PDA

View Full Version : Het microphonisch maken van je pickups



Nicks
15 januari 2012, 18:49
Hi, normaal wordt microfonie als iets slechts gezien bij pickups maar ik meen dat dit de reden is waarom oude pickups altijd zo lekker open klinken. Ik meen dat om die reden een normale akoestische pickup ook niet gepot wordt?

ik wil daarom graag een set microphonische pickups maken voor een half akoestisch projectje. Ik wil een 3rd bridge instrument maken waar overtone een belangrijke rol speelt en om dan toch daar nog een rijk bereik in te krijgen wilde ik een oude set humbuckers 'de-potten'. Maar voor ik begin vroeg ik mij af of er wellicht mensen hier zijn met ervaring.

Hoe moet ik starten? Gewoon even in een pannetje warm laten worden? (ik heb geen föhn of air gun)

Kan je ze bijvoorbeeld ook half potten zodat ze wel licht microphonisch zijn maar niet overstuur raken bij het geringste incidentele aanraking van de pickup?

Tabula Rasa
15 januari 2012, 19:00
De-potten heb ik geen ervaring mee, wel met waxpotten. Heb mijn elementen heel licht gepot. Kijk ff op de site van Stew Mac voor temperaturen omdat je niet wil dat je humbuckertje smelt.

Ik heb 65 graden aan gehouden in een blikje in de oven met digitale aanduiding, dus lekker nauwkeurig.

stijnkenens
15 januari 2012, 20:52
Ik denk niet dat je op een gecontroleerde manier was uit je element kan halen ...

Misschien opwarmen in een oven tot 65° met wat keuken papier eronder?

Misschien moet je gewoon nieuwe (laten) maken met een ongelofelijk losse winding, en die daarna maar even in de was dompelen.

Ik heb in de shop een star pup liggen waarbij de windingen gewoon een busseltje awg 42 is, alsof het rond je 4 vingers is gewikkeld gelijk garen.
Super los, en ik ben eigenlijk wel benieuwd wat dat zou geven, hij zit nog in de originele bold on scratch plate, met micro stekker als jack ingang...


s.