PDA

View Full Version : Taylor 214e vs 214ce



Aeonis
18 januari 2012, 14:38
Dag mensen,

Na gedurende een lange tijd veel acoustische gitaren te hebben bespeeld in een gitaarwinkel (o.a. Martins, Taylors, Eastmans) ben ik er uit dat mijn eerste acoustische gitaar een Taylor 214 gaat worden.

Nu ben ik alleen de afweging aan het maken tussen met of zonder cutaway. Bij veel gitaarmerken heb je met electronica automatisch een cutaway, maar dat is bij Taylor niet het geval. De 214e is 899,- en de 214ce is 999,-.

In het begin van mijn zoektocht moest het hoe dan ook een cutaway hebben, maar dat is gaandeweg veranderd, misschien ben ik zonder cutaway wel mooier gaan vinden (ben ik een van de weinigen?), maar het maakt me niet erg veel uit. Alleen om het uiterlijk zou ik de keuze niet kunnen maken. Qua geluid zou je wetenschappelijk gezien een verschil kunnen verklaren, maar in de praktijk is dit naar mijn inziens te verwaarlozen? Uiterlijk of verschil in geluid zal dus niet de doorslag geven.

Wat wel de doorslag kan geven is de bespeelbaarheid van de hoge frets en of dit de 100 euro waard is. Ik vraag me af, zijn er mensen met een ac. gitaar + cutaway die zo hoog akkoorden spelen? Als er bijna geen enkel acoustisch liedje zo hoog zit is het misschien zonde van het prijsverschil, kan ik voor die uitzondering ook de elektrische gitaar pakken, maar toch twijfel ik nog.

Zoals je kunt lezen neig ik wellicht naar zonder, maar aangezien het mijn eerste acoustische gitaar is en een vrij prijzige ben ik benieuwd naar jullie mening. Iemand dezelfde afweging gemaakt?

Alvast bedankt!

http://img27.imageshack.us/img27/6202/taylor214e214ce.png

Fingerpick
18 januari 2012, 16:13
Ik vind een gitaar zonder cutaway ook mooier, maar als het je gitaarspel echt hindert (bvb solo's in hoge posities) kies je best mét cutaway. Qua klank tss de twee modellen is het verschil niet of nauwelijks hoorbaar. Bovendien : =goed instrument.

-Martijn-
18 januari 2012, 16:29
Of je wel of geen cutaway nodig hebt is vooral afhankelijk van de nummers die je speelt, dus dat kunnen wij niet echt voor je bepalen.
Ik weet niet hoe veeleisend je bent en of er veel prijsverschil is tussen wel of geen electronica, anders zou ik er over nadenken om er een ander systeem in te (laten) zetten.

Aeonis
18 januari 2012, 16:39
Bedankt voor jullie reacties! Zoals ik een cutaway zie is het handig als het er op zit mocht je het ooit nodig hebben, maar ik weet niet of ik het ooit nodig zal hebben :soinnocent: kan me zo geen liedje bedenken. Vind een acoustische nogal iel klinken zo hoog. Moet er bij zeggen dat ik geen kleine handen heb, kan makkelijk tot de 14e-15e fret komen met losse noten, akkoorden boven de 12e fret is echter een ander verhaal..

Twijfel dus of het me de 100 euro wel waard is, aangezien de gitaar eigenlijk al iets boven mijn gestelde budget uit komt ;). Ik kan die 100 euro bijvoorbeeld ook bij een fishman acoustische versterker doen. Aan de andere kant, mocht ik het wel nodig hebben en de cutaway ontbreekt, tjah... haha daar ga je ;)

@Martijn,

De 214 = 829,-
De 214e = 899,-
De 214ce = 999,-

Geen denderend prijsverschil tussen de 3 modellen dus. Als er 200 euro verschil had gezeten tussen "e" en "ce" was ik er meteen uit geweest..

Ik speel overigens met name John Mayer, Eric Clapton en acoustische Rock/Pop nummers in de richting van Snow Patrol, Lifehouse, 3 Doors Down, Racoon etc.

Rizz
18 januari 2012, 20:44
Ik vind een gitaar zonder cutaway ook mooier, maar als het je gitaarspel echt hindert (bvb solo's in hoge posities) kies je best mét cutaway. Qua klank tss de twee modellen is het verschil niet of nauwelijks hoorbaar. Bovendien : =goed instrument.

Nou, dat zou ik niet zeggen! De CE klinkt in mijn oren veel evenwichtiger en mooier als de "gewone".. Ze zijn vergelijkbaar, maar ik heb een uur afwisselend de 1 en de ander bespeeld en ik kwam toch iedere keer weer op de CE uit.. Zelfs mijn vriendin, die toch echt de ballen verstand heeft van gitaren, koos blind voor de CE... 100 extra is het in mijn ogen waard en dan is de betere bereikbaarheid en de mogelijkheid tot versterking mooi meegenomen!

Rizz
18 januari 2012, 21:14
Als aanvulling: Op dezelfde dag dat ik de Taylors bespeelde, heb ik ook kennisgemaakt met de Eastman E10OM, een vergelijkbaar model met een vergelijkbare prijs, maar DAMN!! wat een geluid, wat een bespeelbaarheid en wat een mooie gitaar in al z'n eenvoud.. De taylors werden compleet weggeblazen en verdwenen uit mijn gedachten.. Liefde is: vul dat zelf maar in..

Tis dat ik het nu ff niet kan betalen, maar als ik nog een geldclip vind dit jaar, komtie er! Zeker waard om even op te spelen en te beluisteren..

Ernest01
18 januari 2012, 21:53
Ben het volledig met Rizz eens.
Heb diverse Taylors in mijn handen gehad, maar 'viel als een blok' voor de Eastman E10-OM.

synapse
19 januari 2012, 08:53
Ernest & Rizz +10!
Sinds vorige week de bezitter van de Eastmans E 20P (zie de Gitarist test) en AC 820 CE (ik kon me na de parlor niet inhouden) ondanks het bezit van een 35 jaar oude MArtin d18, ben ook ik overweldigd door Eastman); alles deugt aan deze gitaren, dus ook de prijs!

Aeonis
19 januari 2012, 11:50
Hmm misschien moet ik die E10OM dan ook nog even proberen. Ik heb vooral de Eastman AC312 en AC412 getest, maar dan gaat mijn voorkeur echt uit naar Taylor qua geluid, bespeelbaarheid.

Vind de Taylors ook een fijnere hals hebben, die Eastmans hadden een laklaag op de hals die het nogal stroef maakte, kun je uiteraard gaan schuren, maar om dat nou meteen bij een nieuwe gitaar te moeten doen...

GunMetalBlue
26 januari 2012, 04:44
Ik ben een zware taylorfan, maar de eastman die ik op youtube hoor is verdorie aardige concurrentie... Ik zou dan op bespeelbaarheid kiezen en toch voor de taylor gaan.

Plus, Taylors zijn zo moooooooi :chicken:

Luca P
29 maart 2013, 18:57
En Aeonis, wat is het geworden ....veeeel later?
Ik heb een oogje laten vallen op de Taylor.
De meeste Eastman's rond deze prijs zijn mij te "kil".

Muzieknono
30 maart 2013, 07:57
Als aanvulling: Op dezelfde dag dat ik de Taylors bespeelde, heb ik ook kennisgemaakt met de Eastman E10OM, een vergelijkbaar model met een vergelijkbare prijs, maar DAMN!! wat een geluid, wat een bespeelbaarheid en wat een mooie gitaar in al z'n eenvoud.. De taylors werden compleet weggeblazen en verdwenen uit mijn gedachten.. Liefde is: vul dat zelf maar in..

Tis dat ik het nu ff niet kan betalen, maar als ik nog een geldclip vind dit jaar, komtie er! Zeker waard om even op te spelen en te beluisteren..

Ik heb dezelfde ervaringen met Taylor, er zijn zat andere gitaren met goede bespeelbaarheid die stukken beter klinken als de 100 en 200 series van Taylor, bij die series mis ik van alles in het geluid, de ce's klinken overigens idd beter als de e's, maar goed het is wat je zelf wilt, de Eastman's zijn zeker aanraders.
Mvgr. Dirk Jan

Luca P
1 april 2013, 23:03
Ik heb de Taylor 214E getest zonder cutaway.
Geweldig voor mij.
Het boven en achter blad zijn niet verbonden met een strip zoals op de foto.
http://1.bp.blogspot.com/-DRb0zj9ioQ8/Tqq1hmOpvKI/AAAAAAAAAJM/iu9nb3WjT0E/s1600/66+akoestische+gitaar+bouwen+kerfing+plakken.jpg
Maar gewoon met een strook hout. ...eh....niet ingezaagd dus zoals de foto.
Is dat 'erg'?