PDA

View Full Version : Sadomasochistisch project?



Orpheo
18 januari 2012, 23:06
Ok, dit zal HEEL raar overkomen, maar ik ga het toch doen...

Ik ga een vierde gitaar laten bouwen bij Ben Crowe (crimson guitars). De mensen om mij heen snappen het met moeite, en zij hebben alles meegekregen IRL en in real time. Voor (de meesten van) jullie moet het dan helemaal raar zijn. Toch ga ik het doen. Ik heb nog een hoop van hem tegoed, en hij is mij zeer erkentelijk dat ik heel positief ben over zijn gitaren. Ja, er waren problemen in de aanloop en die problemen zijn opgelost. Er waren problemen toen de gitaren af waren, maar die waren uiteindelijk vooral mijn eigen schuld (slecht gesneden topkam: mijn fout, en dat gaf een x aantal andere problemen; de hals die niet mee wilde buigen, maar dat was uiteindelijk omdat m'n hals gewoon gruwelijk dik was, en na een half jaar spanning is het recht getrokken).

Ok, terug naar het project.

Ik heb al een paar jaar een gitaar in m'n hoofd, en die is niet te maken via Warmoth of andere kanalen, behalve Crimson...

ik wil een spalt beech top, flamed pearwood back, neckthru ebben hals, snakewood toets, volledig hol, met multiply binding op de body, neck en headstock. Ik wil een novatron pickup met een alnico8 in de brug, en een charlie christian in de hals, een hoop comfort contours etc etc. Het word qua vorm en 'features' een kloon van m'n eerste hollowbody, alleen dan ander hout.

De wachttijd staat gepland op 2 jaar :seriousf:

dit is overigens een beech top

http://crimsonguitars.com/gallery/wp-content/gallery/main-gallery/baritone-spalted-beech-top.jpg

en dit is de achterkant van de bewuste gitaar.
http://crimsonguitars.com/gallery/wp-content/gallery/main-gallery/baritone-ergonomic-back-carve.jpg

grayfink
18 januari 2012, 23:09
http://www.showbiznewz.nl/artikelen/speciaal/foto_16845_video-johan-derksen-in-reclame-voor-energiemaatschappij.jpg

Ik zeg: doen!

YannickH
18 januari 2012, 23:21
dat kruis er af en ik vind het nog te doen!
maar zou je nu eerst eens niet beter op je gitaren gaan spelen in plaats van ze te gebruiken als behangpapier:dontgeti:

bass blom
18 januari 2012, 23:22
http://i.imgur.com/l1l3o.jpg

Sinner1980
18 januari 2012, 23:23
Tjeez,is er echt niemand anders die dat kan?
Jouw feestje verder natuurlijk!

YannickH
18 januari 2012, 23:23
http://i.imgur.com/l1l3o.jpg

+123456789:d

jze
18 januari 2012, 23:24
Tja, je weet wel wat je kan verwachten, dus daar kun je al rekening mee houden. Maar als hij de enige is die dit project kan uitvoeren..

Je hebt hem in iedergeval al een keer live gesproken, misschien dat dat helpt. Succes in ieder geval, ben benieuwd!

Oranjeaap
18 januari 2012, 23:28
Gave pickup covers heeft dat ding, waar koop ik dat

YannickH
18 januari 2012, 23:36
Gave pickup covers heeft dat ding, waar koop ik dat

zelfbouw geloof ik...

mesaman
18 januari 2012, 23:44
je wilt een verzaagde bc rich bich?

YannickH
18 januari 2012, 23:48
je wilt een verzaagde bc rich bich?

MET veel puisten!

jannest
18 januari 2012, 23:53
waarom juist die houtsoorten ??

jutter
18 januari 2012, 23:55
http://i549.photobucket.com/albums/ii368/jutter1/Allerlei/rage.gif

Johannes
19 januari 2012, 00:05
Ik ben benieuwd in de breedste zin van het woord! Een LP model neem ik aan?

TimoSomers
19 januari 2012, 00:06
http://i549.photobucket.com/albums/ii368/jutter1/Allerlei/rage.gif

Dat lampje gaat feller branden nadat hij heeft geslagen, lachen.

HUESSEN
19 januari 2012, 00:10
Vindt het niks.Het is toch nooit goed.......En wat een poespas met al die knoppen?

jutter
19 januari 2012, 00:11
Dat lampje gaat feller branden nadat hij heeft geslagen, lachen.

Da's bij mij ook zo als ik heb geslagen; ineens begint het lampje te branden..... :D

mesaman
19 januari 2012, 00:12
wees blij, bij veel mensen gaat er nooit een lampje branden!
en de knopjes?mischien vind orph het leuk om met zn vingers aan knopjes te mogen zitten!:crazyhappy:

Rock Bottom
19 januari 2012, 00:12
Heb je al een bosje bloemen gehad, ben je al mee uit eten genomen, staat het glijmiddel al klaar?

Orpheo
19 januari 2012, 00:13
het word NIET die vorm. het wordt zoals mijn hollowbody. die top is het hout wat ik wil.

Waarom crimson:

1; de prijs.
2; de mogelijkheden

geen enkele andere toko, die ik ken, levert zulk goed werk af (want die PAF was ECHt spot on), met de opties die ik wil. En het zal perfect matchen met wat ik heb.

@ COB alexi: wtf? waar heb je het over? behangpapier? beter leren spelen? je snapt werkelijk geen snars van waar ik mee bezig ben. Ik heb het hier uitgebreid over gehad in een ander topic: ik verzamel, in de eerste plaats. Ik kan alles wat ik wil met iedere gitaar uit mijn verzameling, maar dat is wat het is: een verzameling.

Orpheo
19 januari 2012, 00:17
Heb je al een bosje bloemen gehad, ben je al mee uit eten genomen, staat het glijmiddel al klaar?

ghehe ja, net als de fluffy handboeien ;)

Zonder dollen: Ik ben bij die bouwer geweest afgelopen zomer om de boel te bezien met eigen ogen. het beeld at ik had, van een lulhannes die zo min mogelijk doet, was compleet verkeerd. Hij doet alles zelf, echt ALLES. en hij had een gigantische backlog om weg te werken, waar hij u al bijna doorheen zit. Hij had moeite om zijn business model goed rond te krijgen, en mijn gitaren en ik waren de wakup call die hij nodig leek te hebben. Niks 100% custom meer; alleen een standaard rangen, en wat hem uitkomt volledig custom. Sinds juni is hij daarmee bezig, en dat werkt behoorlijk goed. de bedoeling is dat nu per maand 2 gitaren 'van de band' gaan rollen, en met (kostbare) experimenten gaat dat lukken. Twee 'gewone' gitaren, dus geen extreem customgitaren, zoals ik die heb, op een paar 'custom' gitaren na.

En, zoals ik al zei, ik heb wat van hem te goed, en dat vindt hij vooral zelf. Hij wil zijn fouten recht zetten. Ik hoef alleen de hardware en het hout en de 'labour' te betalen, alle 'winst' en overhead zal ie zelf betalen. De aanbetaling is dus ook een symbolische: 10 pond.

bass blom
19 januari 2012, 06:53
toch is het wel mooi, een soort kerstgedachte.
komt die ene zin uit een mick jagger nummer weer in me op..
'how much can true forgiving cost..'
ik ben benieuwd :p

Dweezman
19 januari 2012, 09:20
Machtig mooi, als je zo je dromen kunt laten bouwen. Doe je goed.

apekop
19 januari 2012, 09:29
wat is dat voor tremolo? lijkt op een Steinberger TransTrem 3.

guitarkid
19 januari 2012, 09:49
Orpheo, als er iemand gemotiveerd is om voor jou nu een gitaar te bouwen volgens jouw specificaties is het m.i. Ben wel. Die zal dit ten koste van veel (alles?) niet weer laten gebeuren wat er eerder gebeurt is! Dus ik zeg: doen!
Over het model: tja....., da's dus wel een kwestie van smaak. ;)

Harry
19 januari 2012, 09:53
ik denk niet dat het om het model op de foto gaat, maar dat was volgens mij bedoeld als voorbeeld voor het hout.

Het wordt weer een spannend verhaal, succes!

Gretsch 5120
19 januari 2012, 10:02
Ahh.. De gitaarnet-lezertjes zijn de komende jaren weer onder de pannen voor een paar smeuige topics...

Orpheo
19 januari 2012, 10:15
Die trem is n kahler. En t gaat om t hout op die top, niet de vorm!

apekop
19 januari 2012, 10:17
Misschien moet je iets duidelijker in je eerste post zetten dat het niet om de gitaar op de foto gaat, om verwarring te voorkomen.

YannickH
19 januari 2012, 10:33
hej orpheo, beter leren spelen heb ik niet gezegt hoor.
ik heb je nog nooit horen spelen dus dat ga je niet uit mijn mond horen komen want daar heb ik niet over te oordelen.
nu ik vind het prachtig dat je zo'n grote collectie hebt maar waarom toch altijd hetzelfde in een andere kleur of andere houtsoort?

Orpheo
19 januari 2012, 10:34
Dat staat er. Er staat wat ik wil, met daar onder: dat is een beech top. Men denkt fan direct dat dat het bewuste model is. Neen.

Dit is het model

http://www.vintageandrare.com/uploads/products/18040/79610/original.jpg

ps.dat is mijn gitaar.

@cob alexi. Ik las t woord leren ergens. My bad. En ik heb ooit al antwoord ook je vraag gegeven. Ze verschillen niet alleen in kleur maar structureel zijn ze anders. Ander hout,andere pickups en constructies. En waarom altijd de singlecut ? Omdat ik daar t makkelijkst op speel.en ik vind alle andere vormen lelijk.

Ps. Ik speel 3 tot 6 uur per dag. Is dat genoeg onder de noemer 'ga eens spelen'?

YannickH
19 januari 2012, 10:41
ja ik bedoelde het niet zo dat je het moest leren ofzo hoor. misschien kwam ik een beetje verkeerd over.
en hej, dat wil niet zeggen dat ik niet benieuwd ben naar het eindresultaat he:D
alvast succes ermee!

hole
19 januari 2012, 10:44
[..]laten bouwen bij Crimson[..]


............................................______ __
....................................,.-'"...................``~.,
.............................,.-"..................................."-.,
.........................,/...............................................":,
.....................,?........................... ...........................\,
.................../.................................................. .........,}
................./.................................................. ....,:`^`..}
.............../.................................................. .,:"........./
..............?.....__............................ .............:`.........../
............./__.(....."~-,_..............................,:`........../
.........../(_...."~,_........"~,_....................,:`........_/
..........{.._$;_......"=,_......."-,_.......,.-~-,},.~";/....}
...........((.....*~_......."=-._......";,,./`..../"............../
...,,,___.\`~,......"~.,....................`.....}............../
............(....`=-,,.......`........................(......;_,,-"
............/.`~,......`-...............................\....../\
.............\`~.*-,.....................................|,./.....\,__
,,_..........}.>-._\...................................|........... ...`=~-,
.....`=~-,_\_......`\,.................................\
...................`=~-,,.\,...............................\
................................`:,,.............. .............`\..............__
.....................................`=-,...................,%`>--==``
........................................_\........ ..._,-%.......`\
...................................,<`.._|_,-&``................`


..verder wel mooi project denk ik

Sanderltd
19 januari 2012, 10:51
Ik ben heel benieuwd! :) De specs lijken me alvast wel heel interessant!

guitarkid
19 januari 2012, 12:48
Die trem is n kahler. En t gaat om t hout op die top, niet de vorm!

Had ik idd niet begrepen, maar des te beter. ;) Mooi hout!!

apekop
19 januari 2012, 14:08
Dat staat er. Er staat wat ik wil, met daar onder: dat is een beech top. Men denkt fan direct dat dat het bewuste model is. Neen.


blijkbaar is het toch niet zo duidelijk, aangezien er al verschillende mensen hebben gereageerd die dachten dat het om die gitaar op de foto ging

pueblo
19 januari 2012, 14:32
veel succes er mee :)
ook heb je er wat problemen mee gehad in het verleden, was ik toch altijd blij met de updates en de GASwaardige foto's. hou ons op de hoogte :)

Sinner1980
19 januari 2012, 16:34
blijkbaar is het toch niet zo duidelijk, aangezien er al verschillende mensen hebben gereageerd die dachten dat het om die gitaar op de foto ging

Wellicht moeten die mensen eens een keer de moeite nemen beter te gaan lezen ipv plaatjes kijken en daarop hun oordeel te vellen.

No offense hoor maar het staat er idd duidelijk bij

Johannes
19 januari 2012, 16:51
Wellicht moeten die mensen eens een keer de moeite nemen beter te gaan lezen ipv plaatjes kijken en daarop hun oordeel te vellen.

No offense hoor maar het staat er idd duidelijk bij

Er staat "Het word qua vorm en 'features' een kloon van m'n eerste hollowbody, alleen dan ander hout." Ik heb geen idee om wat voor model het dan gaat (tot de foto hierboven). Combinatie van helder schrijven en goed lezen lijkt me :P

Orpheo
19 januari 2012, 16:57
ik geef eerst aan wat het moet worden, en dan laat ik een foto zien van een spalt beech top. dat jullie dan direct de link leggen 'dus DAT is 'm'.... neen. het staat er wel hoor. echt.

Sinner1980
19 januari 2012, 17:00
Er staat "Het word qua vorm en 'features' een kloon van m'n eerste hollowbody, alleen dan ander hout." Ik heb geen idee om wat voor model het dan gaat (tot de foto hierboven). Combinatie van helder schrijven en goed lezen lijkt me :P

Daar heb je een punt,de vorm van de gitaar was mij ook niet duidelijk maar imiddels weten de meesten hier wel dat Orph een voorkeur heeft voor les paulachtigen.

Maar goed,een alles verhelderend plaatje is inmiddels geplaatst

Orpheo
19 januari 2012, 17:56
nog wat meer spalt beech:

http://crimsonguitars.com/gallery/wp-content/gallery/paf-bass/paf-bass-locking-jack-socket.jpg

En nee, dit is geen esdoorn, maar perenhout:

http://crimsonguitars.com/gallery/wp-content/gallery/paf-bass/paf-bass-full-frontal.jpg

http://crimsonguitars.com/workshop-diary/images/stories/food/220509/47.jpg

Wabbie
19 januari 2012, 22:00
http://i.imgur.com/l1l3o.jpg

Ditto. Naja hebben we iig weer wat te lezen. Hopelijk gaat het dit keer soepeler.......

bat
19 januari 2012, 22:27
Het schijnt dat als je heel ver vantevoren boekt de vluchten naar de UK bijna gratis zijn...

Veel succes en geduld gewenst!

Mr. Dynamite
19 januari 2012, 23:10
http://i.imgur.com/l1l3o.jpg

I'll fifth that :soinnocent:

Opzich een mooi project, maar ik vind die body vorm alleen niet mooi :makeup:

Ukeloeder
19 januari 2012, 23:24
Als altijd schitterende houtkeuze. Die hollow is gewoon helemaal prachtig, met de gekozen houtsoorten wordt dat weer iets knaps. Je keuze om met deze bouwer opnieuw in zee te gaan vind ik dapper. Maar jij kent hem denk ik beter dan ieder van ons, bovendien zijn het jouw centjes (tientje kun je je geen buil aan vallen natuurlijk) en jouw gemoedsrust. Chapeau dat je hem een tweede kans gunt.
Nog een vraag die je collectie betreft; welke houtsoorten moeten er zeker nog komen?

Orpheo
20 januari 2012, 00:30
@ukeloeder: ik ken 'm inderdaad. als ie de gitaren opgestuurd had, vorig jaar juni, dan was ik waarschijnlijk nog steeds kwaad geweest. Edoch, ik ben waanzinnig blij met m'n 3 crimsons, en ik durf bij niemand mijn visie te laten maken als bij Ben, omdat hij ook werkelijk zich de poten uit z'n reet rent om nu een ubertoffe gitaar in elkaar te draaien.

over je laatste vraag.

ik wil een les paul met een spruce top op korina, een LP met een walnut top op korina. een flattop LP serie met een korina body en dan met diverse setups (minihumbuckers, humbuckers, tele singles, p90, filtertron, strat singles). ik kan mogelijk kiezen voor de tele als vorm, dan kan ik er makkelijker een headstock bij kiezen ;)

Orpheo
20 januari 2012, 00:34
I'll fifth that :soinnocent:

Opzich een mooi project, maar ik vind die body vorm alleen niet mooi :makeup:

ik moet toegeven dat ie op foto's er een stuk minder mooi eruit ziet dan IRL. it's built for comfort

dvp
20 januari 2012, 12:05
Had ik maar de plaats/tijd en geld om ook zo een verzameling aan te leggen!

Ik ben benieuwd naar het resultaat. En sowieso is het terug een interessant project.

Veel succes met het laten bouwen. Ik hoop dat alles dit keer (ken de voor historie niet) wel ok komt.

jan jansen
20 januari 2012, 12:52
@ukeloeder: ik ken 'm inderdaad. als ie de gitaren opgestuurd had, vorig jaar juni, dan was ik waarschijnlijk nog steeds kwaad geweest. Edoch, ik ben waanzinnig blij met m'n 3 crimsons, en ik durf bij niemand mijn visie te laten maken als bij Ben, omdat hij ook werkelijk zich de poten uit z'n reet rent om nu een ubertoffe gitaar in elkaar te draaien.

over je laatste vraag.

ik wil een les paul met een spruce top op korina, een LP met een walnut top op korina. een flattop LP serie met een korina body en dan met diverse setups (minihumbuckers, humbuckers, tele singles, p90, filtertron, strat singles). ik kan mogelijk kiezen voor de tele als vorm, dan kan ik er makkelijker een headstock bij kiezen ;)

waarom maak je hem zelf niet?

:???:

Orpheo
20 januari 2012, 13:13
waarom maak je hem zelf niet?

:???:

geen tijd, geen mogelijkheid om een gitaar van scratch te bouwen, etc etc.

@dvp: het is een heel lange historie, maar het komt ongeveer hier op neer. Ik heb 3,5 jaar geleden bij Crimson Guitars 2 les pauls besteld, volledig naar mijn specs. De wachttijd was aanvankelijk 3 maanden, maar dat liep maar op en dat liep maar op. Toen uiteindelijk de inleg niet OK bleek, kreeg ik voor de gitaren nieuwe toetsen van artist grade snakewood (prachtig, overigens). Dat paste mooi bij de derde die ik al 2 jaar eerder van 'm kreeg (een hollowbody: de hollowbody les paul achtige met cat eye F holes die ik eerder hier postte, die is dus van mij). Die gitaar was bijzonder goed, maar heeft/had wat hiaten. de hals was niet het profiel wat ik wilde (mijn fout, ik gaf niet goed aan welk profiel ik wilde) en er zat wat troep op de inleg van de kop en de toets. Heel kleine dingen, maar daar ergerde ik me aan. Ook waren de elementen shit, maar dat kon de bouwer niet 'weten'; ik vond ze niet goed klinken, hij wel. smaakverschil. uiteindelijk was het wisselen van de magneten de clou.

Ok, terug naar die 2 gitaren. Het duurde maar en het duurde maar. Uiteindelijk ontplofte ik volledig, en eiste ik dat hij het af ging maken in een bepaalde tijd. Toen wees een forumlid mij op iets dat mij in die 2 jaar nooit opgevallen was; een tearout van het bodyhout, met een reparatie. Viel me nooit op. Dat moment was de maat vol, en besloot ik om maar naar Engeland te rijden om m'n spullen op te halen. Eenmaal daar bleek dat het beeld van een luie incompetente bouwer niet correct was. Hij runt de toko alleen, met alle issues van dien. Hij baalt zelf enorm en wilde een van die twee opnieuw maken, maar dat vond ik niet ok; tijd en geld speelde een grote rol ;) Ik wilde die gitaren AF hebben. De halzen zijn enorm dik, vind ik fijn, maar het probleem was dat de snaren niet genoeg kracht hadden om de hals hol te trekken; ik hield een nare ratel op de lage E snaar eraan over. Met veel trucs is die ratel er nu wel uit. Het was een enorm leerproces voor hem en mij, in ieder opzicht.

Nu is hij maar wat gewillig om mij weer te helpen en een gitaar te maken. Ik heb de tic dat ik alles in tweeen doe; ik heb 3 crimsons, en ik word gek van het idee dat het er niet 2 of 4 zijn. dus, hij maakt nog een hollowbody voor me :)

Ik kon hem vorig jaar volledig ruineren door alles neer te pennen in woede, en hem op alle grote fora af te fakkelen. Heb ik niet gedaan. Integendeel, ik pleit juist hoe te gek zijn gitaren zijn, en dat zijn ze ook. ALs ik zijn gitaren vast pak krijg ik dezelfde feel en vibe als wanneer ik mijn ouwe custom of m'n eerste warmoth (of mijn laatste 2 for that matters!) vast pak: het gevoel van WOW, dit is the 'bees knees'!