PDA

View Full Version : Drop Tuning Pedaal



JDB7
17 januari 2012, 23:29
Hallo,

Ik zou graag een drop tuning pedaal aanschaffen, nu twijfel ik tussen een Whammy DT of een Morpheus Drop Tune Pedal, ik heb al een Whammy 4 anders verkoop ik hem en koop ik een Whammy DT, of ik hou hem en koop een Morpheus Drop Tune Pedal.

Iemand ervaring met met 1 van deze pedalen of is er nog een ander pedaal die je aanraad.

Mvg Jeroen

Ace 1.15.19
17 januari 2012, 23:48
Ik heb geen er geen ervaring mee maar de Morpheus lijkt mij echt een ideaal pedaal. Klinkt prima in filmpjes maar ik vind hem redelijk prijzig. Het is echter wel een uniek geval.

JDB7
18 januari 2012, 10:32
Ik heb geen er geen ervaring mee maar de Morpheus lijkt mij echt een ideaal pedaal. Klinkt prima in filmpjes maar ik vind hem redelijk prijzig. Het is echter wel een uniek geval.

Ja daarom dat ik twijfel tussen beide ik kan nog 120€ krijgen voor mijn Whammy 4 dan moet ik nog een 180€ bij leggen voor een Whammy DT of ik hou gewoon mijn whammy en koop een Morpheus dan is het 185€ op die 5€ gaat het niet komen.

Maar ik heb ook veel zitten kijken op youtube en beide vindt ik ze goed, moeilijke keuze dus, maar alle reacties zijn welkom bedankt.

DemolitionColorScheme
18 januari 2012, 11:41
Een Drop Tuning pedaal? Okay, even voor de zekerheid:
waar wil je dit voor gaan gebruiken? Voor andere stemmingen? Dat gaat een whammy niet doen. Daarbij: mocht je iets voor een andere stemming willen, het zal nooit beter zijn dan fysiek stemmen, dus houdt dat in gedachten.

HaroldA
18 januari 2012, 11:56
Een Drop Tuning pedaal? Okay, even voor de zekerheid:
waar wil je dit voor gaan gebruiken? Voor andere stemmingen? Dat gaat een whammy niet doen. Daarbij: mocht je iets voor een andere stemming willen, het zal nooit beter zijn dan fysiek stemmen, dus houdt dat in gedachten.

Sterker nog: het zal altijd onnatuurlijk en digitaal klinken.

Lager stemmen? -> Lager stemmen!

Terminus
18 januari 2012, 14:04
De Morpheus schijnt heel goed te zijn.

De Whammy zal alleen vreselijk onnatuurlijk klinken. Dat, en tonesuck. Zodra je het pedaal aanzet raak je veel hoog kwijt.

Cageman
18 januari 2012, 14:12
Ik weet zo gauw even niet meer waar ik dat gezien had, maar volgens mij is de Whammy DT in samenwerking met de makers van de Morpheus gemaakt. Aangezien het nieuwe downtune deel in de DT er bijna hetzelfde uitziet als de Morpheus, zou ik er vanuit gaan dat het zelfs exact hetzelfde kan klinken als de Morpheus zelf.

Dat een whammy (DT) nu nog steeds tonesuckt, weet ik nog net zo niet. De TB die in deze zit zou al een hele verbetering kunnen zijn.

DemolitionColorScheme
18 januari 2012, 14:46
Ah, ik zie nu pas dat we het hebben over een nieuwe Whammy.
Anyways ... tja, datsoort pedalen zijn voor mij (en velen) echt onacceptabel als iets om je stemming geheel te veranderen. Het gaat, inderdaad, ontzettend digitaal klinken en er zal altijd latency zijn. Leuk voor classic pitch shifting effects, maar daar zou ik het dan ook alleen voor gebruiken.

HaroldA
18 januari 2012, 14:48
en er zal altijd latency zijn.

Daar had ik nog niet eens aan gedacht!

Chroxy
18 januari 2012, 16:45
zijn al deze meningen gebaseerd op ervaringen met de Whammy DT en Morpheus, of napraat en 'denk ik'?

Anyway, in eerste instantie ben ik ook huiverig voor 'downtunen' met pedalen, echter speelt de gitarist uit mijn oude band al enkele maanden naar tevredenheid op de Morpheus. Hij heeft veel pedalen en goede oortjes, en heeft oa vanwege latency de oude Whammy verkocht (gebruik voor pitchshifting, niet downtunen!). Ik begreep duidelijk van hem dat de Morpheus heel goed was en zeker een vervanger voor dat 'ene' nummer dat je een keer in Drop C speelt in een live-set.

Filmpjes op Youtube van de Morpheus vind ik ook vrij overtuigend klinken. Jah; het is digitaal, maar goedkoper en praktischer dan een 2e of 3e gitaar mee..

TS: ga naar de winkel en test ze naast elkaar, dan kan je pas een goede beslissing maken over klank en welke je wilt. :)

Jan Buurman
18 januari 2012, 18:10
Ik heb de DropTune geprobeerd. Hij heeft het niet lang volgehouden. Ik vond het geluid niet acceptabel. Ik verwachtte wel wat verschil tussen een lager gestemde gitaar en een gewoon gestemde gitaar door een DropTune maar niet die mate waarin het bleek te klinken. Wat een drama! Powerchords ging nog wel, zeker in bandverband, maar ik moest er ook wat getokkelde stukken door spelen. Klonk voor geen meter! Digitaal, slecht reagerend...
Jammer want het had voor mij erg bruikbaar geweest als hij beter werkte.....

DemolitionColorScheme
18 januari 2012, 20:09
zijn al deze meningen gebaseerd op ervaringen met de Whammy DT en Morpheus, of napraat en 'denk ik'?

Anyway, in eerste instantie ben ik ook huiverig voor 'downtunen' met pedalen, echter speelt de gitarist uit mijn oude band al enkele maanden naar tevredenheid op de Morpheus. Hij heeft veel pedalen en goede oortjes, en heeft oa vanwege latency de oude Whammy verkocht (gebruik voor pitchshifting, niet downtunen!). Ik begreep duidelijk van hem dat de Morpheus heel goed was en zeker een vervanger voor dat 'ene' nummer dat je een keer in Drop C speelt in een live-set.

Filmpjes op Youtube van de Morpheus vind ik ook vrij overtuigend klinken. Jah; het is digitaal, maar goedkoper en praktischer dan een 2e of 3e gitaar mee..

TS: ga naar de winkel en test ze naast elkaar, dan kan je pas een goede beslissing maken over klank en welke je wilt. :)
Absoluut. Het is een stuk praktischer. Maar goed, het is, inderdaad, maar waarvoor je hem gebruikt. Een nummertje? Tja, why not? Maar een vervanging voor een hele set of wat dan ook zal het nooit zijn.

Lager stemmen gaat vaak ook gepaard met dikkere snaren en een andere spanning. Dikkere snaren klinken simpelweg ook anders.

Chroxy
18 januari 2012, 20:44
Mee eens; als je een hele set in drop C speelt, dan stem je gitaar om, want er zijn idd meer variabelen voor de sound (spanning, dikte snaren etc), en dat 'vettige' wat dikkere snaren meebrengen kan een apparaat natuurlijk niet.

Overigens tof om van Janbuurman te horen wat zijn ervaringen zijn.. Helaas toch niet zo heel positief..

Terminus
18 januari 2012, 21:40
De Morpheus schijnt veel beter te worden als je hem update, maar ik vond de oude clips al acceptabel. En die tone suck heb ik zelf ervaren bij een Whammy IV. Ik heb het dan niet over de bypass, maar wanneer het apparaat aanstaat en je het pedaal zo ingesteld hebt dat hij niet pitcht.