PDA

View Full Version : Duncan Tone Stack calculator



cannondale_01
18 januari 2012, 22:39
Wie o wie kan me helpen met de interpretatie van de grafiek van de Tone Stack calculator.

Er moeten in mijn 18watter in herbouw wat aanpassingen gemaakt worden in het TMB circuit. De regeling doet wel iets maar niet genoeg en met name in de HI input van het TMB kanaal. De Lo input doet het redelijk maar kan stukken beter.

http://img854.imageshack.us/img854/3221/mastervolume2.th.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/854/mastervolume2.jpg/)
Ik probeer te begrijpen wat ik zie als ik een weerstandswaarde verlaag/verhoog.

Als ik met de waarden van de componenten speel zie ik wel wat er gebeurd maar ik snap het niet.

bass blom
18 januari 2012, 22:45
maakt dat programma typex prints? :D

cannondale_01
18 januari 2012, 22:49
Ja, maar het tekent niet lekker (shit zeg maar). Dit is mijn werktekening met al het bij elkaar gejatte en gekopieerde info.
Typex rules:soinnocent:

bass blom
18 januari 2012, 22:58
als je een weerstand verhoog/verlaagt zie je de uitslag veranderen, amplitude, piek..
en als je een C verandert pas je de frequentie aan waar die piek of dat dal zit.

zo iets?

matto
19 januari 2012, 09:15
Op je schema is R 12 de "slope resistor" als je deze een grotere waarde geeft dan neemt het effect van de toonregelaars toe en ten koste van de laagweeergave.
Je zou om te experimenteren een potmeter van bv. 100 k in serie met een weerstand van 10 k op de plaats van R 12 kunnen zetten om te proberen wat de optimale waarde voor de slope weerstand voor jou is.
Als je de perfecte instelling hebt gevonden dan soldeer je de pot en de weerstand er weer uit en meet de waarde op.
De dichtst bijliggende waarde uit de E reeks neem je dan als vaste weerstand voor de slope resistor.

cannondale_01
19 januari 2012, 10:29
bass blom Als je een weerstand verhoog/verlaagt zie je de uitslag veranderen, amplitude, piek..
en als je een C verandert pas je de frequentie aan waar die piek of dat dal zit.
zo iets?
Ja da ha ook gezien. Als ik wat waardes verander binnen normale grenzen, laten we zeggen verdubbel, is het verschil in grafiek niet spectaculair. En dus ga ik ervanuit dat de invloed is op het geluid ook minimaal is. Correct me if i'm wrong.

Ik denk dat ik inderdaad zoals Matto zegt maar ga solderen en het beschadigde oor laat spreken. Om dan de waarde achteraf in de calculator zet om te vergelijken. Ik had gehoopt dat de calculator iets makkelijker zou zijn.

In mijn schema heb ik een R29 en een R30 geplaatst. Als ik goed heb gelezen hebben deze weerstanden niets met de tonestack te maken, toch?
Als ik R29 verlaag gaat er een hogere stroom lopen naar pen 2 van V2 en zal de buis eerder openbreken wat meer overdrive tot gevolg heeft. En heeft geen gevolg voor de klank?