PDA

View Full Version : Advies: buizen versterker ja/nee



Quasar
14 januari 2012, 21:22
Gents, ik heb nu een Line6 spiderjam geval hier staan. Hierop zitten eigenlijk veel te veel dingen op die ik niet gebruik. Zoals de jam-mogelijkheid...
Ook heb ik het vermoeden dat ik "echt" buizengeluid mis. En aangezien ik graag jazz/blues (mee)speel lijkt me dat jammer, hoewel ik geen enkele ervaring heb met buizenverterkers. Mijn vraag is of het echt een wereld van verschil is qua geluid, dus of het de moeite waard is om er achteraan te gaan

dank

:noob:

Jasper.
14 januari 2012, 22:01
Ja tientekens

pasqual
14 januari 2012, 22:41
Ja tientekens

Zet je Spyder maar eens in een oefenruimte naast een serieuze buizenversterker. Je zal merken dat de line 6 niet overeind blijft op hard volume. Ben je van plan om alleen op je slaapkamer te blijven spelen? Dan is die Line 6 nog zo slecht niet!

Jasper.
15 januari 2012, 00:03
Nou, ik merk toch wel een verschil tussen mijn Vox Ad30 en mijn JCM900. Ook op laag volume vind ik de 900 beter.
Hoewel de Vox echt niet verkeerd is en een stuk compacter prefereer ik toch de 900 op de slaapkamer.

muziekschuur
15 januari 2012, 00:15
Er is geen betere tijd dan nu om een 6/15 watt buizen ampje te gaan spelen. Ze zijn betaalbaar, compact en klinken tegek.

Hughes & Kettner tubemeister 18, Fender 600 , VHT special 6. Ibanez 15 watt buizentopje. En vele anderen.

De Hughes & Kettner heeft een powersoak. Dus iets om te proberen zou ik zeggen...

nickm
15 januari 2012, 09:31
Uiteraard is er een groot verschil tussen buizen amps en moddeling amps, ook op slaapkamer niveau. Ik zou dan wel voor een laag vermogen buizen amp gaan.

Nu weet ik je budget niet, maar je zou zelfs de nieuwe Two Rock kunnen overwegen! Zeker als je Jazz/Blues speelt de moeite waard te beluisteren. Het betreft de EXO15 die rond de 1200 Euri kost. Op de Two Rock website staat een demo met John Scofield.

Succes en vooral veel plezier met je zoektocht.

jannest
15 januari 2012, 12:32
Er is geen betere tijd dan nu om een 6/15 watt buizen ampje te gaan spelen. Ze zijn betaalbaar, compact en klinken tegek.

Hughes & Kettner tubemeister 18, Fender 600 , VHT special 6. Ibanez 15 watt buizentopje. En vele anderen.

De Hughes & Kettner heeft een powersoak. Dus iets om te proberen zou ik zeggen...

ff ot

hoe klinkt die powersoak ??

Pepe
15 januari 2012, 12:57
Waar komen die low wattage ampjes en powersoak vandaan? Het is toch voor gigging? Dan is een champ 600 a joke natuurlijk.

Op simpele tube amps als een Peavey 30, AC15 of Fender Deluxe zit eigenlijk maar 1 geluid, dat kan je wat aankleden maar je moet het ermee doen. Alleen is dat ene geluid wel beter dan de 120 presets van een digitale broer. Zeker in het blues gebied zijn de digitale niet sterk.

Het is maar wat je wil, op knoppen trappen of werken aan dat ene geluid.

iniminimi
17 januari 2012, 16:40
Een Fender Champ gaat trouwens zeer hard voor een 5watter met kleine luidspreker. Je kan die volledig openzetten en dan krijg je'm lekker overstuurd.

josan
17 januari 2012, 18:58
.... ik het vermoeden dat ik "echt" buizengeluid mis, ....hoewel ik geen enkele ervaring heb met buizenversterkers.

Dit forum wordt steeds leuker.

Ik zeg: stop met het lezen op dit forum, want dat leidt alleen maar tot ontevredenheid, onechte behoeften en onterechte verwachtingen en geniet nog een tijdje van je Line6.

Voor thuis is een buizenversterker m.i. de grootste onzin, tenzij je hem behoorlijk hard kunt zetten. Als je met een band speelt zou het zinvol kunnen zijn, maar naar mijn mening lang niet altijd. Een buizenversterker klinkt niet altijd beter. Ik heb verschillende kleine buizenversterkers gehad en geen van allen klonk zo goed als mijn Princeton Chorus transistorbak van 50 euro van MP. En eigenlijk zou ik voor thuis voldoende hebben aan mijn klein modellingdingetje, de Vox DA5.

FruscianteFan
17 januari 2012, 19:06
Dit forum wordt steeds leuker.

Ik zeg: stop met het lezen op dit forum, want dat leidt alleen maar tot ontevredenheid, onechte behoeften en onterechte verwachtingen en geniet nog een tijdje van je Line6.

Voor thuis is een buizenversterker m.i. de grootste onzin, tenzij je hem behoorlijk hard kunt zetten. Als je met een band speelt zou het zinvol kunnen zijn, maar naar mijn mening lang niet altijd. Een buizenversterker klinkt niet altijd beter. Ik heb verschillende kleine buizenversterkers gehad en geen van allen klonk zo goed als mijn Princeton Chorus transistorbak van 50 euro van MP. En eigenlijk zou ik voor thuis voldoende hebben aan mijn klein modellingdingetje, de Vox DA5.
Ik heb het vaker gezegd: in een band kan ik prima leven met een transistorbak. Het is net even wat minder mooi, maar tegelijkertijd gaat dat om een nuance in het geheel van de muziek.

Thuis vond ik het een veel grotere stap terug toen ik (wegens onderhoud aan mijn buizenamp) weer eens op mijn transistor speelde. Je hoort dan alle nuance in het geluid. Het maakt in die zin minder uit dat anderen daar geen last van hebben, maar juist thuis was het vrij frustrerend om het muzikale van mijn normale versterker kwijt te zijn.

LesPaul1612
17 januari 2012, 19:24
Ik heb het vaker gezegd: in een band kan ik prima leven met een transistorbak. Het is net even wat minder mooi, maar tegelijkertijd gaat dat om een nuance in het geheel van de muziek.

Thuis vond ik het een veel grotere stap terug toen ik (wegens onderhoud aan mijn buizenamp) weer eens op mijn transistor speelde. Je hoort dan alle nuance in het geluid. Het maakt in die zin minder uit dat anderen daar geen last van hebben, maar juist thuis was het vrij frustrerend om het muzikale van mijn normale versterker kwijt te zijn.

Maar misschien is die solid state amp van jou wel niet zo goed :). Je hebt ergens wel een punt, maar een goede transistorbak is veel praktischer dan een buizenbak, en kan nog eens heel goed klinken ook!

Ik bezit zelf een Fender Ultimate Chorus (grote broer van de princeton chorus) en die klinkt beter dan de meeste buizenamps die ik gehoord heb. Nu zijn er vast beter versterkers, maar voor 250 euro kun je echt niets beters vinden. Voor thuis zal het verschil minimaal zijn.

Midwolda
17 januari 2012, 19:31
Nou, de Princeton Chorus staat hier stof te happen, en de SF VibroChamp brandt gewoon z'n uurtjes.
Gewoon een kwestie van smaak volgens mij.
Dat lekkere bluesrandje op thuisvolume klinkt op de VC toch beter dan op de PC, vind ik.
Ik geef toe dat ik 'm dan wel boost met een CS-2.

refused199
17 januari 2012, 19:39
Heb zelf ook een Princeton Chorus, en ik denk dat je verschil moet maken tussen scheur en clean geluid als je hebt hebt over wel of niet lekker klinken. Daar zit namelijk een groot verschil in.
Het clean geluid dat uit die bak komt is namelijk onbeschrijfelijk mooi en de chorus die dat ding geeft heb ik ook nooit beter gezien, maar een randje of een lekkere scheur moet je er niet uit willen halen. Niet met clean settings en pedalen, maar ook niet met het eigen 2e kanaal van de amp. Dat klinkt gewoon nergens naar.

FruscianteFan
17 januari 2012, 19:48
Maar misschien is die solid state amp van jou wel niet zo goed :). Je hebt ergens wel een punt, maar een goede transistorbak is veel praktischer dan een buizenbak, en kan nog eens heel goed klinken ook!

Ik bezit zelf een Fender Ultimate Chorus (grote broer van de princeton chorus) en die klinkt beter dan de meeste buizenamps die ik gehoord heb. Nu zijn er vast beter versterkers, maar voor 250 euro kun je echt niets beters vinden. Voor thuis zal het verschil minimaal zijn.
Ik heb toen de Vox Pathfinder 15 aangesloten op de speaker van de Blues Junior.

Ik ben het met je eens dat een transistor veel praktischer is en al dat gedoe, maar ik had het over de muzikaliteit van het geluid. In de repetitieruimte merk ik dat ook wel: als ik in mijn eentje zit te spelen (omdat ik er als eerste ben), dan hoor je veel duidelijker op wat voor beestje je speelt. Speelt iemand anders over dezelfde versterker, dan heb ik daar eigenlijk totaal geen last van.

Verder zijn er ongetwijfeld betere transistors te koop dan die waar ik ervaring mee heb. Hoewel die Fender Roc Pro 1000 op school destijds wel een pareltje was (maar tegelijkertijd had ik toen nog nooit een buizenversterker gehoord, niet bewust althans)

Midwolda
17 januari 2012, 19:50
Heb zelf ook een Princeton Chorus, en ik denk dat je verschil moet maken tussen scheur en clean geluid als je hebt hebt over wel of niet lekker klinken. Daar zit namelijk een groot verschil in.
Het clean geluid dat uit die bak komt is namelijk onbeschrijfelijk mooi en de chorus die dat ding geeft heb ik ook nooit beter gezien, maar een randje of een lekkere scheur moet je er niet uit willen halen. Niet met clean settings en pedalen, maar ook niet met het eigen 2e kanaal van de amp. Dat klinkt gewoon nergens naar.

Helemaal mee eens. :ok: