PDA

View Full Version : Axefx + Bag End



srv-man
14 januari 2012, 20:58
Ik zit nog wat te dubben hoe mijn Axefx uit te versterken: via Full range kasten (M12-4 plus, QSC K12 oid) of met EVM12L of Bag End kasten icm een eindtrap.
Zijn er hier mensen die de Bag Ends daarvoor gebruiken (of geprobeerd hebben)?

tnijland
14 januari 2012, 22:06
Hey srv-man. Long time no see ;-)

Ik zou het niet doen omdat ik denk dat je toch een eventuele kleuring van je signaal krijgt dat je moeilijk ongedaan krijgt. De Bag-Ends zijn mooie speakerkasten die een beetje een EV-achtig karakter hebben maar het signaal wel enigzins beïnvloeden waardoor je weer naar een specifiek karakter gaat terwijl de Axe-Fx juist alle variaties biedt.

Ik zou persoonlijk voor een goede monitor set gaan. Heb zelf de M10-2 van dB technologies en ben er zeer tevreden mee.

muziekschuur
15 januari 2012, 01:23
Ik heb ontzettend veel Bagend kasten. O.a. twee custom made TA2000 kasten in berken. Bagend heeft speciale drivers die ik heel mooi vind klinken. M.n. om het time aligned principe te verkrijgen. Ze klinken geweldig. Als je een paar Bagend kastjes vind zou ik het zeker doen. Maar soms is een compacte set belangrijker dan iets anders. Een 2x12 cabinet die je stereo kan zetten zou mijn voorkeur hebben nu. Omdat het minder slepen is.

Ik heb ook twee 1x12 kastjes van Trace elliot. Geweldig. Maar die kleine kastjes zijn ook onhandig. Je kan minder makkelijk stapelen. Het ziet er minder gelikt uit.

Simpel maar doeltreffend; een 2x20 watt eindtrap (buizen) van Marshall en een 2x12 cabinet naar keuze. Dat is het handigst... Bogner/Marshall, Bagend, Engl, Mesa Boogie. Allemaal lekker spul. Als je ooit nog Wet dry Wet wil spelen zou ik kiezen voor een 4x10 cabinet. dat is compact en heeft 2 drivers voor center en 2 drivers voor links en rechts...
Zorg dan dat je bescheiden eindtrappen aanschaft. Want met 2x50 of 2x100 watt buizen eindtrappen heb je een bootanker. Ik zou wel een buizen eindtrap aanraden...

apekop
15 januari 2012, 13:03
Ik zit nog met hetzelfde 'probleem'. Hoe mijn Axe-fx live uit te versterken.
3 opties voor mij:
-een actieve monitor
-een poweramp en een niet/weinig kleurende kleinere cab (eventueel twee cabs voor stereo)
-of een (kleurende) versterker plus cab, en dan de Axe-fx als effect processor en niet als amp en cab modeller

Ik bang dat ik bij alleen een monitor de impact van een echte versterker ga missen. Dus nu ligt mijn voorkeur bij de 2e optie. Maar ik moet het nog gaan uitproberen

TimS
15 januari 2012, 13:29
Ik bang dat ik bij alleen een monitor de impact van een echte versterker ga missen.
Ik denk dat dat heel erg meevalt, met m'n Eleven Rack miste ik het gevoel van een versterker al helemaal niet, de Axe is nog een stapje dichter naar een echte amp.

morris
15 januari 2012, 14:05
Ik zou dit soort gear altijd fullrange uitversterken. Met een kleurende eindtrap en boxen ga je toch aan het doel van het apparaat voorbij IMO. Bovendien beperk je jezelf in de mogelijkheden ervan. En die wapperende broekspijpen, ach...

apekop
15 januari 2012, 14:38
Daar heb je eigenlijk wel gelijk in. Alhoewel veel bekende gebruikers toch de Axe fx vaak alleen als effect processor gebruiken in combinatie met een versterker/cab.

Mijn voorkeur ligt dan ook bij optie 2 (power amp plus neutrale speakerkast(en)). Dan heb je een beetje 'best of both worlds' lijkt mij. Ik heb nog geen idee wat het precies voor spul gaat worden, daar heb ik me nog niet in verdiept. Als er suggesties zijn, hoor ik het graag.

morris
15 januari 2012, 14:57
Daar heb je eigenlijk wel gelijk in. Alhoewel veel bekende gebruikers toch de Axe fx vaak alleen als effect processor gebruiken in combinatie met een versterker/cab.

Mijn voorkeur ligt dan ook bij optie 2 (power amp plus neutrale speakerkast(en)). Dan heb je een beetje 'best of both worlds' lijkt mij. Ik heb nog geen idee wat het precies voor spul gaat worden, daar heb ik me nog niet in verdiept. Als er suggesties zijn, hoor ik het graag.

Dat kan natuurlijk ook, maar als je hem alleen als effect processor gebruikt betekent dat je een amp hebt voor je basissound. Of een preamp. Of een combinatie van de amp en het preampgedeelte van de AxeFX. En dat is weer iets heel anders dan het uitversterken van de AxeFX zelf en in dat geval werkt een gitaar georienteerde poweramp en kast weer beter.

srv-man
15 januari 2012, 15:13
Mannen, bedankt voor de reacties.

@tnijland: idd long time no see, ben een tijdje wat minder intensief met de apparatuur bezig geweest.

Om de achtergrond van de vraag verder toe te lichten. In principe zou ik ook zeggen dat een Axefx het best met een full range systeem versterkt wordt, daar is het apparaat immers voor ontworpen.

Maar in mijn bandje wordt in de praktijk niet met een PA gespeeld. Mijn bandmaat versterkt zijn Axe met 2 DB M12-4 plus en dat werkt zeer goed. Maar bij optredens (zonder PA dus) kost het daarmee wat meer moeite om er doorheen te prikken. Daar heb ik met mijn buizenbak dan weer geen enkele moeite mee. Is ook logisch, daar zijn al veel verhandelingen over geschreven.

In de discussies op het fractal forum las ik dat Yek en Herrieman om die reden weer zijn overgestapt naar een fullrange eindtrap (GT800FX) + 2 EV TT-kastjes en daarmee zeer content zijn.
In het verleden heb ik zelf zowel Thiele EV kasten als Bag End S12D's gehad en vond ze toen te weinig kleur hebben. Dat zou ze dan weer geschikt kunnen maken voor versterking van Axe (vooral de bag ends denk ik), om in een situatie zonder PA toch een lekkere sound te hebben.

apekop
16 januari 2012, 10:41
Maar in mijn bandje wordt in de praktijk niet met een PA gespeeld. Mijn bandmaat versterkt zijn Axe met 2 DB M12-4 plus en dat werkt zeer goed. Maar bij optredens (zonder PA dus) kost het daarmee wat meer moeite om er doorheen te prikken. Daar heb ik met mijn buizenbak dan weer geen enkele moeite mee. Is ook logisch, daar zijn al veel verhandelingen over geschreven.


Is het zo dat je met een actieve monitor kast minder door de mix heen prikt dan met een poweramp +speakerkast?

En voor de degene met een poweramp plus Axe fx: spelen jullie live dan rechtstreeks (met DI dus) op de PA of zetten jullie toch een microfoon voor de speakerkast?

hole
16 januari 2012, 11:06
Is het zo dat je met een actieve monitor kast minder door de mix heen prikt dan met een poweramp +speakerkast?

En voor de degene met een poweramp plus Axe fx: spelen jullie live dan rechtstreeks (met DI dus) op de PA of zetten jullie toch een microfoon voor de speakerkast?

Lijkt mij een kwestie van EQ-en.

En het is hierboven al gezegd: als je een Axe-FX setup gaat mic-en, dan ga je toch een beetje aan het doel voorbij (blijft dan een prima pre-amp hoor, begrijp me niet verkeerd)

marter544
16 januari 2012, 12:18
Mijn ervaring met de 11r is, is dat het met een buizen eindtrap (in dit geval de eindtrap van mijn Blackmore) en een cab (V30's in deze) een stuk natuurlijker en lekkerder klinkt dan via een (goede) hifiset. Hoe een actieve monitor dat doet weet ik niet, maar ik vind vaak de cabinet modelling het net weer verneuken. Dan liever geen keuze in speaker modelling.

hole
16 januari 2012, 12:49
Tis maar wat je verwacht.

Verwacht je de tone van een blazende stack, ja dat krijg je niet via full range uitversterking.

Verwacht je de tone van een (goed) opgenomen blazende stack. AHA!!! :cheerup:

hugo
16 januari 2012, 19:22
Ik heb een actieve monitor geprobeerd, op zich prima maar miste toch een amp geluid. Voor het publiek maakt het niet veel uit maar het bandgeluid is toch anders met een monitor. Het zal uiteraard ook liggen aan hoe je het eea instelt en wat voor monitor je hebt. Ik gebruikte een LD systems 12".

Ik ben bij Alexander (Yek) langs geweest om zijn set te beluisteren en dat klonk toch een stuk lekkerder. Ik heb nu een TT-cab met een EVM. Als versterker mag ik even Alexanders z'n Matrix testen, en dat klinkt erg goed. Deze week twee repetities en dan eens kijken hoe het in de mix klinkt. Ik heb goede hoop.

Nocki
16 januari 2012, 20:58
Zelf heb ik mn 11r gebruikt met een 15"actieve monitor. Werkt super. Als we niet op in ear over zouden gaan zou die zeker blijven.

muziekschuur
16 januari 2012, 21:59
Mijn Bagend TA5000's via een 3x 600 watts classe D eindtrap van powersoft. Allebei inpluggen via een mixer en dan allebei draadloze in ear...

Ik weet niet waar jullie wonen. Maar ik kan zo een setje zo voor jullie neerzetten. Klinkt geweldig...
Als je allebei een volume pedaal gebruiken kun je allebei je volume iets verhogen voor solo. Een keer oefenen en de settings zijn duidelijk...

Zo'n set geeft je de gelegenheid overal op te treden en eventueel door te linken naar elke willekeurige grotere P.A.'s.

Ik kan je best helpen met zo'n setup. PM me maar.

srv-man
16 januari 2012, 22:08
Ja, dat geloof ik zonder meer. Maar de TA5000 is dan ook een full range speaker, dus dan heb je een PA-tje staan.

Is er iemand die de Axe met de welbekende S12D kastjes heeft geprobeerd?

herrieman
20 januari 2012, 12:21
Mannen, bedankt voor de reacties.

@tnijland: idd long time no see, ben een tijdje wat minder intensief met de apparatuur bezig geweest.

Om de achtergrond van de vraag verder toe te lichten. In principe zou ik ook zeggen dat een Axefx het best met een full range systeem versterkt wordt, daar is het apparaat immers voor ontworpen.

Maar in mijn bandje wordt in de praktijk niet met een PA gespeeld. Mijn bandmaat versterkt zijn Axe met 2 DB M12-4 plus en dat werkt zeer goed. Maar bij optredens (zonder PA dus) kost het daarmee wat meer moeite om er doorheen te prikken. Daar heb ik met mijn buizenbak dan weer geen enkele moeite mee. Is ook logisch, daar zijn al veel verhandelingen over geschreven.

In de discussies op het fractal forum las ik dat Yek en Herrieman om die reden weer zijn overgestapt naar een fullrange eindtrap (GT800FX) + 2 EV TT-kastjes en daarmee zeer content zijn.
In het verleden heb ik zelf zowel Thiele EV kasten als Bag End S12D's gehad en vond ze toen te weinig kleur hebben. Dat zou ze dan weer geschikt kunnen maken voor versterking van Axe (vooral de bag ends denk ik), om in een situatie zonder PA toch een lekkere sound te hebben.

Even een kleine toelichting. De reden dat ik van de SLA2 naar de GT800FX ben overgestapt is de betere geluidskarakteristiek, aansluitingen, vermogen, en gewicht van de GT. Daarna de speakers verwisseld van de Beyma 12GA50 naar de EVM12L. Dit omdat ik gewoon "de ballen" miste in de fullrange Beyma. Ik heb in tegenstelling tot Yek WEL de cab sims aan staan en kan met het extra pushen van de freq boven de 4,5 / 5 kHz voor mij voldoende extra hoog in het geluid krijgen voor de cleane / crunchy sounds en het eventuele zware effecten werk. Kortom heb nog steeds de mogelijkheden van de cab sims die de snax bied. Een probleem is dat dit handeltje wel zo onnoemlijk hard kan dat mijn arme 1x12 studio TT-cabs het niet helemaal trekken.
Dus ben nu met Dirk van TT-cabs in dialoog voor 2 2x12 TRex dozen. Daarnaast mag ik voor Matrix hun nieuwe EVM12L cloontjes testen die dan direkt in de nieuwe kasten verdwijnen. Heb ik gelijk mijn eigen muur van 2x400 watt achter me staan wat zoooooo old school is. Maar wel erruuuug lekker!:seriousf:

Het is duidelijk dat de FRFR oplossingen qua ballen en uitstraling niet aan mij besteed zijn. Wat ik nog wel een keer wil proberen is de oplossing van Galo van het FAS en TGP forum met de coaxiale Eminence spulletjes. Heb je voor een strak budget toch een waanzinnige (schijnt) passieve FRFR oplossing met ballen en de juiste looks. Weer zo'n voordeel van een goede losse eindtrap en enkele TT-cabjes. Je kan combineren tot je scheel ziet.

Overigens heb ik nog een GT800FX te koop staan (gekocht voor back-up maar inmiddels volledig overbodig gebleken). Bij interesse gewoon even op gitaarmarkt of marktplaats kijken en op te halen in Utrecht :-)

apekop
20 januari 2012, 15:42
welke EVM12L kasten voor de Axe-fx kunnen jullie aanraden trouwens?

herrieman
20 januari 2012, 17:24
welke EVM12L kasten voor de Axe-fx kunnen jullie aanraden trouwens?

Natuurlijk hangt dat van je budget af en andere eisen zoals de cab tunen op 55Hz. Ik zou mijn wensen en vragen sturen naar TT-cabs omdat je dan zeker bent dat je je goede geld niet uitgeeft aan een in chinai in elkaar geplakte doos. En TT-cabs maakt the cab zoals jij dat wil.

apekop
20 januari 2012, 17:25
aan welke prijs moet ik dan ongeveer denken voor een TT cab?

herrieman
20 januari 2012, 17:31
Gewoon je hier vergapen:
http://www.tube-town.net/ttstore/index.php/cat/c380_TTC-Guitar-Cabinets.html

apekop
20 januari 2012, 17:59
om welke cab gaat het dan precies? als ik het goed begrijp bestel je een cab en laat je dan er hier een EVM12 speaker inzetten? sorry voor de noob vragen. Dit is nieuw voor mij. Altijd met combo's gewerkt.

herrieman
20 januari 2012, 18:31
OK hier de aanpak:

- Begin met de 1x12 REX-lijn vanwege de brute power van de EVM12L. Je hebt aldus dik materiaal nodig 15 mm gaat maar 18 mm is beter.
- Vraag je af hoe je cab er moet uitzien qua Tolex, grill, etc.
- selecteer de andere zaken zoals speakersnoer etc.
- Heb je extra wensen zoals het tunen van de cab met een poort stuur een mail naar TT-cabs
- bestelen
- betalen
- wachten
- levering
Als je nog geen speaker hebt kan je hem direct bij TT-cabs bestellen en erin laten zetten. Je kan de EV natuurlijk ook gewoon er later zelf inzetten. Fluitje van een cent.
- genieten

muziekschuur
20 januari 2012, 19:10
Ik heb een 2x12 cabinet van Bagend. Da's LEKKER...

Ik heb ook 2 1x12 van Trace elliot. Met Classic Lead speakers. Klinkt ook goddelijk. Maar een 2x12 is gewoon handiger... Vandaar.

Ik wil zelf nog een 2x10 +1x12 maken. Ongeveer als in de grootte van een 2x12. Met de 2x10 aan de zijkant of juist schuin...

muziekschuur
20 januari 2012, 19:22
Een mooi 2x12 cabinet wat past bij je top lijkt me een prima keuze. Wil je ooit meer of anders kan er altijd een 2x12 bij. En dan ziet het er ook netjes uit. Toch wel fijn hoor. Als het er een beetje kek uitziet.

Wat ook kan is een Marshall 4x12 of 2x12 style cab waarvan het voorpaneel uitschroefbaar is. Dan kun je altijd een plaat met gaten maken. Erin schroeven, grille ervoor en niemand die het weet of ziet, maar je hebt wel een cabje om mee te groeien zeg maar.

Die 2x12 van Marshall hmm.... hoe heet dat ding...

http://a2.images6.thomann.de/pics/prod/171173.jpg
2061cx is ongeveer 500 euro....

In die baffle is altijd wel ruimte on 2x10 bij te schroeven (speakers staan schuin onder elkaar). Mocht je dat ooit willen. En toch wat bescheidener.

tnijland
20 januari 2012, 19:34
Naar aanleiding van deze discussie heb ik het gewoon maar eens uitgeprobeerd met mijn eigen speakers. Nou heb ik dit geprobeerd met mijn Mesa Boogie 295 Simul class met 6L6 buizen en een stereo 2x12" Paul Lenders Clubcab, voorzien van een Eminence speaker combinatie.

Eerst begonnen met de Axe-Fx II die direct over de de 295 eindtrap werd aangesloten.

De Axe-Fx II klinkt in mijn oren gewoon niet erg mooi over deze combi. Het gevoel bekroop me een beetje dat ik soms heb met een pedaal dat niet goed werkt met een buizenamp en daardoor indirect en een beetje hifi-achtig overkomt. Na het uitzetten van de speaker emulatie (CAB) werd het een stuk beter. Helaas bleef het de hele tijd net niet... Nu kleurt de PL natuurlijk wel maar het bewees voor mij duidelijk dat je voor een Axe-Fx toch een goede full-range versterking & boxen nodig hebt. Daarmee heb ik ook twijfels gekregen over bijv. een Line6 HD i.c.m. een Line6 DT50 amp.

De tweede test was met de Groove Tube Trio + GMajor in een Ernst (paralelle) looper en daarna over dezelfde eindtrap en PL cabinet. Resultaat was direct een perfecte sound met mooi vol clean, prachtige smeuige marshall en een (niet helemaal mijn smaak) heavy recto-achtige lead sound.

Wat me opgevallen is tijdens deze test en (let op) met deze combinatie:

- De Axe-Fx II is behoorlijk goed in staat om cleane en heavy sounds te produceren die in de buurt komen van het orgineel. De recto-sound van de GT was redelijk na te bootsen.
- De Axe-Fx kan goede tot zeer goede clean sounds produceren die vrijwel niet voor de GT onderdoen. Echter niet alle cleane amps klinken goed (hangt een beetje van het amp model af).
- De achilleshiel lag imo bij het benaderen van de Trio crunch (mean channel). De Axe-Fx kreeg dat smeuige niet voor elkaar.

Uiteindelijk de Axe-Fx II weer angesloten op mijn monitoren en ook dat is ineens weer een groot verschil. Ofwel er is nog steed een behoorlijk verschil met de speakerkast sound (zonder mic) en de PA oplossing. Voornaamste verschil met de buizen-sound vind ik persoonlijk het distortion karakter dat bij de Axe-Fx ietsje minder subtiel is en het hifi-hoog dat er ook nog een beetje teveel in zit. Men is zeker op de goede weg qua feel maar de sounds kunnen met name in het low-gain bereik nog wat updates gebruiken.

Ik ben dus zeer benieuwd naar andere combinaties die dit goede produkt nog beter kunnen maken ;-)

apekop
20 januari 2012, 20:10
- De Axe-Fx kan goede tot zeer goede clean sounds produceren die vrijwel niet voor de GT onderdoen. Echter niet alle cleane amps klinken goed (hangt een beetje van het amp model af).


bedankt voor je input! welke cleane versterker modellen vind jij het beste klinken in de Axe-fx 2?

tnijland
20 januari 2012, 20:50
Op dit moment (na een weekje Axe-Fx II) vind ik de mooiste cleane sounds in de volgende modellen:

- Shiver
- USA Clean 1 & 2
- Double verb
- Vibrato verb
- Deluxe Verb (voor een mooie tweed sound)

Nadeel is wel dat het opschroeven van bijv. USA Clean2 (Triaxis Green channel) niet dezelfde smeuige sound geeft.

apekop
26 januari 2012, 02:26
- Heb je extra wensen zoals het tunen van de cab met een poort stuur een mail naar TT-cabs
-

Wat heeft dit voor voordelen en wat heeft dit voor een effect op de klank?

apekop
26 januari 2012, 14:14
Ik heb even geinformeerd en TT raadde mij deze cabs aan:
http://www.tube-town.net/ttstore/product_info.php/info/p4906_TTC-112-REX-M5.html

Iemand ervaring met deze?

ze zijn al getuned op 55hz en zijn 18mm dik.
Ik neem aan dat 8 ohm voor de EVM12L (classic) het beste is als je met 2 kastjes stereo wil spelen?
Of heb je 4 ohm nodig voor het volle vermogen? De EVM12's zijn er alleen in 8 of 16 ohm.

Yek1
26 januari 2012, 17:06
Ik heb even geinformeerd en TT raadde mij deze cabs aan:
http://www.tube-town.net/ttstore/product_info.php/info/p4906_TTC-112-REX-M5.html

Iemand ervaring met deze?

ze zijn al getuned op 55hz en zijn 18mm dik.
Ik neem aan dat 8 ohm voor de EVM12L (classic) het beste is als je met 2 kastjes stereo wil spelen?
Of heb je 4 ohm nodig voor het volle vermogen? De EVM12's zijn er alleen in 8 of 16 ohm.

Ik heb er twee. :-)
Weet niet waar je woont maar je kunt ze evt proberen.

Deze kast is prima als je met de EVM een zo neutraal mogelijk geluid wil.
Een soort FRFR dus maar dan met een echte gitaarspeaker.

Sommigen spelen hiermee met cab sims (na een paar mnd als de EVMs voldoende "ingebrand" zijn) of zonder cab sims zoals ik.

Nadeel van de EVMs is dat ze op laag volume niveau niet tot hun recht komen.

herrieman
26 januari 2012, 18:52
Ik heb zelf deze

http://www.tube-town.net/ttstore/product_info.php/info/p3173_TTC-112-Studio-Standard---CUSTOM.html

Zelf de cabinets getuned op 72Hz met 1 gat van 10 cm. Zijn kleiner dan die van Alexander en klinken iets minder "vol". Wel lekker handzaam.

Hier cab sims aan.

Voor het grotere zwaardere werk komen er 2 IRT212 aan.
http://www.laney.co.uk/show_prod.php?prod=irt212
Redelijk goede kasten en waarschijlijk moeten de speakers helaas verwisseld worden. Komende weken maar eens testen.

tnijland
26 januari 2012, 23:10
Ik begin op basis van deze (voor mij nieuwe informatie) wel een beetje nieuwsgierig te worden. Is het inderdaad mogelijk om de basis sound nog behoorlijk te verbeteren met dit soort cabinets t.o.v. een goede actieve PA speaker?

hole
26 januari 2012, 23:53
Voor zover ik het begrijp:

Niet de sound, wel de feel ("wapperende pijpen")

apekop
27 januari 2012, 02:04
Nadeel van de EVMs is dat ze op laag volume niveau niet tot hun recht komen.

ok, dat is nieuw voor mij. Wat bedoel je met laag volume? huiskamervolume? In een gemiddeld (repetitie en optredens) bandvolume komen ze dan wel tot hun recht? Ik maak geen snoeiharde metal of rock.

En maakt het in dit verband nog of het 8 of 16 ohm is?

PS bedankt voor het aanbod, maar Leiden is wel een behoorlijk eind van mij vandaan (Noord-Limburg)

herrieman
27 januari 2012, 10:01
Voor zover ik het begrijp:

Niet de sound, wel de feel ("wapperende pijpen")

Noem het wat je wil. Ik omschrijf het als ballen/druk/voelen, het dat extra wat ik altijd miste met de FRFR oplossingen. Je hoort je gitaar niet alleen je voelt hem ook. Maar de oplossing van Galo met de coaxiale eminence oplossing in een traditionele ported cabinet schijnt dit ook te hebben. Dus er zijn verschillende wegen. Overigens gisteren weer op band volume bezig geweest. Heeeeeeeeerlijk.

Yek1
27 januari 2012, 10:23
ok, dat is nieuw voor mij. Wat bedoel je met laag volume? huiskamervolume? In een gemiddeld (repetitie en optredens) bandvolume komen ze dan wel tot hun recht? Ik maak geen snoeiharde metal of rock.

En maakt het in dit verband nog of het 8 of 16 ohm is?

PS bedankt voor het aanbod, maar Leiden is wel een behoorlijk eind van mij vandaan (Noord-Limburg)

Ja, huiskamervolume of echt zacht repetitievolume.
Dan valt de bas weg. Overigens is dat goed op te vangen door de cab sims in te schakelen.

8 ohm is beter: meer volume.

apekop
27 januari 2012, 10:55
Wat ik me afvroeg is of degene die met een poweramp/cabinet combinatie spelen de Axe-fx live rechtstreeks naar de PA sturen of niet. Of toch een microfoon voor de cab(s)?

als je dan zonder cab simulatie speelt op het podium/repetitie zal je toch 2 verschillende signalen nodig hebben? Eentje voor jezelf en eentje voor naar de PA.

en spelen jullie met de poweramp simulatie (bij Global) uit?

Yek1
27 januari 2012, 11:02
Wat ik me afvroeg is of degene die met een poweramp/cabinet combinatie spelen de Axe-fx live rechtstreeks naar de PA sturen of niet. Of toch een microfoon voor de cab(s)?

als je dan zonder cab simulatie speelt op het podium/repetitie zal je toch 2 verschillende signalen nodig hebben? Eentje voor jezelf en eentje voor naar de PA.

en spelen jullie met de poweramp simulatie (bij Global) uit?

Ligt aan de geluidsman. Die kan van mij een direct signaal krijgen met cab simulatie, of een mic voor de cab zetten.

Het is eenvoudig om 2 signalen de Axe uit te sturen. Voorbeeld (er zijn meerdere manieren):
-- fx --- amp -- fx --- FXL --- cab ---
Door de effects loop (FXL block) voor de cab te zetten, stuur je het signaal zonder cab simul. naar Output2. Het signaal met cab simul. komt uit Output1.

apekop
27 januari 2012, 11:04
Maar wat zal beter klinken? toch micen op direct naar de PA?

Yek1
27 januari 2012, 11:08
Maar wat zal beter klinken? toch micen op direct naar de PA?

Er zijn veel gebruikers en pro's die alleen het directe dignaal gebruiken. Geen overspraak. Moet je wel goed hebben ingesteld uiteraard.

hole
27 januari 2012, 12:19
Ik gebruik uitsluitend het directe signaal. Geen podiumgeluid = fijner voor de geluidsman.

Ik speel overigens in een coverband. Ik kan me indenken dat je in een metalband wel het wapper effect wilt hebben.

tnijland
27 januari 2012, 19:42
Ik weet het niet. Mijn gitaar buizen eindtrap met V30 vond ik zelf geen optie (viel me erg tegen).

Ergens verwacht ik dat je inderdaad een directere sound kunt creëren door een poweramp en lineaire speakers in te zetten. Ook FRFR speakers lijken hier wel wat te kunnen doen.

Echter, ik heb dit volgens mij ook al eens eerder gehoord bij de Line6 Vetta II en was daar niet onder de indruk (hard, steriel) en de akoustische sounds klonken al helemaal nergens naar. Ik zou denk ik zelf liever een perfecte PA speaker/amp combi zoeken en middels de Axe-Fx EQ mogelijkheden een global afstelling maken. Ofwel, voor mij zal deze discussie waarschijnlijk eindigen met de vraag: welke PA set zou perfect klinken?

apekop
27 januari 2012, 20:25
Wat vond je niet mooi klinken aan de V30's?
heeft iemand deze Mesa Boogie's al ooit geprobeerd in combinatie met de Axe-fx?
http://www.mesaboogie.com/Product_Info/Guitar%20Cabinets/RECTOcabs/Recto1x12-LG.htm

tnijland
27 januari 2012, 20:38
Nou, ik merk dat 2x cabinet (sim CAB in de Axe-Fx + mic en daarna een real cabinet) het voor mij niet is. Ik vind dan ook lang alle amps niet meer zo mooi klinken met dit V30 cabinet en dat komt volgens mij dat je een behoorlijke kleuring toevoegd aan je algehele signaal welke alleen goed klinkt in combinatie met bepaalde amps.

De 1x12" rectifier cabinets heb ik al gehad en dit zijn hele mooie licht oversized cabs die ideaal bij een goede stereo buizen set passen. Ik (persoonlijk) zou ze niet inzetten voor Axe-Fx maar dat had je vast al wel begrepen ;-)

apekop
31 januari 2012, 11:37
Ben nog erg aan het twijfelen: 1 actieve stereo monitor (met 2 speakers) of poweramp plus twee cabinetten.
Nu komt er nog iets bij. Ik ben ook bassist en bedacht me dat ik de Axe-fx eigenlijk ook wel in kan zetten voor mijn bas. Ik zou mijn bas versterker eruit kunnen doen en dan alles met de Axe-fx gaan doen. Aangezien de bas meestal toch direct wordt doorgeprikt en de versterker uitsluitend als veredelde monitor op het podium dient.

zou de Matrix GT800FX ook voor bas goed werken? of is dan een actieve monitor weer meer geschikt?
zijn er hier meer bassisten die de Axe fx live gebruiken?

saparua1
31 januari 2012, 11:38
Hallo, ik speel nu op een Axe FX Ultra, output 1 op 2 Alesis m620 actieve speakers. Cab sim en Pre amp AAN. Op output 2 speel ik over een Marshall El84 20/20 en 2 BagEnds S12B.
Hoe zet ik de Cab sim en Pre amp uit op output 2 als ik tegelijkertijd over beide outputs wil spelen?
Alvast dank.

hole
31 januari 2012, 12:21
vóór het cab block het FX loop blok plaatsen, dan splits je daar het signaal af naar output 2.
(zie p. 84 van de manual)

saparua1
31 januari 2012, 12:31
vóór het cab block het FX loop blok plaatsen, dan splits je daar het signaal af naar output 2.
(zie p. 84 van de manual)

Okay, thanks. heb m nu een week of 2 in huis en de handleiding nog niet doorgenomen,........zal ik maar doen denk ;-)

Yek1
31 januari 2012, 14:59
Vandaag nog een cabinet besteld bij TT-cabs. Een 1x12 (maar iets oversized) met een Scumback M75 erin. Ben erachter dat ik de G12M (greenback), waar de M75 een variant op is, altijd mooi vind. De M75 is een 100-watter, zodat ik voldoende power heb met mijn 1x12.

Ik heb al 2 TT-cabs met een EVM 12L erin. Eentje hou ik (die dingen knallen ongelofelijk op volume). De andere ga ik verkopen.

apekop
1 februari 2012, 00:49
speelde je altijd stereo? en blijf je dat nog doen met 2 verschillende cabs?
als je ze allebei zou verkopen had ik misschien wel interesse.



zou de Matrix GT800FX ook voor bas goed werken? of is dan een actieve monitor weer meer geschikt?
zijn er hier meer bassisten die de Axe fx live gebruiken?

iemand hier nog een idee over?

Yek1
1 februari 2012, 08:58
speelde je altijd stereo? en blijf je dat nog doen met 2 verschillende cabs?
als je ze allebei zou verkopen had ik misschien wel interesse.

Heb wel stereo gespeed, is ook wel kicken, maar het publiek heeft er niks aan en het is teveel sjouwen....

herrieman
1 februari 2012, 10:35
zou de Matrix GT800FX ook voor bas goed werken? of is dan een actieve monitor weer meer geschikt?
zijn er hier meer bassisten die de Axe fx live gebruiken?

Onze bassist is zeer tevreden over de GT. Enige is dat hij helaas al 1 set basspeaker naar de maan heeft geholpen.

apekop
1 februari 2012, 21:52
hoe heeft hij dat voor elkaar gekregen? kwam dat door de Matrix?

herrieman
2 februari 2012, 09:55
De arme speakertjes konden het brute vermogen van 400 Watt in 4 Ohm niet aan. Dus pas op hoe hard je het volume op de Matrix open draait. Geluukig kon onze bassist er hard om lachen. Leermomentje...zeg maar :-)

apekop
7 februari 2012, 11:13
Ik kan misschien via via twee Thiele cabs met EVM12L speakers 8 ohm 200W kopen. Wat is een redelijke prijs voor deze set?

Yek1
7 februari 2012, 11:54
Ik kan misschien via via twee Thiele cabs met EVM12L speakers 8 ohm 200W kopen. Wat is een redelijke prijs voor deze set?

Een Classic EVM-12L is 199 nieuw. Kastje erbij: 100 / 150 erbij?

apekop
7 februari 2012, 12:09
Hij vroeg 650 euro voor de set van de twee Mesa Thiele kastjes. Ik probeer daar nog wat van af te krijgen. Voor twee TT cabs met EVM12L zou ik toch zo'n 940 euro in totaal kwijt zijn. Maar die zijn dan weer helemaal nieuw en iets minder handzaam omdat ze groter zijn dan die Thiele kastjes misschien. Dus ik ben nog in dubio.

Yek1
7 februari 2012, 12:23
Zijn mooie kastjes. Geen flat response trouwens vanwege de Thiele methodiek, maar wel lekker voor gitaargeluid. Ik vind de kleine Mesa 1x12 meestal wel wat "boxy" klinken, net zals de Cube van Bogner. De grotere omvang van de TT heeft wel zijn nut. Anyway, mijn TT/EVM mag weg voor 275.

herrieman
7 februari 2012, 13:34
Apekop,

Als ik jou was zou ik de deal met Yek doen en eventueel een nieuwe bij TT bijbestellen. Die van Yek klinken namelijk erg goed. Probleem bij TT-cabs is alleen dat de wachttijd inmiddels al ruim 6 weken is.

Succes

srv-man
8 februari 2012, 23:38
Ok dan, laatste weken de Axe in de oefenruimte versterkt met mijn oude getrouwe combi: Rocktron Velocity Valve (2 x 4 st. EL34, supereindtrap) en de Dr.Z Best (2x12 Thiele V30/G12H30) en dat klonk toch boven verwachting goed (wel alle sims uit natuurlijk). Niet eens veel aan getweaked en een echt een lekkere sound.
Je sjouwt je natuurlijk nog wel een breuk.