PDA

View Full Version : Boss Heavy Metal



Tho
16 januari 2012, 17:16
Wie heeft er een? En moet ik zoeken als ik er een wil?

Terminus
16 januari 2012, 17:56
Bedoel je de HM-2? Een tijdje geleden stond er een op Marktplaats, ik overwoog hem te kopen. Er staat nu wel een HM-3 op MP, maar ik hoef je denk ik niet te vertellen dat je dan eeuwig slechte Death Metal karma hebt.

HaroldA
16 januari 2012, 18:06
Ik heb er 1! :ok:

Tankman
16 januari 2012, 18:50
Hoezo zoek je zo'n ding?

dml
16 januari 2012, 19:01
Waarom zou hij er niet eentje zoeken? Er zijn ook volksstammen die op zoek zijn naar een originele TS808, wat ik dan weer niet begrijp.

Tankman
16 januari 2012, 19:03
Ik ben gewoon nieuwsgierig naar wat hij ermee gaat doen. Volgens mij heeft Tho een 6505. Voor mij is er geen lekkerder drive geluid dan wat uit die versterker komt, dus ben altijd benieuwd wat de gedachte is als men in bezit van een 6505 op zoek gaat naar wat anders.

HaroldA
16 januari 2012, 19:18
Ik ben gewoon nieuwsgierig naar wat hij ermee gaat doen. Volgens mij heeft Tho een 6505. Voor mij is er geen lekkerder drive geluid dan wat uit die versterker komt, dus ben altijd benieuwd wat de gedachte is als men in bezit van een 6505 op zoek gaat naar wat anders.

Check Bloodbath. HM2 over een 5150.

Tho
16 januari 2012, 19:22
Ik ben gewoon nieuwsgierig naar wat hij ermee gaat doen. Volgens mij heeft Tho een 6505. Voor mij is er geen lekkerder drive geluid dan wat uit die versterker komt, dus ben altijd benieuwd wat de gedachte is als men in bezit van een 6505 op zoek gaat naar wat anders.

Ik ben op zoek naar een nieuw geluid. De HMII doet het enorm goed op plaat, waar de 6505 toch wat lastiger is. Hij draagt het geluid niet echt over (live wel).

tommus42
16 januari 2012, 19:22
Heb er verschillende gehad, in feite twee standen, weinig gain en voluit. Geen slecht pedaaltje. De eerste kocht ik als eerste distortion, vond hem zo mooi om te zien:)

Hoogie
16 januari 2012, 20:18
Alles voluit :blast:













Entombed :soinnocent:

http://www.youtube.com/watch?v=b-1vcuKcXeI

robert-gitarist
16 januari 2012, 20:35
Cool, dus mijn HM-2 kán tot 11!!! :rockon:

Geinig filmpie! Ik heb een HM-2 van Boss. Vind het echt niks. Was een van de eerste Boss pedaaltjes van mij. Weer verkocht naar paar maand en nu heb k sinds 2 jaar een terug gekocht voor mijn Boss collectie :seriousf:

HaroldA
16 januari 2012, 20:41
Check Bloodbath. HM2 over een 5150.

Nu met geluid:


http://www.youtube.com/watch?v=n16v7em_lxE

interessander
16 januari 2012, 21:24
Ik heb er toevallig net vorige week eent gekocht, dat was die van marktplaats, er stond er ook nog een gereserveerd op dat moment..

Dit is m'n tweede, ik had er ooit als eens eentje en wilde er gewoon weer een omdat het zo'n lekker over the top geluid is dat je niet zomaar ergens anders uit haalt, wat dat betreft is het zeker een one-trick pony.

Dit was de eerste testopname met de HM-2 als boost met de drive vrijwel op 0 over het lead kanaal van mijn Peavey Rockmaster: http://soundclick.com/share.cfm?id=11361550

De meningen zijn verdeeld over hoe hem het beste te gebruiken, de een gooit hem over een crunchende JCM 800, maar ik zag Dismember live met HM-2's over rectifiers...

Wat ik ook een heerlijk voorbeeld vind van die typische HM-2 knars is de sound op het massive killing capacity album van laatsgenoemde, en dat klinkt dan weer meer als een HM-2 over een clean kanaal, zeker niet overdreven veel gain, wat stugger zeg maar..


http://www.youtube.com/watch?v=r8PFB-2Vt80&feature=related

zoon van Piet
16 januari 2012, 21:39
Wie heeft er een?

ikke.. natuurlijk..


En moet ik zoeken als ik er een wil?

Ik moet al zoeken terwijl ik er een heb -ergens..

robert-gitarist
16 januari 2012, 21:45
:seriousf:........

Tho, hou marktplaats in de gaten. Voor een HM-2 moet je niet meer betalen dan 35-45 euro. Hoewel de meeste tegenwoordig wel door hebben dat ie toch nuttig gebruikt kan worden en verzameld word.

Tho
16 januari 2012, 22:02
Ik had op een geboden op Ebay voor 70, maar een of andere poot bood 1 minuut voor het einde 71. Ik blijf verder zoeken, ik moet er gewoon een hebben.

PM's zijn ook welkom natuurlijk.

HaroldA
16 januari 2012, 22:05
Ik had op een geboden op Ebay voor 70, maar een of andere poot bood 1 minuut voor het einde 71. Ik blijf verder zoeken, ik moet er gewoon een hebben.

Tsja: zo werkt ebay. Je hoeft alleen maar af te rekenen wat het hoogste bod is, dus als je je maximum wat je had willen betalen had geboden ipv €70,- dan was de kans groot geweest dat je 'm wel had.

Als je genoeg bied heb je niks te vrezen van "snipers".

Liquid_Metal
17 januari 2012, 10:08
Alles voluit :blast:













Entombed :soinnocent:

Trolling is a art.

tomdiedom
17 januari 2012, 10:10
Bedoel je niet: "an art"?

zoon van Piet
17 januari 2012, 10:20
hehe, heb de mijne weer gevonden..
en het is er een met starpower, overgenomen van Peter Pan ( toen nog zonder de toevoeging Speedrock). ding is gebruikt op de eerste platen van het trio.

HaroldA
17 januari 2012, 10:22
hehe, heb de mijne weer gevonden..
en het is er een met starpower

Starpower? :???:


O, wacht... Omdat hij van een bekend persoon is geweest... Hmmm... :chicken:

zoon van Piet
17 januari 2012, 10:26
Jaja.. daardoor klinkt ie 400 keer beter dan een gewone, Harold! :)

Alhoewel.. ik herinner me dat die van pietje helemaal afgetrapt was en de HM-2 die ik vanochtend vond is dat niet. Blijkbaar heb ik er twee...?
En dez is dus zonder starpower en klinkt niet 400x beter, helaas.. :)

interessander
17 januari 2012, 10:44
@zoon van Piet: dat "nare" randje van de enhance functie van de DS10 waar ik aan refereerde in het Ibanez 10 series topic doet me eigenlijk ook een beetje denken aan een HM-2 met de treble op 10, een soort nasale boventoon....

zoon van Piet
17 januari 2012, 10:52
Heel toevallig werd ik zondag nog even blootgesteld aan de DS10 over een plexi. De kooplust was direct over..
Van de HM-2 herinner ik me het spijkerharde schrille hoog ook nog wel..
Maar destijds -het was 1983 en we waren jong en onbezonnen 9 en knetterstoned) - was de basregelaar wel het verkoopargument van de HM-2. Strakkebroekenmetal!

interessander
17 januari 2012, 12:22
Ja een gebrek aan bas heeft hij zeker niet!

Qua prijs is 70 trouwens niet eens zo heel gek zie ik nu ik bij de beeindigde veilingen op ebay.de kijk, met als uitschieter 106,67 euro! Die van mij was 35 en dat vind ik een prima prijs, veel meer had ik ook niet betaald...

Quink
17 januari 2012, 13:03
met als uitschieter 106,67 euro!

106,67 euro...... kkrrffrttsjjjj....:o

Jaartje of 2 geleden gingen ze voor rond de 35-40 euro weg op eBay. Als je mazzel had, anders ving je dat niet eens.

Dirk_Hendrik
17 januari 2012, 13:29
Ik moet eens kijken welke ik nou nog heb liggen, de 3 of de 2. Ik vond het beide kleredingen en 1 van de 2 is verkocht. De andere raakte ik aan de straatstenen niet kwijt.

interessander
17 januari 2012, 13:52
Behringer heeft trouwens ook een kopie van de HM-2 gemaakt die min of meer hetzelfde klinkt:


http://www.youtube.com/watch?v=WXmWDohGSS4

Liquid_Metal
17 januari 2012, 14:40
Bedoel je niet: "an art"?

Mooi erin gevlogen, da's de troll ;).

tomdiedom
17 januari 2012, 14:48
OH!



+10 tekens

Terminus
17 januari 2012, 18:10
Ik ben op zoek naar een nieuw geluid. De HMII doet het enorm goed op plaat, waar de 6505 toch wat lastiger is. Hij draagt het geluid niet echt over (live wel).

Een 6505 niet goed op de plaat? Ligt niet aan de versterker in ieder geval.

Tho
17 januari 2012, 22:16
Een 6505 niet goed op de plaat? Ligt niet aan de versterker in ieder geval.

Ja niet goed is misschien niet de juiste woordkeuze, maar het is niet mijn favoriete geluid.

Ik zal die Behringer eens checken, bedankt voor de tip. Ik denk echter dat ik toch liever een 'origineel' pedaal heb, dat voelt toch wat beter.

Grindpad
18 januari 2012, 13:15
let er wel op dat je een japanse koopt en geen taiwanese.

dat schijnt (geen ervaring) nogal uit te maken!

HaroldA
18 januari 2012, 13:23
let er wel op dat je een japanse koopt en geen taiwanese.

dat schijnt (geen ervaring) nogal uit te maken!

Broodje aap.

Grindpad
18 januari 2012, 13:24
you hear the man! ;)

Terminus
18 januari 2012, 14:03
let er wel op dat je een japanse koopt en geen taiwanese.

dat schijnt (geen ervaring) nogal uit te maken!

Er zijn alleen maar Japanse HM-2's zover ik weet.
Niet dat het uitmaakt, het pedaal is al zo verschrikkelijk dat het toevallig goed is. In tegenstelling tot de DS-1, die is gewoon verschrikkelijk, daar gaat het land van herkomst niks aan veranderen.

HaroldA
18 januari 2012, 14:06
Er zijn alleen maar Japanse HM-2's zover ik weet.


Labels

Black - Made In Japan
Black - Made In Taiwan

The HM-2 was sold from October 1983 to October 1991.

Wat wordt er weer een onzin verkocht hier.

interessander
18 januari 2012, 14:21
Volgens mij maakt het allemaal niet zoveel uit, mensen met een MIJ zeggen dat die beter is, mensen met beide zijn vaak wat genuanceerder. Ik heb een Taiwanees gehad en nu een Japanner maar daar zat zoveel tijd tussen dat ik er geen oordeel over durf te vellen, ze klinken in ieder geval beide als een HM-2 ;)

HaroldA
18 januari 2012, 14:23
Volgens mij maakt het allemaal niet zoveel uit, mensen met een MIJ zeggen dat die beter is

Ach, als ik een MIJ verkoop zet ik dat er ook bij. :soinnocent:

Grindpad
18 januari 2012, 15:13
het prijs verschil is wel eerg groot, los van of het hout snijdt

een taiwaneesje scoor je voor 30 ofzo

wanneer hij japans is, vraagt men er zo maar 100 voor.

Terminus
18 januari 2012, 21:51
Wat wordt er weer een onzin verkocht hier.

Sorry, ik heb het niet opgezocht. Nu ik het wel heb opgezocht blijkt dat je uiteraard de Japanse versie móet hebben voor het Bloodbath geluid.

HaroldA
18 januari 2012, 21:53
Sorry, ik heb het niet opgezocht. Nu ik het wel heb opgezocht blijkt dat je uiteraard de Japanse versie móet hebben voor het Bloodbath geluid. Hierbij mijn excuses voor iedereen die dacht dat de Taiwanese versie goed was. Die schijnt, naast dat niemand je in het Death Metal of Boss circuit je nog serieus neemt, je ook een scheller geluid te geven.

Bij low gain pedalen kan ik me nog iets voorstellen met nuance verschillen, feeling, mojo en meer van dat soort randverschijnselen. Dit pedaal scheurt gewoon en is ook het enige wat hij kan.

Te veel treble? Tikkie terug draaien dan.


Een bron voor jouw bevindingen zou wel handig zijn!

Terminus
18 januari 2012, 22:08
Bij low gain pedalen kan ik me nog iets voorstellen met nuance verschillen, feeling, mojo en meer van dat soort randverschijnselen. Dit pedaal scheurt gewoon en is ook het enige wat hij kan.

Te veel treble? Tikkie terug draaien dan.


Een bron voor jouw bevindingen zou wel handig zijn!

Ik heb zelf ook zoiets van 'lekker boeiend, het is maar een HM-2' maar goed.
Voor dat Bloodbath gezeik heb ik wel 80 keer hetzelfde gelezen toen ik Boss HM-2 japan taiwan googlede. Iedereen praat elkaar daar na en niemand geeft waarom de Japanse beter is.
Hier (http://www.ultimatemetal.com/forum/equipment/568515-5150-hm-2-a.html) zegt iemand dat het allemaal niet zo veel uitmaakt
Hier (http://www.sevenstring.org/forum/gear-equipment/64213-boss-hm-2-heavy-metal-2.html) zegt iemand het tegenovergestelde. Nu heb ik deze mening ergens anders nog een keer gelezen.

Tot zover ik pedalen begrijp zou een klein onderdeel ook in een high gain pedaal uit kunnen maken, als het maar ná de distortion zit. Als je bijvoorbeeld aanpast wat het bereik van de High knop is zul je meer of minder hoog kunnen krijgen, en een andere waarde van een onderdeel zou daarvoor kunnen zorgen. Nog steeds, een HM-2 lijkt mij meer een soort 'happy accident' dan een met precisie ontworpen High-gain pedaal dus kleine variaties zullen niet echt make-or-break zijn.

HaroldA
18 januari 2012, 22:13
Iedereen praat elkaar daar na en niemand geeft waarom de Japanse beter is.

Per onderdeel zit er tot 10% tolerantie op. Tussen 2 pedalen kan dus maximaal 20% verschil zitten.

Ik denk dat dat veel bepalender is dan de afkomst.

Terminus
18 januari 2012, 22:32
Per onderdeel zit er tot 10% tolerantie op. Tussen 2 pedalen kan dus maximaal 20% verschil zitten.

Ik denk dat dat veel bepalender is dan de afkomst.

Klinkt logisch. Een tijdje geleden las ik ook een mooie uitleg waarom sommige pedalen 'beter' zijn dan andere: de knoppen zitten niet altijd met de wijzer op dezelfde plek als de potmeter (die op zichzelf weer tolerantie heeft) voluit (of dicht) staat. Als je dus twee pedalen met het volume op 12 uur zet zit daar al een verschil in.

Moraal van het verhaal: instellen moet je doen met je oren.

robert-gitarist
19 januari 2012, 13:01
Tho!!

http://link.marktplaats.nl/522390674

Weliswaar een Taiwaneesje maar toch...

Tho
19 januari 2012, 13:27
Hey dat is interessant, bedankt!

Ik geloof overigens geen fuck in dat verschil tussen Japan en Taiwan. Ze zijn toch gebouwd volgens hetzelfde schema?

HaroldA
19 januari 2012, 13:28
Ik geloof overigens geen fuck in dat verschil tussen Japan en Taiwan. Ze zijn toch gebouwd volgens hetzelfde schema?

Zelfde schema, ander (merk) onderdelen.

interessander
19 januari 2012, 13:51
Los van alle Taiwan vs Japan discussie is de mooiste (on)zin uit de advertentie wel deze: "daarnaast heeft de distortion verassend veel definitie."

Als er een woord is waar ik de HM-2 niet associeer dan is dat definitie.
Geeft allemaal niet, als Tho er 60 voor over heeft (of een defect effect in kan ruilen blijkbaar) dan heeft hij een pedaal wat volgens mij prima inzetbaar is voor zijn band!

HaroldA
19 januari 2012, 14:02
Geeft allemaal niet, als Tho er 60 voor over heeft (of een defect effect in kan ruilen blijkbaar) dan heeft hij een pedaal wat volgens mij prima inzetbaar is voor zijn band!

60 is wel veel... Alternatief is "wachten".

Tho
19 januari 2012, 14:08
Los van alle Taiwan vs Japan discussie is de mooiste (on)zin uit de advertentie wel deze: "daarnaast heeft de distortion verassend veel definitie."

Als er een woord is waar ik de HM-2 niet associeer dan is dat definitie.
Geeft allemaal niet, als Tho er 60 voor over heeft (of een defect effect in kan ruilen blijkbaar) dan heeft hij een pedaal wat volgens mij prima inzetbaar is voor zijn band!

Definitie heeft dat ding niet nee. Ik heb er ook wel meer voor over hoor. Ik verkoop hem ook zo weer door als ik hem zat ben.

En dat verschil fabricatieverschil daar geloof ik niet in. Dat geluid zal echt geen reet uitmaken.

Sarco
19 januari 2012, 15:24
Gitaren op de laatste Black Breath zijn ook met HM-2

http://www.youtube.com/watch?v=tpDaXHfUwqE

Lekker vettig, wil er ook wel ééntje :)

interessander
19 januari 2012, 15:44
Wat een heerlijk tempo!!!

Tho
19 januari 2012, 15:54
http://www.youtube.com/watch?v=-BRQwTWkN1g&feature=related

Death Breath volgens mij ook ;)

Sarco
19 januari 2012, 16:00
Coole band! :P

Grindpad
20 januari 2012, 12:27
een heavy metal wordt wel een stuk strakker en netter (mocht je dat willen) met een tubescreamer ervoor.

Tho
20 januari 2012, 17:25
Ik heb gereageerd op die Taiwanees op Marktplaats. En Grindpad: Met een HM2 er bij zou ik 3 pedalen hebben, dat vind ik meer dan zat ;-)

F*R*E*A*K
20 januari 2012, 17:46
Tof Tho!
De hm-2 heeft voor mij nog steeds het typische zweedse doodsmetaal van de oude school geluid.
Voor wat betreft Japans/Taiwanees, er is geen verschil, iig geen verschil wat je in een livesituatie gaat horen.

Wat wél veel uitmaakt bij hm-2's is de voedingsspanning die je ze geeft, dit heeft nogal invloed op het geluid, dus als je kan zou je er een beetje mee kunnen experimenteren.

http://youtu.be/UlZkihQk0z0
Het geluid van deze plaat komt van een Hm-2 met een Mt-2 (metalzone :P) erachter, kan je ook nog proberen.

Mocht je er op korte termijn geen kunnen vinden, heb ik er ook nog wel ergens eentje liggen.

Succes man!

HaroldA
20 januari 2012, 17:52
http://youtu.be/UlZkihQk0z0
Het geluid van deze plaat komt van een Hm-2 met een Mt-2 (metalzone :P) erachter, kan je ook nog proberen.

Fout. :stop:


peavey 160 supreme head, boss super overdrive, boss metal zone and a home made cab with 2 10 inch and 2 12 inch
this is what fredrik wrote in the latest liner notes

Goed! :ok:

F*R*E*A*K
20 januari 2012, 18:40
Goed! :ok:

Ik weet toch vrij zeker dat er in het boekje iets anders staat.
maargoed.

Terminus
21 januari 2012, 00:41
Fout. :stop:



Goed! :ok:

Ik ben er eerder in een andere topic achteraan gegaan, het verschilt per bron welke twee Bosspedaaltjes het waren. Nordstrom schijnt zelf gezegd te hebben dat het inderdaad een SD-1 en een MT-2 te zijn, en volgens mij zeggen ze in de making of ook zoiets. Maar dat geluid krijg je nooit, ik bedoel maar, hoeveel 2x12+2x10 cabinets heb jij ooit gezien?

zoon van Piet
22 januari 2012, 12:55
Ik vond de Japan/Taiwan- discussie wel eh...herkenbaar. Vaak gaat het nergens over, maar dit soort verhalen krijg je de www-wereld niet uit. Er hoeft maar een gek iets te roepen en er is een dogma geboren.
Dus ik heb gezocht naar mn 2e HM-2. Niet gevonden. Maar dinsdag krijg ik er een, die ws Taiwan is. Mijne is Japans.
Ik zal ze eens vergelijken.. met het voorbehoud dat de verschillen die ik hoor over mn champje natuurlijk al dan niet hoeven te gelden over een jcmzoveel...

interessander
22 januari 2012, 14:00
Heb je de mogelijkheid om ze op te nemen? Zou goed zijn om te kijken of het uberhaupt te horen is en of mensen de Japanner/Taiwanees kunnen herkennen...

zoon van Piet
22 januari 2012, 14:15
hmmm... zou interessant zijn...
Maar de hier inwonende geluidstechnicus ( lees: zoon) moet examens doen en dat vind ik net effe belangrijker dan het verschil tussen Jap en Taiwanees.. :)

En eigenlijk gaat het nergens over, om amateuropnames via middelmatig klinkende mp3tjes en via de kutspeakertjes van een laptop aan te moeten horen en dan aan de hand daarvan een oordeel te gaan vellen..
Wie het echt wil weten, komt gewoon op de koffie! :)
( koek en marshall zelf meebrengen :) )

robert-gitarist
22 januari 2012, 14:22
Ik vond de Japan/Taiwan- discussie wel eh...herkenbaar. Vaak gaat het nergens over, maar dit soort verhalen krijg je de www-wereld niet uit....

Is voor een heel groot deel waar! Maar tussen Made in Japan en Taiwan zit toch wel degelijk verschil net als de 10.000 soorten Tubescreamers ;) Verschillen zijn erg klein en een leek die er op let of überhaupt hoord maar ze zijn er dus wel.
Ik heb 2 Boss DS-1 pedalen. Een gemaakt in Japan en de ander in Taiwan. Beide komen ze uit de jaren 80. H.Huisjes en ik hebben deze beide eens naast elkaar gezet (in een oefenruimte op volume), zelfde settings etc etc. en toch klinken ze iets anders. De Japaner heeft dan wel de voorkeur ;) De MiT is echt niet slechter.


Wie het echt wil weten, komt gewoon op de koffie! :)
( koek en marshall zelf meebrengen :) )

Oeh waar waar waar???!! Ik vind die ouwe meuk erg gaaf! ;) :crazyhappy:

HaroldA
22 januari 2012, 14:57
Is voor een heel groot deel waar! Maar tussen Made in Japan en Taiwan zit toch wel degelijk verschil net als de 10.000 soorten Tubescreamers ;) Verschillen zijn erg klein en een leek die er op let of überhaupt hoord maar ze zijn er dus wel.

Tussen Japan en Japan en Taiwan en Taiwan zit ook verschil. Je zou meerdere pedalen per land moeten hebben en die groepen dan met elkaar moeten vergelijken.

robert-gitarist
22 januari 2012, 15:22
Klopt, maar een hedendaagse DS-1 heb ik (nog) niet ;)

zoon van Piet
22 januari 2012, 15:46
het is allemaal te beluisteren in Rockcity: Eindhoven..

En die discussie.. Volgens mij kwam het allemaal door het veronderstelde vershil tussen J en T CE-2's. Ik heb ze beiden gehad, maar kon het niet horen. Mijn J en K TS-10's klinken verschillend,maar dat doen mijn beide 808's ook, terwijl die gewoon allebei uit Japan komen.. hoorbare verschillen zijn er bijna altijd,. maar of die aan het land van herkomst liggen?
Volgens de verhalen moet er veel verchil zitten tussen de J en T HM-2's. Ik ben benieuwd. Ik zal bij de HM-2 eens kijken of er daadwerkelijk verschil in de print/onderdelen zit. Dat is wezenlijk, de rest is bakerpraat..

zoon van Piet
24 januari 2012, 18:12
Vandaag heb ik een tweede HM-2 gekregen ( met de nadruk op: EUR 0,00). Ik dacht dat ie wat nieuwer was en dat het dus wel eens een Taiwanees kon zijn.. maar helaas laat zich dat niet vaststellen, er zit geen plakplaatje meer op.

http://img593.imageshack.us/img593/1737/img0424aa.jpg

En het ding is afgeragd tot in de derde graad..
http://img534.imageshack.us/img534/4338/img0430id.jpg

Maar de Wet van Peer (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?79347-de-Wet-van-Peer&highlight=Peer) zegt dat afgetrapte pedalen goed klinken ( waarom zou iemand anders al die moeite doen om het er zo uit te laten zien?)
Afijn, ik heb mijn Japanse HM-2 en de 'nieuwe' van onbekende herkomst even samen aan de ketting gelegd en getest.
Welnu, die afgetrapte klinkt echt een stuk beter dan de Japanse, die altijd een gemeen randje knerpend hoog heeft dat zich niet weg laat draaien. De afgetrapte heeft daar geen last van en heeft een groter, duidelijker en minder gemeen geluid - zelfs diffuse akkoorden kun je op dit ding spelen. Of dat voor iedereen een pré is, moet men zelf maar bepalen. En de resultaten werden verkregen op huiskamervolume op een champ, op oorlogsvolume met een Marshall kan het heel natuurlijk anders zijn.

Ik wilde nog even in de pedalen kijken, of de electronica overeen kwam. Maar die afgeragde zit dermate vastgeroest, dat ik 'm niet open kan krijgen..

Wat zegt dit over de Taiwan/Japan- discussie? weinig, want ik weet niet waar de rauwdouwer vandaan komt. Maar wel dat ie beter klinkt dan zomaar een waar 'made in Japan' op staat. Daaruit concludeer ik voor mezelf dat 'made in Japan' geen enkele garantie is voor een superieure HM-2...

interessander
24 januari 2012, 21:35
Ik heb ook nog even met die van mij gespeeld met de oude entombed in mijn achterhoofd, nu over een crunchkanaal met wat minder gain, alles zowat vol behalve de gain zelf. Ik had ergens gelezen dat men bij left hand path ook een "normaal gitaargeluid" in het midden hadden en dan de twee extreme HM-2 tracks links en rechts, dat heb ik hier ook gedaan om iets meer definitie te geven en zo wordt de sound ook iets minder hol.

Linkje: http://soundclick.com/share.cfm?id=11389300

interessander
24 januari 2012, 22:52
Vreemd, ik kom er net achter dat dit mijn derde HM-2 moet zijn, de eerste was nog puntgaaf en de tweede al een stuk minder...

http://img.photobucket.com/albums/v259/interessander/marktplaats/marktplaats007-a.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v259/interessander/marktplaats/marktplaats080-a.jpg

zoon van Piet
25 januari 2012, 10:22
Aardig afgetrapt...
Maar voorlopig blijf ik winnaar van de 'slechtst uitziende HM-2 Award' ;)

HaroldA
25 januari 2012, 10:40
maar helaas laat zich dat niet vaststellen, er zit geen plakplaatje meer op.

Zit er nog wel een serienummer in het batterijklepje?

zoon van Piet
25 januari 2012, 12:25
Dat zoeken we even op...

serienr's zie ik niet, wel codes

De Japanner zegt: No 13 en daaronder B
De onbekende zegt: T 06-K

HaroldA
25 januari 2012, 12:30
serienr's zie ik niet, wel codes

Apart... Wie verwijdert er nou een serienummer onder het batterijklepje? :???:

zoon van Piet
25 januari 2012, 12:41
oh.. je bedoelt onder de batterij!

de jap heeft 748200
de ander... niks. ziet er ook niet uit of daar ooit een stickertje heeft gezeten...

HaroldA
25 januari 2012, 12:42
oh.. je bedoelt onder de batterij!

de jap heeft 748200
de ander... niks. ziet er ook niet uit of daar ooit een stickertje heeft gezeten...

The unit with serial number 748200 was produced January 1987.

http://www.bossarea.com/serial/sndecoder.aspx


Edit: die zonder nummer zal wel "Type IV - Used between March 1989 and October 2010" zijn

zoon van Piet
25 januari 2012, 12:46
en dus een Taiwanees.. die echt aanmerkelijk beter klinkt dan de japanees...

Dus die legende kan in de kliko!:blast:

HaroldA
25 januari 2012, 13:27
Dus die legende kan in de kliko!

Nee.

Ga eerst maar eens Taiwaneesjes met elkaar vergelijken. Daar zul je ongetwijfeld dezelfde afwijkingen in constateren.

zoon van Piet
25 januari 2012, 13:45
Ongetwijfeld. Net als tussen de jappen onderling.

Maar de legende 'Japans klinkt ( per definitie) beter dan Taiwanees' kan wel degelijk de kliko in. Er is maar één aantoonbaar tegensprekend geval nodig om dat te ontkrachten. Bij deze! :)

HaroldA
25 januari 2012, 13:47
Er is maar één aantoonbaar tegensprekend geval nodig om dat te ontkrachten. Bij deze! :)

één geval is géén geval. Erg slechte test met maar 1 apparaat: totaal niet representatief.

zoon van Piet
25 januari 2012, 13:57
Prima test: twee gitaristen stonden te luisteren en gaven hun eensluidende oordeel: Taiwan klinkt beter dan Japan - in dit geval. Het hoeft niet representatief te zijn, het bestrijdt de wet van Japan is per definitie beter dan Taiwan. En dan kun je lullen wat je wilt..zeggen dat het allebei herribakken zijn ( zal ik niet bestrijden ;) ) of dat ik die ene magische taiwanees heb die door het toeval, de stand van eb en vloed en de magische aardstralen beter klinkt.. of dat de ene uitgang van mn voeding beter klinkende stroom geeft dan de andere, of whatever... de wet is ontkracht.