PDA

View Full Version : potmeters, waardes mixen ?



macwilliams
15 januari 2012, 21:47
Nou weet ik wel welke waarden je nodig hebt bij welk type element en wanneer log of lin nodig is. Maar toch heb ik een vraag over de potmeters en hoe/of dit gaat werken.

In mijn custom zit een setje P94 elementen, enkelspoels dus dit zou moeten werken met 250Kohm potmeters toch? Maar ik zie/lees ook dat Gibson 300Kohm potmeters gebruikt omdat omdat 500Kohm teveel hoog zou doorlaten en 250Kohm te dof zou worden. Dus ik heb heel braaf vier 300Kohm pots erin geplaatst. Echter deze pots zijn alleen in lineair verkrijgbaar dus de volume rolt nu niet mooi gelijkmatig terug bij het verdraaien van de pot.

Wat is nu hier de beste oplossing?

1: volume pot vervangen voor een log 500Kohm pot
2: volume pot.vervangen.voor een log 250Kohm pot

Wie heeft hier een gedachte over?

barno
15 januari 2012, 21:50
je kan een P90 gerust als een HB behandelen, dus hogere potwaarde; eigenlijk zijn er geen regels

Hendriks
15 januari 2012, 22:05
In mijn LPzit een setje van RS guitarworks , 500 k voor volume en 250 K voor tone , dit gebruiken ze ook voor P90's dacht ik.

Midwolda
15 januari 2012, 22:12
In m'n Studio heb ik de standaard humbuckers vervangen door SD Phat Cats.
Aan de potmeters of condensatoren heb ik verder niets veranderd, dus vol=500k log en tone=500k lin.
Ja, het klinkt allemaal wat helderder, maar dat was nou net ook de bedoeling.
En als het te scherp wordt... dan rol je er toch wat hoog af met de toon-knop?

macwilliams
15 januari 2012, 22:28
je kan een P90 gerust als een HB behandelen, dus hogere potwaarde; eigenlijk zijn er geen regels


In mijn LPzit een setje van RS guitarworks , 500 k voor volume en 250 K voor tone , dit gebruiken ze ook voor P90's dacht ik.
Dan is het dus geen probleem, kan dus gewoon naast elkaar gebruikt worden.
Thanks.


In m'n Studio heb ik de standaard humbuckers vervangen door SD Phat Cats.
Aan de potmeters of condensatoren heb ik verder niets veranderd, dus vol=500k log en tone=500k lin.
Ja, het klinkt allemaal wat helderder, maar dat was nou net ook de bedoeling.
En als het te scherp wordt... dan rol je er toch wat hoog af met de toon-knop?

Dat is ook wel weer waar een beetje helderheid erbij kan in principe geen kwaad want je kunt het wel afrollen maar eenmaal de max bereikt kun je niet meer bij op rollen

thanks.

Mr.Fingers
15 januari 2012, 22:48
http://www.tonefactory.nl/shop2/original-potmeter-300k-p-9035.html

300K logaritmisch ;) (ze zitten in hier in een Gibson ES135 en L9-S, en ze zijn wel degelijk logaritmisch ;))