PDA

View Full Version : Live gebruik van zang effect



Rakker
17 januari 2012, 14:57
Ik heb volgende week een optreden, en wil dan voor het eerst gebruik maken van een effect op mijn zang (Boss VE-20). Het probleem is alleen, dat ik het effect dan ook op de monitoren krijg, en dat is niet altijd wenselijk.

Weet iemand hier een oplossing voor? Of is hier een gebruikelijke manier voor?

Ik dacht er zelf aan om de mic voordat die het effect in gaat te splitten met een Y splitter, waarvan de ene kant het effect in gaat, en de andere kant rechtstreeks in de PA, en dan alleen het droge signaal op de monitor, en het effect signaal in de zaal. Zou dit goed werken?

Het is misschien niet helemaal het goede forum voor deze vraag, maar er zijn hier vast mensen die hier een antwoord op weten :)

Arvoitus
17 januari 2012, 17:03
Ik heb volgende week een optreden, en wil dan voor het eerst gebruik maken van een effect op mijn zang (Boss VE-20). Het probleem is alleen, dat ik het effect dan ook op de monitoren krijg, en dat is niet altijd wenselijk.

Weet iemand hier een oplossing voor? Of is hier een gebruikelijke manier voor?

Ik dacht er zelf aan om de mic voordat die het effect in gaat te splitten met een Y splitter, waarvan de ene kant het effect in gaat, en de andere kant rechtstreeks in de PA, en dan alleen het droge signaal op de monitor, en het effect signaal in de zaal. Zou dit goed werken?

Het is misschien niet helemaal het goede forum voor deze vraag, maar er zijn hier vast mensen die hier een antwoord op weten :)
Aan de geluidsman geven/overlaten?

Wat voor een effect is het eigenlijk?

bass blom
17 januari 2012, 18:12
whoo, kickass ding man :cheerup:

hij heeft een stereo output zie ik, geen idee of je daar kunt instellen dan hij links/rechts dry/wet geeft.
een y splitter halveert je signaal.

bass blom
17 januari 2012, 18:21
Wat voor een effect is het eigenlijk?


http://www.youtube.com/watch?v=4DYwfhmVUyU

piker
17 januari 2012, 20:51
Dat is idd een geweldig toestel!

En het wordt geweldig gepresenteerd!!!!!!!!:soinnocent:

keenoncoolstuff
20 januari 2012, 11:42
een y splitter halveert je signaal.
Nonsens, kun je met een microfoon gewoon doen, je moet het alleen niet overdrijven.
Op grotere gigs en festivals wordt er vaak (lees: altijd) gebruik gemaakt van 2 mixers. 1 voor de FOH-mix, de ander voor monitors. Daar wordt ook gewoon passief gesplit, en zit er ook nog eens tientallen meter kabel tussen.


Groet, Rob.

nak
20 januari 2012, 22:50
Ik zou ook voor een splitter gaan, aangezien je microfoon rechtstreeks op de VE-20 moet voordat het naar een mengpaneel gaat.
Dan kan de geluidsman het 'dry' signaal op je monitor gooien en het 'wet' naar de zaal.
Werk zelf ook soms met splitters, gaat prima.

Wel een beetje vreemd dat je alleen dry wilt horen, dan hoor je op het podium toch ook niet de uitwerking van het effect.:???:
Maar goed dat is de vraag niet maar ben wel benieuwd wat je er dan mee gaat doen, ook omdat je aangeeft dat het niet altijd wenselijk is om het te horen.

Arvoitus
21 januari 2012, 19:17
Ik wou net zeggen, als je met delays gaat werken dan is het wel prettig als je die ook in je monitor kunt terug horen.

Zolang je geen reverb of compressie gaat toepassen op je eigen zang, kun je best je effect op de monitor laten terugkomen. Maar reverb en compressie kun je ook weer beter aan de geluidsman overlaten.