgrepen nog wat luider cq minder luid maken.
Tele,drive pedaal en een een echootje mee, klaar!

Harry
27 januari 2012, 11:47
Maar de berichten zijn al jaren zeer wisselvallig. Ik sprak hem in de jaren zeventig nog wel eens in een kroeg te Groningen. Voordat hij naar Den Haag vertrok. Hij wist me toen te vertellen dat hij eigenlijk geen gitaar kon spelen. Een hele bescheiden en lieve man. Die de tonen destijds uit de lucht leek te plukken. Op een zondagavond/nacht stond hij er weer. Met zijn Les Paul. Het was stil en iedereen negeerde hem. Daar was een reden voor. Hij was een paar dagen daarvoor naar de Golden Earring overgestapt. Zonder ook maar één woord tegen Harry Muskee te zeggen. Toen Herman Brood later ook binnenkwam en Gelling zag staan waren er een paar mensen nodig om Brood tegen te houden. Anders had hij Eelco een paar flinke meppen verkocht. Die kant leek het althans uit te gaan. De ogen van Brood stonden niet echt vredelievend. Weer een paar dagen later is Herman voor zichzelf begonnen. Met Koos van Dijk als manager. Eelco verdween stilletjes in de nacht. Een stukje Nederlands muziekgeschiedenis....

als we toch off-topic gaan, daar noem je een flink clubje helden van me! Die allemaal met de beste bedoelingen de stomste dingen hebben gedaan, en het elkaar niet altijd konden vergeven.

Ansjo
27 januari 2012, 13:54
Het hoeft allemaal niet zo netjes. Sprak Gelling ooit met een vaag glimlachje. En dat gebeurde destijds ook niet altijd. Ik zie ze nog stomdronken uit een Amerikaanse slee glijden. Er moest in een feesttent gespeeld worden. Dat liep natuurlijk helemaal uit de hand. Tegenwoordig gaat het anders. Keurig en fris staan de jongelui met aangeharkte haartjes bij DWDD op hun beurt te wachten. Om een minuutje te mogen pingelen. Dat had je niet tegen de Blizzards moeten zeggen. Die hadden er ongetwijfeld nog een paar minuutjes aan vast geknoopt.
Gelling dacht dat hij bij de Earring in een gespreid bedje kwam te liggen. Dat viel toch wat tegen…

Fender Deluxe Reverb '65 Reissue dus. En dan nog op zoek naar een oefenruimte. Een schuur in de provincie. Dat lijkt me wel wat.

Ansjo
27 januari 2012, 15:19
Nog even dit:
Je hebt Fender Deluxe en Fender Deluxe. Waar zitten de verschillen? Ik ben van plan om een nieuwe te kopen. En wel de Reverb 65 Reissue. Op Marktplaats kom ik ander Deluxjes tegen. Waaronder de volgende:. Fender Deluxe Reverb met upgrades, 3 x Mercury Transformer (reverb, output, choke), Eminence Cannabis Rex speaker en tubes. 60th Anniversary. Bouwjaar 2011. Wat zijn dat voor upgrades?
En wat moet je met deze informatie: Zo goed als nieuw (2010), buizen net vervangen. Moet je de buizen zo snel vervangen?

bass blom
27 januari 2012, 15:22
En wat moet je met deze informatie: Zo goed als nieuw (2010), buizen net vervangen. Moet je de buizen zo snel vervangen?

nee, tenzij je elke dag heel veel speelt.
800 a 1000 uur doen eindbuizen als ik het goed heb en voorbuisjes wel 10 keer zoveel ofzo.
kan zijn dat hij de fabrieksbuizen vervangen heeft door beteren, dat wordt wel vaker gedaan.

Ansjo
22 februari 2012, 13:49
Heb bij een particulier over een Fender Deluxe Reverb gespeeld. Ik was er niet echt kapot van. Hij dacht dat een Marble Bluebird meer iets voor mij zou zijn. Wie weet daar iets zinnigs over te vertellen?

driftkop
22 februari 2012, 14:10
Helmaal off topic: wel grappig dat de eerste reactie in dit 'janken' draadje van 'zjanke' was :seriousf:

VLP
22 februari 2012, 19:35
Heb bij een particulier over een Fender Deluxe Reverb gespeeld. Ik was er niet echt kapot van. Hij dacht dat een Marble Bluebird meer iets voor mij zou zijn. Wie weet daar iets zinnigs over te vertellen?

Je kan beter een nieuw topic starten