PDA

View Full Version : Shielding tips..??



Sonny
15 januari 2012, 17:19
Hey allemaal,


Ik ga vanavond eindelijk beginnen met het shielden van mijn Fender stratocastertje. Hebben jullie nog enkele tips voor mij waar ik op zou moeten letten? En waar begin ik eigenlijk?

Het shielden ga ik overigens doen met een rolletje aluminiumtape van Tesa.

Ben benieuwd naar jullie reacties :)


Grtz Sonny

Mr.Fingers
15 januari 2012, 17:39
dat dat waarschijnlijk niet gaat werken, want voor shielding moeten de repels elkaar overlappen, metaal op metaal, en als er zo'n lijmlaag op zit, gaat dat niet/moeilijk.

Tabula Rasa
15 januari 2012, 17:53
dat dat waarschijnlijk niet gaat werken, want voor shielding moeten de repels elkaar overlappen, metaal op metaal, en als er zo'n lijmlaag op zit, gaat dat niet/moeilijk.

gaat wel met wat vouwen en plakken. Het is niet ideaal, maar het werkt wel. Heb het een paar keer zo gedaan met redelijk resultaat. Zorg ook voor overlap naar de body zodat de folie op de slagplaat mooi aansluit.

no 1 hops
15 januari 2012, 17:56
Mr fingers, het spijt mij maar het werkt wel als je de kleine overlappen stevig aandrukt.

de enige tip die ik verder kan geven is dat je naar mijn persoonlijk idee alle GND/aarde aansluitingen kan laten zitten.
evt een contact op de shield met een gesoldeerd draadlusje en schroefje maken zo dicht mogelijk bij de output jack en deze rechtstreeks aansluiten op de GND van de jack.

zorg er wel voor dat de 'hot' aansluitingen de shield niet raken (soms willen draadjes wel eens iets uitsteken en de GND raken zodat je geen geluid meer hebt)

Luigi
15 januari 2012, 18:37
De overlappingen hiermee bewerken;http://www.eensteekjelos.nl/zencart/images/radeerwieltje.jpgVerkrijgbaar in de betere fourniturenwinkel..

Koeloe
15 januari 2012, 20:31
Ik heb het gedaan door middel van een staalborstel erop te kloppen.

obiwanjacobi
16 januari 2012, 08:35
http://www.guitarnuts.com/wiring/shielding/shield3.php

[2ct]

Pakie
16 januari 2012, 08:54
ik op zou moeten letten? En waar begin ik eigenlijk?

Het shielden ga ik overigens doen met een rolletje aluminiumtape van Tesa.
Grtz Sonny

He Sonny,
Waarom bestel je niet gewoon een velletje koperfolie ? Leg je de slagplaat op z'n rug en plak je het in 1x (even de pickups uitsnijden met een hobbymesje.
Overigens zijn er ook nog andere factoren waarmee je een Strat behoorlijk kan verbeteren (5-way switch van Switchcraft, CTS potmeters, goeie Jack-input, katoenen bedrading) . Dat scheelt enorm !
Veel succes, met de Shielding klus. Het is heel leuk om te doen. !

Rick trodat
16 januari 2012, 09:19
He Sonny,
Waarom bestel je niet gewoon een velletje koperfolie ? Leg je de slagplaat op z'n rug en plak je het in 1x (even de pickups uitsnijden met een hobbymesje.
Overigens zijn er ook nog andere factoren waarmee je een Strat behoorlijk kan verbeteren (5-way switch van Switchcraft, CTS potmeters, goeie Jack-input, katoenen bedrading) . Dat scheelt enorm !
Veel succes, met de Shielding klus. Het is heel leuk om te doen. !

Dit is de mooiste oplossing vind ik zelf. Maar mocht je het doen met stroken, soldeer dan de overlappingen aan elkaar voor optimaal contact.

Met het shielden komt tevens een ander mogelijk ''probleem'' naar boven, namelijk de aardlus. Ik heb dit één keer meegemaakt overigens.

Doordat de pots nu contact maken met de folie, zitten deze nu reeks vast aan de aarde. De standaard bedrading zoals hieronder kan hierdoor zorgen voor een aardlus.

http://www.guitarnuts.com/wiring/shielding/shield3_f4.gif

Sonny
16 januari 2012, 16:16
Nou ben gisteravond aardig bezig geweest met de slagplaat beplakken met de alutape en uiteraard na afloop met de mulitmeter getest en wat denk je... niet tussen alle plakstroken heb ik een connectie :(

Wel erg jammer, maar ik merk dus nu al dat ik dus volop problemen heb met de slagplaat. Ben blij dat ik niet ben begonnen met de pickup ruimtes, want dan had ik zeker van een koude kermis thuisgekomen. Heb trouwens wel echt een overlap van 8 tot 10 milimeter aangehouden, maar toch liet de geleidende lijmlaag het afweten.

Ik ga nu waarschijnlijk gewoon overstappen op koperfolie en dan soldeer ik het boeltje aan elkaar in de pickup ruimtes en voor de slagplaat gebruik ik een stuk koperfolie dat uit 1 stuk bestaat.

Ik heb de volgende folie op het oog van 0,1 milimeter dikte:

http://www.aduis-knutselen.nl/koperfolie-60-cm-breed,-0,1-mm-dik,-op-rol-art803224.aspx

Of weten jullie misschien een betere en/of goedkopere folie voor mij te vinden?

caliban
16 januari 2012, 16:27
De overlappingen hiermee bewerken;http://www.eensteekjelos.nl/zencart/images/radeerwieltje.jpgVerkrijgbaar in de betere fourniturenwinkel..

Dat is precies zo een ding om ravioli mee te snijden :D

Pakie
17 januari 2012, 10:41
Ik ga nu waarschijnlijk gewoon overstappen op koperfolie
Of weten jullie misschien een betere en/of goedkopere folie voor mij te vinden?

Heel verstandig besluit ! Geeft een heel goed resultaat.
Kijk ook maar eens bij: Voxhumana, Guitarparts.nl , Tonefactory.nl
Die hebben de wereld aan shielding materiaal.
Veel succes !

Duhsjaak
17 januari 2012, 11:36
Hi
Kijk ook eens bij Dirk, C1000, Vomar, Albert Heijn, Blokker..................
meterje of 25 alufolie voor betrekkelijk weinig.

Ken ook mensen die hun hele gitaar in de vershoudfolie hebben gepakt omdat ze tegen slijtage zijn, maar ik stel me voor dat de resultaten daarvan toch teleurstellend zullen zijn.

Alufolie gebruik ik daar dus voor, voor dat shielden.
En strat heeft als voordeel, dat je het slagplaatje kunt inpluggen en boven een ander setje snaren kunt houden om te zien of alles het nog doet.

Met één rol kun je je complete wagenpark qua gitaren doodstil krijgen. Da's nog eens bang for the buck. Maar niet verder vertellen hoor!

Succes!
Vriendelijke groet, Gus