PDA

View Full Version : Hulp nodig



Agaatsz
14 januari 2012, 21:49
Hallo iedereen.

Ik kom er bij dit nummer er niet uit.
http://www.youtube.com/watch?v=K_AmBJB7HAk

Ik heb een paar noten weten te vinden, die naar mijn gehoor goed klinken, dat zijn de volgende (geheel synchroon): B-Gies-E-Gies-Fies-E.

En nu moet ik dus akkoorden maken, maar het lukt niet. ze klinken niet zoals het nummer.

Wie kan mij helpen, wat moet ik nu als eerste weer gaan doen. Ik neem aan de toonladder vinden?

Groet,
Agaatsz

aaronstonebeat
15 januari 2012, 00:02
't Is Fis en Gis enzo :sssh: (je zegt wel 'fies' en 'gies' et cetera)

| Emaj7 - - - | Cism - A - |

Dan een tijdje:

| E - - - | G - A - |

En even:

| Emaj7 - - - | Fis - - - |

Vervolgens:

| B - - - | G - A - | (eindigend op een Bsus4 in mijn oren)

Dat zijn alle stukjes voor zover ik het hoor.

Agaatsz
15 januari 2012, 00:27
Dank daarvoor,

Heb je toevallig nog een tip zodat ik het volgende keer zelf uit kan zoeken?
Toonladders? of zoiets?

aaronstonebeat
15 januari 2012, 00:35
Dank daarvoor,

Heb je toevallig nog een tip zodat ik het volgende keer zelf uit kan zoeken?
Toonladders? of zoiets?

Toen ik ooit zelf begon met liedjes uit te zoeken, concentreerde ik me op de baslijn en probeerde van daaruit de akkoorden te reconstrueren. Dat werkt voor mij nog steeds heel goed maar inmiddels zijn zoveel liedjes mijn oren gepasseerd dat ik meestal iets aanzet en binnen een paar maten kan meespelen.

Zelf veel liedjes uitzoeken, dat is het recept; je gaat het steeds sneller horen. Het liedje dat jij poste, had ik een half uur geleden nog nooit gehoord.

Agaatsz
15 januari 2012, 00:51
Oke en dus naar de baslijn luisteren en van daaruit akkoorden maken. En uit de baslijn haal je de grondtoon neem ik aan.

aaronstonebeat
15 januari 2012, 00:56
Oke en dus naar de baslijn luisteren en van daaruit akkoorden maken. En uit de baslijn haal je de grondtoon neem ik aan.

Vaak wel maar niet altijd; je kunt ook omkeringen van akkoorden tegenkomen en dan kan het je aanvankelijk ontgaan, zeker als toevoegingen als een septiem in de bas zitten.

Agaatsz
15 januari 2012, 01:00
Ik zal het doen, hopelijk is dit de goede methode.

aaronstonebeat
15 januari 2012, 01:17
Je moet samenklanken leren herkennen, harmonische functies; vele wegen zullen naar Rome leiden. Maar de laagste toon in een akkoord is doorgaans essentieel.

Agaatsz
15 januari 2012, 01:28
Ik heb nog wel een vraag. Hoe vind ik die andere noten nou effectief? ik bedoel een grondtoon dat is nog makkelijk, maar om noten er bij te zoeken, wat een werk...

aaronstonebeat
15 januari 2012, 01:50
Ik heb nog wel een vraag. Hoe vind ik die andere noten nou effectief? ik bedoel een grondtoon dat is nog makkelijk, maar om noten er bij te zoeken, wat een werk...

Och, het valt eigenlijk wel mee. Zolang het over drieklanken gaat, heeft elk akkoord drie liggingen. Met een c als bas zou je C, F of Am kunnen verwachten, met een d Dm, G of Bdim, met een e Em, Am of C et cetera (ik heb het nu even over de 'witte' tonen, a-b-c-d-e-f-g).

Een erg leuk liedje in dit verband is 'Killer Queen' van Queen; daarin zit op een gegeven moment ('a built in remedy for Kruschev and Kennedy' et cetera) Es - Bes/D - Es/Des - As/C - Asm/Ces - Es/Bes - Bessus4 - Bes. En nog wel meer 'rare' akkoorden.

Best een complexe progressie voor de beginnende uitzoeker maar als je het eenmaal doorhebt niets ongebruikelijks.