PDA

View Full Version : Waarde van een Framus Rosita mandoline



vhoffman
17 januari 2012, 14:02
Best mensen,

Ongeveer een jaar geleden ben ik op het idee gekomen een mandoline te kopen, om naast mijn gitaar, daar ook wat op te pingelen. Ik zag toen een mooie mandoline op Marktplaats staan, die alleen een tijd aan de muur had gehangen als decoratie, maar waar nooit echt op gespeeld was. Ik heb hem toen gekocht voor €70,-. Het leuke was dat het ding uit de vroegere jaren 60 komt. Het andere leuke is, dat dat ding eruit ziet alsof hij een paar jaar oud is. Nu heeft mandoline spelen op dit moment voor mij geen haast en eigenlijk kan ik alle geld nu beter gebruiken.

Fotootje:
http://img835.imageshack.us/img835/1128/img6974c.th.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/835/img6974c.jpg/)

Link naar Framus website:
http://www.framus-vintage.de/modules/modells/instruments.php?modellID=140&katID=4672&cl=EN#

Ik heb alleen geen flauw idee wat ik hiervoor zou kunnen krijgen, maar ik denk toch wel heel wat meer dan €70,- lijkt mij...

Ik hoop dat iemand me kan helpen!

RB-1
21 januari 2012, 10:53
De €70,- die je noemde lijkt me qua prijs toch wel de bovengrens. Meer zul je er zeker niet voor krijgen. Of het moet van een verzamelaar zijn.

De niet-gitaren van Framus stonden bekend als 'poor man's choice' en waren in de jaren -60 en -70 van de vorige eeuw als zodanig een mogelijke keuze als eerste instrument.

Framus had de reputatie 'to be built like a tank' en het is dan weer niet zo vreemd om nog instrumenten die tientallen jaren in de hoek van een zolder hebben gelegen, in bespeelbare staat onder het stof vandaan te zien komen.

Genoemde solide constructie is waarschijnlijk de reden dat de klank aan de (zeer) magere klank was.
Maar zoals gezegd, als beginner merk je dat niet omdat je geen referentie hebt. En als de bespeelbaarheid verder goed is, dan kan men er toch de eerste beginselen op leren.

Dus als ik van een leerling een vraag krijg over een Framus, dan is mijn advies:
'Voor een paar tientjes? Doen! Als het meer moet opbrengen, met een grote boog omheen lopen, nog even doorsparen en je hebt iets veel beters"

vhoffman
21 januari 2012, 14:10
De €70,- die je noemde lijkt me qua prijs toch wel de bovengrens. Meer zul je er zeker niet voor krijgen. Of het moet van een verzamelaar zijn.

De niet-gitaren van Framus stonden bekend als 'poor man's choice' en waren in de jaren -60 en -70 van de vorige eeuw als zodanig een mogelijke keuze als eerste instrument.

Framus had de reputatie 'to be built like a tank' en het is dan weer niet zo vreemd om nog instrumenten die tientallen jaren in de hoek van een zolder hebben gelegen, in bespeelbare staat onder het stof vandaan te zien komen.

Genoemde solide constructie is waarschijnlijk de reden dat de klank aan de (zeer) magere klank was.
Maar zoals gezegd, als beginner merk je dat niet omdat je geen referentie hebt. En als de bespeelbaarheid verder goed is, dan kan men er toch de eerste beginselen op leren.

Dus als ik van een leerling een vraag krijg over een Framus, dan is mijn advies:
'Voor een paar tientjes? Doen! Als het meer moet opbrengen, met een grote boog omheen lopen, nog even doorsparen en je hebt iets veel beters"

Oke, bedankt voor de goede raad. Dan denk ik dat ik hem gewoon maar op zolder laat liggen! Voor mij zelf is hij meer waard dan €70, dus daarvoor ga ik hem niet verkopen!