Inloggen

View Full Version : Simpel 6v6 of 6L6

Pagina's : 1 [2]

Tabula Rasa
18 oktober 2013, 19:49
Die tape heb ik nog wel liggen denk ik. Bedankt

cluseau
18 oktober 2013, 19:56
Of een rolletje alutape (50mm breed) en dan over elkaar plakken (bij de Pramma oid)

Wordt wel lastig om ze allemaal elektrisch met elkaar te verbinden. Das namelijk wel nodig. :(

Tabula Rasa
18 oktober 2013, 20:19
Strookje overdwars omslaan en plakken

cluseau
18 oktober 2013, 20:58
Strookje overdwars omslaan en plakken

Gaat nooit goed contact maken met lijm er tussen. Als je een busje spuitlijm neemt (ook bij pramma) kun je keukenfolie er zo tegenaan plakken en dan bestaat het uit één stuk. Je hoeft dan maar één schroefje er in te draaien.....ja draaien want solderen gaat niet hehhh. (damn wat ben ik toch een eigenwijze klootzak).

nico verduin
18 oktober 2013, 21:51
Wordt wel lastig om ze allemaal elektrisch met elkaar te verbinden. Das namelijk wel nodig. :(is altijd goed gegaan. Nooit problemen mee gehad.

Tabula Rasa
19 oktober 2013, 08:27
Frans, het kan wel prima denk ik, zoals ik soms in gitaren doe:
je plakt eerst allemaal verticale banen met kleine overlap. Aan beide kanten een horizontale strook die je in de lengte eerst omvouwt zodat een deel van de glimmende kant de verticale banen raakt, dan aandrukken met nog een strook.

dan het schroefje waar jij het over hebt.... Is het niet voldoende om het chassis er gewoon op te leggen en aan te trekken met de 4 bouten?

Tabula Rasa
19 oktober 2013, 09:44
Bedankt jongens. Zojuist aluminiumfolie (gewoon dat keukenspul) op de bodem gelegd. Plaatje geperforeerd aluminium dat ik nog had liggen op maat gemaakt en erop geklemt. 4 gaatjes erin voor de chassisbouten en het probleem is weg.

cluseau
19 oktober 2013, 10:05
......dan het schroefje waar jij het over hebt.... Is het niet voldoende om het chassis er gewoon op te leggen en aan te trekken met de 4 bouten?

Dat dan weer wel natuurlijk.

Tabula Rasa
22 november 2013, 18:04
Toch nog steeds een beetje het probleem. Lijkt me meer ruis dan brom en valt vooral op bij gebruik van de brightcaps. Wat is de snelste manier van het probleem in kaart brengen? Massaaansluitingen van de eerste trap verleggen? Mijn beredenering: Als het meer naar voren komt bij de brightcaps, dan moet het in of voor de eerste trap zitten.

nico verduin
22 november 2013, 19:52
Dat is ook het meest gevoelig :)

cluseau
22 november 2013, 20:24
Tsss, ben ook heel gevoelig hoor

Maar......is het nou ruis of brom? Ruis ontstaat in slechte elko's, weerstanden, laswerk, printlekkage etc. Brom ontstaat meer door lek in (pre)amp buizen, slechte bouw en/of ontwerp, voedingsproblemen, aardlussen, verkeerd gekozen aardpunten, gebrekkige afscherming en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Dat je de ruis beter waarneemt bij gebruik van een brightswitch is logisch. De karakteristiek van de amp wordt verschoven naar meer hoog, dus ook meer ruis.

Tabula Rasa
22 november 2013, 22:13
Volgens mij is het echt ruis, geen brom.

HaroldA
22 november 2013, 22:26
Volgens mij is het echt ruis, geen brom.

Heb je toevallig een fancy telefoon? Ik heb een tuner op de mijne die frequenties aangeeft: makkelijk om te checken of je 50, 100 of meer Hz herrie hebt.

cluseau
22 november 2013, 22:47
Veel beangrijker is de signaal ruis verhouding. Het is logisch dat bij een keihard signaal veel ruis voorkomt. Stel dat je pickups een signaal afgeven van 100mV bij een ruis van 1mV. Je S/N ratio is dan 1:100. Na de eerste trap komt daar een beetje bij. Hoe meer versterking je hebt hoe meer de S/N ratio achteruit gaat maar het zal duidelijk zijn als je die 100mV wil versterken dat dit ook met de ruis gebeurt. Stel dat je een astronomische uitgangsspanning van 50V wil bereiken wil dat zeggen dat je ook een ruisspaning van 500mV kan verwachten. Dat geldt dan voor een niet bestaande ideale versterker die zelf niet bijdraagt aan de ruis.

Tabula Rasa
29 december 2013, 21:03
Zo, ik speel er nu een maandje of 2 op en heb nog geen seconde spijt gehad dat ik niet de standaard kit gekocht heb.

Zoals Nico al voorspelde gaat ie niet super met humbuckers om. Gelukkig speel ik altijd op strats en daar gaat ie dus wel helemaal geweldig mee om. De 100pf brightcap is met een strat super. De 250pf cap uis echt teveel van het goede. Die ga ik aanpassen naar een lagere waarde.

De NFBknop behoeft een beetje aandacht. Ik vind het verschil tussen beide kanten van de potmeter te klein. Ik denk dat ik de waarde van de pot ga verhogen en de waarde van de vaste weerstand naar kathode ga verlagen om te kijken wat dat doet.

De indeling is nu:

Power on/off
GZ34 / Diode gelijkrichting
Powerscaling (hoogspanningsschakelaar) Standby / 1watt / 6 watt / 12 watt
Pilotlight
Miniswitch (2 standen) 47uf kathodecap op eindbuizen / 1 uf kathodecap op eindbuizen (soort van cleanboost met meer bas)
Miniswitch (3 standen) 250pf brightcap / geen brightcap / 100pf brightcap
Volumepotmeter
Miniswitch (2 standen) Neutraal / Fatswitch
Input 1 Hi
Input 2 Lo.

Tabula Rasa
16 oktober 2016, 14:35
http://i39.tinypic.com/29w0olz.jpg

Even een heel oud topic boven water gehaald. Bovenaan de foto zie je inputs, van links naar rechts 4, 8 en 16 ohm. De instelbare negatieve feedbackpot zit alleen aan de 4 ohm uitgang.... ik kan toch gewoon de 3 aansluitingen links onder met elkaar doorverbinden ... dan pakt ie toch gewoon de negatieve feedback van de gekozen tab van de ot? Dan hoef ik niet perse met 2 8 ohm cabs in serie te spelen om hem te kunnen gebruiken....

Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

Tabula Rasa
16 oktober 2016, 14:58
Laat maar, links onder zou alleen maar verbreken bij inpluggen en volgens mij staat ie sowieso in alle standen aan. Ga de boel maar eens van de piano afstapelen en testen. Volgens mij werkt het gewoon op 4, 8 en 16 ohm

cluseau
16 oktober 2016, 15:11
Schema ???

Tabula Rasa
16 oktober 2016, 15:17
Schema ???
Ehhh, ik had de boel heel grondig verbouwd en aangepast maar in principe dit:

http://www.ampmaker.com/infocentre/thread-92.html

Lagere weerstand, maar dan met pot in serie. Zie dat ie aan de 4 ohm tap hangt en dus heb ik 2x 8 ohm speakers parallel aan elkaar hangen, ik wilde de ngf aan iedere speaker output hebben, maar zie nu dat het geen ruk uitmaakt. Hij doet het altijd, ongeacht welke speakeruitgang ik gebruik.

Tabula Rasa
16 oktober 2016, 15:19
Sorry. Geen schema. Alleen layout.

cluseau
16 oktober 2016, 15:21
.......zie nu dat het geen ruk uitmaakt. Hij doet het altijd, ongeacht welke speakeruitgang ik gebruik.

Psies.....

Tabula Rasa
16 oktober 2016, 15:23
Layout bekeken. 2.7 k weerstand laten zitten en er een 100k pot in serie gezet. Volgens mij moet ik die 15k verlagen naar iets van 6.8k

Tabula Rasa
16 oktober 2016, 15:25
Psies.....

Exact. Laat alles maar zitten. Ik zit ernaast. Wil alleen ff kijken hoe de werking van te vergroten.

Sorry. Geen schema. Alleen layout.

fredjuh
16 oktober 2016, 17:21
maar zie nu dat het geen ruk uitmaakt. Hij doet het altijd, ongeacht welke speakeruitgang ik gebruik.

Zeker, je krijgt voor de nfb gewoon verschillende niveau's. Scheelt 3 dB voor elke verdubbeling van de impedantie. Qua inpluggen van de speaker is het maar net welke impedantie je naar je eindbuizen wilt reflecteren. Zie de 4, 8, 16 ohm aanduidingen als een advies voor welke speakerbelasting je aansluit. Is meestal een hifi-achtige afweging van vervorming en maximaal vermogen. Sowieso, de impedantie varieert over het frequentiespectrum en exact is het niet.