PDA

View Full Version : [Notenleer] Is dit boek goed om noten te leren?



yourname181
17 januari 2012, 18:37
Hallo iedereen,

Ik speel nu bijna 1.5 jaar gitaar, alleen heb ik nog nooit 1 noot kunnen lezen.
Dit begint nu wel een probleem te vormen nu ik verder wil met mijn lessen, nu wil ik erg graag noten willen leren lezen en dit het liefste ook direct leren over te brengen op mijn instrument (gitaar).

Nu heb ik na wat navragen in mijn vriendengroep dit boek gevonden:

http://www.bladmuziekshop.nl/rocktime-electrische-gitaar-methode-deel-p-127376.html

Alleen nu weet ik niet of dit boek mij leert wat ik zoek, ook hoop ik dat dit aansluit op de technieken die ik nu al bezit.

Heeft iemand ervaring met dit boek of een beter boek om dit allemaal te lezen?

In ieder geval erg veel bedankt alvast! , dit zou mij erg veel helpen.

Met vriendelijke groet,

Bart

telecastermaster
17 januari 2012, 18:48
Misschien heb je hier iets aan: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?149147-Musescore-muzieknotatieprogramma

Ik maak gebruik van Musescore, een gratis muziek notatie programma. Je kunt zelf bladmuziek maken of - indien aanwezig - downloaden van de online database.
Het voordeel is dat je de muziek ook in ieder tempo kunt afspelen zodat je hoort hoe het gespeeld moet worden.

Ik vond het even stoeien met het programma om je eerste bladmuziek te maken maar daarna is het heel makkelijk.

Succes.

PS er staan wat instructiefilmpje op youtube..

yourname181
17 januari 2012, 19:05
Misschien heb je hier iets aan: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?149147-Musescore-muzieknotatieprogramma

Ik maak gebruik van Musescore, een gratis muziek notatie programma. Je kunt zelf bladmuziek maken of - indien aanwezig - downloaden van de online database.
Het voordeel is dat je de muziek ook in ieder tempo kunt afspelen zodat je hoort hoe het gespeeld moet worden.

Ik vond het even stoeien met het programma om je eerste bladmuziek te maken maar daarna is het heel makkelijk.

Succes.

PS er staan wat instructiefilmpje op youtube..

Allereerst erg veel bedankt voor de sneller reactie!
Maar naar dit ben ik niet echt op zoek sorry, ik was weer op zoek naar een bij voorkeur een boek om notenleer echt zelf te leren en het liefst niet zelf uitvogelen omdat ik hier nog niet was uitgekomen toen.

Hoe heeft u het geleerd dan, als ik vragen mag ?

Gr.

Bart

terrasbeest
17 januari 2012, 19:12
In die advertentie staat toch nergens dat het een boek over notenleer is ?

Dus nee : dit is niet het boek dat je zoekt.
Ik denk trouwens dat de muziekschool daarvoor beter is. Leren noten lezen vereist ook een zekere discipline die wss niet op je eentje vol zal houden.( Het is nogal ' saai ' om leren :sssh:).

Proficiat met je voornemen BTW.

yourname181
17 januari 2012, 20:02
In die advertentie staat toch nergens dat het een boek over notenleer is ?

Dus nee : dit is niet het boek dat je zoekt.
Ik denk trouwens dat de muziekschool daarvoor beter is. Leren noten lezen vereist ook een zekere discipline die wss niet op je eentje vol zal houden.( Het is nogal ' saai ' om leren :sssh:).

Proficiat met je voornemen BTW.

Bedankt voor uw reactie.
dit dacht ik dus ook.
Maar op fora werd er gezegd dat dit weer wel zo was, waar anderen dit weer tegenspraken.
Vandaar dat ik dit vroeg.

Ik heb verder geen ervaring met het leren van noten lezen dus weet niet of ik aan deze dicipline voldoe, maar moet het toch gewoon leren want anders wordt het alleen maar moeilijker met bepaalde muziek stukken spelen.
Het is dus meer een verplichting dan iets wat ik er bij wil leren wat ik mezelf opgelegd heb.

Aan de muziek school heb ik ook aan zitten denken, maar aangezien ik erg weinig tijd heb overdag denk ik dat ik dit helemaal niet vol kan houden en ben net overdag op de zondag vrij en de muziek school waar ik al eerder contact mee had opgenomen geeft op deze dag geen les.
Vandaar dat ik aan zelfstudie zat te denken.

Wel gebruikten leerlingen die op die muziek school leerden het bovengenoemde boek.

Gr.

Bart

terrasbeest
17 januari 2012, 20:21
Leer intussen roeien met de riemen die je hebt :

http://www.youtube.com/user/creativeguitarstudio/search?query=reading

denis.hermans
18 januari 2012, 08:36
Misschien kan het boek : Music Reading for Guitar" van nut voor je zijn. Het leert je noten lezen in verschillende posities van de gitaarhals. Dit boek is geen gitaarmethode maar specifiek gericht op lezen.
Minpuntje : er is geen cd bij maar alles wordt wel goed uitgelegd.
Ik vind het persoonlijk een aanrader indien je de gitaarhals binnen een niet al te lange termijn wil kunnen gebruiken op basis van het notenschrift. Ik gebruik het boek zelf ook. Verwacht geen rockstukjes of " toffe muziek" of zo. Dit is een boek dat je moet gebruiken naast je gewone repertoire dat je wenst te oefenen.
http://http://www.amazon.com/Music-Reading-Guitar-Complete-Method/dp/0793581885

Het boek waarnaar jij zelf verwijst is een volledige gitaarmethode die niet met tabs werkt maar vertrekt vanuit het notenschrift. Volgens mij leer je evenwel enkel grondig lezen in de eerste positie op gitaar. Daarna worden toch tabs gebruikt voor de verdere posities en verwatert het leren noten lezen wat... (Heb de methode thuis liggen- zal nog even nakijken...)


Verder vind ik ook goed : Modern Method for Guitar van W. Leavitt maar dit is een volledige methode voor gitaar die jazzgericht is. Is wel erg "zwaar" en misschien blijft er dan weinig tijd over om nog iets anders te doen. Indien je deze methode toch zou nemen neem dan zeker de versie met DVD !! Ik gebruik dit boek met periodes ( te "zwaar" om dit constant te doen maar wel de moeite waard....)

Mvg,

Denis

terrasbeest
18 januari 2012, 09:24
Ik had ook aan Leavitt gedacht, maar dat is wel erg zware kost voor een beginner.
Het andere boek kende ik niet.

@ denis.hermans : hoe vaak/lang ben je bezig met dat ' lezen'?
Ik heb ondervonden dat het iets is dat je goed moet onderhouden.

denis.hermans
18 januari 2012, 09:52
terrasbeest :

Noten op zich kan ik lezen ( ben ooit met piano begonnen). Het probleem is enkel de noten te vinden op de gitaar.

Met het "vinden op de gitaar" ben ik wel elke dag even bezig (20 min of zo).

Music reaDing for guitar is lichter verteerbaar dan Modern Method omdat het zich concentreert op enkele noten (single note lines). Je kan dan ook sneller alle belangrijke posities "leren kennen" terwijl je bij Modern Method trager vordert (maar er dieper op ingaat). Ik heb veel aan MM gehad bij het leren kennen van de eerste poistie maar ga nu even met dit tweede boek verder omdat ik sneller een basiskennis wil hebben van de hele nek. Ik kan dit dan later nog uitdiepen met de methode van Leavitt die ik erg waardevol blijf vinden.

yourname181
18 januari 2012, 21:12
Bedankt voor alle reacties!

Ik heb het boek echter ook nog niet besteld, ik spreek morgen een goeie vriend van me die dit boek ook heeft en hieruit leert en zo kan ik eens goed zien hoe dit boek leert.

Wel werd er bij die muziekschool waarmee ik contact had opgenomen dit boek gebruikt voor de notenleer echt daadwerkelijk te leren. Of dit vertelde een vriend van mij.

Maar de boeken die hierboven door jullie werden benoemd zal ik ook eerst even goed bekijken of dit zal helpen (: .

Vriendelijk bedankt alvast allebei!

aaronstonebeat
18 januari 2012, 21:58
Zou het misschien een te overwegen idee zijn om hier (de afdeling Speeltechnieken & Theorie) een cursus notenlezen te beginnen? Als het probleem om muzieknotatie op het beeldscherm te produceren een beetje aan te pakken is, zou ik er van harte aan willen bijdragen.

De principes zijn heel simpel; je moet er alleen de nodige ervaring mee opdoen. Mijn vader was muzikant en zat heel vaak aan de keukentafel urenlang muziek te lezen en te schrijven, met alleen zijn muziekpapier en potlood en een pen; wat op papier stond, kon hij horen en wat hij in zijn hoofd had, kon hij opschrijven, zonder instrument erbij.

Zo goed als hij ben ik wat dat betreft niet maar ik weet wel dat het bij voldoende ervaring hetzelfde is als het lezen en schrijven van tekst.

Rizz
18 januari 2012, 22:17
Goed idee wel! Het zou voor mij ook geen overbodige luxe zijn, al lees ik ondertussen tabs ook vrij goed en kan ze vrij snel vertalen naar de gitaarmits ik het nummer erbij heb, ook daarvoor geldt: oefening baart kunst. Maar er zitten zoveel beperkingen aan..

terrasbeest
18 januari 2012, 22:43
Goed idee wel! Het zou voor mij ook geen overbodige luxe zijn, al lees ik ondertussen tabs ook vrij goed en kan ze vrij snel vertalen naar de gitaarmits ik het nummer erbij heb, ook daarvoor geldt: oefening baart kunst. Maar er zitten zoveel beperkingen aan..

+1.Tabs zijn er enkel voor gitaristen, da's een probleem.

terrasbeest
18 januari 2012, 22:45
Er bestaat trouwens ook ' solfege software'.

aaronstonebeat
18 januari 2012, 23:46
Goed idee wel! Het zou voor mij ook geen overbodige luxe zijn, al lees ik ondertussen tabs ook vrij goed en kan ze vrij snel vertalen naar de gitaarmits ik het nummer erbij heb, ook daarvoor geldt: oefening baart kunst. Maar er zitten zoveel beperkingen aan..

Noten lees je los van het specifieke instrument waarop je speelt (het is goed voor het zien van harmonische samenhangen), in ieder geval tot op zekere hoogte.

Een pianist speelt gewoon wat hij leest, op twee balken met een F- en een G-sleutel; een gitarist speelt alleen met een G-sleutel en een octaaf omlaag getransponeerd.
En dan heb je nog blazers die hun eigen partituur hebben omdat zij voor hun eigen gevoel in C spelen terwijl heel de rest in Bes of in Es speelt ;)
Maar dat zijn simpele probleempjes van transpositie.

We zouden naast 'code' een tag voor notenschrift moeten hebben.

Riny
21 januari 2012, 14:32
Muziektheorie is een discipline naast het praktisch uitvoeren.
Moeilijk is het ook niet, vergelijk het met wanneer men voor het eerst leerde lezen en schrijven.

M.i is het probleem, wij zijn inmiddels wat ouder en willen het allemaal direct kunnen en het liefst binnen een week, en ja, dat gaat niet lukken nie.

Ben na jaren gestopt te zijn met gitaar en toetsen te spelen een kleine 3/4 maanden geleden weer herbegonnen.
Ik dacht dat doe ik wel weer even, niet dus.
Ergens zat het allemaal nog wel maar moest toch weer de boeken erbij halen.
Ook de vingers deden weer au want er zat natuurlijk geen eelt meer op.
Hiervoor heb ik iedere dag 1 1/2 uur p/dag toonladders gelopen en het eelt is weer op het oude niveau.

Muziek maken is doorzetten en discipline, niet meer en niet minder.

P.s. Wil nog wel eens kijken om wat downloads te plaatsen met leermiddelen.

yourname181
21 januari 2012, 18:36
Muziektheorie is een discipline naast het praktisch uitvoeren.
Moeilijk is het ook niet, vergelijk het met wanneer men voor het eerst leerde lezen en schrijven.

M.i is het probleem, wij zijn inmiddels wat ouder en willen het allemaal direct kunnen en het liefst binnen een week, en ja, dat gaat niet lukken nie.

Ben na jaren gestopt te zijn met gitaar en toetsen te spelen een kleine 3/4 maanden geleden weer herbegonnen.
Ik dacht dat doe ik wel weer even, niet dus.
Ergens zat het allemaal nog wel maar moest toch weer de boeken erbij halen.
Ook de vingers deden weer au want er zat natuurlijk geen eelt meer op.
Hiervoor heb ik iedere dag 1 1/2 uur p/dag toonladders gelopen en het eelt is weer op het oude niveau.

Muziek maken is doorzetten en discipline, niet meer en niet minder.

P.s. Wil nog wel eens kijken om wat downloads te plaatsen met leermiddelen.

Daarmee ben ik het 100% eens, wat ik al heb ondervonden. Zelf toen ik begon met gitaar spelen ben ik ook begonnen met de basics dus hoe ik een plectrum vast hield etc.. en daarna heb ik ook 2 weken lang steeds sneller toonladders proberen te spelen.
Daarna heb ik 2 akkoorden geleerd en deze ook over te pakken en toen heb ik mijn eerste nummer geleerd en dat was guus meewis - het is een nacht.

Mja dit gaat nogal off-topic nu.

In ieder geval erg veel bedankt voor alle reacties met tips en alternatieven dan het boek wat ik in het begin noemde! voor mij is er nu erg veel duidelijk geworden.

Ben gisteren zoals ik al eerder zei naar een goeie vriend van me geweest hij had dit boek waar ik het over had.
Heb in het boek gekeken en het begint gewoon helemaal vanaf scratch met notenleer tevens leert dit boek ook om de noten over te brengen op gitaar. Het blijft dus echt bij noten lezen en gaat niet over op tabs.

Voor de mensen die er ook naar het boek "Rocktime" op zoek waren en wilden weten wat het precies voor inhoud heeft.

Het boek legt precies uit hoe je van geen kennis over het noten lezen hebt tot het lezen van noten en deze ook over te brengen op gitaar!

Ik ga er nu heel snel aan beginnen, heb er ontzettend veel zin in .

Iedereen, erg veel bedankt voor de vele reacties! het heeft mij erg veel geholpen.

Gr.

Bart

Riny
22 januari 2012, 09:23
Inderdaad even terug on topic.

De boeken welke ik heb toegepast en nog met regelmaat na sla, zijn de volgende.
En zoals eerder aangegeven, theorie = leren, leren, leren. Praktijk = oefenen, oefenen, oefenen.
En dit alles met regelmaat, dus iedere dag :strat:.

De afbeeldingen spreken voor zich.

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-Q6FCHZ7Y.jpg

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-SFZMORUQ.jpg

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-FGUH3RUT.jpg