PDA

View Full Version : Onduidelijkheden over uitleg in Epiphone-boekje over de Tune-o-matic Bridge



keesss
17 januari 2012, 13:21
Hey,

Ik kom er niet uit met het boekje over de Epiphone-gitaar die ik heb.

Ik heb gisteren zitten klooien met de bruginstellingen van mijn Epi en op basis van het Tune-o-matic Bridge plaatje en op gehoor is het mij op de een of andere manier gelukt om mijn gitaar zo te krijgen dat hij beter dan ooit klinkt. De pickup selector switch op de brigde pickup (treble) en dan de volumeknop van de bridge pickup (treble) op 8 ipv op 10 en hij klinkt nóg beter door de Marshall versterker.

Echter, in het boekje staat er nog een uitleg over de Tune-o-matic Bridge, maar door mijn weinige kennis van gitaren en door mijn gebrekkig Engels snap ik de tekst niet.

Kunnen jullie mij helpen en uitleggen wat hier staat? ..

http://i42.tinypic.com/b666m8.jpg

http://i44.tinypic.com/dmtkc4.jpg

lindstrom
17 januari 2012, 13:24
http://translate.google.nl/?hl=nl&tab=wT#


1. String hoogte of actie

de hoogteverstelling van de brug kan worden ingesteld door gebruik te maken.....



etc etc

keesss
17 januari 2012, 13:27
Dat is het probleem niet, ik snap niet wat dat stuk bij "Note" betekent. -> Zoals: wat is de harmonic note op de 12de fret? Wat is de fretted note op de 12de fret? Wat is die A-440 standard pitch?

De rest snap ik wel.. :P

bass blom
17 januari 2012, 13:27
die twee schroeven links en recht zijn om de hoogte in te stellen.
de 6 schroefjes voor de intonatie, de octaaf zuiverheid.

keesss
17 januari 2012, 13:31
Bedankt voor jullie hulp, maar dat wist ik al.

Ik heb mijn vraag niet goed gesteld.. :P Ik bedoel: Hoe kan ik die vergelijking van de harmonic 12th fret note vergelijken met de 12th fretted note, maar dan uitgelegd in het Nederlands. :P

M Kactus
17 januari 2012, 13:33
http://translate.google.nl/?hl=nl&tab=wT#


1. String hoogte of actie

de hoogteverstelling van de brug kan worden ingesteld door gebruik te maken.....



etc etc

Aardig van je...

Vertaling/samenvatting:
Je gitaar is al afgesteld, maar je kunt twee dingen zelf aanpassen.
1. Met de twee grote, platte schroeven links en rechts van de brug kun je de hoogte aanpassen: In wijzerzin gaat je brug omlaag, in tegenwijzerzin omhoog.
2. De intonatie verander je met de schroefjes achteraan. Die hoeft meestal alleen aangepast te worden bij een andere dikte van snaren (als dat een groot verschil is alleen, nvdv). Intonatie controleren doe je zo: Druk de snaar in op de 12de fret, en speel daarna de harmonische 12de. Die moeten gelijk klinken en allebei zuiver zijn volgens je stemapparaat. Als dat zo is, niks aanpassen. Als de harmonische toon lager is dan de gefrette, moet je zadeltje achteruit.

Edit: Nog aardiger van de TS, al die moeite voor niks ;)

Intoneren:
1. Je hangt je gitaar aan een stemapparaat
2. Je stemt je snaren open.
3a. Je drukt de 12de fret in op een snaar en kijkt naar je stemapparaat.
3b. Je drukt niks in, maar speelt de harmonische (lichtjes de snaar aanraken precies boven de fret, zonder te drukken) boven de 12de fret.
4. Is de harmonische toon lager dan de gefrette, dan moet je zadeltje achteruit (om de snaar langer te maken).

Maar de intonatie is normaal gezien gewoon goed als je niet drastisch veranderd van snaardikte.
En die 440Hz: Dat is de standaard om te stemmen, maar je kunt met je groep afspreken om op 460Hz te stemmen, of zo. Maar dat is vooral voor orkesten, met trompetten en piano's. Daar hoef je je dus waarschijnlijk niks van aan te trekken.

HaroldA
17 januari 2012, 13:33
Zoek eens op "intoneren".

Goeiemorgen
17 januari 2012, 13:34
Bedankt voor jullie hulp, maar dat wist ik al.

Ik heb mijn vraag niet goed gesteld.. :P Ik bedoel: Hoe kan ik die vergelijking van de harmonic 12th fret note vergelijken met de 12th fretted note, maar dan uitgelegd in het Nederlands. :P

Je moet een open snaar aanslaan bijvoorbeeld de A snaar en stem deze correct met een stem apparaat. Speel daarna een harmonic/flageolet op de 12de fret van de A snaar en kijk op de stem apparaat of deze ook correct is zo niet moet je de zadel iets naar voren of naar achteren draaien.

bass blom
17 januari 2012, 13:34
Bedankt voor jullie hulp, maar dat wist ik al.

Ik heb mijn vraag niet goed gesteld.. :P Ik bedoel: Hoe kan ik die vergelijking van de harmonic 12th fret note vergelijken met de 12th fretted note, maar dan uitgelegd in het Nederlands. :P

je slaat een snaar aan, dat geeft een toon, de lage E bijvoorbeeld.
dan sla je diezelfde snaar aan maar dan druk je de 12e fret in.
die met twee stipjes..
dat is je 12de fret, een octaaf hoger.
is dat niet zo, dan moet je dat zadel op de brug naar voren of achteren schroeven tot de 12e fret gelijk is aan de open snaar.
duidelijker hoorbaar is de flageolet, je vinger heel dun op de snaar leggen boven de 12e fret en dan vergelijken met de ingedrukte 12e fret.

keesss
17 januari 2012, 13:36
Aardig van je...

Vertaling/samenvatting:
Je gitaar is al afgesteld, maar je kunt twee dingen zelf aanpassen.
1. Met de twee grote, platte schroeven links en rechts van de brug kun je de hoogte aanpassen: In wijzerzin gaat je brug omlaag, in tegenwijzerzin omhoog.
2. De intonatie verander je met de schroefjes achteraan. Die hoeft meestal alleen aangepast te worden bij een andere dikte van snaren (als dat een groot verschil is alleen, nvdv). Intonatie controleren doe je zo: Druk de snaar in op de 12de fret, en speel daarna de harmonische 12de. Die moeten gelijk klinken en allebei zuiver zijn volgens je stemapparaat. Als dat zo is, niks aanpassen. Als de harmonische toon lager is dan de gefrette, moet je zadeltje achteruit.

Juist! Dat is het! Nu de vragen: de snaar indrukken op de 12de fret, maar welke snaar moet ik indrukken (E,A,D,G,B,e)? En wat moet ik doen voor een harmonische noot?

Tabula Rasa
17 januari 2012, 13:36
Bedankt voor jullie hulp, maar dat wist ik al.

Ik heb mijn vraag niet goed gesteld.. :P Ik bedoel: Hoe kan ik die vergelijking van de harmonic 12th fret note vergelijken met de 12th fretted note, maar dan uitgelegd in het Nederlands. :P

Gefret moet die plek exact hetzelfde klinken als het octaaf van de losse snaar of exact hetzelfde als de flageolet op de 12e positie. Is ie gefret hoger, dan moet het zadeltje naar achteren (snaar wordt langer, bij zelfde spanning, dus toonhoogte zakt) Is de toon gefret op de 12e positie lager dan de flageolet, dan moet het zadeltje wat naar voren (richting hals dus) toe.

keesss
17 januari 2012, 13:37
je slaat een snaar aan, dat geeft een toon, de lage E bijvoorbeeld.
dan sla je diezelfde snaar aan maar dan druk je de 12e fret in.
die met twee stipjes..
dat is je 12de fret, een octaaf hoger.
is dat niet zo, dan moet je dat zadel op de brug naar voren of achteren schroeven tot de 12e fret gelijk is aan de open snaar.
duidelijker hoorbaar is de flageolet, je vinger heel dun op de snaar leggen boven de 12e fret en dan vergelijken met de ingedrukte 12e fret.

Aha, dat is hem. Bedankt voor de uitleg, ik check het zo even!

denis.hermans
17 januari 2012, 13:39
Fretted note is noot die je speelt door de snaar met je vinger tegen de fret te drukken ( zoals je normaal speelt dus)

harmonic note : is een toon die je krijgt door op de twaalfde tret de natuurlijke "harmonische noot te spelen ( dit vereist een "speciale" techniek waarbij je de snaar slechts licht tegen de fret drukt). Er ontstaat dan een "boventoon" . Klassieke gitaarspelers spreken van "flageoletten".
Indien de harmonic note op de twaalfde fret van een snaar dezelfde noot is dan de gewone fret ( zij het dan met een octaaf verschil) is die snaar van je gitaar correct geïntoneerd.

A 440 : is eigenlijk gewoon een afspraak over hoe een la-noot juist moet klinken : het is de toon die je hoort bij 440 trillingen per seconde. De westerse muziek neemt dit als maat zodat verschillende muzikanten bv. kunnen samenspelen zonder dat het vals zou klinken doordat iedereen maar naar eigen inzicht zou gaan stemmen.

Mvg,

Denis

edit : 3 reacties tegelijkertijd wat een "service"

keesss
17 januari 2012, 13:50
Ik heb het net gecheckd bij alle snaren.

Ale open snaren waren precies gestemd. Toen ik de 12de fret speelde bij alle snaren, was het resultaat bij alle snaren: net er onder gestemd. Ik heb er een voorbeeld van de situatie getekend:

http://i42.tinypic.com/35a66as.jpg

Dus om het goed te hebben, moet zowel de open als de 12de noot precies gestemd zijn?

M Kactus
17 januari 2012, 13:52
Ik heb het net gecheckd bij alle snaren.

Ale open snaren waren precies gestemd. Toen ik de 12de fret speelde bij alle snaren, was het resultaat bij alle snaren: net er onder gestemd. Ik heb er een voorbeeld van de situatie getekend:

http://i42.tinypic.com/35a66as.jpg

Dus om het goed te hebben, moet zowel de open als de 12de noot precies gestemd zijn?

Nee, de ene keer moet je de gefrette noot spelen, de andere keer de harmonische. Zo intoneren is veel duidelijker. En dan volg je het stappenplannetje wat ik eerder al schreef.

HaroldA
17 januari 2012, 13:54
Ik heb het net gecheckd bij alle snaren.

Ale open snaren waren precies gestemd. Toen ik de 12de fret speelde bij alle snaren, was het resultaat bij alle snaren: net er onder gestemd. Ik heb er een voorbeeld van de situatie getekend:

http://i42.tinypic.com/35a66as.jpg

Dus om het goed te hebben, moet zowel de open als de 12de noot precies gestemd zijn?

Ik zou het zo laten. Normaal gesproken knijp je altijd iets harder waardoor alle gefrette noten iets hoger worden.

Liever iets er onder intoneren dan er boven!

lindstrom
17 januari 2012, 14:09
Ik zou het zo laten. Normaal gesproken knijp je altijd iets harder waardoor alle gefrette noten iets hoger worden.

Liever iets er onder intoneren dan er boven!

+1 !!

helemaal op het podium knijp je al gauw harder dan gewoonlijk..

keesss
17 januari 2012, 14:17
Nou, dan is het probleem wel opgelost. :P Wel grappig dat ik het zo goed heb gekregen door naar het geluid te luisteren en te kijken naar plaatjesm haha.

Dan heb ik nog een laatste vraag: wat is de beste hoogste voor de snaren? Ik had eens op Youtube van een gitaarbouwer gehoord dat het de beste hoogte is wanneer een 0,50 Canadese dollar munt precies tussen het fretboard en de snaren past?

HaroldA
17 januari 2012, 14:19
Dan heb ik nog een laatste vraag: wat is de beste hoogste voor de snaren? Ik had eens op Youtube van een gitaarbouwer gehoord dat het de beste hoogte is wanneer een 0,50 Canadese dollar munt precies tussen het fretboard en de snaren past?

De beste hoogte is natuurlijk die voor jou het fijnste is! Regels zijn wel: meer uitslag(=hoogte) is meer klank/voller en minder hoogte = meer buzz/killer.

Een snaar beweegt alle kanten op dus met meer vrijheid om te bewegen klinkt hij anders.

Wat "beter" is valt niet met theorie te bepalen.

keesss
17 januari 2012, 14:29
Volle klank = goed. :P

Ik ga dan nog even experimenteren, bedankt voor jullie hulp!

Kingfisher
17 januari 2012, 14:44
De hoogte van de snaren is een persoonlijke keuze. Hoe lager de snaren staan, hoe makkelijker de gitaar speelt, maar des te sneller gaan ze rammelen (omdat ze tijdens het trillen tegen de frets botsen).
Speel je veel solo's, hoog in de nek, dan mogen ze laaaaag. Ga je liever rythmisch aan de beuk, dan moeten ze hoger staan. Speel je overdrive speedmetal op een 50wat Line6 versterker dan mogen ze van mijn part plat op de fretboard liggen, je zal het toch niet horen.

Kingfisher
17 januari 2012, 14:52
Intoneren zorgt er voor dat het midden van de snaar ook overeenkomt met het midden van de nek, ttz de 12e fret.
Als je je vinger op de snaar legt (niet induwen), ter hoogte van de 12e fret, en de snaar aanslaat, krijg je de eerste boventoon: het stuk snaar aan een kant is even lang als aan de andere kant. Die twee gaan samen trillen aan dezelfde frequentie (resonantie).
De tweede boventoon zit aan 1/3, de 7e fret, de derde ter hoogte van 1/4, aan de 5e.

Sla dus die boventoon aan, en stem de snaar juist. Duw nu de snaar in, dus speel de 12e fret. Dit zou nu hetzelfde moeten zijn (is altijd wat hoger, want je duwt de snaar in).
Is ze hoger, dan is jouw snaar te kort, en moet het zadel naar achter.
Maar gitaren zijn nooit 100% juist.

keesss
17 januari 2012, 14:55
Ik merk de laatste tijd dat ik veel meer rock rythmisch speel, ik heb ze ze 1,5 mm hoger gezet en hij voelt nu een stuk beter aan. :P Mijn settings op MG30: Gain:12 uur, Bass: uit, Middle: voluit, Treble: 3 uur, Reverb: uit en dat zonder effecten, dan op gitaar alleen de brigde pickup met volume op 8,5 ipv 10.

Solo's doe ik weinig, maar dan zet ik gain gewoon voluit. :P

polviggen
17 januari 2012, 16:41
let wel op, intoneren kan je het beste doen met nieuwe snaren,
bij oude gaat de intonatie een beetje mis, komen deuken in de snaren, roest, die intoneren nooit goed.

over de hoogte: is idd persoonlijk, ik heb ze liever wat hoger, maar sla ook hard aan.

verder moet de kromming van je hals ook goed staan, hoge actie om weg te komen met een hals die slecht afgesteld staat is ook niet goed.

www.projectguitar.com is een goeie site over afstellen.

wel uitkijken met een halspen bijregelen. nooit teveel ineens en het hout tijd geven om te werken.

Orpheo
17 januari 2012, 18:57
ben ik de enige die denkt dat dit ge-troll is?! kom op, dit engels is al zo eenvoudig. het kan toch niet zijn dat Keesss dit werkelijk serieus bedoelt.

Oranjeaap
17 januari 2012, 19:20
Ja welke snaar zou je nou aan moeten slaan als je hem wilt intoneren :???:

Orpheo
17 januari 2012, 19:34
Ja welke snaar zou je nou aan moeten slaan als je hem wilt intoneren :???:

als ik m'n E snaar aan sla, moet ik dan ok m'n e-snaar aanslaan? en hoe zit 't dan met de andere snaren die niet gedubbeld zijn?

Tabula Rasa
17 januari 2012, 19:40
het kan toch niet zijn dat Keesss dit werkelijk serieus bedoelt.

Zou goed kunnen hoor hier op het forum. Je komt hier alles tegen, van prof., dr., drs. totaan v.d.p.g.i. (van de pot gerukte imbicielen)

Orpheo
17 januari 2012, 19:45
Zou goed kunnen hoor hier op het forum. Je komt hier alles tegen, van prof., dr., drs. totaan v.d.p.g.i. (van de pot gerukte imbicielen)

dan nog. het engels is heus niet zo moeilijk...

keesss
17 januari 2012, 19:54
Dit is gewoonweg te triest voor woorden. Verder vind ik dat jij degene bent die aan het trollen is.

Als je al mijn reacties goed zou hebben gelezen, dan had je waarschijnlijk wel kunnen bedenken dat niet zozeer de taal, maar het feit dat ik niet wist wat fretted note, harmonic note en en A-440 betekende het probleem was.

Ik ga niet beginnen aan deze discussie. Ik heb om hulp gevraagd, die hulp heb ik gekregen (ik bedank de personen die mij hebben geholpen) en het probleem is opgelost. Doei.

Watchmaker
17 januari 2012, 19:57
Velen van jullie -en ik- zijn aardig tot zeer goed in Engels. Ik ken echter mensen die - om wat voor reden dan ook - er echt geen chocola van kunnen maken. Het Engels in de gebruiksaanwijzing hier is redelijk technisch voor iemand die matig die taal beheerst.

So - let's be gentle on the guy. :)

HaroldA
17 januari 2012, 19:57
Als je al mijn reacties goed zou hebben gelezen, dan had je waarschijnlijk wel kunnen bedenken dat niet zozeer de taal, maar het feit dat ik niet wist wat fretted note, harmonic note en en A-440 betekende het probleem was.

Ooit overwogen om Google te gebruiken voor deze basale vragen? :chicken:

Orpheo
17 januari 2012, 21:23
Dit is gewoonweg te triest voor woorden. Verder vind ik dat jij degene bent die aan het trollen is.

Als je al mijn reacties goed zou hebben gelezen, dan had je waarschijnlijk wel kunnen bedenken dat niet zozeer de taal, maar het feit dat ik niet wist wat fretted note, harmonic note en en A-440 betekende het probleem was.

Ik ga niet beginnen aan deze discussie. Ik heb om hulp gevraagd, die hulp heb ik gekregen (ik bedank de personen die mij hebben geholpen) en het probleem is opgelost. Doei.

aahh :grouphug: op je teentjes getrapt? Probeer in dat geval het eens vanuit mijn perspectief te zien. iets wat echt simpel is, ontleden naar iets anders en doen alsof 't 'rocket science' is.