PDA

View Full Version : Buizen gekraak...



LGK
17 januari 2012, 16:29
Ik heb nou...uhh.. ik denk zo 4 a 5 maanden een Laney cub 12r.
Na 2 weken ofzo ging die kraken.. ik kwam er na een tijdje achter (dankzij jullie hulp!) dat ie in een ongeaard stopcontact zit en als ie wel in een geaard stopcotact zat was er niets aan de hand.. Maar nu een paar dagen geleden ging die een soort van kraken... nou meer alsof er iets doorbrand... dus ik dacht dat het weer met dat stopcontact te maken had... Niet duss..

Ik heb hem al die tijd in dat ongeaard stopcontact gedaan, en als ik er zo over na ging denken, kan dat wel goed zijn..? Tja het is toch stroom die niet weg kan , die de heletijd op je versterker staat.. Hoor ik dit mischien..

Maar ja, ik hoorde het ook in een geaard stopcontact, dus als het zou kloppen wat ik zeg, zou die het daar in niet moeten doen. (dus.. het klopt gewoon niet duss.. denk ik dan:satisfie:)


Ik hoor het alleen maar als ik bv wat harder aansla of meerderen snaren aansla.. Ik heb hier echt geen verstant van.. dus ik kan echt niet weten wat het zou zijn of wat ik mischien verkeerd zou doen..

duss mijn vragen..
-kan het kwaad als ie altijd in een ongeaard stopcontact zit
-en wat zou het geluid kunnen zijn? (het klinkt een beetje alsof er stroom op staat wat je goed hoort, of dat er iets doorbrand) (wat niet kan wat hij doet het gewoon nog en klinkt voor de rest nog goed)

Alvast bedankt voor jullie hulp/advies hiermee!

Grz

AoDf
17 januari 2012, 16:39
Ik heb hem al die tijd in dat ongeaard stopcontact gedaan, en als ik er zo over na ging denken, kan dat wel goed zijn..? Tja het is toch stroom die niet weg kan , die de heletijd op je versterker staat.. Hoor ik dit mischien..

Maar ja, ik hoorde het ook in een geaard stopcontact, dus als het zou kloppen wat ik zeg, zou die het daar in niet moeten doen. (dus.. het klopt gewoon niet duss.. denk ik dan:satisfie:)

-kan het kwaad als ie altijd in een ongeaard stopcontact zit
-en wat zou het geluid kunnen zijn? (het klinkt een beetje alsof er stroom op staat wat je goed hoort, of dat er iets doorbrand) (wat niet kan wat hij doet het gewoon nog en klinkt voor de rest nog goed)

Alvast bedankt voor jullie hulp/advies hiermee!

Grz

Als je een buizenversterker in een ongeaard stopcontact steekt kan in geval van een technisch probleem (bijv. draadbreuk intern in de versterker) de stroom via 1 manier weg. Via de behuizing van je versterker door je gitaarkabel door je gitaarsnaren door jouw sodemieter heen. Aangezien het vrij gebruikelijk is dat er voltages van zo'n 300-500 volt in een buizenversterker optreden zul je niet de eerste zijn die in zo'n geval zijn laatste adem uitblaast. Dus ik zou aanraden in ieder geval een buizenversterker nooit op een ongeaard stopcontact aan te sluiten.

Voor wat betreft het storende geluid, is dat een soort haardvuur achtig geknetter?

LGK
17 januari 2012, 16:55
Zo jezus.. daar schrik ik wel een beetje van.. Tja als ik een beetje had nagedacht had ik het ook wel kunnen weten natuurlijk.. Maar zijn daar echt in het verleden mensen aan overleden dan..?!

En dat geluid.. Tja.. ik zei al.. net alsof er stroom ofzo door een draad gaat..
Het is ook niet gakraak, maar meer 1 tone zeg maar

Grz

LGK
17 januari 2012, 17:19
Oow in dit filmpje kan je het ook horen.. Van 8 tot 13 sec.
Je moet goed luisteren het is niet zo hard..
http://www.youtube.com/watch?v=A4SIJLQ9NwA&feature=related

Alleen bij mij is het vaker als ik speel.. maar niet de heletijd achter elkaar zeg maar, precies zoals in het filmpje..!

Grz

bass blom
17 januari 2012, 17:51
Oow in dit filmpje kan je het ook horen.. Van 8 tot 13 sec.
Je moet goed luisteren het is niet zo hard..
http://www.youtube.com/watch?v=A4SIJLQ9NwA&feature=related

Alleen bij mij is het vaker als ik speel.. maar niet de heletijd achter elkaar zeg maar, precies zoals in het filmpje..!

Grz

ah, geknisper.
je hebt hem 4 a 5 maanden. van nieuw? of gebruikt gekocht?

LGK
17 januari 2012, 17:53
ja nieuw!
En ehh, ja mischien nog wel langer.. half jaartje..?

Grz

bass blom
17 januari 2012, 17:54
dan zou ik er mee terug gaan.

LGK
17 januari 2012, 17:55
dan zou ik er mee terug gaan.

oow... :dontgeti:

Maar wat kan het zijn..?

bass blom
17 januari 2012, 18:02
oow... :dontgeti:

Maar wat kan het zijn..?

veel mogelijkheden, losse contacten, rotte buisvoet, rotte potmeter.
je hebt neem ik aan garantie dus laat ze het maar fixen.

heb je het ook met een andere gitaar en/of kabel?
om uit te sluiten dat het daar niet uit komt..

LGK
17 januari 2012, 18:05
nou.. ehh nee

Dat eerst maar is proberen dan..
Maar ik wist niet dat er zoveel garantie op zat..?

Grz

bass blom
17 januari 2012, 18:22
je hebt toch minstens een jaar en vaker 2 of 3 tegenwoordig.

LGK
17 januari 2012, 20:20
Aha, nou dan ga ik wel is langs!



Aangezien het vrij gebruikelijk is dat er voltages van zo'n 300-500 volt in een buizenversterker optreden zul je niet de eerste zijn die in zo'n geval zijn laatste adem uitblaast. Dus ik zou aanraden in ieder geval een buizenversterker nooit op een ongeaard stopcontact aan te sluiten.

En hiet nog ff een vraagje over, er zit toch gewoon 220 op het stopcontact?
Hoe kan het dan ineens 300 tot 500 worden?!

Grz

Tabula Rasa
17 januari 2012, 20:27
Aha, nou dan ga ik wel is langs!




En hiet nog ff een vraagje over, er zit toch gewoon 220 op het stopcontact?
Hoe kan het dan ineens 300 tot 500 worden?!

Grz

Stopcontact geeft meestal ongeveer 230V wisselspanning, dat gaat in een trafo een spoel koperdraad. Daar zit een losse andere spoel omheen die 6.3v geeft voor de gloeidraden in de buizen. En dan is er nog een spoel die hoogspanning geeft (ook wisselspanning) Die kan makkelijk hoger zijn dan 230v. Daarna wordt die spanning gelijkgericht (in jouw versterker waarschijnlijk gewoon met diodes) en dan pakt de spanning nog hoger uit.

2550
17 januari 2012, 21:36
Ja gewoon 220V uit het stopcontact maar het heet niet voor niets een transformator.
In USA hebben ze slechts 115V en er zijn evengoed knutselaars die een tesla coil bouwen...
http://www.youtube.com/watch?v=om6IgOTwp_A&feature=relmfu

Frits van Mourik
17 januari 2012, 23:57
In je filmpje speel je over je pod. En dan horen we dat kraakje ook!
Zou het dan ècht aan je Laney liggen? Heb je al eens een andere gitaarkabel geprobeerd?

Kabels kunnen van zichzelf aardig meeklinken/kraken/whatever -
tot microfonisch rondzingen aan toe, echt waar!- .
Dus: probeer eens een andere kabel, evt. met andere gitaar op je Laney...

Een aardige test voor gitaarkabels: in je amp inpluggen, zònder gitaar.
De gitaarplug beetpakken zonder de tip aan te raken; wèl de screen en er een trage ,
niet te heftige zweepslagbeweging (sic) mee maken , zodat je een mooie golf in je kabel naar je amp ziet lopen.
Eventuele brom moet je maar ff negeren.
Hoor je nu geruis, geritsel, eierbakgeluiden of gerommel, dan moet je echt een andere kabel proberen.

Just my 2€ cents...

LGK
18 januari 2012, 17:05
In je filmpje speel je over je pod. En dan horen we dat kraakje ook!
Zou het dan ècht aan je Laney liggen? Heb je al eens een andere gitaarkabel geprobeerd?


Ja, maar ik ben dat zelf niet hoor, wou alleen laten horen wat voor geluid ik hoor snapie ;)

Maar bedankt voor julie reactie's! Ik ga wat proberen met me kabel en mischien ook wel een andere gitaar.!

GRz