PDA

View Full Version : EMG Pickups in Basscollection basgitaar



frog2000
3 juni 2003, 20:36
heb een basscollection 2 met 2 elementen erin,
maar wil er nieuwe in zetten.
dacht zelf aan EMG pickups.
voor een beter slap geluid.

iemand een idee wat dat kost, en is dat zelf te doen

met een beetje geduld?

waar moet je opletten qua electronica?

Pöl
3 juni 2003, 20:40
Als je een beter slapgeluid wil, zou ik ook eens rondkijken naar een bas met iets meer spacing, afstand tussen de snaren onderling. Een basscollection lijkt me nogal krap.

frog2000
3 juni 2003, 20:56
hoi Pol,

ik heb ook een YAMAHA actieve basgitaar (4-snaar)

is dat een betere keus voor EMG pickups?

AllodoX
3 juni 2003, 21:37
denk je dat een ander setje pickups je een " beter " geluid voor slappen geeft ? ;)

Een goede compressor en wat vogelen met de EQ doet wonderen. Maar als je wat " professioneler " slapgeluid wilt, moet je eens naar een Exciter / enhancer kijken ( behringer vanaf 80 euro )

Clunk
3 juni 2003, 22:00
jij met je compressor :D
ghehe, valt best mee wat die dingen allemaal doen..
men kan er meer van verwachten, goh, ben ik ff blij dat ik tevreden ben met mijn slapgeluid... naja, tevreden...

ennuh.. is die basscollection eig passief of actiev? ja, met een v van vis :P

bassopotmus
4 juni 2003, 11:54
compressie rulez met slappen,houd je sound compact en punchy!

Maar als je echt andere elementen wilt, oke, dat kan dan best, al vind ik persoonlijk de bassen die ik heb bespeeld met EMG nooit een vettige slap tone hebben, maar maybe it's just me.

Ik ga toch eens surfen op de behringer site Allodox, wil ook nog eens een goede compressor hebben, en zon enhancer, best eens benieuwd ernaar.
Maar kan je die ook aan en uitzetten, dus met een voetschakelaar ofzo. of heb je die altijd aanstaan?
Trouwens, heb je ook compressors met een noise-gate funtie, want als ik me overdrive gebruikt heb ik als ik niet speel toch best wel hiss. Als er binnenkort nog 3 pedaaltjes bijkomen kan ik al raden wat er gaat gebeuren...

AllodoX
4 juni 2003, 13:32
waarom zou je hem uit willen zetten ? ;)

Joghy
4 juni 2003, 14:19
Terug on topic: een setje EMG (met volume en tone) kost ergens 200 a 250 Eur (zonder inboukosten). Een preamp met bas/mid/treble toonregeling (m.i. een must voor slappen als je niet wil/kan klooien met de eq op je versterker) kost rap nog eens 150 Eur. EMG is wel eenvoudig te installeren.

Ik vind de EMGs wel nogal koel klinken; ik hou toch meer van Bartolini (maar dat valt meestal een stuk duurder uit).

MAAR !

Volledig akkoord met Allodox: vogelen met EQ (liefst parametrisch voor een scherp piekje rond 3 a 4 kHz) en compressor (en evt. enhancer) doen wonderen voor je slapgeluid. Zelfs met enkel het brugelement van een JazzBass (knorknor!) of met een echte Precision krijg je een schitterend resultaat met heel veel karakter (en dat is nu juist wat EMGs volgens mij missen).

bassopotmus
4 juni 2003, 14:42
dat zeg ik ook, EMG's hebben nou niet echt het toonvuurwerk van een bart ofzo.. Mischien eerst barts erin? dan een pre?

Bastijn
4 juni 2003, 15:35
niemand noemt hier een chorus!
terwijl je met een subtiel chorusje je slapgeluid echt mooi kan maken

Pöl
4 juni 2003, 18:13
Laten we vooral niet vergeten dat de techniek primeert. Een slechte duimtechniek leidt al snel tot "dode" noten, en dan ligt het niet aan je elementen...

frog2000
4 juni 2003, 19:03
hoi,

bedankt voor de reacties tot nu toe.
ik kan hier veel mee:
compressor zit ingebouwd in mijn Fender 300w combo
er zit ook parametrische toonregeling op, ga ik uitproberen.
effecten heb ik (nog) niet maar zal eens informeren.

is de speaker waar je op speelt ook van belang?
speel nu op 1 15" speaker, maar lees wel dat 2 x 12"
of zelfs 4x10" beter is.

maar blijft er dan genoeg laag over...

dat doet de Fender wel volop.

AllodoX
5 juni 2003, 11:42
4x10" is beter voor slappen dan 1x15" jah. Slappen is vooral hele korte, strakke noten, en daar is een 15" eigenlijk aan de langzame kant voor.