PDA

View Full Version : Simpel 6v6 of 6L6



Pagina's : [1] 2

Tabula Rasa
17 januari 2012, 09:28
Twee jaar geleden heb ik een Champ II gebouwd met wat extra fratsen eraan. Helaas staat dat ding al een tijdje werkeloos in de hoek. Hij gaat te hard voor thuis en ik zit te vaak met de tonestack te klooien.

Eigenlijk moet een versterker maar 1 knop hebben en dat is volume. Nu wilde ik hem gaan strippen en een simpele 12" combo bouwen met maar 1 eindbuis. Ik heb 6V6 en 6L6 buizen liggen en een verzameling 12AX7 en 12AT7 buizen.

Wat mijn wensen zijn:

Simpel, volume knop, mastervolume of iets van een L-pad of iets degelijks en eventueel een Belton digitale reverb erin.

Iemand suggesties voor een geschikt schemaatje? Wil zoveel mogelijk boardjes vermijden en zoveel mogelijk P2P doen vanaf de buizevoeten etc.

Ik heb een PT en een OT van de Champ Ii tot mijn beschikking. Heb eventueel 5V voeding voor een GZ34, heb een trafo die een 0v, 190v en 275v aftakking heeft, maar wel net wat laag zit met zijn 6.3v.

bass blom
17 januari 2012, 09:35
5F1 kom je dan, 1 x 6v6.
die is zo te zien best zonder board te doen.
dan niet liever een veergalmpje?

cluseau
17 januari 2012, 09:59
Als "te hard" een probleem is zou ik zeker voor de 6V6 gaan. Vergeet dan gelijk die GZ34 want die heb je helemaal niet nodig. Een EZ81 is meer dan genoeg in staat jouw amp te voeden en heeft een gescheiden 6.3V~ gloeidraad wat een extra 5V~ trafo overbodig maakt.

bass blom
17 januari 2012, 10:08
en dit in plaats van een bordje, heel stoer :D

http://www.tubeampdoctor.com/en/shop_Amp_Kits_Parts_Cabine_Terminal_Strips_and_Acc es/Terminal_strip_8_lug_1360

Tabula Rasa
17 januari 2012, 10:25
Als "te hard" een probleem is zou ik zeker voor de 6V6 gaan. Vergeet dan gelijk die GZ34 want die heb je helemaal niet nodig. Een EZ81 is meer dan genoeg in staat jouw amp te voeden en heeft een gescheiden 6.3V~ gloeidraad wat een extra 5V~ trafo overbodig maakt.

Klopt, maar die heb ik niet meer los liggen en een GZ34 wel, de trafo ervoor ook en ik vind het gewoon een mega geile buis om te zien onderin een combootje.

hoe meer ik van die losliggende zooi in een versterker stop, hoe minder er los in doosjes rondslingert en hoe blijer moeders wordt.

Qua ruimte lijkt me dat in een 1x12 ook niet echt een probleem.

cluseau
17 januari 2012, 10:32
Klopt, maar die heb ik niet meer los liggen en een GZ34 wel, de trafo ervoor ook en ik vind het gewoon een mega geile buis om te zien onderin een combootje.

Goed argument :cheerup:

Ik heb trouwens ook nog een paar dozen met geile meuk als je er om verlegen zit. Je kan er niks mee maar het staat wel goed. :seriousf:

7ender
17 januari 2012, 13:58
anders plak je d'r met montage kit een stuk of 30 in.....

niet aangesloten , niks.......

staat nóg geiler.... :crazyhappy:

Rick trodat
17 januari 2012, 14:04
dr z mini klinkt ook heel aardig en is makkelijk te maken.

Tabula Rasa
17 januari 2012, 14:43
bedenk me dat ik bij die losse zooi ook nog een bijna complete set heb van de Double Six van Ampmaker (2x 6v6, 1x 12ax7 met schakelbare PT voor 1w, 6w en 12w)

Die set zou ik natuurlijk kunnen ontdoen van alle fratsen die ik ervoor bedacht had. Dus verlichting voor de 1, 6 en 12 watt settings, tonestack, groundlift etc....

nadeel is dat de PT op basis van 240 is.... daar zijn eerder al wat tips voor gegeven in een ander topic. Helaas geen ruimte voor voor extra wikkelingen rond de spoel, dus aanpassen gaat niet. 6.3V zal dus mogelijk te laag uitpakken. Heb wel nog diverse andere trafo's liggen waar ik de 6.3v van zou kunnen pakken.... maar dan wordt het een chassis met 4 trafo's en dat wordt een beetje veel.

Schema helemaal kaalplukken en dan alleen volume en gain overhouden. Voordeel zou zijn dat ik dan zeker weten een geschikte OT heb en een chassis waar de trafo's zo op passen. Moet ik alleen nog een nieuwe faceplate maken en een inleg in het chassis om de boel wat te verstevigen.

van de Champ heb ik nog een goeie mooie gecombineerde beker elko, een pilotlight, en een potmeters.

Ik ga weer ff lekker brainstormen. Heb zin in een simpele versterker die ook op laag volume zou moeten werken.

cluseau
17 januari 2012, 15:27
.... maar dan wordt het een chassis met 4 trafo's en dat wordt een beetje veel.


Komkom, een beetje vent.........

En anders zijn er nog steekwagentjes .....(voor een amp van 6Watt:seriousf:)

Tabula Rasa
17 januari 2012, 15:39
gewicht boeit me niet Frans. Heb een hele grote auto, heb wieltjes voor onder de combo en hij wordt toch 99.9% van de tijd thuis gebruikt. liever een lekker dikke simpele combo waar je op kan zitten tijdens het spelen.

Tabula Rasa
17 januari 2012, 17:08
Ff snel de PT doorgemeten

6.1v gloeistroom (wisselspanning onbelast) dus die gaat nog ietsjes lager uitpakken helaas. Daar moet een aparte voeding voor gezocht worden.

Hoogspanning (wisselspanning)is schakelbaar tussen 86v, 194v en 282v. na gelijkrichten zijn dat mooie bruikbare spanningen denk ik.

De 5V voeding voor de GZ34 geeft ook mooi 5V. Ook perfect dus.

Nu dus alleen een trafootje 230 > 6.3 opsnorren voor 2x 6v6 en 1x 12ax7 (ga toch maar even van 2 6v6 omdat de OT daar mooi bij past. De 1watt stand zou voor thuis precies kunnen geven wat ik wil..... als het niet bevalt ga ik op die basis wel verder modden.

Mijn idee is eerst de hele voedingszooi klaarmaken en daarna het signaalpad en de spanningen daarop afstemmen.

7ender
17 januari 2012, 18:01
Twee jaar geleden heb ik een Champ II gebouwd met wat extra fratsen eraan. Helaas staat dat ding al een tijdje werkeloos in de hoek. Hij gaat te hard voor thuis en ik zit te vaak met de tonestack te klooien.

Eigenlijk moet een versterker maar 1 knop hebben en dat is volume. Nu wilde ik hem gaan strippen en een simpele 12" combo bouwen met maar 1 eindbuis. Ik heb 6V6 en 6L6 buizen liggen en een verzameling 12AX7 en 12AT7 buizen.

Wat mijn wensen zijn:

Simpel, volume knop, mastervolume of iets van een L-pad of iets degelijks en eventueel een Belton digitale reverb erin.

Iemand suggesties voor een geschikt schemaatje? Wil zoveel mogelijk boardjes vermijden en zoveel mogelijk P2P doen vanaf de buizevoeten etc.

Ik heb een PT en een OT van de Champ Ii tot mijn beschikking. Heb eventueel 5V voeding voor een GZ34, heb een trafo die een 0v, 190v en 275v aftakking heeft, maar wel net wat laag zit met zijn 6.3v.


als je nou dat ding gewoon lekker heel laat ,....en je wijzigt de balans eindtrap zodanig dat je de eindbuizen naar zgn "triode schakeling" ombouwt , dan kom je op nog geen 40% van het huidige vermogen uit

Tabula Rasa
17 januari 2012, 18:41
Als ik nou gewoon lekker eigenwijs mijn eigen plan trek.




(loop hier al heel wat jaartjes mee, en de meesten weten dat wanneer ik iets in mijn kop heb, dat ook gebeurd. Ik ben een eigenwijze klootzak (tenzij ene Frans, Nico of Frits me op andere gedachten brengt)

7ender
17 januari 2012, 19:35
Als ik nou gewoon lekker eigenwijs mijn eigen plan trek.




(loop hier al heel wat jaartjes mee, en de meesten weten dat wanneer ik iets in mijn kop heb, dat ook gebeurd. Ik ben een eigenwijze klootzak (tenzij ene Frans, Nico of Frits me op andere gedachten brengt)


...dacht te lezen dat het volume te hoog zou zijn ,...maar dat gooide een ander op .

anders had 't misschien een simpele oplossing kunnen zijn:).

Tabula Rasa
17 januari 2012, 19:47
Ik heb een keurig chassisje met daarop een trafo met wat verschillende spanningen die ik kan gebruiken. Heb ooit al eens een schemaatje uitgetekend voor de voeding:



http://img130.imageshack.us/img130/8152/08122010238.jpg (http://img130.imageshack.us/i/08122010238.jpg/)
Uploaded with ImageShack.us (http://imageshack.us/)

Alleen nog voor die 6.3v een andere voeding en dan ben ik er wel. Heb ik gelijk 3 keuzes aan hoogspanning op de versterker. Die 3 standenschakelaar is een 4 standen geworden dus werkt ook als standby. kan ik gelijk kiezen tussen buizengelijkrichter (wat ik het lekkerst vind) en als de buis faalt heb ik altijd een diode gelijkrichter als backup.

7ender
17 januari 2012, 20:29
is 't soms je bedoeling dat die GZ34 een enkelfasige gelijkrichting moet gaan bewerkstelligen ?

7ender
17 januari 2012, 20:57
simpel versterkertje ,....supro s6616 ,...maar dan zonder tremelo bijv ...

Tabula Rasa
17 januari 2012, 21:11
is 't soms je bedoeling dat die GZ34 een enkelfasige gelijkrichting moet gaan bewerkstelligen ?

huhhh....? Geen flauw idee wat je bedoeld maar de tekening is bekeken door Nico Verduin en Frans, dus het zou moeten werken. Als de kleine straks slaapt hang ik de meter er wel ff aan en dan zien we het gelijk.

7ender
17 januari 2012, 21:24
GZ34 ,...daar is eigenlijk een trafo met middenaftakking voor nodig als je de beide anodes gaat aansluiten voor dubbelfasige gelijkrichting

Tabula Rasa
17 januari 2012, 21:34
Ik heb toen volgens mij dit gebruikt:

http://www.radiomuseum.org/images/tubeenvdiag_klein/gz34.gif

EDIT: snap hem, middenaftakking op de secundaire kant van de PT. Die zit er niet, dus inderdaad enkele fase. Weet niet of dat een probleem gaat zijn. Geen idee, ga ik me in verdiepen.

EDIT 2:

Daar heb ik in het eerdere schemaatje toch die 4 extra diodes tussen staan ttussen pin 4 en 6.

7ender
17 januari 2012, 21:46
juist ,.....zo moet het !

dat schema'tje zoals het staat op dat paarsige papiertje is niet juist , dat werkt zo niet

let er op dat de 1e capaciteit die je er aan gaat hangen ( direct achter de gelijkrichter) niet meer dan 60 uF bedraagt .

De rimpelstroom die de buis kan verdragen heeft een maximum waarde,...anders kan ie doorslaan

7ender
17 januari 2012, 21:53
je hebt trouwens maar 2 diodes nodig , maar dan moet die trafo wel van die middenaftakking voorzien zijn

2550
17 januari 2012, 22:06
Ff snel de PT doorgemeten

6.1v gloeistroom (wisselspanning onbelast) dus die gaat nog ietsjes lager uitpakken helaas. Daar moet een aparte voeding voor gezocht worden.



Buisjes doen het prima op 6V ook 6,3V+/-5% = 6-6,6V en anders gelijkrichten en afvlakken kom je ook in de buurt van 6,3V ligt een beetje aan de trafo hoeveel Ampère hij bedacht was

Tabula Rasa
17 januari 2012, 22:27
dat schema'tje zoals het staat op dat paarsige papiertje is niet juist , dat werkt zo niet


Volgens mij heb ik het eerder zo gedaan met een EZ81 en hieronder een quote uit een ander ouder bouwtopic van mij:




[stukje geknipt]

Met middenaftakking:

Met een middenaftakking op de trafo heb je voor dubbelzijdige gelijkrichting maar 2 diodes nodig. De middenaftakking gaat naar massa en de twee zijden van de hoogspanningswinding zitten aan de anode van de buis. De ene halve periode is 1 van de uiteinden positief t.o.v. de midden aftakking en de andere negatief. De stroom loopt nu door de diode die aan de positieve zijde aangesloten zit. De diode gaat immers in geleiding als de spanning op de anode positief is tov de kathode. De andere diode is nu niet in geleiding want aan die zijde is nu de spanning op de anode negatief tov massa. Tijdens de andere helft van de periode is de situatie andersom en is de andere diode van de buis in geleiding en de andere niet. Het resultaat is een dubbelzijdig gelijkgerichte spanning. (aaneengesloten bergjes achter elkaar) De middenaftakking zorgt hier voor een gesloten stroomkring: De ene helft loopt de stroom door de ene buishelft naar massa, de andere periode loopt de stroom door de andere buishelft naar massa.

Wat een beetje vreemd is is dat de kathode van de buis dus je B+ aansluiting is. Vaak denk je bij de kathode aan negatief. De wetmatigheid dat de anode positiever geladen is dan de kathode als de buis geleid geld echter nog steeds gezien er een spanningsval over de diode plaatsvindt.


Zonder middenaftakking:

Als je geen middenaftakking op de trafo hebt krijg je met de bovenstaande manier van gelijkrichten nooit een gesloten stroomkring. De ene zijde van de wikkeling is negatief tov de andere en visa versa, maar sluit je hier twee diodes op aan dan krijg je nooit een gesloten cirquit. De twee diodes staan immers anti-parallel geschakeld (met de kathode aan elkaar) en kunnen nooit tegelijk in geleiding zijn. Dit is maar goed ook, want anders zou de hoogspanningswinding worden kortgesloten.

Om nu een virtuele middenaftakking te maken heb je nog twee diodes nodig. Deze twee diodes staan ook anti-parallel geschakeld, maar dan precies andersom. Nu zitten ze dus met de anodes aan elkaar en met de kathodes aan de hoogspanningswinding. Deze twee diodes maken de stroomkring compleet. Wanneer namenlijk de ene helft van de winding positief is tov de andere zal daar de diode van de buis in geleiding komen en wordt de kathode van de buis positief. Aan de andere zijde komt de Si diode in geleiding. De kathode wordt daar negatief tov de anode. Tijdens de andere periode is het precies andersom en staan de twee andere diodes in geleiding. Het resultaat is een dubbelgelijkgerichte spanning met de B+ aan de kathode van de buis en de negatieve zijde aan massa. Omdat het massapotentiaal op 0 wordt gesteld heb je praktisch gezien gewoon B+ tov massa.

[stukje geknipt]

cluseau
17 januari 2012, 22:35
dat schema'tje zoals het staat op dat paarsige papiertje is niet juist , dat werkt zo niet

Dat werkt prima, nog maar een keer goed kijken dan :sssh:

Dit schema is 100Hz en omschakelbaar voor buisgelijkrichting of koude diodes's

Tabula Rasa
17 januari 2012, 22:42
Zit ik hier godverdomme al 2 uur lang een halve hartverknettering te krijgen dat ik alweer op zoek kan naar een andere trafo. Die extra doides aan de trafo zitten er toch om een fictieve middenaftakking te maken?

cluseau
17 januari 2012, 22:43
Zit ik hier godverdomme al 2 uur lang een halve hartverknettering te krijgen dat ik alweer op zoek kan naar een andere trafo.
Tja, het heeft toch ook al gewerkt, laat je dan niet gek maken.

7ender
17 januari 2012, 22:45
Om nu een virtuele middenaftakking te maken heb je nog twee diodes nodig. Deze twee diodes staan ook anti-parallel geschakeld, maar dan precies andersom. Nu zitten ze dus met de anodes aan elkaar en met de kathodes aan de hoogspanningswinding. Deze twee diodes maken de stroomkring compleet. Wanneer namenlijk de ene helft van de winding positief is tov de andere zal daar de diode van de buis in geleiding komen en wordt de kathode van de buis positief. Aan de andere zijde komt de Si diode in geleiding. De kathode wordt daar negatief tov de anode. Tijdens de andere periode is het precies andersom en staan de twee andere diodes in geleiding. Het resultaat is een dubbelgelijkgerichte spanning met de B+ aan de kathode van de buis en de negatieve zijde aan massa. Omdat het massapotentiaal op 0 wordt gesteld heb je praktisch gezien gewoon B+ tov massa.



dit kan idd

Tabula Rasa
17 januari 2012, 22:46
Tja, het heeft toch ook al gewerkt, laat je dan niet gek maken.

Yep, die 5 watter met EZ81 doet het prima (maar niet meer met buisgelijkrichter). Was ook een oud buisje uit een oude radio. Weet zeker dat wanneer ik er een ander in prik hij het weer doet.

Maar geen probleem, want we hadden toen bedacht om hem schakelbaar te maken. :ok::ok:

7ender
17 januari 2012, 22:50
Zit ik hier godverdomme al 2 uur lang een halve hartverknettering te krijgen dat ik alweer op zoek kan naar een andere trafo. Die extra doides aan de trafo zitten er toch om een fictieve middenaftakking te maken?

nou ,...rustig maar,....'t is een beetje ongebruikelijk

Tabula Rasa
17 januari 2012, 22:53
oke, tussenstand: Alles moet werkbaar te krijgen zijn. Behalve de 6.3V die krijg ik niet optimaal in wisselspanning. Zal 6.0 of lager zijn en daar doe ik het niet voor. Ruimte zat op en in het chassis, want ik wil maar 2 knoppen en dat scheelt een hoop boardjes, weerstanden en caps.

Extra wikkelingen om de PT is haast niet mogelijk en ik ben bang dat ik deze beschadig. Ik heb nog een PT uit een Weimar 4860 liggen en daar zaten deze buizen in: Buizen: ECC85 - ECH81 - EF89 - EABC80 - EL84 - EM84 - EZ80

Even rekenen of die de gloeispanning kan leveren en of er niet teveel stroom getrokken wordt met 2x 6v6 en 1x 12ax7. Morgen het buizenhandboek maar ff pakken.

Anders maar een trafootje aanschaffen en verder bouwen.

Er moet dus een 6.3v trafo komen.

Tabula Rasa
17 januari 2012, 22:54
nou ,...rustig maar,....'t is een beetje ongebruikelijk


:) Ongebruikelijk? Voor mij is het helemaal niet ongebruikelijk om een halve hartverknettering te krijgen hoor. Gebeurd regelmatig als ik bezig ben met zaken die ik niet snap.

cluseau
17 januari 2012, 22:56
Om nu een virtuele middenaftakking te maken heb je nog twee diodes nodig. Deze twee diodes staan ook anti-parallel geschakeld, maar dan precies andersom. Nu zitten ze dus met de anodes aan elkaar en met de kathodes aan de hoogspanningswinding. Deze twee diodes maken de stroomkring compleet. Wanneer namenlijk de ene helft van de winding positief is tov de andere zal daar de diode van de buis in geleiding komen en wordt de kathode van de buis positief. Aan de andere zijde komt de Si diode in geleiding. De kathode wordt daar negatief tov de anode. Tijdens de andere periode is het precies andersom en staan de twee andere diodes in geleiding. Het resultaat is een dubbelgelijkgerichte spanning met de B+ aan de kathode van de buis en de negatieve zijde aan massa. Omdat het massapotentiaal op 0 wordt gesteld heb je praktisch gezien gewoon B+ tov massa.



dit kan idd

Lang verhaal wat ik niet helemaal kan volgen maar dit is een doodgewone graetz schakeling. Niks meer , niks minder.

Hoewel, toch ietsje meer want zoals je inmiddels weet is de positief gelijkrichtende helft van de brug vervangbaar door de buis wat toch het karakter van een buisgelijkrichter geeft. Simpel he?

Tabula Rasa
17 januari 2012, 22:59
Hoewel, toch ietsje meer want zoals je inmiddels weet is de positief gelijkrichtende helft van de brug vervangbaar door de buis wat toch het karakter van een buisgelijkrichter geeft. Simpel he?

Is op die andere versterker, als ie heel hard staat, ook wel te horen in de attack bij het spel. Diode stand lijkt strakker en feller, maar alleen als ie echt heel, heel erg hard staat (en hij gaat ook hard, heel hard).

cluseau
17 januari 2012, 23:01
:) Ongebruikelijk? Voor mij is het helemaal niet ongebruikelijk om een halve hartverknettering te krijgen hoor. Gebeurd regelmatig als ik bezig ben met zaken die ik niet snap.

:seriousf::seriousf::seriousf: Dacht je dat je de enige was op het forum

cluseau
17 januari 2012, 23:03
Diode stand lijkt strakker en feller, maar alleen als ie echt heel, heel erg hard staat (en hij gaat ook hard, heel hard).

Dat is te verklaren uit de relatief hoge inwendige weerstand van de buis. Een moderne silicium diode heeft dat nauweijks waardoor je voeding onder hoge belasting beter blijft staan.

7ender
17 januari 2012, 23:03
waar .....

maar ben er zelf eerlijk gezegd nog niet eerder opgekomen om 't zo op te lossen

cluseau
17 januari 2012, 23:05
maar ben er zelf eerlijk gezegd nog niet eerder opgekomen om 't zo op te lossen

Je bent nooit te oud om te leren zeg ik altijd maar ;)

7ender
17 januari 2012, 23:10
Je bent nooit te oud om te leren zeg ik altijd maar ;)

zo is dat ! ,.....zelfs met zoiets simpels :ok:

flo123
17 januari 2012, 23:13
Voor een PP eindtrap kan ik me voorstellen dat een buizengelijkrichter zin heeft (sag, compressie) maar voor een SE eindtrap (altijd een grote DC stroom in klasse A dus geen sag/compressie) zie ik de zin ervan niet in. :???:

cluseau
17 januari 2012, 23:17
Voor een PP eindtrap kan ik me voorstellen dat een buizengelijkrichter zin heeft (sag, compressie) maar voor een SE eindtrap (altijd een grote DC stroom in klasse A dus geen sag/compressie) zie ik de zin ervan niet in. :???:

Waarom niet? Die compressie heb je hier net zo goed hoor.

De reden dat Tabula Rasa het wilde toepassen:

Als ik me goed herinner, "gewoon....omdat het kan" :D

2550
17 januari 2012, 23:20
Buizen gelijkrichter gebruik je toch alleen maar uit nostalgisch oogpunt, weerstanden zijn nou eenmaal goedkoper en hoef je minder vaak te vervangen

cluseau
17 januari 2012, 23:25
Buizen gelijkrichter gebruik je toch alleen maar uit nostalgisch oogpunt

Precies, je treft hier ook voornamelijk nostalgische mensen die juist de buisjes met hun a-lineaire karakter willen zien gloeien. Een weerstand met diode staat gelijk aan vloeken in de kerk

2550
17 januari 2012, 23:28
Tja ik heb nou eenmaal nog niet zo een nostalgische leeftijd

Tabula Rasa
17 januari 2012, 23:33
Als ik me goed herinner, "gewoon....omdat het kan" :D

Zo doe ik eigenlijk alles: "gewoon omdat het kan".

Zo heb ik ooit een hollowbody PRS gebouwd met een floydrosetremelo en P90 elementen. Waarom? gewoon omdat het kan.

Je moet toch een beetje lol maken in het leven. Bovendien zijn de vreemde wegen het leukst. Ik kan ook een complete kit kopen en die in elkaar bakken aan de hand van een pdfhandleiding met 600 foto's. Maar daar leer je niet veel van.

Beter wat opbouwen met losse spullen en je plan af en toe bijstellen. Als het niet pas, dan passend maken.

7ender
17 januari 2012, 23:37
Zo doe ik eigenlijk alles: "gewoon omdat het kan".

Zo heb ik ooit een hollowbody PRS gebouwd met een floydrosetremelo en P90 elementen. Waarom? gewoon omdat het kan.

Je moet toch een beetje lol maken in het leven. Bovendien zijn de vreemde wegen het leukst. Ik kan ook een complete kit kopen en die in elkaar bakken aan de hand van een pdfhandleiding met 600 foto's. Maar daar leer je niet veel van.

Beter wat opbouwen met losse spullen en je plan af en toe bijstellen. Als het niet pas, dan passend maken.


...zit ook weer wat in .....:)

flo123
17 januari 2012, 23:40
Waarom niet? Die compressie heb je hier net zo goed hoor.
Omdat er in klasse A (gemiddeld) geen stroom variatie is, heeft de (perfecte) SE trap geen compressie of in ieder geval veel minder dan een klase AB eindtrap, dacht ik.
Klopt dat niet?
Zie bijvoorbeeld ook hier waar dezelfde redenatie wordt gebruikt (afgezien van Bruce op het eind):
http://archive.ampage.org/threads/6/gagd/348537/Do_SE_amps_w_rectifier_tubes_sag-1.html

I read on a website that a single ended class a amp with a rectifer tube will not sag.
... A true class A/SE amp doesn't sag.
... True. They can't sag since there is no current variation.

7ender
17 januari 2012, 23:42
Tja ik heb nou eenmaal nog niet zo een nostalgische leeftijd

....ja ,....ik wel hoor .......

en ik hou ook best wel een beetje van ouwe techniek....

cluseau
18 januari 2012, 00:00
Omdat er in klasse A (gemiddeld) geen stroom variatie is, heeft de (perfecte) SE trap geen compressie of in ieder geval veel minder dan een klase AB eindtrap, dacht ik.


Het is idd minder maar er is wel degelijk compressie. Je speaker beweegt, dat gaat niet vanzelf. Deze stroom komt uit de voeding en loopt door je gelijkrichter.

Toch zit er een kern van waarheid in omdat buisstroom en audiostroom dichter bij elkaar liggen en de verschillen tussen buisstroom en audiostroom moeilijker waarneembaar zijn. De grote van je bufferelko speelt ook een grote rol omdat deze een gemiddelde waarde aan gaat nemen.

Je kan het uittesten door een vette weerstand in serie met je voedingspunt op te nemen. Je zal over die weerstand gewoon je DC verlies plus audiosignaal kunnen waarnemen. Dit is compressie omdat het spanningsverlies in die weerstand het uitgangssignaal tegenwerkt. Daar is je compressie.

Tabula Rasa
11 juli 2012, 09:29
Giteren maar eventjes het projectje uit de kast getrokken om maar weer eens verder te gaan klussen.

Heb gemeten zonder elco´s en weerstanden dus alleen over de trafo´s en GZ34 en diodeschakeling.

Mijn gloeidraden meten nu, met de nieuwe trafo keurig 6.7V onbelast.

De HSP meet met diode gelijkrichting:
75V, 170V en 248V

De HSP meet met buizengelijkrichting:
79V, 175V en 254V

Ik heb altijd gedacht dat de gelijkgerichte hoogspanning bij een buizengelijkrichter LAGER was dan bij een diodegerlijkrichter. Kan dit?

Overigens nog iets vreemds meegemaakt:


vandaag bijna een kwartier lopen klooien met een versterkerchassis op het aanrecht. Wilde wat metingen doen, dus krokodillenbekjes op bepaalde punten geklemd, stekker in het stopcontact. Niets, nul, nul, nul Niets!!!

Stekker uit stopcontact, klemmetjes verplaaten, andere meting en weer niets. Dit een aantal malen herhaald en daarna 5 minuten stom staan staren naar de versterker om tot de ontdekking te komen dat de stekker die ik steeds in het topcontact deed, de stekker van de waterkoker was.

cluseau
11 juli 2012, 09:37
Ik heb altijd gedacht dat de gelijkgerichte hoogspanning bij een buizengelijkrichter LAGER was dan bij een diodegerlijkrichter. Kan dit?

Ga hem eens belasten en meet dan nog een keer

Tabula Rasa
11 juli 2012, 11:45
Ga hem eens belasten en meet dan nog een keer
Wordt nu nog even lastig, want ik heb nog niet het hele schema voor elkaar.

Ik heb het gedeelte voor de preampbuis en het gedeelte vanaf de twee paralel geschakelde 6v6 buizen totaan de speakerjacks.

Wat daar tussen moet komen, daar moet k nog ff op studeren en puzzelen. Moet in iedergeval heel simpel worden met alleen een volume en een mastervolume potmeter.

Als ik weet wat ik wil, dan kan ik gaan kijken hoe ik het op boardjes zet in in het chasssis prak. Het is in iedergeval een redelijk volle toestand. Post nog wel een plaatje.

cluseau
11 juli 2012, 11:54
Belasting wordt voor 99% gevormt door de eindbuizen. Wel meten met de juiste bias instelling maar die heb je als het goed is.

Verder is het niet mogelijk dat een diode minder opbrengst heeft dan een buis. Diode heeft 0.7V verlies en dit is nauwelijks afhankelijk van de belastingstroom. Bij een buis wordt het verlies bepaald door de ohmse weerstand van die buis en de mate van belasting. In beide gevallen verlies je ook iets in de trafo maar ook dat is afhankelijk van de belasting.

Tabula Rasa
11 juli 2012, 12:05
Belasting wordt voor 99% gevormt door de eindbuizen. Wel meten met de juiste bias instelling maar die heb je als het goed is.

Die hangen er nog niet aan. Moet eerst een goeie plek vinden voor het boardje met de elco's



Verder is het niet mogelijk dat een diode minder opbrengst heeft dan een buis. Diode heeft 0.7V verlies en dit is nauwelijks afhankelijk van de belastingstroom. Bij een buis wordt het verlies bepaald door de ohmse weerstand van die buis en de mate van belasting. In beide gevallen verlies je ook iets in de trafo maar ook dat is afhankelijk van de belasting.
Vandaar dat ik het raar vond dat de spanningen over de buis ietsjes hoger uitpakten. Belangrijkste is dat ik prik heb en dat ik ook HSP over de 5V van de GZ34 heb. De basis werkt, incl. de schakelaar oor het vermogen .

Plaatje:
http://img856.imageshack.us/img856/9389/110720121395.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/856/110720121395.jpg/)
Uploaded with ImageShack.us (http://imageshack.us)
Links onder de PT, links boven de 5V trafo voor de gloeistroom van de gelijkrichterbuis, daarnaast de OT, met ertussen de gelijkrichterbuis. Rechts daarvan de trafo die de andere buizen van 6.3V gloeistroom moet voorzien en verder 2 6V6 buizen en een 12AX7.

Faceplate:
van links naar rechts:
aan/uitschakelaar, lampje, schakelaar voor diode en buisgelijkrichter, schakelaar HSP , 0V (standby), +/- 70V (1 watt), +/- 170V (6 watt), +/- 250V (12 watt), volumepotmeter, mastervolumepotmeter, input 1, input 2

cluseau
11 juli 2012, 12:14
Gaat erop lijken, steekwagentje erbij?

Tabula Rasa
11 juli 2012, 13:19
Gaat erop lijken, steekwagentje erbij?

Het is inderdaad een behoorlijk zwaar chassistje geworden met die 4 trafo´s. Maar ik denk dat ik de boel deze keer ook weer in een 18mm grenen oversized combo bouw. Dan maakt die paar ons extra niet heel veel uit. Bovendien komen er dan wel weer wieltjes onder. Hoop de komende weken af en toe weer een klein beetje verder te kunnen bouwen.

Tabula Rasa
11 augustus 2013, 15:47
Na ruim een jaar toch maar weer eens dit projectje te voorschijn getrokken om met grote tegenzin toch maar even verder te bouwen.

De voeding zit er nu helemaal in. Elco's voor de hoogspanning zitten bijna allemaal op hun plek.

Wel hele spannende hoogspanningen zie ik voorbij komen 126v, 280v en in de maximale stand 407v gelijkspanning.

Frits van Mourik
14 augustus 2013, 00:50
Hoezo nou "met grote tegenzin"?
What's wrong, dude?

Tabula Rasa
14 augustus 2013, 15:14
De kennis die ik opgedaan had is finaal weggezakt... Eigenlijk ontbreekt het ook aan tijd. Ik ga het in kleine blokjes opdelen.
voedingdlijnen zitten er nu in, hsp( uit mijn hoofd ongeveer 280v, 180v en 90v), 5v en 6.3v.
ik ga denk ik eerst de preamp uitzoeken en uittekenen 3n daarna de eindtrap uittekenen en uitrekenen..... Ben alleen behoorlijk het overzicht kwijt. Scheelt wel dat ik alleen een volume en een mastervolume wil hebben. Toneregeling zit al op mijn gitaar.
ik kijk of ik van het weekend tijd heb om te tekenen. Dan zet ik wel een schema online.

cluseau
14 augustus 2013, 15:28
Ik ga het in kleine blokjes opdelen......


Die jij dan weer samen bouwd tot een groot massief chassis.......gewoon omdat het kan :D :hide:



Maak je om weggezakte kennis niet druk, dat is zo weer terug.

Heynis
14 augustus 2013, 18:00
(...)
Extra wikkelingen om de PT is haast niet mogelijk en ik ben bang dat ik deze beschadig. Ik heb nog een PT uit een Weimar 4860 liggen en daar zaten deze buizen in:
Buizen: ECC85 - ECH81 - EF89 - EABC80 - EL84 - EM84 - EZ80
(...)
Met dat setje buizen zie ik genoeg mogelijkheden tot creatieviteit. Ik heb wel eens gezien dat de EABC80 werd toegepast als gainstage met twee buizen clippingdiodes (met een Vf van zo'n 20-30 volt). Een EM84 ziet er natuurlijk gewoon heel gaaf uit.

Een ECH81 is een lastige buis om een dubbele gainstage mee te maken, eventueel kun je ook alleen de hepthode-kant gebruiken. Wel oppassen voor microfonie, ik verwacht dat dat een nog groter probleem zal zijn dan met een penthode. Niet te veel gain uit zo'n buis proberen te pompen is meestal de juiste oplossing om het stil te houden.

De ECC85, EL84 en EZ80 spreken voor zich qua toepassing natuurlijk.

nico verduin
14 augustus 2013, 18:19
De kennis die ik opgedaan had is finaal weggezakt... Eigenlijk ontbreekt het ook aan tijd. Ik ga het in kleine blokjes opdelen.
voedingdlijnen zitten er nu in, hsp( uit mijn hoofd ongeveer 280v, 180v en 90v), 5v en 6.3v.
ik ga denk ik eerst de preamp uitzoeken en uittekenen 3n daarna de eindtrap uittekenen en uitrekenen..... Ben alleen behoorlijk het overzicht kwijt. Scheelt wel dat ik alleen een volume en een mastervolume wil hebben. Toneregeling zit al op mijn gitaar.
ik kijk of ik van het weekend tijd heb om te tekenen. Dan zet ik wel een schema online.
Je moet ook altijd EERST het schema tekenen en het rekenwerk doen. Dan de ontwerpfase ingaan en dan pas geld uitgeven.... Nu is het de omgekeerde wereld..... eerst kopen.... dan denken..... dan beginnen.... dan tijdje niks..... dan bedenken.... waar was ik ook alweer aan begonnen....
"lijkt mijn man is een klusser wel" :)

Tabula Rasa
14 augustus 2013, 18:56
Nouja Nico, niet helemaal. Ik hbou de ampmaker double six als basis aan met buizengelijkrichter en zonder tonestack. Moet dat alleen nog uittekenen. Het rekenwerk zit erin dat ik eem Britse pt heb voor 240v wat mogelijk kleien afwijkkngen geeft.

Tabula Rasa
14 augustus 2013, 19:33
Nouja, ik wijk wel ietsjes meer af dan in de vorige post aangegeven. Ook wordt de gelijkrichter schakelbaar, dus diode en en buis, 2 inputs ipv 1, dus hi en low maar verder is dat het eigelijk wel.

En mijn aanpak van "we doen maar wat en werken van probleem naar oplossing, naar volgend probleem" vind ik eigenlijk ook het meest leerzaam en het leukst.

Gearjunkie
14 augustus 2013, 20:52
Maar hi en lo inputs ipv 1 input zal je wel gain kosten, of je moet een buisje bijplaatsen??

Gearjunkie
14 augustus 2013, 20:54
Ik zit te suffen... stelde me twee kanalen voor... laat maar.

Tabula Rasa
14 augustus 2013, 21:08
Paar tekeningen voor de techneuten:

de voeding (eigenlijk komt deze redelijk overeen met het standaard schema, behalve dat ik een extra 5V trafo heb voor de GZ34 en een extra trafo voor de 6.3v voor de gloeispanning):
http://i39.tinypic.com/rlxg5h.jpg

de voeding 2 (ik heb de eerste elko verlaagd van 100uf naar 47uf vanwege de GZ34 die daarvoor staat):
http://i43.tinypic.com/sypo44.jpg

Nu is de vraag, waar ik eigenlijk niet geheel uit kom... wat mag ik van de toonregeling gewoon schrappen? En waar zou ik dan de waardes bij aan moeten passen op de missende delen? Kan ik zomaar alles tussen C3 en de volumepot schrappen?, de fatswitch verwijderen? en moet R5 dan weg of niet? C9 dan ook weg? of juist niet.
Midpot verwijderen lijkt me vrij eenvoudig: Potmeter en C14 eruit halen.

Laatste uitdaging. MV staat niet in het schema, maar wil ik er wel in hebben.
http://i42.tinypic.com/p7i3t.jpg

Tabula Rasa
15 augustus 2013, 20:59
Beetje lezen, beetje bestuderen, beetje tekenen en combineren en volgens mij zou dit het moeten zijn tot aan de eindbuizen:

http://i39.tinypic.com/2n15a8l.jpg

Ziet dit er een beetje logisch uit?

tommus42
15 augustus 2013, 21:06
De schakeling van de kathode van de eerste trap vind ik interessant. Die weerstand voor de condensator zou ook een potmeter kunnen zijn.

Tabula Rasa
15 augustus 2013, 21:25
De schakeling van de kathode van de eerste trap vind ik interessant. Die weerstand voor de condensator zou ook een potmeter kunnen zijn.
IN het originele schema staat daar een schakelaar overheen als Fatswitch (1 helft van de switch).

Tabula Rasa
17 augustus 2013, 19:57
Paar gutshots van waar ik nu aanbeland ben:

Helemaal rechts de aan/uit schakelaar, lampje, daarnaast de schakelaar voor diode of buizengelijkrichting, daarnaast de rotaryswitch voor standby/1watt/6watt/12watt
http://i44.tinypic.com/2aj46bq.jpg

Voedingboardje en achterin de bekabeling voor de gloeispanning:
http://i41.tinypic.com/2vwfehw.jpg

Hi en Lo inputs:
http://i43.tinypic.com/2u4h6j9.jpg

6.3v voeding voor de buizen.
http://i42.tinypic.com/3321p1w.jpg

Rechts heb ik nog wat ruimte :-)
http://i44.tinypic.com/6r61iv.jpg

Tabula Rasa
18 augustus 2013, 12:08
Zit ff ernstig te twijfelen over de bedrading van de 12ax7. Heb een setje op pin 4 en een setje op pin 5 en dan naar de ontbrompot. Volgens mij gaat hier iets niet helemaal goed.

guitarnijboer
18 augustus 2013, 13:37
Die twijfel is niet nodig... Dit gaat niet werken op 6,3V met een 12ax7.

4 en 5 aan elkaar voor 1 aansluiting en de andere aan pin 9

Tabula Rasa
18 augustus 2013, 13:53
Thanx, had ik net ook al zo gedaan. Ff bij een andere versterker van mij afgekeken. Kan ik wel 4+5 en 9 doorlussen naar de buitenste pootjes van de "ontbrompotmeter en de middelste poot aan massa hangen? Trafo heeft geen centertap.

Tabula Rasa
18 augustus 2013, 13:58
Sorry, wel een centertap, maar niet aangesloten

Gearjunkie
18 augustus 2013, 15:15
Gewoon wel aansluiten....

guitarnijboer
18 augustus 2013, 22:21
De humbalance potmeter kun je gewoon aansluiten op de rode en witte draad met de loper aan massa.
Sluit je de centertap van de gloeiwinding aan op massa dat doet de potmeter niets meer.

Tabula Rasa
18 augustus 2013, 22:40
Ja precies, centertap natuurlijk los laten en de loper van de potmeter laten fungeren als een soort van centertap. Ik heb ook nog eens het hele schema netjes uitgewerkt. Weet bijna zeker dat ie zo moet zijn. Zal hem morgen even posten en online zitten. Heb deels afgekeken bij champjes en de epiphone valve junior met alle mods.

Tabula Rasa
21 augustus 2013, 17:43
http://i44.tinypic.com/2brwqa.jpg

Net de boeken erbij gepakt, designing tube preamps for guitar and Bass. Van Blencowe en tube guitar aplifier Essentials van Weber. Verder veel bestaande schema's bekeken en ik denk dat bovenstaande tekening een werkbare basis zou moeten opleveren om vanuit verder te prutsen. Staat er nog wat doms in het schema? Iemand ergens vraagtekens bij? Ben een beetje onzeker wat mijn kennis betreft.

Tabula Rasa
21 augustus 2013, 18:37
Eventueel gridstoppertje voor V1b ?

tommus42
21 augustus 2013, 18:46
Niet nodig. Misschien om de gain wat te temperen een weerstand in het signaalpad. Moet het zo doen, schema lijkt me in orde.

Buxtra
21 augustus 2013, 19:31
Heel leuk project, kan me herinneren van ut forum dat jij een gegeven moment buizenradio onderdelen bent gaan gebruiken en derhalve de principes van amps/diy bent gaan opsteken door te doen. Super om te lezen dat je serieuze theorie in de vorm van boeken bent gaan raadplegen en gebruiken als ondersteuning. Weet dat me dat ook pas echt verder gaat helpen.

Ben begonnen met electronica voor dummies maar nog niet toe aan heftiger spul, ha ha ha.

Ben ook erg benieuwd naar het eindresultaat. Breng het beest tot leven!

nico verduin
21 augustus 2013, 19:55
http://i44.tinypic.com/2brwqa.jpg

Net de boeken erbij gepakt, designing tube preamps for guitar and Bass. Van Blencowe en tube guitar aplifier Essentials van Weber. Verder veel bestaande schema's bekeken en ik denk dat bovenstaande tekening een werkbare basis zou moeten opleveren om vanuit verder te prutsen. Staat er nog wat doms in het schema? Iemand ergens vraagtekens bij? Ben een beetje onzeker wat mijn kennis betreft.Ik denk dat je wel een aardige onbalans krijgt op V1B. Wat zijn de verwachtte spanningen?

Tabula Rasa
21 augustus 2013, 21:06
Ik denk dat je wel een aardige onbalans krijgt op V1B. Wat zijn de verwachtte spanningen?
Als jij me verteld welke spanningen en waar je ze wil hebben, dan meet ik ze ff op.

Tabula Rasa
21 augustus 2013, 21:12
Heel leuk project, kan me herinneren van ut forum dat jij een gegeven moment buizenradio onderdelen bent gaan gebruiken en derhalve de principes van amps/diy bent gaan opsteken door te doen. Super om te lezen dat je serieuze theorie in de vorm van boeken bent gaan raadplegen en gebruiken als ondersteuning. Weet dat me dat ook pas echt verder gaat helpen.

Ben begonnen met electronica voor dummies maar nog niet toe aan heftiger spul, ha ha ha.

Ben ook erg benieuwd naar het eindresultaat. Breng het beest tot leven!
KLopt, dat was alweer 2 of 3 jaar geleden. Toen ben ik als een malle aan het studeren gegaan met steun van Nico, Frans, Frits en Guitarnijboer en een paar anderen. Helaas ging al die kennis kennelijk in het korte termijn geheugen zitten.


Er was een moment dat ik ineens een hoop door had, en ineens ook hele schakelingen voor me zag. Nu dus helaas niet. Kennelijk moet je dit blijven doen om vaardig te blijven.

nico verduin
21 augustus 2013, 22:20
Als jij me verteld welke spanningen en waar je ze wil hebben, dan meet ik ze ff op.

Je hebt een schema gemaakt en waardes ingevuld. Ook in de voeding. Ik neem aan dat je waardes berekend hebt of is het een gooi in het duister?
Mocht je ze wel berekend hebben, ga je dus ook uit van bepaalde bias instellingen in de eindtrap en de pre-amp. Op basis daarvan kun je berekenen op welk punt V1B helemaal over zij nek gaat (of niet) en dat je dus een voorzorgsmaatregel moet nemen voor de grid.

Tabula Rasa
21 augustus 2013, 23:02
Waardes zjn overgenomen uit het schema van de ampmaker double six., ik gebruik dezelfde trafos en in grote lijnen bhetzelfde schema. Heb alleen de eerste voedingselko aangepast op de gz34 (47uf ipv 100uf) dus de spanningen zijn ook zoals bij de double six. Heb uit het double six schema de tonestack weggehaald en een mastervolume toegevoegd (denk ik)

nico verduin
21 augustus 2013, 23:20
Waardes zjn overgenomen uit het schema van de ampmaker double six., ik gebruik dezelfde trafos en in grote lijnen bhetzelfde schema. Heb alleen de eerste voedingselko aangepast op de gz34 (47uf ipv 100uf) dus de spanningen zijn ook zoals bij de double six. Heb uit het double six schema de tonestack weggehaald en een mastervolume toegevoegd (denk ik)Dus eigenlijk heb je geen idee.... Je haalt 20dB verzwakking weg vanwege de toonstack.. en gaat dat in V1B gooien..... Nou dat kan interessant worden :)

Frits van Mourik
22 augustus 2013, 00:56
Dus eigenlijk heb je geen idee.... Je haalt 20dB verzwakking weg vanwege de toonstack.. en gaat dat in V1B gooien..... Nou dat kan interessant worden :)

Als het "interessante" ècht van de gekke wordt, is dat toch zó opgelost met een paar weerstandjes?

Overigens begrijp ik de tegenkoppeling niet... met een mastervolume-pot nà de pre-amp is die dan
behoorlijk useless.
In een tegenkoppelcircuit vergelijkt je amp het aan de eindtrap geleverde signaal met het signaal op de
uiteindelijke output en probeert zo goed mogelijk verschillen te compenseren.
Dat scheelt in vervorming.(van je eindtrap)
Als je dan binnen deze "loop" gaat volumeregelen, dan weet je amp het ook niet meer!

Eigenlijk dus het verhaal van een PPIMV in een balans-eindtrap.

Tabula Rasa
22 augustus 2013, 06:40
Nico, op mijn champ zit een groundlift en eigenlijk wordt die altijd gebruikt. Dat was dus hier het idee maar alles strippen heeft natuurlijk wel invloed. Zal daar dan weerstanden moeten plaatsen. Kan ik wel ff op gaan rekenen. Dat moet lukken met de boeken.

Frits, tgegenkoppeling zat zo ook in het standaardschema. Ik heb daar eigenlijk alleen de midpotmeter gewijzigd in een MV. Kan je mij een kleine hint geven waarom het zinloos is, dan weet ik in welke richting te gaan zoeken

nico verduin
22 augustus 2013, 08:05
Frits, tgegenkoppeling zat zo ook in het standaardschema. Ik heb daar eigenlijk alleen de midpotmeter gewijzigd in een MV. Kan je mij een kleine hint geven waarom het zinloos is, dan weet ik in welke richting te gaan zoekenIk kan je die hint ook wel geven:
a) beredeneer wat er gebeurt met de tegenkoppeling als je het volume terugdraait op de MV

Tabula Rasa
22 augustus 2013, 11:20
Nico, die negatieve feedback lijn heb ik overgenomen uit het originele schema, mijn lekenverstand zegt dat er een wisselspanning afgetaptwordt en die loopt door de 2.7k weerstand en kiest daarna de weg van de minste weerstand naar de kathode. Via het rooster volgt dit signaal de weg naar de anode, de koppelcap en zo richting de eindbuizen. De exacte werking (of het doel) bevat ik nog niet helemaal.

cluseau
22 augustus 2013, 12:06
Nico, die negatieve feedback lijn heb ik overgenomen uit het originele schema, mijn lekenverstand zegt dat er een wisselspanning afgetaptwordt en die loopt door de 2.7k weerstand en kiest daarna de weg van de minste weerstand naar de kathode. Via het rooster volgt dit signaal de weg naar de anode, de koppelcap en zo richting de eindbuizen. De exacte werking (of het doel) bevat ik nog niet helemaal.

Joris, zoek dan eerst eens uit waarom die tegenkoppeling er in zit.

Om je een beetje op weg te helpen:
Het gedrag van een buis is niet lineair en heeft een bepaalde stijlheid waarmee wordt bedoeld dat een kleine spanningsverandering op het stuurrooster een grote stoomverandering in de anode veroorzaakt. Hier zijn grafieken van. Zoek nu eens zo'n grafiek op, maakt niet uit van welke buis maar bij voorkeur van een door jouw gebruikte eindbuis. Als je die grafiek bestudeerd zul je zien dat de toename van de anodestroom niet overal gelijk is, maw er zit een bepaalde kromme in. Dit veroorzaakt vervorming omdat de toename van de stroom niet helemaal de toename van de roosterspanning volgt. Dit a lineaire gedrag (door sommige de hemel in geprezen en door andere vervloekt) kan worden tegengewerkt door tegenkoppeling. Men maakt als het ware de versterking afhankelijk van meer lineaire componenten. Hiervoor moet wel voldoende versterking beschikbaar zijn want tegenkoppeling kost bakken versterking. Goed, voor het weekend leesvoer genoeg dacht ik. We verwachten dat je ons uiterlijk maandag de werking van de tegenkoppeling verklaart :D

Tabula Rasa
22 augustus 2013, 12:52
Ha Frans, leuk, een beetje op weg helpen. Ideaal. Als ik het echt voorgekauwd wil hebben, dan koop ik wel een kitje en bouw ik een layout na, maar daar zie ik de lol niet van in.

ik ga eerst dat stuk bestuderen.

nico verduin
22 augustus 2013, 19:44
En Blencow mag nog een keer doorgelezen worden. Want daar staat het antwoord indirect opgenomen door de hoofdstukken heen.

Tabula Rasa
22 augustus 2013, 19:51
Hoofdstuk 9 vanaf blz 201 met al een verwijzing op 195 zag ik ff zo gauw. De kleine ligt bijna op bed en dan ga ik lezen.

Tabula Rasa
22 augustus 2013, 20:14
Quote van Blencowe: if in doubt, do not use any feedback at all, IT is not essential. Mooi, die gaan we onthouden. :-)

Tabula Rasa
22 augustus 2013, 21:05
Aiken ook bekeken en vraag me af waarom je uberhaubt NFB zou willen. Zonder lijkt me veel losser met een geleidelijkere overgang van clean naar overstuurd.

Weglaten zou de makkelijkste optie zijn, maar daar leer ik niets van, dus eert uitzoeken hoe de boel hoort te werken en dan maar een schakelaartje op het boardje plaatsen.

De eerdere opmerking over de mastervolumeknop na VIb in combinatie met de negatieve feedback snap ik echt niet. Volgens mij voeg ik een deel van het signaal van de speakers toe aan van VIb. Het toegevoegde signaal is tegenovergesteld aan het signaal dat vanaf VIa komt en de boel wordt afgevlakt om het zo maar te noemen.

vervolgens, volgens mijn tekening gaat het signaal naar de MVpot en daar wordt het afgeknepen. dus minder signaal naar de eindbuizen, dus minder volume.

Hier is toch niets vreemds aan?

Gearjunkie
22 augustus 2013, 21:33
Je mastervolume zal na de fasedraaier moeten veronderstel ik.

cluseau
22 augustus 2013, 21:40
Tegenkoppeling is een lus die jij nu vrolijk onderbreekt. Gewoon omdat het kan? De hoeveelheid signaal is nauwkeurig berekend en door een pot in die lus op te nemen maak je die berekening waardeloos.

Leer nu eerst eens het doel van nfb en bepaal dan of je het onzin vindt.

cluseau
22 augustus 2013, 21:42
Je mastervolume zal na de fasedraaier moeten veronderstel ik.

Fasedraaier ???

Gearjunkie
22 augustus 2013, 21:45
Fasedraaier ???

Je gaat me toch niet vertellen dat het hier een minimalistische éénpitter betreft zeker?? :stop:

cluseau
22 augustus 2013, 21:50
Je gaat me toch niet vertellen dat het hier een minimalistische éénpitter betreft zeker?? :stop:

Eigenlijk wel ja ;)

Tabula Rasa
22 augustus 2013, 22:08
Tegenkoppeling is een lus die jij nu vrolijk onderbreekt. Gewoon omdat het kan? De hoeveelheid signaal is nauwkeurig berekend en door een pot in die lus op te nemen maak je die berekening waardeloos.

Leer nu eerst eens het doel van nfb en bepaal dan of je het onzin vindt.

Frans, wat bedoel je met dat ik hem onderbreek?

Wat is er anders in mijn aangepaste schema dan in het origineel?

Origineel:
http://i42.tinypic.com/p7i3t.jpg

en mijn knutsel:
http://i44.tinypic.com/2brwqa.jpg

cluseau
22 augustus 2013, 22:26
Frans, wat bedoel je met dat ik hem onderbreek?

Wat is er anders in mijn aangepaste schema dan in het origineel?



Bij het origineel is slechts een bepaald frequentiegebied beinvloed en dan nog voor een klein deel. Wat je met de masterpot doet is het hele signaal killen en dat begint al zodra je de potmeter richting minimaal draait. Het NFB signaal komt binnen op de kathode en heeft een vaste instelling.

Als je een presence regeling goed bekijkt zie je dat daar meestal ook gebruik wordt gemaakt van de normaal aanwezige NFB. Een presence regelaar stelt de NFB gedeeltelijk buiten werking maar dan alleen voor mid/hoog. Vandaar dat de gain toeneemt maar ook de vervorming wat er de oorzaak van is dat de output een beetje agressief naar de voorgrond treed. Je moet er van houden maar ik ga er nooit over in discussie.

Lees je nou maar goed in, je hebt nog drie dagen voor het overhoren begint ;)

Tabula Rasa
22 augustus 2013, 22:31
Dus eigenlijk zeg je: Sloop de MV lekker uit het schema :soinnocent:

cluseau
22 augustus 2013, 22:41
Dus eigenlijk zeg je: Sloop de MV lekker uit het schema :soinnocent:

Yep, of bouw hem zoals op het originele schema. Begrijp me niet verkeerd hoor maar jij wil weten waarom en dat vertellen wij.

Tabula Rasa
22 augustus 2013, 22:46
Dan gaat die MV er gewoon tussen uit. Originele schema met al die toonregeling lijkt me niets. Daar heeft mijn gitaar al een knop voor.

Dan wordt het maar nog minimaler met alleen een volume knop.

nico verduin
23 augustus 2013, 07:26
Dan gaat die MV er gewoon tussen uit. Originele schema met al die toonregeling lijkt me niets. Daar heeft mijn gitaar al een knop voor.

Dan wordt het maar nog minimaler met alleen een volume knop.
Als je dan toch bezig bent, reken dan eens uit hoeveel signaal er op de eindpitten komt als je een single coil (100mV) en een Humbucker (400mV) aansluit....... Dan snap je mijn eerdere opmerkingen...

Tabula Rasa
23 augustus 2013, 09:37
Ga vanavond eerst de hsp meten, dan kan ik de loadline berekenen. Maar vannacht rond een uur of 2 viel het kwartje. In het originele echema wordt heel veel gebypassed en alleen de middenpot haalt een bepaald gebied weg. Ik neem in mijn tekeing een veel groter deel van het signaal weg uit de lus (eigenlijk alles met de MV pot) terwijl het signaal van VIa constant blijft. Hierdoor trek je de verhoudingen scheef. Ik denk dat ik daar het probleem moet zoeken.

maar eerst ga ik even de hsp meten, loadline tekenen op basis van de 100 anodeweerstand, als het goed is weet ik dan welke zwieper de wisselspanning maakt en kan ik zien wat de versterking doet.

Tabula Rasa
23 augustus 2013, 22:59
Als je dan toch bezig bent, reken dan eens uit hoeveel signaal er op de eindpitten komt als je een single coil (100mV) en een Humbucker (400mV) aansluit....... Dan snap je mijn eerdere opmerkingen...
Euuuhhh????

Duurt nog wel even voordat dat me lukt. Moet eerst snappen hoe ik dat ga uitrekenen. Ben nu hier aangekomen:



Spanningen gemeten:

Uit het stopcontact komt kennelijk 237V

6.9v gloeispanning, zonder buizen in de voetjes

HSP op punten A, B en C gemeten met alleen het voedingsboardje

A 388v/269v/120v/0v
B 391v/271v/121v/0v
C 386v/268v/119v/0v

Op de anodeweestand staat dus 388v gelijkspanning

Anode weerstand is 100K. Load line loopt dus diagonaal van 388v naar 3.8mA (388:100=3.8)(voltage gedeeld door weerstand is ampere)

Kathodeweerstand in het schema is 1.5k. Hier is ook een load line van te tekenen.

Een rechte lijn tussen twee punten (op aanwijzingen uit het boek van Blencowe 1.5mA en 0.5mA gepakt):

Wanneer 1.5mA stroom door de 1500 ohm weerstand loopt is de spanning over de weerstand 2.25v
wanneer 0.5 mA stroom door de 1500 ohm weerstand loopt is de spanning over de weerstand 0.75v

Biaspunt is dan -2.0v door de kathode weerstand van 1.5k

http://i39.tinypic.com/2lxgoe0.png

En hier ben ik het verder geheel kwijt, dus weer terug naar af. Ik ben echt te oud geworden om te leren geloof ik.

nico verduin
23 augustus 2013, 23:04
Ik ben echt te oud geworden om te leren geloof ik.Wat moet ik dan wel niet :)

Tabula Rasa
23 augustus 2013, 23:08
Wat moet ik dan wel niet :)
Tsjaa, weet ik niet. Ik merk wel dat ik engels bijna nooit gebruik. Erg lastig aangezien alle info in het engels is en ik verder totaal geen basiskennis heb op dat gebied. Ik denk dat ik je kan uitleggen hoe een batterij werkt, maar dan houd het ook echt verder op.

nico verduin
23 augustus 2013, 23:15
Maar je was er bijna :)
http://www.verelec.com/tijdelijk/images/aangepast triode.jpg

Als je nu op de load lijn (groen) de swing tekent op de grid dan zie je op de verticale as (rood) de stroom variatie en op de horizontale as (blauw) de swing op de anode. Nu kanje gerust alle andere formules erop loslaten en tutti

Tabula Rasa
24 augustus 2013, 14:11
Nu kanje gerust alle andere formules erop loslaten en tutti


Als je dan toch bezig bent, reken dan eens uit hoeveel signaal er op de eindpitten komt als je een single coil (100mV) en een Humbucker (400mV) aansluit....... Dan snap je mijn eerdere opmerkingen...


Dat lukt me dus niet. Ik weet dat er een ac golfbeweging komt op de plek van de groene lijn, maar hoe ver die uitzwaait weet ik niet (te berekenen).

nico verduin
24 augustus 2013, 14:48
a) je hebt je bias punt bepaald op -2V.
b) op de ingang krijg je dus een swing (bij 200mV signaal) van -2.05 tot -1.95. (de helft erbij en de helft eraf)
c) als je vanuit die punten (en die mag je gewoon schatten) kom je uit op een stroom variatie van tussen de 1.25mA en 1.45mA ( de rode lijnen).
d) door de anode gaat dus een stroom lopen van 1.25- 1.45mA.
e) dat betekent dat er een spanningsval over de 100K weerstand (immers daar gaat de stroom doorheen) valt van (100000* 0.00125 = 125V) tot (100000* 0.00145) = 145V).
d) dat betekent dat er op de anode de spanning zal varieren van (400-125 = 275V) en (400-145= 255V) is dus een delta van 20V
e) als je goed kijkt zie je dat de groene lijn al gauw iets van 200mV lang is. Dat zou betekenen:
- dat bij deze instellingen een gain van 20 / 0/0.200 = 100 te bereiken (ook toevallig bij een 12AX7)
- de buis redelijk lineair is in het gebied waarin je opereert. Te zien door de redelijk evenwijdige curve afstanden langs de loadlijn

Zo dit is het eerste deel. Dit is nog niet de signaalspanning die doorkomt naar V1B (daar zit nog een impedantie wijziging agv. de anode weerstand, een cap en een potmeter tussen). Maar snap je dit wel?

Overigens is het eenvoudiger om een groter bereik te nemen van bijvooorbeeld -1V tot -3V (dus een signaal van 2V). In de berekeningen maakt dit eigenlijk niets uit omdat per saldo het resultaat hetzelfde wordt. Dit gaat eigenlijk alleen op als je op een redelijk lineair gebied van de buis opereert.

Als je straks de spanningen naar beneden gaat brengen kom je in een heel ander gebied van de buis terecht en zullen de resultaten ook een stuk anders worden.

Tabula Rasa
24 augustus 2013, 14:52
Zo, da's wel heel erg duidelijk uitgelegd geloof ik. Denk dat ik het snap.

Tabula Rasa
24 augustus 2013, 15:01
Zo dit is het eerste deel. Dit is nog niet de signaalspanning die doorkomt naar V1B (daar zit nog een impedantie wijziging agv. de anode weerstand, een cap en een potmeter tussen). Maar snap je dit wel?

ehh die cap is er toch alleen om DC te blokkeren? Die potmeter zit er om het signaal af te knijpen en maar deels door te sturen naar de V1B. Het wijzigen van impedantie door de anodeweerstand, daar heb ik echt geen idee van.

nico verduin
24 augustus 2013, 15:24
Nou dan krijg je nu het 2e gedeelte:)
Als je de buis in de keten bekijkt (Anode weerstand-anode-kathode-GND) dan valt er over de buis (anode-kathode) een spanning van (ga uit van de -2V bias punt):265V (tussen 255 en 275 in) - 2V (spanning over de kathode) = 263V.
wet van ohm stelt R = U / I = 263 / 0.00135(wederom tussen de 1.25 en 1.45) = 194.8kOhm
Samen met de kathode is de uitgangs impedantie van de buis : 194.8 + 1.5K zeg 196k afgerond.
Echter parallel daaraan is er een 100K die via de voeding naar GND gaat. Dus wordt de impedantie nu:
1/R = 1/ 196000 + 1 / 100000 R = ongeveer 66K.

De uitgangs impedantie mag je hier op houden van de buis.
Die wordt belast met een serie keten van 22nF + 1Meg potmeter.
bij 1000Hz is de z van de cap 1 / (2 x PI x f x C) = 1 / (2 x PI x 1000 x 0.000000022) = 7.2K
De hele keten nu is dus uiteindelijk:
66K + 7.2K + 1M.

Op de bovenkant van de potmeter komt dus (1000000 / 1073200) * uitgangsspanning (20V bij 200mV ingang) = 18.6V

de Gain uiteindelijk in dB = 20 log10 * (Vo / Vi) = 20 * log10 * (18.6 / 0.200) = 39dB.

Voordeel van dB's is dat je ze gewoon mag optellen en aftrekken in ketens. Dus als je nu het originele schema pakt:

dan had je : 39dB - 20db (verzwakking van de tonestack) = 19db op V1B. Nu gooi je daar 39dB op.

nico verduin
24 augustus 2013, 15:25
ehh die cap is er toch alleen om DC te blokkeren? Die potmeter zit er om het signaal af te knijpen en maar deels door te sturen naar de V1B. Het wijzigen van impedantie door de anodeweerstand, daar heb ik echt geen idee van.Een cap blokkeert DC (en ontkoppelt daarmee DC naar de volgende trap) maar heeft wel een frequentie afhankelijke wisselstroom weerstand.

Tabula Rasa
24 augustus 2013, 15:47
Ja, dat is dus het idee vam toonregeling. Die werking begrijp ik globaal. Je gebruikt het als filter, je vorige post moet ik nog 5x nalezen.

Tabula Rasa
24 augustus 2013, 17:32
dan had je : 39dB - 20db (verzwakking van de tonestack) = 19db op V1B. Nu gooi je daar 39dB op.
Oke, dat hele rekenwerk moet ik nog een paar keer doorlezen, maar het lijkt erop dat ik teveel decibel de tweede helft van V1 in douw.

Die 18.6V, moet ik die dan gewoon ongeveer voor de helft afknijpen (verstoken) voor de 1M potmeter?

Extra 1M weerstand in serie opnemen? 66k+7.2K+1M+1M?

1000000/2073200 x 20 is 9, nogwat, dus ongeveer de helft.

nico verduin
24 augustus 2013, 18:04
Dan ga je wel de kantel frequentie veranderen.

de RC filter 22nF:1M ga je veranderen in 22nF:2M.

Dan kan je bijvoorbeeld nog beter die 100K anode weerstand splitsen in 2x 47K en dan in het midden gaan zitten. Dan is je signaal gehalveerd zonder de instellingen verder te veranderen.

Overigens als je dan op 9V gaat zitten krijg je nog wel een forse oversturing op V1B. Als je weer op -2V (ik zou zelf wat negatiever gaan zitten zodat je een beetje in het midden komt te zitten.
bij -5V gaat is de buis zo'n beetje dicht. Als jij nu met 9V aan komt, betekent dat de buis vanaf 5V gaat clippen (top) en afknijpen (bodem). Bij die top heb je nog een probleem dat als de grid positief wordt, deze gaat geleiden zoals een anode. Derhalve wordt er stroom getrokken uit de vorige trap via de 22NF. Die gaat opladen en kan leiden tot een blocking distortion.
Dit effect kan je in dit geval compenseren door bijvoorbeeld een 470K weerstand vanaf de loper van de potmeter naar de Grid van V1B te voeren. Als nu de grid positief wordt, dan wordt er stroom getrokken. Echter door die 470K weerstand zal er spanning over die weerstand lopen en daalt de grid spanning weer.

Tabula Rasa
25 augustus 2013, 09:41
Dit is wat ik er nu van gemaakt heb. Ik heb de anodeweerstand opgesplitst in 2 weerstanden van 47k in serie (zoals Nico voorstelde).

http://i40.tinypic.com/2wc0ew7.jpg

Hier nog even het origineel,
http://i42.tinypic.com/p7i3t.jpg

Het signaal richting VIb moet nu oke zijn. Vanuit het originele schema moet de midpot nog verwijderd worden. Kan ik alles tussen de koppelcap en de twee anodeweerstanden wegknippen of moet ook nog rekeninghouden met de twee 100k weerstanden waarlangs signaal gebypassed wordt?

nico verduin
25 augustus 2013, 10:01
Nou ik denk het niet. HEt signaal van V1A is te hoog..... En je tekent hem in V1B

Tabula Rasa
25 augustus 2013, 10:02
Crap, post van Nico niet goed gelezen, ik kan die 470k weerstand op de pot zetten, maar volgens mij kan ik ook de verdeling van de 100k anodeweerstand aanpassen, bijvoorbeeld 68k en 33k in serie. Dan zou ik toch meer richting de 5 volt moeten kunnen gaan. Of met een 100k potmeter op het boardje, signaal op poot 1 anode op poot 3 en poot 2 naar de koppelcap. Is dit een domme gedachtegang of zou het kunnen werken?

Tabula Rasa
25 augustus 2013, 10:04
Oops, zat niet op te letten, die seriewseerstanden moeten natuurlijk op VIa. Zit ik met mijn suffe kop verkeerd te tekenen. Vanavond verder kliederen.

nico verduin
25 augustus 2013, 10:42
Overigens heb je wel eens naar het schema van de 5F1 van Fender gekeken?

Tabula Rasa
25 augustus 2013, 11:00
Já, champje met alleen een volumepotmetertje, een 12ax7 en een enkele 6v6 eindbuis.

Tabula Rasa
25 augustus 2013, 15:36
Overigens heb je wel eens naar het schema van de 5F1 van Fender gekeken?

http://i40.tinypic.com/29vdjsz.gif

tekening aangepast:

http://i39.tinypic.com/2rzc8hz.jpg

Eigenlijk zijn we helemaal op die champ uitgekomen, met als aanvulling dat ie op 2 eindpitten draait en dat de gelijkrichter schakelbaar is tussen diode en buis en dat de HSP schakelbaar is, maar verder is het kennelijk gewoon een Champ 5F1 geworden. :crazyhappy:

Bij de Champ zie ik alleen nog een 220k weerstand naar massa tussen de koppelcap na VIb en de 6V6 buizen (dit is het enige gat in mijn tekening). In het ampmaker schema van de doublesix zit daar ook een 220k weerstand. Volgens mij moet ik in mijn tekening alleen nog de 220K weerstand na de koppelcap naar massa tekenen en ben ik klaar. Later eventueel de, door Nico, eerdergenoemde 470K weerstand van de loper van de pot naar pin 7 op de 12ax7 buis toevoegen).

Dacht trouwens dat d 5F1 geen tegenkoppeling had, kennelijk had ik het mis.

Tabula Rasa
26 augustus 2013, 20:49
Afgelopen 2 dagen wel 10x deze post gelezen, maar snap er nog steeds geen f*ck van:



Overigens als je dan op 9V gaat zitten krijg je nog wel een forse oversturing op V1B. Als je weer op -2V (ik zou zelf wat negatiever gaan zitten zodat je een beetje in het midden komt te zitten.
bij -5V gaat is de buis zo'n beetje dicht. Als jij nu met 9V aan komt, betekent dat de buis vanaf 5V gaat clippen (top) en afknijpen (bodem). Bij die top heb je nog een probleem dat als de grid positief wordt, deze gaat geleiden zoals een anode. Derhalve wordt er stroom getrokken uit de vorige trap via de 22NF. Die gaat opladen en kan leiden tot een blocking distortion.
Dit effect kan je in dit geval compenseren door bijvoorbeeld een 470K weerstand vanaf de loper van de potmeter naar de Grid van V1B te voeren. Als nu de grid positief wordt, dan wordt er stroom getrokken. Echter door die 470K weerstand zal er spanning over die weerstand lopen en daalt de grid spanning weer.

Sorry, volgend weekend opnieuw de boeken in.

nico verduin
27 augustus 2013, 22:32
Moet je maar eens dat stukje opzoeken wat ik ooit geschreven heb over het rekenen aan een triode.

Tabula Rasa
27 augustus 2013, 22:37
Ga ik doen.












Als jij nou ff die paar missende waardes verklapt in mijn schemaatje :soinnocent:

nico verduin
28 augustus 2013, 07:44
Teken maar eens op je grafiek wat er gebeurt als er 9V signaal komt op de ingang van V1B. Dus die groene lijn laten lopen van 2.5V tot - 6.5V.

tommus42
28 augustus 2013, 07:57
Even een vraagje, werkt de 470K uit het voorbeeld alleen als gridstopper? Ik bedoel, als er geen weerstand naar massa loopt valt er toch nauwelijks spanning over deze weerstand:???:.

nico verduin
28 augustus 2013, 08:05
Wat zit er aan de andere kant van die weerstand dan?

tommus42
28 augustus 2013, 08:16
Het stuurrooster. Ik verkeer in de veronderstelling dat het rooster nauwelijks stroom trekt.

nico verduin
28 augustus 2013, 08:18
En als dat rooster positief wordt tov de kathode?

Tabula Rasa
28 augustus 2013, 08:31
Wat zit er aan de andere kant van die weerstand dan?
Stroom en spanning. :)-

even serieus: zo min mogelijk..

Tabula Rasa
28 augustus 2013, 08:32
En als dat rooster positief wordt tov de kathode? dan loopt de stroom de verkeerde kant op. Dat werkt niet.

tommus42
28 augustus 2013, 08:37
En als dat rooster positief wordt tov de kathode?
Dan lijkt eventueel aannemelijk dat er misschien een stroompje naar de kathode gaat kopen?:)

tommus42
28 augustus 2013, 08:39
Ik ga aan den arbeid, stomme buizen ook op de vroege ochtend:D.

nico verduin
28 augustus 2013, 08:43
Da's vaag. Op het moment dat het stuurrrooster positief wordt gaat deze net als de anode electronen aantrekken. En dan gaat er wel degelijk stroom lopen via die weerstand. Er is maar een plek waar die stroom vandaan kan komen. via de cap, en de anode weerstand van de vorige trap. En dan krijg je het blocking distortion effect om dat de koppelcap de verkeerde kant opgeladen wordt en als het signaal negatief wordt er onvoldoende signaal komt om de cap te ontladen. En vergis je niet in die stroom. Hoeveel? geen idee. zou je moeten meten. Opstelling maken. kathode op -2V, en dan op het stuurrooster (via een serie weerstand) een spanning toevoegen van -2V tot bijvoorbeeld +2V. dan kan je de spanningsval meten over de weerstand en weet je de stroom.
theoretisch kan je een element laten doorbranden van een gitaar door de gridstopper (68K of 33K) weg te laten, de bias heet genoeg afstellen (-0.5V). Dan gaat er wel degelijk stroom lopen via het element. Dat samen met de inductie van de spoel. Nou dan wil ie wel.

Tabula Rasa
28 augustus 2013, 09:08
Teken maar eens op je grafiek wat er gebeurt als er 9V signaal komt op de ingang van V1B. Dus die groene lijn laten lopen van 2.5V tot - 6.5V.
Is dat dat grid-current limiting verhaal?

even over een eerdere post: kan ik dan die anodeweerstandverdeling niet gewoon toepassen? Niet 47k en 47k om op 9v uit të komen, maar de verdeling verschuiven naar 33k en 68k? Of denk ik nu të simpel?

nico verduin
28 augustus 2013, 09:15
Je bedoeld: Kan ik niet gewoon wat anders erin gooien zodat ik dit hele verhaal heeeeel gaaaauuuuw kan vergeten en net doen alsof mijn neus bloed?
Ik zou het niet weten :)

Tabula Rasa
28 augustus 2013, 09:57
Juist, jij snapt hem.

tommus42
28 augustus 2013, 10:56
Da's vaag. Op het moment dat het stuurrrooster positief wordt gaat deze net als de anode electronen aantrekken. En dan gaat er wel degelijk stroom lopen via die weerstand. Er is maar een plek waar die stroom vandaan kan komen. via de cap, en de anode weerstand van de vorige trap. En dan krijg je het blocking distortion effect om dat de koppelcap de verkeerde kant opgeladen wordt en als het signaal negatief wordt er onvoldoende signaal komt om de cap te ontladen......
Maar de stroom kan toch van de kathode komen? Van de gelijkstroom die door het buisje loopt. Mooi beeld overigens van het element en een eerste trap zonder gridstopper.

nico verduin
28 augustus 2013, 11:02
De stroom door de buis komt alleen maar vanaf de kathode. Maar ipv door de Anode te lopen gaat er extra stroom lopen door de grid.

tommus42
28 augustus 2013, 11:13
De stroom door de buis komt alleen maar vanaf de kathode. Maar ipv door de Anode te lopen gaat er extra stroom lopen door de grid.
Ah, okee, dat begrijp ik/neem ik aan.

tommus42
28 augustus 2013, 11:52
De Brian May AC30 heeft deze schakeling:
http://img543.imageshack.us/img543/2773/w6om.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/543/w6om.jpg/)
Moet er nog even op broeden met m'n huidige inzicht, de 'serieweerstand' is verwijderd tov de originele AC30

nico verduin
28 augustus 2013, 12:22
Nou dan heb je het in ieder geval nog niet begrepen :)

tommus42
28 augustus 2013, 12:35
Ben bezig, dank je:). Lijkt me dat ie zo een variabele 'gridstopper' heeft, maar als ie voluit staat, wat gebeurt er dan?

nico verduin
28 augustus 2013, 12:39
Net zoveel als ie halfvol staat.. of als er slechts 10mV op staat of 30V etc etc. Je weet toch niet hoeveel signaal erin gaat? Dus kan je er ook niets van zeggen.

tommus42
28 augustus 2013, 12:42
Jamaar, als ie voluit staat, heeft een weerstand van 1M of 220K naar massa, maar geen gridstopper toch?

nico verduin
28 augustus 2013, 12:48
Ga jij maar weer terug naar pagina 1 van je lessen :) .... Wat doet een condensator bij een wisselstroom :)? C5?

Tabula Rasa
28 augustus 2013, 13:37
Ga jij maar weer terug naar pagina 1 van je lessen :) .... Wat doet een condensator bij een wisselstroom :)? C5?
Doorlaten en gelijkstroom tegenhouden?

nico verduin
28 augustus 2013, 13:40
En wat was 1 / (2 x PI x f X C) ook alweer?

Tabula Rasa
28 augustus 2013, 14:24
En wat was 1 / (2 x PI x f X C) ook alweer?
1/ (2x uitgangsimpedantie van buis 200K x 1000 hz x de waarde van de cap, zooitje nullen gevolgt door 22) is belasting van de keten en zon kan je uitrekene wat er bij de volgendde trap aankomt. Vanavond ff rekenen... Dat lukt nu ff niet in mijn pauzë.

nico verduin
28 augustus 2013, 14:31
PI = de functie Pi = 3.141593

tommus42
28 augustus 2013, 14:50
Dit gaat gaan over blauwe en rode snoepjes:D. Snap nog steeds niet hoe dat gelijk- en wisselstroomgebeuren precies op elkaar inwerkt.
Ben overigens best benieuwd wat een tegenkoppellus voor geluiden gaat opleveren:).

nico verduin
28 augustus 2013, 15:02
Dit gaat gaan over blauwe en rode snoepjes:D. Snap nog steeds niet hoe dat gelijk- en wisselstroomgebeuren precies op elkaar inwerkt.
Ben overigens best benieuwd wat een tegenkoppellus voor geluiden gaat opleveren:).
Ik zou me eerst beperken tot de problemen die je nu al hebt :)

tommus42
28 augustus 2013, 15:09
Heb een goede originele OT! Maar goed, ik hoop van de winter:D.

Tabula Rasa
28 augustus 2013, 15:24
PI = de functie Pi = 3.141593

oh, dus eigenlijk 6.28? Dus 6.28x100x o.zooitje nullen22? Ik ga weer de boeken in. Erg leerzaam, maar eigenlijk wil ik gewoon bouwen. Stelletje klojoos! Ik lever hem wel af bij een tech. :-)

nico verduin
28 augustus 2013, 15:58
oh, dus eigenlijk 6.28? Dus 6.28x100x o.zooitje nullen22? Ik ga weer de boeken in. Erg leerzaam, maar eigenlijk wil ik gewoon bouwen. Stelletje klojoos! Ik lever hem wel af bij een tech. :-)Dan moet je een kitje kopen....

tommus42
28 augustus 2013, 16:08
Niks ervan, vette weerstand en een pot, dan verder zien. Die eindtrap is lachen, als ie goed gaat klinken, is het helemaal top.

Tabula Rasa
28 augustus 2013, 17:24
Dan moet je een kitje kopen....jij weet ook wel dat ik dat dus niet ga doen. Het eindproduct is maar een deel van het doel. Leerproces en de lol om weer eens wat të leren is het grootste doel.

1x een kit gekocht, helemaal standaard, madamp a15mkII en die heb ik door eeen ander moeten laten afbouwen. Is schitterend geworden, maar ik doe het niet meer. Dat is de sport niet. Losse componenten en een eigen draai aan het schema is leuker.

nico verduin
28 augustus 2013, 17:27
En dus gaan we vrolijk verder met het rekenwerk :)

Tabula Rasa
28 augustus 2013, 19:03
En dus gaan we vrolijk verder met het rekenwerk :)ja, met hulp af en toe moet ik eruit kunnen komen. Ik wil eerst ff voor mezelf op een rijtje zetten wat er van het schema helder is, waar de vragen nog open staan en hoe het laatste stukje aan të pakken.

Tabula Rasa
28 augustus 2013, 20:52
Moet je maar eens dat stukje opzoeken wat ik ooit geschreven heb over het rekenen aan een triode.
Voor de mensen die meelezen en meezoeken:

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?117269-Rekenen-aan-een-Triode-buis&highlight=rekenen+triode

Tabula Rasa
29 augustus 2013, 09:06
Weer even vanaf het begin met de opgesplitste anode weerstand van 47 + 47:

anode weerstand is 92k hsp is 386v dus de loadline van 386v naar 4.19mA. Kathodeweerstand in het schema is 1.5k als je wilt biassen op 1.5v dan geldt: 1.5v/0.0015 (mA), grofweg afgelezen van de loadline)= 1000R voor de kathode weerstand. In de tekening staat een 1.5k kathodeweerstand en komt de boel veel negatiever uit.

in het orignele schema staat een 1.5k kathodeweerstand.... Moet die niet lager zijn?

ga het nog even exact uitrekenen maar vind het vreemd. Nu aan het werk en vanavond hobbien.

cluseau
29 augustus 2013, 09:27
De buis uit jouw tekening staat waarschijnlijk net iets anders ingesteld. Big deal, tis maar net wat jij bepaald.

Maar, even iets anders waar ik bezwaar tegen heb. De split anodeweerstand zorgt er idd voor dat je signaal de helft kleiner wordt maar het brom niveau van de voeding blijft hetzelfde. De signaal/ruis (brom) verhouding neemt dus toe met een factor twee wat een behoorlijke achteruitgang van geluidskwaliteit is.

Wat is dan een betere oplossing?

Stel je gaat gewoon uit van het anode signaal. Na de koppelcap neem je een weerstand op welke net zo groot is als je roosterlekweerstand. In jouw geval is dat de potmeter van 1Meg. De 1Meg weerstand neem je dan op tussen de koppelcap en de potmeter. Voordeel is dat ook hier je signaal tot de helft afneemt maar dat geldt ook voor het aanwezige brom/ruis niveau. De signaal/ruis verhouding blijft dan intact. Bovendien kun je een beetje hoog gaan pieken door een klein capje van een paar pF over die weerstand te plaatsen. Leuker kunnen we het niet maken.

Nico, jij als gerespecteerd buizengoeroe moet maar zeggen als ik dat verkeerd zie. ;)

Tabula Rasa
29 augustus 2013, 10:51
Dan gaan we die situatie ook uitwerken. Lijkt me beter dat ik alle waarden uit het originele schema wis, alles zelf leer berekenen en zelf invul. Ga dus ook een tekening maken van de versie met 1 100k anode weerstand.

Midwolda
29 augustus 2013, 11:36
Ik zit de hele tijd stiekum mee te lezen en krijg zowaar weer zin om aan m'n SP10 projectje te gaan werken... dat ligt ook al maanden stil.
Inspirationeel verantwoord topic, dit! :ok:

Hendriks
29 augustus 2013, 11:51
Dan gaan we die situatie ook uitwerken. Lijkt me beter dat ik alle waarden uit het originele schema wis, alles zelf leer berekenen en zelf invul. Ga dus ook een tekening maken van de versie met 1 100k anode weerstand.
Ik heb niet alles doorgelezen ,maar waarom houdt je niet het Ampmaker schema aan ? Dat is een beproefd concept , heb je deze berekeningen helemaal niet nodig. Nogmaals , ik heb niet alles gelezen en je zult er vast een reden voor hebben.

cluseau
29 augustus 2013, 11:57
Ik heb niet alles doorgelezen .........

ff doen dan ;).



Het gaat TS om het berekenen, gewoon omdat het kan.

De versterker zelf gaat het niet om want dan kun je idd beter een kitje kopen. Door tegen problemen aan te lopen leer je het snelst en daar gaat het om.

Tabula Rasa
29 augustus 2013, 12:25
Juist, kitje kopen, layout nasolderen zonder të weten wat je doet is een beetje "tekenen met Ravensburger". Uiteindelijk heb je een mooie tekening, maar je kan nog steeds niet tekenen. Als ik een standaard champ zou willen, dan koop ik wel een standaard champ of een kitje.

Tabula Rasa
29 augustus 2013, 12:43
Ik zit de hele tijd stiekum mee te lezen en krijg zowaar weer zin om aan m'n SP10 projectje te gaan werken... dat ligt ook al maanden stil.
Inspirationeel verantwoord topic, dit! :ok:
Zo'n squiertje heb ik ook nog liggen. Wel een erg slap chassis, maar kan wel heel leuk zijn. Gewoon lekker weer oppikken en in kleine stapjes kennis vergaren.

Hendriks
29 augustus 2013, 12:51
Juist, kitje kopen, layout nasolderen zonder të weten wat je doet is een beetje "tekenen met Ravensburger". Uiteindelijk heb je een mooie tekening, maar je kan nog steeds niet tekenen. Als ik een standaard champ zou willen, dan koop ik wel een standaard champ of een kitje.
Helemaal helder , zou ik ook eens moeten doen.

nico verduin
29 augustus 2013, 13:35
En ik zet de zaak af en toe op scherp zodat ze echt moeten na denken. :):) niet verkeerd bedoeld.

Hendriks
29 augustus 2013, 13:38
En ik zet de zaak af en toe op scherp zodat ze echt moeten na denken. :):) niet verkeerd bedoeld.

Goed bezig Nico:ok:

Ik moet wel zeggen dat ik met ieder Ravensberger project weer wat leer, bovendien heb ik niet de behoefte zelf iets te ontwerpen , er zijn goede beproefte ontwerpen genoeg .

Tabula Rasa
29 augustus 2013, 13:54
En ik zet de zaak af en toe op scherp zodat ze echt moeten na denken. :):) niet verkeerd bedoeld.
Daarom houden we ook zo van je!

nico verduin
29 augustus 2013, 14:11
Daarom houden we ook zo van je!

Ik geloof dat daar de meningen over verdeeld zijn :). Maar goed is er toevallig iemand die heel goed is in VBA met Excel? Ik heb ff geen zin om ook nog in dat taaltje te duiken:)

@edit: Opgelost

Tabula Rasa
29 augustus 2013, 17:47
Ik geloof dat daar de meningen over verdeeld zijn :).

ik vind het in ieder geval prettig dat hier een aantal mensen zitten die graag kennis delen, denk o.a. Jezelf, frans, guitarnijboer en frits. Hulde aan iedereen die kennis wil delen en het op een duidelijke en leerzame manier doet. Waarschijnlijk vergeet ik een paar personen, maar iedereen heel erg bedankt. Ik kan het in ieder geval goed waarderen.

Gearjunkie
29 augustus 2013, 21:04
Hulde aan iedereen die kennis wil delen en het op een duidelijke en leerzame manier doet. Waarschijnlijk vergeet ik een paar personen, maar iedereen heel erg bedankt. Ik kan het in ieder geval goed waarderen.

Graag gedaan hoor!!!





:hide:

Tabula Rasa
29 augustus 2013, 21:36
Graag gedaan hoor!!!





:hide:
Vandaar dat ik ook iedereen bedoelde. Er zijn er velen geweest met een mooie bijdrage. Mocht ik jouw bijdrage niet meer herinneren, sorry, maar toch bedankt. :-)

Gearjunkie
29 augustus 2013, 22:18
Vandaar dat ik ook iedereen bedoelde. Er zijn er velen geweest met een mooie bijdrage. Mocht ik jouw bijdrage niet meer herinneren, sorry, maar toch bedankt. :-)

:soinnocent:

Tabula Rasa
30 augustus 2013, 08:42
Op advies van Nico ook even naar het eerste stuk van een fender 5f1 gekeken. Die heeft een hsp van 360v, ik een van 388v. Beiden een 100k anodeweerstand, beiden een 1.5k kathode weerstand, beiden dezelfde gitaar als input. Waarom moet er bij mij zoveel afgknepen worden tussen v1a en v1b terwijl er bij de 5f1 niets ander tussen zit dan de koppelcap en de potmeter die er bij mij ook tussen zitten? Bij mij zit er alleen paralel aan de katodeweerstand nog een 100k weerstand en een 47uf elko, maar die zit er volgens mij alleen als een soort buffer om verschillen af të vlakken.

nico verduin
30 augustus 2013, 09:42
Heb je wel eens een 5F1 voluit gehoord met humbuckers? Ik vind het niks.....

Tabula Rasa
30 augustus 2013, 11:20
Juist wel. Ik hou daarvan. Bovendien speel ik meestal met lowoutput singlecoils

tommus42
31 augustus 2013, 16:16
Even ter inspiratie, 'medium-driven' Fendertjes:)

http://www.youtube.com/watch?v=0_EFdod4YDo

Tabula Rasa
31 augustus 2013, 16:56
Die dingen reageren altijd zo lekker op de potmeter op de gitaar. Je zë de versterker lekker op een flinke oversturing en de potmeter van de gitaar draai je terug naar een klein randje vuiligheid.

Lexvandoef
31 augustus 2013, 17:43
Zo'n squiertje heb ik ook nog liggen. Wel een erg slap chassis, maar kan wel heel leuk zijn. Gewoon lekker weer oppikken en in kleine stapjes kennis vergaren.

Ik heb in een Frontman 15 chassis ook wat leuks laten lepelen, is ook niet het stijfste chassis ever, maar kan prima!

Tabula Rasa
31 augustus 2013, 17:46
Ja, dat ding van Frits. Zal cool geworden zijn. Ik denk zelf bij dat ding dat ik nu aan hhet bouwen bën aan een losse top of een 1x15inch combo.

Tabula Rasa
8 september 2013, 20:32
Van het weekend wat geexperimenteerd met een van mijn versterkers en nu weet ik het zeker. Ik wil een schakelbare negatieve feedback hebben. Op laag volume merk je er weinig van, zo´n 100k weerstandje extra in serie, maar zodra hij lekker hard staat merk je wel verschil. De versterker lijkt meer te leven en meer op je spel te reageren. Ook schoont hij beter op qua gain op de potmeter van de gitaar.
Verder heb ik aan de voorkant naast de volume pot een miniswitch gezet om een brightcapje in te kunnen schakelen op laag volume (3 standenschakelaar, dus 2 caps en een bypass.

Volgens mij heb ik het schema nu ook zodanig uitgewerkt dat er in ieder geval een werkende basis moet zijn. Komende weken zullen wat druk zijn, maar begin oktober moet ik echt weer tijd hebben om het verder op te pikken. Heb nog zat hout, tolex, fender grillcloth, hoekjes en andere meuk. Heb er nu al zin in.

Buxtra
9 september 2013, 07:27
Mooi plan Tabula,

Tot die tijd heb ik dan ook om die tjet van broeder Verduin nog te gaan begrijpen :???:

Tabula Rasa
1 oktober 2013, 15:47
Op basis van het laatste schema een hoop troep besteld bij ampmaker. Hopelijk kan ik van het weekend beginnen met solderen.

Tabula Rasa
9 oktober 2013, 04:00
Alles in elkaar gebakken en alles blijkt ook te werken, incl alle mods. Brightcaps lijken een prima waarde te hebben. Regelbae negatieve feedback doet zijn ding. Beide gelijkrichters werken en hebben een klein, maar hoorbaar verschil. Gloeidraden hebben de juiste spanning, alleen alle andere spanningen zitten aan de onderkant van de marge. Klank is helemaal te gek. Nu nog even wachten hoe hij klinkt na "de wittebroodsweken". Hoop dat ik net zo tevreden blijf als over mijn 5 watter.

PS: 1 watt kan wel gruwelijk hard gaan zonder tonestack en andere signaalvretende rommel. De 1 watt stand kan je thuis al haast niet met een randje scheur krijgen. De 12 watt stand lijkt wel eindeloos clean te blijven. Volgende project wordt denk ik 0.1 watt ofzo.

nico verduin
9 oktober 2013, 07:37
zoiets?
http://www.verelec.com/tijdelijk/images/100_3391.JPG

0.25W

cluseau
9 oktober 2013, 09:08
Alles in elkaar gebakken en alles blijkt ook te werken, incl alle mods. Brightcaps lijken een prima waarde te hebben. Regelbae negatieve feedback doet zijn ding. Beide gelijkrichters werken en hebben een klein, maar hoorbaar verschil. Gloeidraden hebben de juiste spanning, alleen alle andere spanningen zitten aan de onderkant van de marge. Klank is helemaal te gek. Nu nog even wachten hoe hij klinkt na "de wittebroodsweken". Hoop dat ik net zo tevreden blijf als over mijn 5 watter.


In één keer werken :???: , daar kun je trots op zijn hoor. Andere kant is dan wel dat je een laag larsgehalte toebedeeld krijgt, beetje jammer :soinnocent:.

Gratuliere.

Hendriks
9 oktober 2013, 10:00
Super dat het in 1 keer raak is , datis ook een grote wens van mij. Top.

Tabula Rasa
9 oktober 2013, 13:15
Niet helemaal in 1 keer raak. Eerst hoorde ik hemelaam niets, behalve tikken tegen de roosters van buis 2 en 3. Kwam er snel achter dat ik vergeten was bbij V1 de twee anodeweerstanden aan de hoogspanning vast te zetten. Verder geen problemen tegen gekomen.

1 aandachtspuntje. Beide brightcaps geven nogal wat brom. Ga de draden vanaf de potmeter vervangen door ommantelde draden en deze aan 1 kant aarden net als de input. Hoop dat dat de oplossing kan zijn.

het scheelt dat ik alles 100 nagekeken heb en mijn layout heel logisch heb gemaakt, dat zal een hoop problemen hebbem voorkomen.

Buxtra
9 oktober 2013, 13:21
Kortom, je bent gedisciplineerd te werk gegaan. En hij gaat dus ook nog loeihard. Petje af voor het begrijpen van de theorie van Nico! De beloning is niet mals met het kabaal.

cluseau
9 oktober 2013, 14:09
......Beide brightcaps geven nogal wat brom.......

Brightcaps geven geen brom maar pushen juist hoog. Zoiezo komt er geen brom uit een cap. Wat wel kan is dat je lange bedrading aan de switch hebt zitten en die vervolgens doorgeeft middels De brightcap. de oorzaak ligt dus extern.

Tabula Rasa
9 oktober 2013, 14:37
Switch zit bijna tegen de potmeter aan, maar de draden ernaartoe kunnen korter gemaakt worden. Helpt twisten nog wat in dit geval?

cluseau
9 oktober 2013, 14:44
Helpt twisten nog wat in dit geval?


Als dat de oorzaak zou zijn kan twisten om een aarddraadje wel eens helpen. Toch eerst maar de oorzaak van de storing zoeken voor je begint te lappen.

Tabula Rasa
9 oktober 2013, 14:57
Oké, gaan we doen.


maar ehhhh ik begrijp dat de 2013 Larsje Award niet meer naar mij toe kan dit jaar?

tommus42
9 oktober 2013, 15:04
Neen, dat ding hoort te brommen als een malle:D.

cluseau
9 oktober 2013, 16:00
maar ehhhh ik begrijp dat de 2013 Larsje Award niet meer naar mij toe kan dit jaar?

Nope....zelfs een verdubbeling van het aantal posten gaat je niet redden :makeup:.

Tabula Rasa
9 oktober 2013, 16:10
Maar eerlijk is eerlijk: volgens mij had Larsje een veel lastiger bouwproject als ik het me goed herinner.

cluseau
9 oktober 2013, 16:24
Maar eerlijk is eerlijk: volgens mij had Larsje een veel lastiger bouwproject als ik het me goed herinner.

Negative.....ging om uitgekauwd bouwpakket. Ook daar kun je soms de gekste dingen tegenkomen schijnt het zoals in spiegelbeeld een buisvoet aansluiten. Typisch een beginnersfout. Bij jouw zie je dan gelijk het voordeel als je in het diepe stapt en alles van begin af zelf moet uitzoeken. Je leert bv (en wij ook) welke gelijkrichter je moet toepassen en vooral wat je moet laten. Ik zeg zo vaak dat je van een bouwpakket alleen leert solderen en met een beetje geluk proef je een keer wat hoge spanning is, dat dan weer wel natuurlijk.

Zoiets als "maak het verhaaltje zelf af en kleur de plaatjes" :cheerup:

da Liks
9 oktober 2013, 19:20
zoiets?
http://www.verelec.com/tijdelijk/images/100_3391.JPG

0.25W


is dat een kit-amp? ik zoek een goedkope kit-amp van een zeer laag wattage..

da Liks
9 oktober 2013, 19:21
en TR, as always, hulde! ben benieuwd..

Tabula Rasa
9 oktober 2013, 20:47
Je leert bv (en wij ook) welke gelijkrichter je moet toepassen en vooral wat je moet laten.
Was inderdaad leerzaam om te ontdekken hoe zo´n GZ34 nou werkt. Heel vreemd en bijna niet uit te leggen met de hoogspanning en gelijkstroom op de gloeidraden met wisselstroom/spanning. Voor je gevoel gebeurt daar iets dat onmogelijk is.

Tabula Rasa
9 oktober 2013, 20:47
en TR, as always, hulde! ben benieuwd..
Thanx, je weet waar mijn huis woont en ik heb altijd een bakkie thee voor je. bel, fax, mail. fb of app maar.

cluseau
9 oktober 2013, 21:14
Was inderdaad leerzaam om te ontdekken hoe zo´n GZ34 nou werkt. Heel vreemd en bijna niet uit te leggen met de hoogspanning en gelijkstroom op de gloeidraden met wisselstroom/spanning. Voor je gevoel gebeurt daar iets dat onmogelijk is.

Welnee joh, een gelijkrichter kun je mooi vergelijken met een ventiel.

Wat ik me kan herinneren vergaten we ff dat een gz een direct verhitte kathode heeft wat wil zeggen dat de gloeidraad direct als kathode fungeert

Tabula Rasa
10 oktober 2013, 21:39
Nu een paar uurtjes kunnen spelen op dat geval. Heerlijk! Stratocaster, halsemelent, tonepot stukkie dicht en je hebt gelijk een John Mayer achtig geluid, wat me doet denken. Aan Slow Dancing in a Burning Room. Brightcapje trekt het geluid helemaal open!

Tabula Rasa
14 oktober 2013, 13:37
Op mijn boardje de kathodeweerstand van V1a (100k) overbrugd en dat levert een lekkere boost op. Ik denk dat ik daar maar ergens een schakelaartje voor ga monteren.

cluseau
14 oktober 2013, 13:58
Op mijn boardje de kathodeweerstand van V1a (100k) overbrugd en dat levert een lekkere boost op. Ik denk dat ik daar maar ergens een schakelaartje voor ga monteren.

De 100k is niet je kathodeweerstand en daar hoort ook een schakelaar. De 100k weerstand is tegen het ploppen als je de schakelaar zou gebruiken. Wat je met de schakelaar doet is de condensator van 47uF parallel aan de werkelijke kathodeweerstand (1k5) schakelen. Je killed daarmee de tegenkoppeling en boost dan niet alleen mid/hoog maar het hele frequentiegebied.

Tabula Rasa
14 oktober 2013, 14:18
Dan moet ik de boel weer ff open maken om te kijken wat ik gedaan heb. De 100K potmeter die ik er extra bij gezet heb zit op V1b, die zit aan de tegenkoppeling vast. Die 100K weerstand die ik overbrugd heb zit paralel aan de kathode weerstand (je hebt gelijk) van V1a. Door die te overbruggen zet je inderdaad de condensator paralel aan de kathode weerstand (stond ie natuurlijk al, maar dan met die weerstand er achter die vele malen groter is dan de kathodeweerstand (100k vs 1.5k)

cluseau
14 oktober 2013, 14:37
Dan moet ik de boel weer ff open maken om te kijken wat ik gedaan heb.

Ho ff, ik bedoel niet DE tegenkoppeling. Er zijn meerdere vormen van tegenkoppeling en de kathodeweerstand is er één van. Elke trap heeft zo'n vorm van tegenkoppeling en die kun je naar behoefte uitschakelen door het signaaldeel kort te sluiten. Er valt dan nog alleen een DC deel over de kathodeweerstand. Nadeel is wel dat de betreffende versterkertrap van karakter veranderd. De karateristiek wordt minder "recht" waardoor de niet lineaire vervorming toeneemt. Kwestie van smaak.

Tabula Rasa
14 oktober 2013, 16:10
Lees nu net je post, nadat ik alles open gemaakt had, gecontroleerd had en al zag dat het klopte. Weer wat geleerd over tegenkoppeling. Dacht dat het altijd om negatieve feedback ging. Niet dus!

cluseau
14 oktober 2013, 17:37
Ach, opemaken is in zekere zin ook leerzaam :)

Tabula Rasa
16 oktober 2013, 08:34
Als de versterker net wat te donker klinkt? Koppelcap op V1b wat van waarde verlagen en als dat niet genoeg resultaat heeft dan die van v1a verlagen? Is nu een .22, misschien .1 van maken? Of praat ik nu onzin?

Tabula Rasa
16 oktober 2013, 08:45
Edit: 22nf Orange drop gaat het om. Die verlagen?

cluseau
16 oktober 2013, 08:45
Als de versterker net wat te donker klinkt? Koppelcap op V1b wat van waarde verlagen en als dat niet genoeg resultaat heeft dan die van v1a verlagen? Is nu een .22, misschien .1 van maken? Of praat ik nu onzin?


Zeker geen onzin maar niet de juiste plaats. Als je met koppelcaps gaat rommelen kun je dat beter doen op een plaats waar de load achter de cap kleiner is, dat geeft meer effect en je voorkomt invloed op de toonregeling. Je kan gaan rommelen met kleinere waarden van C11 maar ik zie nog wel meer mogelijkheden. Als je C15 (C16) zou verkleinen naar zeg maar 1uF dan denk ik dat je daar blijer van wordt.

Tabula Rasa
16 oktober 2013, 09:34
Toonregeling heb ik niet meer, die is uit het schema geschrapt, maar ik kan wel kleinere waarde elkootjes plaatsten bij c15 en c16 en kijken wat dat doet.

Tabula Rasa
16 oktober 2013, 15:18
Net C15 en C16 vervangen door 22 uf (1 uf had ik niet liggen) had alleen de 350v versie van 22 uf, dus flinke jongens. Qua hoog merk ik niet heel veel verschil. Het geluid lijkt gek genoeg wel een heel stuk voller, maar blijft wel even donker. Vreemd. Van het weekend maar ff een setje 1 uf elkos kopen.

cluseau
16 oktober 2013, 16:33
Anders neem je ze nog kleiner, 470nF soms wel in huis?

Tabula Rasa
16 oktober 2013, 17:44
Nope. Moeten elko's zijn. Heb wel 50 jaar oude 4 ufjes uit een oude buizenradio, maar die vertrouw ik niet.

cluseau
16 oktober 2013, 18:26
.....Moeten elko's zijn........

Zou niet weten waarom.


Als je ze hebt, gewoon gebruiken.

Tabula Rasa
16 oktober 2013, 19:19
Oke, dan kan ik helemaal los gaan.

Tabula Rasa
18 oktober 2013, 14:04
Net op het boardje naast de 47uf caps ook twee 1uf caps gezet. Met een schakelaartje op het boardje kon ik mooi testen bij het openliggende chassis. Wat een mooi verschil, hoewel ik de toename van het hoog minimaal vind is er wel een schitterende boost.

waarom zit er op fabrieksversterkers nooit een schakelaar die wisselt tussen deze caps aan de kathode? Het is echt een geniale boost van het signaal met een iets ander karakter.

cluseau
18 oktober 2013, 14:12
Net op het boardje naast de 47uf caps ook twee 1uf caps gezet. Met een schakelaartje op het boardje kon ik mooi testen bij het openliggende chassis. Wat een mooi verschil, hoewel ik de toename van het hoog minimaal vind is er wel een schitterende boost.

Wil je meer effect verklein dan de caps. bv 22nF.


Je krijgt er geen hoog bij hoor, dat is een misvatting. Je verminderd laag en een beetje mid waardoor het lijkt als of je meer hoog hebt. In feite leg je de verhouding een beetje scheef ten gunste van het hoog. Het kost je dus wel een beetje gain.

Tabula Rasa
18 oktober 2013, 14:39
Dat van die gain was me inderdaad wel opgevallen. Het lijkt opeens een hele andere versterker. Ik denk dat ik ff uitgemod ben. Wil nog een probleem aanpakken: de hoge brom, met name bij de brightcaps. Het valt me op dat wanneer ik schakelaars of andere metale delen aanraak het ineens minimaal is. Er zit dus ergens een probleem in de aarding lijkt me.

nico verduin
18 oktober 2013, 15:30
post ff een paar nieuwe foto's van de binnenkant voordat ik 20 pagina's af moet speuren

Tabula Rasa
18 oktober 2013, 15:44
Kan ik vanavond wel ff doen Nico, ook een foto van het getekende schema en de layout?

nico verduin
18 oktober 2013, 15:51
Nope,
Close ups van de binnenkant. Schema geloof ik wel.

Tabula Rasa
18 oktober 2013, 16:08
Oké, maar het schema is niet meer het ampmaker schema en ook niet meer geheel van de champ, maar jij wil waarschijnlijk kijken waar die brom vandaan komt

nico verduin
18 oktober 2013, 16:38
yep........

Tabula Rasa
18 oktober 2013, 16:40
http://i39.tinypic.com/jzcntl.jpg

http://i44.tinypic.com/4r93k1.jpg

http://i41.tinypic.com/2nl7140.jpg

http://i43.tinypic.com/2iswln7.jpg

http://i39.tinypic.com/29w0olz.jpg

nico verduin
18 oktober 2013, 18:05
Heb jij een CT of 2 x 100 ohm gebruikt voor de gloeidraden?

cluseau
18 oktober 2013, 18:07
Vind een uiteindelijk schema ook wel prettig. Layout niet zo, kijk wel naar de foto's. :)

nico verduin
18 oktober 2013, 18:45
Ik zit ff naar die HUM potmeter te kijken. Maar waar is de GND draad?

enne mooi zooitje antennes :)

Tabula Rasa
18 oktober 2013, 18:49
Middenpot met wit draadje naar dichtsbijzijnde aardepunt (zo'n klein stripje met een schroef erdoor)

Tabula Rasa
18 oktober 2013, 18:52
Wat bedoel je met mooi zooitje antennes? Al die lange lussen? Heb het juist wat ruim opgezet zodat ik draden kan verbuigen en verleggen als er bijgeluiden zijn. Dan kan ik horen hoe ze het beste liggen en naderhand op maaat maken. Dat was een beetje het idee.

cluseau
18 oktober 2013, 18:58
Wat bedoel je met mooi zooitje antennes? Al die lange lussen? Heb het juist wat ruim opgezet zodat ik draden kan verbuigen en verleggen als er bijgeluiden zijn. Dan kan ik horen hoe ze het beste liggen en naderhand op maaat maken. Dat was een beetje het idee.

Hoe langer de draden hoe meer kans op brom en oscilleren.

Wat heb je voor bodemplaat en hoe maakt die contact?

Tabula Rasa
18 oktober 2013, 19:04
Geen bodemplaat, gewoon 18mm mdfbehuizing en wat tolex. Kan er een 0.5mm aluplaatje voor kopen bij de bouwmarkt. Scheelt het als ik dat in het chassis plak en en zorg dat dat contact maakt? Dacht dat 18mm mdf wel dik genoeg zou zijn.

cluseau
18 oktober 2013, 19:43
Dacht dat 18mm mdf wel dik genoeg zou zijn.

Al neem je een meter dik, hout beschermt niet tegen elektromanetische golven. Je kan een stukje huidhoudfolie op de houten plaat schroeven om te proberen maar zorg dan wel voor goed contact.

nico verduin
18 oktober 2013, 19:46
Of een rolletje alutape (50mm breed) en dan over elkaar plakken (bij de Pramma oid)