PDA

View Full Version : Steriel clean uit ENGL Screamer 2 x 10 pro blues



hulst
18 januari 2012, 10:58
Hallo allemaal, ik zou graag wat advies inwinnen.

Mijn huidige versterker (50watt Engl Screamer 2 x 10 pro blues) heeft de afgelopen tijd een "makeover" gehad. Het idee was om hem een warmer, punchier (ranziger) clean geluid te geven.

De twee oude Sovtek 6L6 eindbuizen zijn vervangen door Tung Sol 5881 (en op 23 watt gezet)
De 4 oude Sovtek 12ax7 preamp buizen zijn vervangen door Tung Sol 12ax7 op V1 en EH12ax7 op V2t/m4.
Het oude cabinet van spaanplaat is vervangen door een "fingerjointed" grenen cabinet volgens Fender specs.
De speaker zijn twee Celestion vintage 10 inch (oude productie).

Eerlijk gezegd vind ik het cleane geluid nog steeds een beetje steriel,
ik weet ook wel dat je van een 50Watt ENGL geen 5Watt Fender Tweed maakt maar iets meer in die richting zou prettig zijn. Zeker op laag volume thuis.

Zou het iets uitmaken om mischien één speaker te vervangen door een iets warmere speaker die eerder opbreekt, en zo ja heeft iemand een goede suggestie?

Alle advies is welkom.
P.S. Ik zou evt. modificaties liever niet in de versterker moeten uitvoeren, dus liever geen resistors vervangen etc.

Bij voorbaat dank.

Thyrif
18 januari 2012, 11:32
Ik ben dan wel geen toonmeester, maar met mijn engl screamer 1x12 combo heb ik thuis het clean en lead volume op 1-2 staan, met de master op 3-4. Als ik dan de crunch channel selecteer is het nogsteeds soortvan clean, maar net wat punchier met een klein randje. Misschien eens een poging waard?

hulst
18 januari 2012, 15:10
Hallo Thyrif,

Bedankt voor je tip, ik doe het momenteel zelfs op deze manier.
Het is alleen zo dat mijn crunch kanaal nu klinkt zoals mijn cleane kanaal zou moeten klinken.

TimS
18 januari 2012, 15:21
Ben je wel helemaal blij met het tweede kanaal van je Engl? Ik ben niet zo'n Engl expert, maar ik zou gewoon een andere versterker zoeken als het je om het clean gaat. Van het geld wat je in een versterker stopt zie je vrij weinig terug.

JohnLord
18 januari 2012, 20:19
Ben je wel helemaal blij met het tweede kanaal van je Engl? Ik ben niet zo'n Engl expert, maar ik zou gewoon een andere versterker zoeken als het je om het clean gaat. Van het geld wat je in een versterker stopt zie je vrij weinig terug.

Ik heb een Screamer. Als je crunch kanaal klinkt zoals je het clean kanaal wil hebben staat ie niet hard genoeg. Clean bijdraaien naar bijvoorbeeld 1 of 2 uur en master volume lager levert je een lekker opbrekende cleansound op.

hulst
18 januari 2012, 20:35
Ik heb een Screamer. Als je crunch kanaal klinkt zoals je het clean kanaal wil hebben staat ie niet hard genoeg. Clean bijdraaien naar bijvoorbeeld 1 of 2 uur en master volume lager levert je een lekker opbrekende cleansound op.

Bedankt voor de tip, ik speel over het algemeen met elementen met een lage output, als ik het cleane kanaal vol open zet en de master op het gewenste volume, dan nog steeds krijg ik geen opbrekende sound helaas. Vandaar dat ik zit te denken om één van de twee celestion vintage 10 speakers te vervangen door een warmere, eerder opbrekende speaker.

JohnLord
18 januari 2012, 21:17
Ik heb een Screamer. Als je crunch kanaal klinkt zoals je het clean kanaal wil hebben staat ie niet hard genoeg. Clean bijdraaien naar bijvoorbeeld 1 of 2 uur en master volume lager levert je een lekker opbrekende cleansound op.

Met humbuckers.

guitarguru
18 januari 2012, 21:19
Tja, volgens mij heb je dan last van te veel headroom. Oplossingen kunnen dan zijn, overdrivepedaaltje ervoor zetten, of power attenuator gebruiken. Een nieuwe ontwikkeling is de speaker, waarvan je de gevoeligheid traploos kunt instellen (b.v. Eminence Maverick). Die zijn er echter nog niet in 10 inch uitvoeringen, voor zover ik weet.

allochthomas
18 januari 2012, 21:45
Is het niet gewoon tijd om naar een andere amp te kijken? De hele reden dat ik de mesa mark III heb verkocht was omdat hij egwoon heel lnag clean bleef je je niet dat lekkere vieze clean met een ranje er uit kon halen.

muziekschuur
18 januari 2012, 22:15
Zou een pedaaltje niet helpen? Eddie van Halen had altijd zijn phase 90 aanstaan. Hmm. Een klein beetje viezigheid van een OCD zou kunnen helpen. De Danelectro Drive lijkt op de OCD en is er al voor 35 euro. Dus dan zou je dat eens kunnen proberen...

Dat vieze clean is vaak met een Telecaster of een Fender Stratocaster...

Ik heb een stratocaster model met humbuckers erin. Laatst nieuwe snaren erop en nou twangt ie enorm... Gewoon een setje nieuwe snaren dus...

Ik denk een setje nieuwe snaren en zo'n pedaaltje zouden je zomaar een beetje blijer kunnen maken. En een Danelectro Coolcat vibe is ook erg leuk... (Univibe sound).

hulst
19 januari 2012, 08:39
[QUOTE=muziekschuur;2780069]Zou een pedaaltje niet helpen? Eddie van Halen had altijd zijn phase 90 aanstaan. Hmm. Een klein beetje viezigheid van een OCD zou kunnen helpen. De Danelectro Drive lijkt op de OCD en is er al voor 35 euro. Dus dan zou je dat eens kunnen proberen...QUOTE]

Een pedaaltje helpt zeker (ik gebruik een Nobels ODR-1, deze lijkt ook een beetje op een OCD).
Ik vraag me vooral af of een andere, sneller opbrekende speaker, nog iets toe zal voegen. Bijvoorbeeld een Eminence Legend of iets dergelijks. De Celestion vintage 10 speakers klinken best fel en direct wat ook niet geheel onwenselijk is vandaar een eventuele combinatie van één Celestion met een wat warmere, zachtere speaker.

polviggen
19 januari 2012, 10:10
waarom zoveel laten aanpassen ipv op zoek te gaan naar een versterker die je beter ligt ?

dat wisselen van buisjes doet allemaal niet zo geweldig veel.

Kim Wilson
19 januari 2012, 10:21
Een mooi opbrekend clean kanaal van een 50 watt amp ga je sowieso niet redden op huiskamerniveau. Sterker nog, zelfs een Champje heeft dan al een stevig volume. Ik heb een Fender Vibrolux 2x10, 40 watt, en ook dat ding moet echt knalhard voordat ie lekker opbreekt. Voor een lekkere crunch zou ik een goed overdrivepedaal adviseren.

hulst
19 januari 2012, 10:29
waarom zoveel laten aanpassen ipv op zoek te gaan naar een versterker die je beter ligt ?

dat wisselen van buisjes doet allemaal niet zo geweldig veel.

Buizen verwisselen moest toch een keer gebeuren na 10 jaar, het grenen cabinet is eigenbouw. Je hebt natuurlijk gelijk wat betreft het zoeken naar een andere amp, alleen is de ENGL nu zover gecustomized dat de verkoopwaarde behoorlijk laag ligt denk ik. Het is meer een kwestie van "roeien met de riemen die je hebt" geworden:)


Een mooi opbrekend clean kanaal van een 50 watt amp ga je sowieso niet redden op huiskamerniveau. Sterker nog, zelfs een Champje heeft dan al een stevig volume. Ik heb een Fender Vibrolux 2x10, 40 watt, en ook dat ding moet echt knalhard voordat ie lekker opbreekt. Voor een lekkere crunch zou ik een goed overdrivepedaal adviseren.

Dank je, het begint langzaam tot me door te dringen dat hetgeen ik graag wil gewoon eigenlijk niet kan. Misschien dan toch maar een vrijstaand huis kopen.