PDA

View Full Version : Ibanez zr tremolo



marcodeparco
14 januari 2012, 18:37
Mensen,

Heb net een S7320 gekocht. KLinkt heerlijk, speelt heerlijk en de zr-tremolo lijkt ook heel stabiel. Alleen: de arm - wat een $#% ding - er zit een schroefhulsje omheen. En eerlijk is eerlijk: ik ben er nog niet eens achter of de tremolo, ook met die huls volledig losgedraaid (wat moeilijk is, want de schroefdraad is tamelijk 'worn off' en de huls komt in de knik van de arm waardoor verder draaien moeilijk is) is de arm niet uit de tremolo te trekken.

Heeft iemand ervaring of tips? Kan ik hem er zonder de trem te beschadigen uittrekken, is het beter een replacement (Schaller oid) te installeren?

crapton
14 januari 2012, 18:47
Ik heb een licensed Floyd Rose met trem arm ook met zo'n hulsje. Hulsje los dan komt de trem arm er zo uit.

Dus volgens mij en volgens normale logica moet die arm loskomen.

Maar ik denk dat het zoiets is als dit: http://www.ibanezcollectors.com/discus/messages/5751/9115.jpg Overigens is hier de schroefhuls gebroken.

Dit plaatje laat het nog beter zien:
http://i52.photobucket.com/albums/g20/madpickin03/Tremolo%20Unit%202/Tremoloarm.png

Ik bedoel het uiteinde van de arm, er zit nog een soort klik aan het eind. Zou die wat stroef kunnen gaan?

marcodeparco
15 januari 2012, 07:20
de arm bungelt wel - blijf niet in 1 positie staan, maar verder is ie niet eruit te krijgen - het uiteinde op jouw voorbeeld doet denken aan de arm van een lo-pro edge of edge trem, maar dan dus met schroefbusje, je hebt hem ook op een zr tremolo?

crapton
15 januari 2012, 08:56
Plaatje en afbeelding zouden van een ZR trem moeten zijn.

Bungelen kan je afstellen door schroefring aan te draaien.

De arm wordt volgens tekening alleen tegengehouden door een soort veertje. Dat moet met beetje wrikken toch loskomen lijkt me. Anders aan de onderzijde dat veertje eens demonteren en zien of het dan wel gaat. Of heeft iemand een modificatie aangebracht???

Het is inderdaar buitengewoon onpraktisch (bij vervoer) als die arm er niet uit kan.

marcodeparco
15 januari 2012, 15:32
ik ga er nog eens mee a/d slag - 't schroefbusje fungeert in elk geval niet goed meer, ook bij vastdraaien blijft de arm los zitten (wat an sich geen ramp is, maar de speling erop wel - m/n/ bij flutteren is dat een probleem.)

en loshalen - als dit een zr is, zou het idd moeten lukken hiermee
Bedankt in elk geval voor 't meedenken.

forceps
15 januari 2012, 21:56
Marco, neem hem donderdag eens mee naar repetitie, ik heb nog van die nylon busjes die om de arm moeten, misschien zijn die wel versleten.

BorisA
16 januari 2012, 13:34
Hoi. Ik heb ook een ZR op mijn Ibanez zitten (een S470 weliswaar).
De tremelo-arm dient er bij mij uit gedraaid te worden (zoals bij een strat of vele andere gitaren).
De 'huls' die er zit dient bij mij enkel om de arm min of meer vast te zetten (zodat die niet omlaag valt).

Het is misschien heel stom om te denken dat je het uitvijzen nog niet geprobeerd hebt, maar he weet maar nooit ;-)

marcodeparco
18 januari 2012, 20:56
Boris: u is geweldig!
Ik stond net op 't punt een enorme hengst aan de arm te gaan geven en bedacht me nog 1 keer het forum te checken. Helemaal niet aan gedacht dat je bij vintage tremolo's gewoon 't ding eruit draait. En inderdaad - helemaal erin en de bus aandraaien en de speling is volledig weg.