PDA

View Full Version : Opnemen met meerdere interfaces



Il_Falco
14 januari 2012, 21:26
Hoi,

Zoals de meeste hier in dit subforum, heb ik een klein homerecordingstudio'tje. Ik gebruik reaper icm met een lexicon alpha op een laptop met vista. Normaal neem ik alles track per track op (verschillende takes) en mix dat achteraf in reaper. De alpha heeft 1 mic in en 1 line in, dus dat lukt mooi zo.

Echter deze middag kwam een zangeres zingen, en we hadden geen zin in meerdere takes per track te werken. We wilden mooi spontaan 1 x maal acoustische gitaar en 2 x zang opnemen. Maar de alpha kan dat dus niet aan. Wij hebben het deze middag opgelost door alles door 1 roommic op te nemen. Achteraf kan ik echter bijna niets bewerken.

Een mogelijkheid is om de volgende keer met 2 mic's op te nemen (dmv van een adapter). Maar ik denk dat het logischer is om alles apart op te nemen. (twee mic's en een line). Maar dat zou willen zeggen dat ik een grotere interface nodig heb (met meerdere inputs) Op zich geen probleem, maar dan heb ik hier nog een over, die echter zeer mobiel is. Over de alpha ben ik echter heel tevreden.

Mijn vraag is dus: zou ik nog een alpha kunnen op 1 laptop koppelen om 4 ingangssignalen te kunnen opnemen? Of zal reaper daar problemen mee hebben? Of kan ik beter kijken voor een tweede (andere) interface zoals de presonus audiobox en ze beide gebruiken? Of gaan voor een interface die gewoon 4 bronnen kan opnemen?
Ik reken daar een budget van plus minus 150 dosjes voor.

savale
15 januari 2012, 11:25
Daar zul je Lexicon even voor moeten vragen. Het ligt helemaal aan de driver. Je kunt in ieder geval voor zover ik weet niet 2 asio devices kiezen in een daw.
Een optie die waarschijnlijk niet ideaal is vanwege latency is om de asio4all driver te downloaden en die te gebruiken (die kan wel meerdere devices bundelen) http://www.asio4all.com/
Het valt te proberen met je huidige Lexicon. Als dat gewoon goed werkt dan kun je er gerust een bijprikken en even aanvinken in asio4all.

bass blom
15 januari 2012, 11:32
ik ken reaper niet maar in cubase is het geen probleem.

savale
16 januari 2012, 00:14
Ableton in ieder geval niet. Maar ligt dus aan je daw of het kan.

Il_Falco
10 februari 2012, 09:55
Krijg mijn lexicon alpha niet aan het werken met asio4all. Maar ga nu een mixertje bestellen bij de duitsers voor thuis. Zodat ik gewoon vlug stereo kan opnemen. Bedankt voor de info!

harrie-beton
12 februari 2012, 15:55
meerdere geluidskaarten / interfaces is af te raden en veel programma's kunnen er niet goed mee omgaan.
Jij bent toe aan de 4 sporen of grotere geluidskaart :-)