PDA

View Full Version : Partsocaster



driesp
17 januari 2012, 14:15
Hello!

Heb al altijd humbucker gitaren gehad, en vond en strat nooit iets voor mij. Maar als je dan meer in het bluesy'er werk zit à la clapton en SRV, zou ik er toch graag eens een goeie strat (of tele ) bijhebben.

Werk ook graag aan dingen, en zou het dus wel zien zitten om er zelf ééntje te bouwen. Maar als ik zo eens alle dingen samentel, komt dat toch neer op een smak geld?

Zo wil ik onder andere
- rosewood fretboard
- geen té dikke neck
- minimum medium jumbo en liefst jumbo frets
- Goeie tremolo

Zou ik dit beter zoeken in de fender - squier reeks? Mocht ik evt zelf één bouwen kan ik natuurlijk de body in nitro lak zetten, wat ik liever zou hebben dan een dikke polyurethaanlak, die haast niet aged.

Verder twijfel ik ook nog aan een strat of een tele. twee totaal andere dingen natuurlijk, maar kan gelijk niet uitmaken welke ik de tofste vind spelen. Voor het rockwerk heb ik een malcolm young sig, dus het moet niet speciaal een scheurgitaar zijn. Dan is een strat waarschijnlijk een betere optie?

alvast bedankt,
Dries

Tabula Rasa
17 januari 2012, 14:53
Werk ook graag aan dingen, en zou het dus wel zien zitten om er zelf ééntje te bouwen. Maar als ik zo eens alle dingen samentel, komt dat toch neer op een smak geld?


DOEN!!!!

Qua kosten hoeft het niet heel extreem te zijn. Hieronder een bouwverslagje van mijn laatste.

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?145347-Mijn-meest-extreme-relic-(project-2011-en-2012)

Globale kosten:
Bodyhout: € 40
hals (incl dots, haspen, frets, topkam, tuners) € 100 (iets meer voor bijvoorbeeld Sperzels)
Lak, primer, schuurmateriaal, stain etc € 80 - 100
Plastic, (allparts) en schroefjes, neckplate en andere meuk € 50 (maar is ook via marktplaats voor minder te scoren)
Tremelo € 50
Elementen € 50 - € 150

Tussen de 400 en 600 euro kan je klaar zijn als je zelf aan de slag gaat.

Bouwtechnische ondersteuning krijg je bij Zelfbouw hier op het forum wel. Een stratje bouwen is echt geen rocketscience

driesp
17 januari 2012, 15:13
Mooi werk!

Van tuners monteren enzo ben ik niet echt bang, maar eerder van de hals en de passing ervan wanneer ik ze in huis zou krijgen. Hoe is dat fretwerk over het algemeen bij bv. Voxhumana of guitarsupplies? Zijn die zogenaamde "allparts" halzen daar allemaal gelijk?

Er zijn ook zoveel soorten halzen e bodies... Zie op den duur de bomen door het bos niet meer, letterlijk :supercool:

Bedankt!

Mr.Fingers
17 januari 2012, 15:15
Signature? Heeft alles wat je zoekt :)

driesp
17 januari 2012, 15:25
zou het ook niet te duur willen zoeken, rond de 400 moet toch al iets moois te bouwen zijn?
Nitro kan ik natuurlijk in deze prijsklasse alleen maar krijgen als'k hem zelf lak, dat begrijp ik.

jules
17 januari 2012, 15:26
yep te gek om te doen

hier is die van mij

body was 40 euri op marktplaats
elementjes seymour duncan ss-l 5 en ss-l 6 en een jb humbucker 80 euri op mp
de hals was 90 euro allparts b-stock met een minder mooi nerfje
electronica schroefjes etc 50 euri
brug van wilkinson 40 euri
tuners wilkinson 30 euri
busje nitro vintage yellow voor de hals 20 euri
en nog 25 euro voor knoppie etc

en hij is nu bijna klaar

http://i394.photobucket.com/albums/pp21/julesmestreech/IMAG0184.jpg

driesp
17 januari 2012, 15:31
En de bespeelbaarheid, wat heb je dan?
Is dit te vergelijken met bijvoorbeeld een americ. std., beter, of niet zo goed?

jules
17 januari 2012, 15:46
tot nu toe beter als een am standard wat mij betreft. De body heeft wel hier en daar wat krasjes maar is echt goed, allparts halzen zijn door fender gelicenseerd, fretwerk is perfect.
Ik heb een wiring gebruikt waarbij ik alleen een volume potmeter gebrui,. die is van CTS, de switch is van ctrl.
Ik moet hem natuurlijk nog goed afstellen en zo, de nut goed vijlen etc, Maar tot nu toe is dit wat mij betreft een topgitaartje aan het worden.
Harstikke leuk om te doen en zeer leerzaam, plus je maakt zon gitaar ook een beetje van jezelf he :) kijk maar eens naar de naam hahaha

http://i394.photobucket.com/albums/pp21/julesmestreech/IMAG0174.jpg

http://i394.photobucket.com/albums/pp21/julesmestreech/IMAG0180.jpg

http://i394.photobucket.com/albums/pp21/julesmestreech/IMAG0181.jpg

barno
17 januari 2012, 16:05
En de bespeelbaarheid, wat heb je dan?
Is dit te vergelijken met bijvoorbeeld een americ. std., beter, of niet zo goed?

Ga er maar vanuit dat je eerste bouw of montage project niet zo goed zal zijn als een usa strat. maar dat is niet erg.

Zeer waarschijnlijk zal je van pure trots na het voltooien in het beginn zelfs denken dat ze wèl beter is, maar het perfect monteren/afstellen van een gitaar is iets dat logischer wijze door profs veel beter gebeurt dan door een first timer.

De meerwaarde zal in het begin vooral zitten in de fun van het bouwen enz...

jules
17 januari 2012, 16:10
nou moet je niet meteen zeggen, met de hulp die je kunt krijgen op fora als deze kom je toch wel een heel eind hoor

barno
17 januari 2012, 16:16
nou moet je niet meteen zeggen, met de hulp die je kunt krijgen op fora als deze kom je toch wel een heel eind hoor

Dat weet ik wel hoor en ik ben de eerste om mensen aan te moedigen om te gaan bouwen. Ben zelf op dit forum begonnen met kennisniveau nul en heb er ondertussen 30 gebouwd.

Net daarom dat ik durf zeggen: verwacht geen usa kwaliteit, da's niet haalbaar een eerste keer. Afhankelijk van inzet en skills kan je wel een leuke, bespeelbare gitaar maken for starters. Dat is al heel wat vind ik.

jules
17 januari 2012, 16:20
tja dit is mijn eerste zelfbouw, wel hier en daar een hoop gedaan aan mijn bestaande gitaren maar toch, Dit is mijn eerste project en het speelt wel echt goed hoor

driesp
17 januari 2012, 16:21
Maar de combinatie hals - body, een goeie topkam en het afstellen van de tremolo zal toch al veel van de bespeelbaarheid maken?

Of is er met die willekeurige passing van allparts body en hals niet zo nauwkeurig te werken?

Mr.Fingers
17 januari 2012, 16:24
Allparts op allparts, of allparts op Fender geeft een super passing, maar bijvoorbeeld dr.parts op WD music, of Mighty Mite op Allparts, daar kan het allemaal wel wat wringen, want die gebruiken allemaal andere maatsoorten. Je kunt niet verwachten om voor een dubbeltje op eerste rang te zitten. Een goed, zwaar tremoloblok kost nu eenmaal meer dan een budgetversie.

Kwaliteit kost nu eenmaal geld, maar het is wel leuk om een strat volledig naar je eigen wensen te maken.

jules
17 januari 2012, 16:24
kwestie van uitlijnen hoor

driesp
17 januari 2012, 16:33
Ahzo. 'k leer hier veel bij.
Zou natuurlijk wel leuk zijn als het een player wordt, maar met een beetje inzet zal dat inderdaad wel lukken.

Wat is volgens jullie de beste plek om allparts onderdelen vanhaal te halen, of te bestellen, in België? Waarschijnlijk zal dit ook guitarsupplies of Voxhumana zijn?

Verder is er nog de houtsoort, volgens mij ben ik het best af met een Elzen body?

Mr.Fingers
17 januari 2012, 16:40
evilbay, direct bij allparts.co.uk.

En met een alder body zit je altijd wel goed!

jules
17 januari 2012, 16:44
tja wat houtsoorten betreft is er niet echt een beste heeft ook te maken met de elementen die je wilt gebruiken en zo he

Gretsch 5120
17 januari 2012, 16:56
Ik heb vorig jaar een partsocaster (72 tele) in elkaar gezet. Via Marktplaats alles bij elkaar gescharrelt. De Plug in Amsterdam heeft overigens vaak een partij B-stock All Parts halzen in de verkoop; dat scheelt echt een slok in vergelijk bij de officiele kanalen. Ik heb een tweedehands hals opgedoken via Marktplaats (wilde perse een 70's headstock met een rosewood-fingerboard hebben); ik moest wel de gaten pluggen omdat ze op een andere plaats zaten dan de body. Je bent overigens altijd meer kwijt dan je in eerste instantie voor ogen hebt, houdt daar wel rekening mee.

jules
17 januari 2012, 17:02
haha waarheid als een koe ja hahahaha voordeel van een nieuwe allparts neck is dat de gaten er nog niet inzitten

stevierayfan
17 januari 2012, 17:03
Ga er maar vanuit dat je eerste bouw of montage project niet zo goed zal zijn als een usa strat. maar dat is niet erg.

Zeer waarschijnlijk zal je van pure trots na het voltooien in het beginn zelfs denken dat ze wèl beter is, maar het perfect monteren/afstellen van een gitaar is iets dat logischer wijze door profs veel beter gebeurt dan door een first timer.

De meerwaarde zal in het begin vooral zitten in de fun van het bouwen enz...


He nou mijn eerste was beter dan een usa standard!!!
de kosten waaren wel zo duur als de nete :soinnocent:

het enige waaran je zag dat het geen fender am.stad. was

Geen logo opp de kop, en een kiertje tussen de hals verbinding met de body:(:(

driesp
17 januari 2012, 17:11
Hm zou natuurlijk liever een allparts body en hals willen, maar dan zit 'k natuurlijk al aan 400 voor alleen dit, dus zal de complete gitaar wel redelijk duur uitkomen.

Zou het niet beter zijn om dan een ander project te kopen en hier bijv enige dingen aan modificeren? Zoals dit bv;

http://www.2dehands.be/muziek/muziekinstrumenten/elektrische-gitaar/allparts-stratocaster-110666668.html

Dat lijkt me wel iets moois voor z'n prijs toch ?

Kakihara
17 januari 2012, 17:36
Ik ben zelf net bezig aan een partsocaster telecaster, samengesteld voor zo'n €350 (inclusief verzendkosten) en dan heb je echt niet top of the bill spul : een blowoutsale body, erg leuk spul voor het geld, maar niet direct eersteklas afgewerkt, een Boston nek, waar ik een beetje heb van moeten afschuren om hem passend te maken en goedkope hardware. Geen Bourns of CTS pots , geen OAK- of CRL-switch, geen Fender of DiMarzio of Seymour Duncan (wel Kluson) pickups, geen tuners van een bekend merk. Ik schat dat ik qua kwaliteit hoogstens in de buurt van een Mexicaanse tele ga uitkomen.

Gretsch 5120
17 januari 2012, 18:18
Ik was rond de 400 euro kwijt: een Fender 72 Deluxe Black Dove body, een Fender Japan Neck, 1 wide range pickup, een elementkap (ik heb er een Sustainiac Pickup onder verborgen, Pot's en knoppen en Kluson Locking tuners. Het is nog steeds een work-in-progress; ik zit er aan te denken een gat te frezen voor de sustainiac-electronica in weg te werken (zit nu in een losse box)

http://i226.photobucket.com/albums/dd94/Gretsch_5120/7201.jpg

Mr.Fingers
17 januari 2012, 18:20
http://www.2dehands.be/muziek/muziekinstrumenten/elektrische-gitaar/allparts-stratocaster-110666668.html

Dat lijkt me wel iets moois voor z'n prijs toch ?

Dat is geen allparts, maar een HK van musicstore ;)

barno
17 januari 2012, 18:20
He nou mijn eerste was beter dan een usa standard!!!
de kosten waaren wel zo duur als de nete :soinnocent:

het enige waaran je zag dat het geen fender am.stad. was

Geen logo opp de kop, en een kiertje tussen de hals verbinding met de body:(:(

classic ! :seriousf:

driesp
17 januari 2012, 18:41
Dat is geen allparts, maar een HK van musicstore ;)

hm, verkoper zei nochtans dat ze is samengsteld uit onderdelen van tonefactory.

ben wel aan het twijfelen of 'k er één zou samenstellen, wel jammer dat je dan meer geld uitgeeft dan dat je voor hetzelfde geld iets beters hebt.

stevierayfan
17 januari 2012, 18:49
classic ! :seriousf:

wat bedoel je met classic??

jules
18 januari 2012, 10:19
die van mij heb ik gisteren af gebouwd

http://i394.photobucket.com/albums/pp21/julesmestreech/IMAG0195.jpg

http://i394.photobucket.com/albums/pp21/julesmestreech/IMAG0203.jpg

http://i394.photobucket.com/albums/pp21/julesmestreech/IMAG0204-1.jpg

ThomasGuitarfreak
18 januari 2012, 11:24
Mooie strat jules!!
Hoe heb je je eigen naam op een Decal laten zetten? en waar?

jules
18 januari 2012, 11:30
tis gewoon een zelf gemaakt logootje geprint op een decal papiertje en dat er op geplakt en drie lagen lak eroverheen gespoten, als je goed kijkt zie je het randje van de decal nog wel zitten, wel jammer maar ach.

frekie
18 januari 2012, 13:14
Ik heb 2 Parts-o-casters met Allparts nekken, beide wel vrij dik en rond, als je kleine handjes hebt een hele hand vol. Fretwerk verschilt, op de ene vrij dun en hoog en de andere heeft dikke medium jumbo's. Wel goede kwaliteit, veel sustain en toon en stabiel.

De ene heeft een Warmoth body, neckpocket past op zich met de Allparts neck maar ik kwam wel vrij hoog uit, ik moest een extra ring onder de Schaller vaste brug monteren en de elementen moeten helemaal omhoog.

Er is een winkel in A'dam die regelmatig ongelakte B stock Allparts nekken aanbiedt, The String dacht ik.

Project 3: Richwood Vintage strat, oude serie, ooit blauw, nu gestript en in de olie gezet, tremholte opgevuld, vaste brug erop, Gotoh mechanieken, Graphtec topkam, Mighty Mite HSS elementen van MP. Vette powerstrat voor weinig, lekker halsje, niet te dik, wel vintage frets.

Dus Richwood Vintage, alleen de neck en de body houden, alles eraf slopen, hardware Gotoh, topkam Graphtec, tremolo Wilkinson Vintage, USA electronica Switchcraft/CTS, elementen naar smaak en budget: GFS, Tonerider enz.

Voorbeeld: http://link.marktplaats.nl/521482479

Orpheo
18 januari 2012, 13:45
the string voerde ooit allparts, maar dat doen ze al n tijd niet meer, helaas het is nu 'dr. parts'. stukken minder. dat is hun standaard stock. allparts komt nog mondjesmaat binnen. ik zou lekker ebay afspitten naar allparts; stukken makkelijker.

jules
18 januari 2012, 13:49
Mijn Allparts neck komt van de string, perfect halsje moest inderdaad wel nog gelakt worden, maar ik vind het echt wel een super hals

Thiez
18 januari 2012, 13:51
Bij voxhumana kun je allparts bestellen. En volgens mij guitarsupplies ook maar dat weet ik niet zeker.

jules
18 januari 2012, 14:11
haha nou als ik mocht kiezen zou ik toch voor de voxhumana carbontech gaan hoor :)

driesp
18 januari 2012, 14:19
Als ik bijvoorbeeld zou gaan voor deze body;

http://www.guitarsupplies.nl/index.php?item=s-style-body-amerikaans-elzen-s-s-s&action=article&group_id=10000043&aid=510&lang=NL

met deze neck met jumbo frets,

http://www.guitarsupplies.nl/index.php?item=s-neck-21-frets-rosewood-7_25_--vintage-finished&action=article&group_id=10000048&aid=520&lang=NL

Zou dit bijvoorbeeld een goede combinatie zijn? Van welke afkomst zijn deze necks dan?

In combinatie met een wilkinson trem. zou dit qua prijs nog meevallen. Zou hem dan nitro willen lakken in het wit, met het liefst een vergeelde look.

Dit zou m'n doel zijn;
http://www.coda-music.com/images/custom63stratwhiteoversb.JPG

jules
18 januari 2012, 14:36
denk er wel ff aan dat die neck een hele bolle radius heeft, dat moet je bevallen en met die radius moet je ook met je elementen gaan opletten zeker als eerste gitaar zou ik voor iets tussen de 9 en 12 inch gaan

Kakihara
18 januari 2012, 14:54
Als ik bijvoorbeeld zou gaan voor deze body;

http://www.guitarsupplies.nl/index.php?item=s-style-body-amerikaans-elzen-s-s-s&action=article&group_id=10000043&aid=510&lang=NL

met deze neck met jumbo frets,

http://www.guitarsupplies.nl/index.php?item=s-neck-21-frets-rosewood-7_25_--vintage-finished&action=article&group_id=10000048&aid=520&lang=NL

Zou dit bijvoorbeeld een goede combinatie zijn? Van welke afkomst zijn deze necks dan?

In combinatie met een wilkinson trem. zou dit qua prijs nog meevallen. Zou hem dan nitro willen lakken in het wit, met het liefst een vergeelde look.

Dit zou m'n doel zijn;
http://www.coda-music.com/images/custom63stratwhiteoversb.JPG

Of de hals op de body past, kan je gerust per e-mail aan Dieter vragen, die past dat wel even voor je. Zelfde voor de herkomst van de hals. Dat zal wellicht geen Allparts zijn, maar ik heb nog geen slechte ervaring met spul van GuitarSupplies.

driesp
18 januari 2012, 14:57
denk er wel ff aan dat die neck een hele bolle radius heeft, dat moet je bevallen en met die radius moet je ook met je elementen gaan opletten zeker als eerste gitaar zou ik voor iets tussen de 9 en 12 inch gaan

het is niet m'n eerste gitaar ofzo. Het is m'n eerste strat..
Maar weet idd niet of een bolle radius me echt zal bevallen, m'n gretsch en gibby hebben meer een vlakkere radius.

jules
18 januari 2012, 15:03
dan zou ik voor de 12 inch radius gaan heb ik ook, guitarsupplies is een perfecte zaak, al mijn onderdelen op de hals en body na komen daarvandaan, supersnelle levering en goed advies, komt spammerig over maar het is wel zo fijn als iemand je voorziet van de juiste spullen als je zellef nog niet precies weet hoe en wat. Heb er nu toch al heel wat dingentjes bij bestelt ook voor mijn andere gitaren en het blijkt iedere keer weer een genot te zijn als de spulletjes binnen zijn

driesp
18 januari 2012, 15:11
Ok, heb hem een mailtje gestuurd met de vraag wat voor mij de beste combinatie zou zijn.

Zie al uit naar de bouw ervan.
Alvast bedankt voor de hulp

Thiez
18 januari 2012, 15:44
Idd, guitar supplies is super service en levering. Ik heb er al mijn zelfbouw spul vandaan gehaald.

driesp
18 januari 2012, 21:38
Zo, vriendelijke meneer die van guitarsupplies.
Hij raadde me deze body aan;
http://www.guitarsupplies.nl/index.php?item=s-style-body-amerikaans-elzen-s-s-s&action=article&group_id=10000043&aid=510&lang=NL
In combinatie met deze hals,
http://www.guitarsupplies.nl/index.php?item=s-neck-rosewood-12__-22-frets_-headstock-adjust&action=article&group_id=10000048&aid=1077&lang=NL

Ziet er wel goed uit die combinatie
Misschien best het topic verhuizen naar zelfbouw voor verdere vragen?

jules
18 januari 2012, 21:55
ziet er goed uit man, zelf heb ik ook bij hun een licht voorgeveild graphtech nut besteld scheelt een hoop gedoem met het in orde maken van je nut, gaat helemaal goedkomen

driesp
18 januari 2012, 22:07
Nu hopen dat het lakken goed zal gaan. Voor zover ik al gelezen heb is bij elzenhout niet echt een filler nodig. Dus gewoon grondlaag, nitro kleur en nitro finish?

jules
18 januari 2012, 22:11
ik heb zelf bij guitar supplies de nitro vintage yellow voor de hals aangeschaft, sjieke kleur en goed spuitbaar en ik ben echt geen handige harrie

Tabula Rasa
18 januari 2012, 22:11
ja, baselaag, kleurlaag en dan blanke nitro erop.

frekie
19 januari 2012, 15:20
Ziet er op de site goed uit. Als je een beetje in de buurt woont zou ik er zelf heenrijden om te checken of de neck precies in de body past. Heel belangrijk.

De neck zou je van achter en op de kop kunnen afwerken met Deense olie. Fretboard in de olie met flesjes Jim Dunlop 1 en 2. Body ook in de Deense olie. Kan je zelf doen. Spuiten is een vak, heb je eigenlijk een profi spuitcabine voor nodig.

Heb bij Zelfbouw wel eens iets gelezen over blanke lak met een sponsje (in een stuk damespanty :mmmm:) opbrengen. Staat sowieso veel geOH maar ook veel bruikbare info in.

Tabula Rasa
19 januari 2012, 15:23
Spuiten is niet extreem moeilijk hoor. Je moet alleen een redelijk stofvrije ruimte hebben om buiten spuiten net na een regenbui.

Nitro is zo verschrikkelijk snel droog aan het oppervlak dat stof bijna geen kans krijgt als je het een beetje verstandig aanpakt.

Thiez
19 januari 2012, 15:28
Het spuiten is inderdaad niet het probleem, het polijsten daarentegen vergt wat meer ervaring vind ik. Bij mijn zelfbouw (2e lak project) is het aardig goed gelukt maar nog niet perfect.

Danish oil heb ik nu ook op mijn hals zitten, maar daar heb ik nog een beetje mijn twijfels over. Tijdje spelen met warme 'zweterige' handjes en je krijgt een stroeve hals vind ik. Ben van plan hem nodige weken te laten liggen en dan nog eens een keer fijn schuren met korrel 2000 ofzo.

Ik zou zeggen, ga naar een muziekwinkel en probeer wat verschillende halzen uit en kijk wat je het fijnste vind.

jules
19 januari 2012, 15:36
zelf heb ik mijn hals in meerdere lagen gespoten en dan de hals zelf licht opgeschuurd, dat speelt echt geweldig

driesp
19 januari 2012, 16:29
De winkel is een beetje ver voor me jammergenoeg. Maar zoals ik hoorde van Dieter van Guitarsupplies is de neck een redelijk modern C profiel, dus niet te dik. Medium jumbo frets zullen me ook wel liggen denk ik. De hals zelf is al dun gelakt.

En mocht ik de body en hals samen bestellen, zal hij ze waarschijnlijk wel uitzoeken opdat ze goed passen?

Orpheo
19 januari 2012, 16:30
het polijsten van lakwerk is heel eenvoudig als de lak dun aangebracht is, in dunne, vele laagjes, en tussen iedere laag er geschuurd is met grit 600 en daarna 1500 (zo doe ik 't in ieder geval). lekker uit laten harden, schuren met grit 800, daarna 1500, dan 2500. daarna met commandant 4 aan de gang, en dan eventueel nog fijner, maar na commandant 4 heb ik er al vaak genoeg van, en vind ik 't best, haha. beetje wax, en klaar.

Thiez
19 januari 2012, 18:35
En dan komt het moeilijke: aan de randjes goed uitkijken dat je er niet doorheen gaat!!!!!! Groot voordeel van bindingen :P heb je daar niet zo een last van.

Orpheo
19 januari 2012, 18:54
En dan komt het moeilijke: aan de randjes goed uitkijken dat je er niet doorheen gaat!!!!!! Groot voordeel van bindingen :P heb je daar niet zo een last van.

maak je de randjes wat rond heb je daar nauwelijks last van. tis vals spelen, maar het werkt als een tierelier.

Thiez
19 januari 2012, 19:07
nah ik heb bij mijn strat ook nog net een paar plekje waar ik door het randje heen gegaan ben. terwijl die aardig afgerond is. gewoon net op begin van de radius er doorheen gepolijst.
maar goed, verder ziet de lak er prima uit. Dus volgende keer beetje voorzichtiger polijsten.

driesp
19 januari 2012, 19:34
Allemaal goede tips hier. Valt er rededelijk mooi te spuiten met die spuitbussen? Heb anders nog een spuitpistool ook, maar weet niet als 'k zo alle vocht uit de compressor kan krijgen dus dat gebruik ik best niet.

Is er verder nog iets waarmee ik de witte nitro lak een beetje een verouderd uitzicht kan geven? Zo iets vergeeld? Zou hem niet te dik spuiten ook dan.

Heb ook even een lijstje gemaakt met wat 'k zo allemaal nodig zal hebben. Lees ook wel goeie ervaringen met de wilkinson tremolo ( met ijzeren sustainblok ) dus die staat ook op m'n lijstje.

Verder nog CTS potmeters, en elementen zal ik 2ehands ergens proberen te scoren ( texas specials ? ).

ps; zou het topic door een mod kunnen verplaatst worden naar zelfbouw? Want het is hier niet echt van toepassing meer.

Dries

Thiez
19 januari 2012, 22:53
De spuitbussen lak van guitarsupplies zijn prima. Goede spuitkapjes erop, mooie nevel. Vooraf de spuitbus even in het warm water zetten, word de lak iets dunner en spuit hij mooier.

Bij guitarsupplies hebben ze vintage blanke lak. Wanneer je deze over je witte laag spuit krijg je een beetje vergeling. Wanneer je je witte laag niet te dik spuit zie je de houtnerf er nog doorheen komen. Beetje expirimenteren misschien met aantal lagen wat mooi is.
http://www.guitarsupplies.nl/index.php?item=nitro-vintage-yellow-_see-through_&action=article&group_id=10000011&aid=3579&lang=NL

driesp
20 januari 2012, 08:10
Dat ziet er veelbelovend uit.

Dus als ik bijvoorbeeld de body beits met een transparante lak, en dan de vintage nitro transparante finisch erover krijg ik een mooi gele transparante lak waarin de houtnerf mooi zichtbaar is?

Thiez
20 januari 2012, 16:02
Dat ziet er veelbelovend uit.

Dus als ik bijvoorbeeld de body beits met een transparante lak, en dan de vintage nitro transparante finisch erover krijg ik een mooi gele transparante lak waarin de houtnerf mooi zichtbaar is?

Ik heb het zelf nooit geprobeerd, dus dat is af te wachten. Je kunt het beste even een stukje hout als proef maken. Beitsen en dan die lak een paar laagjes om te kijken wat het resultaat is.

Orpheo
20 januari 2012, 16:26
Dat ziet er veelbelovend uit.

Dus als ik bijvoorbeeld de body beits met een transparante lak, en dan de vintage nitro transparante finisch erover krijg ik een mooi gele transparante lak waarin de houtnerf mooi zichtbaar is?

Ik zou geen verschillende slasoorten over elkaar doen. En waarom wil je eerst blank en dan vitae blank en? Nitro verkleurt vanzelf wel... Wil je uiteindelijk de gitaar volledig opaque waar de nerf doorheen schijnt ala een ouwe goldtop of zoals n.'59 burst.

driesp
20 januari 2012, 16:49
Ben eigenlijk nog in de twijfel als 'k zou voor de witte vintage look finish gaan of de body transparant lakken.

Dacht dat een beits altijd moest gebruikt worden, ook als enkel een transparante laag gebruikt word.

Misschien zou het wel mooi uitkomen inderdaad om zoals een oude sunburst een kleur te kiezen waarbij ik de houtnerf laat terugkomen in de kleur. Vind het aan de ene kant wel jammer om een body uit één stuk hout helemaal te bedekken.

Orpheo
20 januari 2012, 17:40
Ben eigenlijk nog in de twijfel als 'k zou voor de witte vintage look finish gaan of de body transparant lakken.

Dacht dat een beits altijd moest gebruikt worden, ook als enkel een transparante laag gebruikt word.

Misschien zou het wel mooi uitkomen inderdaad om zoals een oude sunburst een kleur te kiezen waarbij ik de houtnerf laat terugkomen in de kleur. Vind het aan de ene kant wel jammer om een body uit één stuk hout helemaal te bedekken.

met beits kleur je de nerf. als je dekkend wit wilt waar de nerf doorheen piept moet je gewoon witte nitro nemen. Motip levert dat (onder andere) neem je wat geler wit, dan ben je al een heel eind met 'relicing vintage' ;)

Thiez
20 januari 2012, 17:42
Hier zie je de nerf ook gewoon:
http://www.eddievegas.com/images/products/904ccaad52ac904c7359a64beff2ef8f.jpg

trans white vind ik altijd beetje raar uitzien, dat krijgt een rozige gloed door het hout in combi met wit.
http://www.makenmusic.com/productImg/Strat_50ccVPS-R34874-WBL-FrontBody.jpg

Orpheo
20 januari 2012, 17:52
Hier zie je de nerf ook gewoon:
http://www.eddievegas.com/images/products/904ccaad52ac904c7359a64beff2ef8f.jpg

trans white vind ik altijd beetje raar uitzien, dat krijgt een rozige gloed door het hout in combi met wit.
http://www.makenmusic.com/productImg/Strat_50ccVPS-R34874-WBL-FrontBody.jpg
dat eerste is geen beits maar gewoon gekleurde lak (of beits gesprayed, het kan wel, beetje lastig)

die ander is mary kaye white, en hoeft er heus niet zo rozig uit te zien.

Thiez
20 januari 2012, 18:50
dat eerste is geen beits maar gewoon gekleurde lak (of beits gesprayed, het kan wel, beetje lastig)

die ander is mary kaye white, en hoeft er heus niet zo rozig uit te zien.

Volgens mij is bij die eerste de basiskleur wel gebeitst. Het kan ook met ecoline. Mijn gitaar heb ik met ecoline op kleur gebracht en de zwarte burst aan de rand is met de spuitbus en wat beleid gedaan.

driesp
20 januari 2012, 21:11
Hm moeilijke kwestie. Denk dat ik voor de blanke nitro finisch ga, dan kan ik 'm achteraf evt nog altijd strippen en in een kleur spuiten mocht hij me niet bevallen.

Daarvoor heb ik enkel die vintage nitro finisch nodig dus?

Thiez
20 januari 2012, 21:14
Alder is een mooi vlak houd zonder grote nerven erin, dus je zou inderdaad met alleen blanke lak volstaan.
Ik denk dat je voor een body wel minstens 2 zoniet 3 bussen nodig hebt. En afhanelijk van hoe 'gelig' je het wilt natuurlijk, hoe geler hoe meer lagen je nodig hebt.

driesp
20 januari 2012, 21:38
Dat zal het worden denk ik.

Dan zal het waarschijnlijk meer die richting uitgaan;
Wel anders dan ik eerst voor ogen had, maar vind een zichtbare houtnerf toch altijd zo mooi.

http://www.themusiczoo.com/images8_08/60_Stratocaster_Relic_Oil_Finish_R37783combo.jpg