PDA

View Full Version : bias bassman 50 AB165



bass blom
17 januari 2012, 11:26
ja ik heb gezocht maar niet echt gevonden :D

een bassman dus, 50 watt export top van 1970.
spanningskeuzeschakelaar is in ver verleden al eens gehardwired..

ik heb gister de (originele) voeding caps vervangen en die van de bias en nog een..
man wat een opknapper, ineens weer een heldere pushende amp geworden.
nu dacht ik, laat ik ook ff de bias checken.
ik heb zo'n probe en die zegt zegmaar 25.

toen ook maar eens, had daar al een vaag vermoeden van, gemeten wat er uit mijn muren komt.
215 volt :crazyhappy:
ik zit hier een beetje aan het eind van de wereld en kennelijk zit ik hier ook echt op het eind van de kabel :D

dan zou je denken, ik moet hem lager instellen omdat hij in andere delen van het land waarschijnlijk meer 220 a 230 krijgt?

of is die pot die op het chassis zit niet voor de bias maar voor de balans? tussen de twee buizen? (hum balance zegt google..) en kan ik de bias verder helemaal niet instellen?

dank u :D

7ender
17 januari 2012, 13:04
nee,...officiëel niet !
regelbaar is 't niet , ...je kunt met die potmeter de ruststroom-balans afstellen .( output-tube-matching )

en die andere potmeter is voor de zgn "hum-balance" ( om de gloeidraad-brom te minimaliseren )

ThomasR
17 januari 2012, 13:09
je kan inderdaad de bias niet instellen bij deze amps, je kan wel makkelijk een potmeterje inbouwen om hem af te regelen. Maar dan is hij niet meer "vintage"...:supercool:

bass blom
17 januari 2012, 13:19
ah precies, dank ja, ik kan de buizen 'matchen' dat heb ik al gemeten/gedaan.
en dan is het verder gewoon zoals het is dus.
gister een te gekke 1972 precision er op gehoord, klonk top :p

cluseau
17 januari 2012, 15:24
en dan is het verder gewoon zoals het is dus.

Je hoeft je niet overal bij neer te leggen hoor, een originele amp die niet klinkt heb je ook geen donder aan :seriousf:

bass blom
17 januari 2012, 16:30
Je hoeft je niet overal bij neer te leggen hoor, een originele amp die niet klinkt heb je ook geen donder aan :seriousf:

ohnee maar hij klinkt juist heerlijk nu.
van een smerige gecompresse lelijke vervorming naar een best clean, voor een amp uit die tijd, geluid.
voor ik hem nieuwe caps gaf was hij voor gitaar best lekker, zonder pedaaltje scheurde al mooi op 3 a 4.
heb dat nu nog niet geprobeerd, maar ik vermoed dat scheuren nu pas bij 7 begint.
en ook het oorbloeden dan :D