PDA

View Full Version : 3 bands EQ: bass werkt niet en treble gedraagt zich als volumeknop



VDB
17 januari 2012, 19:41
Besten,



Ik heb zelf een schema uitgewerkt voor een overdrivepedaal met 3 bands EQ.
Opbouw is:

Versterkertrap > versterkertrap > EQ > versterkertrap

(Alles opgebouwd rond transistoren en hier en daar wat diodes voor de clipping)

Alle versterkertrappen werken perfect (gemeten met oscilloscoop) alleen doet de EQ het niet netjes. De midknop doet het, de bas heeft geen effect en de treble fungeert als treble knop, maar voornamelijk ook als volume knop!

De EQ is gebaseerd op een Marshall EQ en berekend met Duncans Amp Tool.

Hieronder het schema:

http://img18.imageshack.us/img18/6240/eqschema.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/18/eqschema.jpg/)


Waarden zijn:

C11: 470p
C12: 22n
C13: 22n
R20:33k
Treble: 220k
Mid: 22k
Bass: 1M

Heb alles gechecked en de waarden kloppen met de componenten.

Graag suggesties om dit probleem op te lossen!

Alvast bedankt jongens!


Grtz

cluseau
17 januari 2012, 20:04
(Alles opgebouwd rond transistoren en hier en daar wat diodes voor de clipping)


Deze waarden behoren bij een hoogohmige buizenversterker. Voor transistoren gelden hele andere regels maw er klopt niets van de ingangsimpedantie van de laatste transistortrap. Je zou de tonestack opnieuw kunnen berekenen maar misschien is het eenvoudiger een opampje erachter te zetten ipv een enkele tor.

Je hebt een scoop he? Misschien ook een blokgenerator? Je kan de laatste trap loskoppelen en dan met de scoop kijken hoe de karakteristiek van de tonestack werkt.

VDB
17 januari 2012, 20:11
Het liefst zou ik geen opamps gebruiken.

Heb nu een PCBtjes met wat mogelijkheden om er in serie en parrallel nog wat voor de EQ en/of achter te zetten, dus als ik het met weerstanden of dergelijke kan oplossen is dat meer dan welkom.

Weerstanden tussen grond en signaal zetten om impedantie aan te passen?
Suggesties voor de EQ aan te passen?


Bedankt!

7ender
17 januari 2012, 22:19
ik heb wel eens een voorversterker aan willen passen met die Fender-toonregeling , waarbij ik de kantelfreqenties gelijk heb gehouden bij gebruik van mosfet ic'tjes ....

resultaat was ronduit teleurstellend ,....'t kwam niet eens in de buurt van 't originele buizen amp geluid met die toonregeling

2550
17 januari 2012, 23:16
Die met deze waardes marshall toon regeling zou prima moeten werken met fetjes.... maar ja dan moet je er wel prik op zetten zeg eens 30 9V batterijtjes in serie