PDA

View Full Version : Beyer opus 89 vs Sennheiser e945



Einzeln
17 januari 2012, 15:02
Ik zoek een nieuwe zangmic. Ik heb zelf een superlux condensator. Maar die prikt niet door de mix. Ik heb mid nodig om niet vals te gaan zingen. Ben geen bruller. Tijdens de repetitie heb ik de sm58 van de ene bandgenoot naast de e935 van de andere gehoord. Beide stukken beter in het mid. Maar over de sm58 lag een dikke wolle deken ofzo.
Enfin ik ben met wat speurwerk op de EV 767 en de EV Pl80 gekomen. Die zijn rond de 100euro. Daarnaast zijn er nog een aantal mic uit de opus serie van beyer die niet meer gemaakt worden. De opus 69 is nog geen 90 euro en de 89 nog geen 150 euro. Maar ik kan er te weinig over vinden om blind te bestellen vanuit duitsland. Ik heb wel begrepen dat hij altijd in de range zat van de e 945. Maar specifieke info heb ik niet. Dus wie helpt? Welke mic prikt een beetje in het midden.

Baker
18 januari 2012, 11:43
De drie zangers/zangeressen van ons gospelbandje maken gebruik van de opus89.

Die mic is een heel andere categorie dan de Sm58, echt een wereld van verschil. De opus89 is veel en veel helderder, en geeft een veel reëlere weergave van de vocalen. Ik heb ze destijds een blind test laten doen tussen een Shure Sm58, een shure beta 58a en een Beyer Dynamic opus89.

De verschillen waren verbluffend, en ze kozen onverdeeld voor de opus89.
Nu werken we er een jaarje mee, en de zangers (en geluidsmensen!) zijn nog steeds blij en willen echt niet meer terug. Naast de klank vinden ze het ook erg prettig dat je de mic wat verder van je mond kan houden. Bij een SM58 moet je je snufferd echt wel flink in de mic duwen bij wijze van. Bij de opus89 hoeft dat niet of minder.

Dat kan ook een nadeel zijn, de mic is wel wat gevoeliger dan je gewend bent.
Als je te hard en te dichtbij in de mic zingt kan er een bass boost / plop optreden. Het vereist dus wat meer microfoontechniek om het maximale uit deze mic te halen. En dat is ook de reden dat ik hem zelf in mijn andere bandje niet gebruik. Omdat ik 'slechts' achtergrondzang doe, en ook niet zo'n heel goede zanger ben verkies ik de groezelige en verdoezelende SM58 boven de kraakheldere opus89....

De Sennheiser e945ken ik niet.

Einzeln
18 januari 2012, 15:11
De drie zangers/zangeressen van ons gospelbandje maken gebruik van de opus89.

Die mic is een heel andere categorie dan de Sm58, echt een wereld van verschil. De opus89 is veel en veel helderder, en geeft een veel reëlere weergave van de vocalen. Ik heb ze destijds een blind test laten doen tussen een Shure Sm58, een shure beta 58a en een Beyer Dynamic opus89.

De verschillen waren verbluffend, en ze kozen onverdeeld voor de opus89.
Nu werken we er een jaarje mee, en de zangers (en geluidsmensen!) zijn nog steeds blij en willen echt niet meer terug. Naast de klank vinden ze het ook erg prettig dat je de mic wat verder van je mond kan houden. Bij een SM58 moet je je snufferd echt wel flink in de mic duwen bij wijze van. Bij de opus89 hoeft dat niet of minder.

Dat kan ook een nadeel zijn, de mic is wel wat gevoeliger dan je gewend bent.
Als je te hard en te dichtbij in de mic zingt kan er een bass boost / plop optreden. Het vereist dus wat meer microfoontechniek om het maximale uit deze mic te halen. En dat is ook de reden dat ik hem zelf in mijn andere bandje niet gebruik. Omdat ik 'slechts' achtergrondzang doe, en ook niet zo'n heel goede zanger ben verkies ik de groezelige en verdoezelende SM58 boven de kraakheldere opus89....

De Sennheiser e945ken ik niet.

Kijk daar kan ik wat mee! Bedankt.