PDA

View Full Version : kattendarmen als snaren



showband
18 januari 2012, 08:33
wie van jullie heeft ooit op een akoestische gitaar gespeeld met kattendarmen als snaren?
Voor de nylonsnaren zaten deze op alle gitaren maar dat is nu veranderd.

even buiten de leuke kift om de PvdDieren ermee op de kast te jagen moet dat toch anders klinken / voelen. Wie heeft daar ervaring mee?

Stemmingsproblemen?
Andere klank?
Andere feel?
problemen met je pickupcofiguratie?
enz.

Rizz
18 januari 2012, 08:35
wie van jullie heeft ooit op een akoestische gitaar gespeeld met kattendarmen als snaren?
Voor de nylonsnaren zaten deze op alle gitaren maar dat is nu veranderd.

even buiten de leuke kift om de PvdDieren ermee op de kast te jagen moet dat toch anders klinken / voelen. Wie heeft daar ervaring mee?

Stemmingsproblemen?
Andere klank?
Andere feel?
problemen met je pickupcofiguratie?
enz.

Kan dat dan met pick-ups? Piezo lijkt me meer voor de hand liggend..

Buiten dat: ik heb nog 3 setjes thuis lopen.. :D

Ike57
18 januari 2012, 08:57
Volgens mij worden darmsnaren nog steeds gemaakt. Tegenwoordig geloof ik van schapedarm.

Een tussenoplossing (nylon - darm) is nylgut, een kunststof darmsnaar. Heb er zelf geen ervaring mee. Als je op YouTube zoekt op "guitar gut string" kom je veel voorbeelden tegen van gitaren met darmsnaren.

Rizz heeft gelijk vwb de pickups. Deze werken niet met nylonsnaren. (piezzo wel)

LaurentB
18 januari 2012, 09:54
Ik las eens in een interview met Andrès Segovia, die de overgang van darmen naar nylon heeft meegemaakt dat hij die hang naar die oude kattendarmsnaren maar onzin vond. Volgens hem bleven ze maar ontstemmen, en tegen de tijd dat ze dat niet meer deden braken ze.

Muzieknono
18 januari 2012, 09:58
Ik las eens in een interview met Andrès Segovia, die de overgang van darmen naar nylon heeft meegemaakt dat hij die hang naar die oude kattendarmsnaren maar onzin vond. Volgens hem bleven ze maar ontstemmen, en tegen de tijd dat ze dat niet meer deden braken ze.

Ik moet zeggen dat nylon dat ook wel enigszins heeft, het verbaasd me nog steeds dat snaren vanuit niets breken, ook als er niet op gespeeld wordt op dat ogenblik.
En dan met name de A en D snaar.
Mvgr. Dirk Jan :B

LaurentB
18 januari 2012, 10:02
Ik moet zeggen dat nylon dat ook wel enigszins heeft, het verbaasd me nog steeds dat snaren vanuit niets breken, ook als er niet op gespeeld wordt op dat ogenblik.
En dan met name de A en D snaar.
Mvgr. Dirk Jan :B

Ja, die A- en D-snaar hebben wat te fragiele windingen die snel doorslijten, en dan is de kern al helemaal snel gebroken.

pueblo
18 januari 2012, 10:24
de laatste tijd zijn er ook wat darmsnaarproducenten gestopt.
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=GH73ITTPA

en volgens mij gebruikten ze geen kattendarmen

even opgezocht: "Men gebruikt voor de fabricage van moderne vioolsnaren schapendarm, teflon, nylon, perlon, titanium, staal, carbon, zilver, goud of natuurzijde. Veel mensen denken dat vioolsnaren uitsluitend gemaakt zijn van kattendarm. Dat komt door de Engelse vertaling van het woord schapendarm: catgut." (wiki)

engelse wiki: en.wikipedia.org/wiki/Catgut

Harald
18 januari 2012, 11:22
kan me een interview met iemand herinneren die ooit veel moeite deed om kattedarmsnaren te proberen, en hevig teleurgesteld was. Segovia is ook niet voor niets overgestapt op nylon.

Rinze
18 januari 2012, 11:52
We rijden tegenwoordig ook niet meer te paard naar de winkel..

Grindpad
18 januari 2012, 12:17
ik ben niet van de PvdD oid, maar kattendarmen anno 2012 is gewoon mongool.

The Running Man
18 januari 2012, 12:19
ik ben niet van de PvdD oid, maar kattendarmen anno 2012 is gewoon mongool.

Onze twee katten (Marshall en Laney...) zijn het er helemaal mee eens.
Mensendarmen schijnen beter te zijn.:blast:

Harald
18 januari 2012, 12:25
Ach, god straft onmiddelijk. Schijnt een heel smerig klusje te zijn. Die snaren maken :D

Kritz
18 januari 2012, 12:27
Als ze dan van een valse kat komen krijg je,je gitaar nooit op stemming.

Grindpad
18 januari 2012, 12:31
hahaha, die is eigenlijk heel slecht maar stiekem wel erg leuk!

showband
18 januari 2012, 12:37
hihi, de dierenliefhebbers hun reacties maakt dat ik bijna niet kan bedwingen een setje te kopen.
En dan een bontjas erbij dragen natuurlijk :soinnocent:

vroeger moest je de regering beledigen of protesteren tegen de macht offeh gitaren verbranden om mensen te shocken. Nu is een horloge met lichtgevende wijzers dragen al te heftig en is een cartoon op het web al genoeg om half europa aan de schijt te krijgen. Dat maakt het wel makkelijker :cheerup:

guinevere
18 januari 2012, 13:10
Hallo allemaal,

Kattendarmen als snaren? Ik moet er niet aan denken! Het is gewoon SICK!

Groetjes van Guinevere

pueblo
18 januari 2012, 13:11
blijkbaar heeft niet niemand op mijn linkje geklikt, anders wisten jullie al dat catgut niets met kattendarmen te maken hebben :p

Kritz
18 januari 2012, 13:24
blijkbaar heeft niet niemand op mijn linkje geklikt, anders wisten jullie al dat catgut niets met kattendarmen te maken hebben :p


Je had het toch al zelf verteld,dat het van schapen kwam.

Harald
18 januari 2012, 16:04
Schapen... oh, dan is het goed! :hide:

Al maakt het voor het gevoel van veel mensen wel degelijk uit welk dier je te grazen neemt.

Die politiek correcte verontwaardiging is zo overbodig hier... nylon werkt sowieso beter. Afgezien van een handjevol fanatici, die op de originele instrumenten uit de oudere periodes spelen zit volgens mij niemand op snaren van katten of schapendarmen te wachten. Probleem opgelost. En al een hele tijd voor dat mensen boos werden over vleeseters, of bontmutsen.

freekick
18 januari 2012, 16:57
Hetzelfde misverstand doet zich voor bij tennissnaren.
Inderdaad is de term "catgut" (van cattle) oorzaak.
Het gaat om runder en schapendarm.
Een kat is een vleeseter met een kort darmkanaal.
Het langere darmsysteem van de herbivoren is geschikter.

Rinze
18 januari 2012, 17:15
En bovendien zijn runder- en schapendarmen restprodukten waar verder niks mee gedaan wordt. Al heb ik wel Antillianen gekend die er voedsel van bereidden.

Smoky
18 januari 2012, 18:17
Klinken leuk voor slapping op contrabas.

The Running Man
18 januari 2012, 18:54
En bovendien zijn runder- en schapendarmen restprodukten waar verder niks mee gedaan wordt. Al heb ik wel Antillianen gekend die er voedsel van bereidden.

En Duitsers...
Darmen worden daar verkocht onder de naam (lach niet) Kutteln...

showband
18 januari 2012, 23:02
dus in de grensstreek kun je zeggen:
"d'n gitoaristen kittelen d'n Kutteln"
das top! ik krijg steeds meer neiging ze eens te proberen. Al is het maar voor de kift. :)

pueblo
19 januari 2012, 12:20
ze zijn dus wel gevoeliger en kwetsbaarder.
ook nog eens gevoeliger voor weeromstandigheden (vochtigheid).

Rizz
19 januari 2012, 12:35
dus in de grensstreek kun je zeggen:
"d'n gitoaristen kittelen d'n Kutteln"
das top! ik krijg steeds meer neiging ze eens te proberen. Al is het maar voor de kift. :)

oeoeoehhhh, jij bent echt rebels!!! :D :hippie: Jij boefje!!
(kon het niet laten)