PDA

View Full Version : Opname + videotje in eigen beheer



Dribbel_
14 januari 2012, 17:46
In een vorig topic was al te zien dat we de studio in zijn geweest voor de opname van een single. Harstikke gaaf om te doen maar helaas ook heel prijzig vandaar dat we ook zelf aan de slag zijn gegaan.

Hierbij het resultaat:

http://www.youtube.com/watch?v=r2HR44HBP4s&feature=g-all-u&context=G2ce116dFAAAAAAAAAAA

Alles dus in eigen beheer opgenomen. Graag hoor ik van jullie wat jullie ervan vinden. Zowel van de muziek, de mix, de opname enz. Alle tips en opmerkingen zijn uiteraard weer van harte welkom!

Alvast bedankt!

pasqual
14 januari 2012, 22:36
Ik had dit nummer al eens vaker gehoord bij een eerdere post van je, ik geloof een repetitie opname. Ik vond het toen ook al een goed lied. De zanglijn is echt lekker en heb daar ook geen kritiek op. Maar de drums mogen veel meer dynamiek hebben zoals gebruik van ride en splash en niet constant hihat. Meer variatie zou aangenaam zijn. tijdens de solo ( whammy pedaal ) is de begeleidings gitaar in het midden gepand terwijl de solo op links zit. Na de solo zijn de beide gitaren weer mooi verdeeld op links en rechts ( lekker breed! ). Waarom ook niet tijdens de solo? Als compositie is dit nummer wat mij betreft af: loopt lekker hoort zich goed aan, ik hou hier wel van. Samenvattend: absoluut geen slechte mix maar het kan zeker beter. Maar als demo maak je wel duidelijk wat je wil laten horen.

Duhsjaak
15 januari 2012, 12:30
Hi
Een duidelijke favoriet van mij. Ik vind het lastig te beoordelen of die drums inderdaad niet goed zouden zijn. Ik persoonlijk hou het heel goed voor mogelijk dat de 'fabelachtige' geluidskwali van YouTube ons hierbij parten speelt.

Maar de beste persoon om dat te beoordelen is de drummer. Is hij ook van mening dat het niet goed genoeg is.... tja, dan valt er nog wat werk aan te doen.

In het andere geval is duidelijk dat wij maar een deel van het hele geluid te horen krijgen. Due to technical imperfections, om het maar in goed NL te zeggen.

Ik vind het een goed geslaagde opname.
Maar zo belangrijk ben ik niet.
Vriendelijek groet, Gus

johantipker
15 januari 2012, 23:18
Voor een eerste produktie van dit formaat in eigen beheer vind ik 'm super!
Mogen jullie trots op zijn, fijn bandje; vriendenclub?jullie zijn ook niet onplezierig om naar te kijken in de clip, verzorgd zeg maar, heeft wel in de verte mtv of tmf potentie...

De eerste indruk van de song is een warme brede sound, leuke compositie, meezingbaar, op een goeie manier commercieel, iets te veel en/of een te lange reverb op de zang (dat is ook vreselijk moeilijk trouwens om te bepalen welke reverb en waar, klinkt nu iets zwemmerig)
Drummer speelt adequaat en (redelijk) strak, maar lijkt wat onzeker te spelen rond 1m30 en de drumsound knalt niet echt uit de speakers, alsof ze mij wat te zacht te staan, maar dat kan ook een keuze zijn.

Maar mijn algehele indruk is: smaakt naar meer, wanneer komt je volgende hit uit?:supercool:

Dribbel_
17 januari 2012, 11:37
Bedankt voor de reacties weer. Dan maar even weer mijn reacties :D

Wat betreft de drums dat klopt dat willen we uiteindelijk nog aanpassen. We hebben zelf niet het materiaal om het hele drumstel akoestisch op te nemen dus we hebben het met een electrisch drumstel ingespeeld. Deze is helaas beperkt en mist en ride/splash waardoor het weer wat sneller op 1 punt vast zit. Dit is natuurlijk achteraf wel makkelijker te veranderen dus daar kunnen we nog naar kijken.

De solo heb je helemaal gelijk dat is mijn fout, hij stond goed maar net iets te hard dus ik heb hem even snel wat omlaag gezet maar blijkbaar alleen op het spoor die naar rechts stond, snel exporteren en niet meer goed met koptelefoon geluisterd. Hier is dat weer fout gegaan.

Het voordeel is dus dat ik het allemaal zelf mix dus dat het allemaal nog aangepast kan worden en dat gaan we ook nog zeker doen.

In ieder geval bedankt voor het luisteren en fijn dat het nummer in de smaak valt :)

piker
17 januari 2012, 12:54
Zalig nummer! Geweldige zang ook. Lekker golvend!
Ik heb niet zo veel verstand van mixen en verschillende sporen opnemen maar voor mij klinkt dit super!

Keep on the good work!!!!!!!!!!!!!!:airguitar:

muziekschuur
17 januari 2012, 12:59
De zang is te nat...
In het tweede gedeelte vlak voor de solo is ze weer wel goed...

Maar als dat de enige kritiek is... Dan zou ik zeggen, keep up the good work...

Tias
17 januari 2012, 13:57
Ik zag dat je de drums met EZX inspeelt.
Misschien kan je kijken of je het volume van de midi noten wat omhoog gooit.
En er zijn pakketten waarbij er meerdere cymbals zijn (The Classic en Nashville).

Maar qua volume heb ik ook een beetje hetzelfde probleem.

Duhsjaak
18 januari 2012, 07:36
Hi
Heb er nog eens over nagedacht. En ik vraag mij af of jullie niet een beetje teveel een technische oplossing voor het drum geluid nastreven.

Led Zep is best een goeie groep geweest hoor (dit is de bezweringsformule, ter voorkoming van bloedvergieten en huiselijk geweld binnen het forum), maar wat pas echt vreselijk goed was, was Bozo's geluid. Ofwel het geluid van de drummer.

Ik heb hem onversterkt in het Concertgebouw gehoord en mijn kaak zakte op mijn veters. Dat mooie ronde, directe en schitterend gebalanceerde geluid kwam gewoon uit zijn potten en pannen.

Misschien is het opnieuw opbouwen van het drum geluid een optie. En dan niet het geluid waarvan de drummert verwacht dat jullie dat willen horen, maar gewoon uitgaande van de drummert en zijn ketels. Eens gewoon kijken wat je er bij de juiste stemming uit kunt halen.

Als het acoustisch klopt, dan eens gaan kijken wat je met twee of drie microfoons ervan kunt opnemen. Niet teveel close miken maar gebruik maken van wat het ding in de ruimte doet.

Het zal je niet zijn ontgaan dat Han S behoorlijk 'tse paasssen' is met je geluid/band. Dus misschien zou je hem eens een bestandje kunnen zenden met geluid en een tekening van opstelling van de mikes. En hem vragen om advies.

Het zou heel goed kunnen dat het niet top technische, maar wat meer aardse geluid van FCHA beter is gediend met een wat ruimtelijker/minder technische manier van opnemen van je drums. Dan maar wat overspraak.
Veel daarvan is te beperken door het plaatsen van schotten.

Het groepsgeluid is de grote plus van FCHA en ik zou het persoonlijk jammer vinden als dat terwille van steeds hogere technische eisen ondergeschikt wordt aan knopjes en gelul.

Sommige drummers zijn zo omringd door microfoons, dat je hem zijn kont kunt horen krabben. Of een opname daar echt sterker van wordt....

Het lijkt mij dat dat al snel een middag kost.
- Het volledig opnieuw stemmen van je drums
- het plaatsen van twee of drie microfoons zo, dat de drums goed klinken

Mij lijkt het de moeite dubbel dwars waard. Het is zeker niet zo dat vroeger alles beter was, maar af en toe herijken of 120 extra knoppen nou echt die verbetering brengt.......

Praat er eens over met je drummer en kijk eens of hij hiervoor te vangen is. Moet toch wel gek lopen.......
Succes.
Vriendelijke groet, Gus

muziekschuur
18 januari 2012, 09:20
Ik ben nu zo'n 10 jaar bezig met mixen en ik heb de SAE gevolgd. Ik kan wel 20 dingen opnoemen die beter kunnen. Maar eind van de dag is het de song die het moet doen. En die doet het. Dus niet meer teveel aan doen. Gewoon uitbrengen. Er zijn heel wat songs van Ricky Nelson die die wel 10 keer heeft opgenomen tijdens zijn carriere omdat het "nog niet af was". En daar is niks mis mee. Niets zo leuk als een kekke nummer weer eens in een nieuwe versie terug te horen..

DUs niet te veel aan doen, uitbrengen dat ding en gewoon de volgende keer weer op de lijst zetten tijdens opnames en het "beter" doen...

Het is gewoon een tijdsopname en nu zijn jullie hier. En over een tijdje zijn jullie "daar"...

Ik zeg top, goed gedaan. Geniet er van...

Ik wil em best eens opnieuw mixen. Als je dat wil, laat maar weten...

Is al weer een tijdje geleden dat ik werkte aan een song die ik "echt leuk" vond..

Cheers,

Frans

Duhsjaak
18 januari 2012, 10:07
...................... Er zijn heel wat songs van Ricky Nelson die die wel 10 keer heeft opgenomen tijdens zijn carriere omdat het "nog niet af was"..................


Hi
Hier ben ik het dus voor 100% mee eens. Maar omdat ie zich ernstig zorgen loopt te maken over het drum geluid...

En wat super leuk dat je Rick Nelson aanhaalt als voorbeeld. Dar ben ik al weet niet hoe lang helemaal pleite van. Komt ook doordat dat de eerste Amerikaanse artiest was die was te verstaan destijds.

Zijn Garden Party LP hoes staat de tekst van Garden Party. En als ik aan mensen wil laten zien hoe ik het dus niet wil, is dat het voorbeeld. Heeft één ballpoint opgebruikt voor de tekst en 2 stuks voor de doorhalingen.

Zeg het snel, zeg het goed.

@Dribbeltje
Ik had niet aan je twijfelkonterij toe moeten geven. Sorry. Ik sta achter wat hierboven staat, qua eenvoudige en goed klinkende drums, maar de volgende keer ben ik strenger. Ook ik leer hiervan.
Vriendelijke groet, Gus

Han S
18 januari 2012, 15:28
De zang is te nat...
In het tweede gedeelte vlak voor de solo is ze weer wel goed...

Maar als dat de enige kritiek is... Dan zou ik zeggen, keep up the good work...

Ik ben het met Frans eens, smaak even daargelaten maar ik vind die galm heel erg lelijk. Wat me in algemene zin opvalt is dat dit soort producties altijd zo plat klinken, er lijkt geen transparantie meer te zijn, geen ruimte, geen dimensie, voor of achtergrond. Audiofielen zeggen dan: 'het geluid komt niet los van de speakers'.

En dat terwijl je ook digitaal met 160 sporen nog een zee van ruimte moet kunnen maken in je geluid, analoog lijkt dat vanzelf te gaan en digitaal moet je er hard voor werken, maar het kan zeer zeker.

Het geluid op zich is prima en hoe dat allemaal precies werkt is een hele discussie, maar het heeft te maken met fasereinheid, geluiden die elkaar wel of niet in de weg zitten en het stereobeeld wat je maakt.

Als je nou begint met een mooiere galm en een wat langere early reflection daarmee dan heb je al een stuk winst gemaakt en komt de zanger beter tot zijn recht.

Duhsjaak
20 januari 2012, 11:42
Hi
Sorry, want een beetje off topic, Dribbeltje_!

@Han S
Han, Je weet hoe ik jou en je mening waardeer. Toch knaagde er iets bij het lezen van je post waar ik de vingers niet achter heb kunnen krijgen.

Het is een fenomeen dat al lang voor de digi tijdperken is ingetreden.

Ik heb gisteren mijn platenkast weer eens doorgespit en kom daarbij tot een arbitraire grens van 1970.

Electric Ladyland. Flinke stukken door de H. Jimi zelf ingespeeld: Helder. Volop dynamiek. Zelfs op de Riviera/Franse persingen.

Dave Mason (ex Traffic) en Mama Cass (ex Papa's & Mama's): Plat als een dubbeltje - een Blue Thumb LP, onmiddellijk gesneden van de mastertape, dus geen 2e of 3e generatie kopie.

Bob Mosley (ex Moby Grape), met het schitterende Gone Fishin', opgenomen nadat ie uit Vietnam is teruggekomen: Volledig plat - Een Reprise LP

Dave Edmunds, Subtle as a flying mallet: gecontroleerd open en dynamisch. Alleen the Wall of Sound stukken zitten dicht. Dus je zou je kunnen voorstellen dat dat een keuze is - een schitterende RCA UK LP/persing. Hoort tot de mooiste vinyl persingen.

Als we erachter kunnen komen wat dat betekent zijn wij er uit. Er is naar mijn smaak meer aan de hand dan digi of niet. Mijn oude sound on sound opnames op de Tandberg 10XD geven een wisselend beeld. Daarvan is duidelijk dat het aantal maal dat een track heeft ge-ping-pongd bepalend is voor de dynamiek. Dat begrijp ik. Dat heeft geen uitleg nodig.

Wat er de reden van kan zijn dat andere (nb prof) opnames volledig verlies aan transparantie en dynamiek te zien geven, is voor mij voorlopig een raadsel. Maar wel verdraaid interessant om te kijken of daar achter te komen is.

En uiteindelijk misschien ook bepalend voor Dribbeltje en zijn maten voor de vraag of ze het zo laten of dat ze het gaan repareren/overdoen.
Vriendelijke groet, Gus

Han S
20 januari 2012, 12:28
Gus, het is een hele off topic discussie, maar wel interessant voor degenen die hier hun virtuositeiten en aanverwante artikelen posten.

Vroeger sneed men een lakplaat en niemand vroeg zich af of hij harder of zachter was dan andere platen, men ging gewoon voor een zo hoog mogelijke geluidskwaliteit en jij weet wel dat de muziekliefhebber liep te miepen over dat de Engelse persing toch echt beter klonk dan de Duitse persing van dezelfde plaat.

Een gitaar met een Marshall op hi gain heeft van zichzelf een enorme bak compressie en dynamiek zal er niet in zitten, is ook niet de bedoeling bij zo'n geluidsmuur.

Maar nou komt het: we hebben op de pro recording forums vele honderden, zoniet duizenden pagina's discussie gehad over dit fenomeen en er zijn twee dingen: digitaal kan alles, een analoge compressor limiter zal nog altijd snelle pieken er doorheen laten schieten, de digitale compressor limiter (maximizer) is veel exacter. De limiter stel je af op bijv. -0.01 dB en je komt er met geen mogelijkheid meer boven.

In hun zucht naar de hardste CD ever zijn mensen die zich mastering engineer noemen zo ver gegaan dat ze de dynamiek er totaal uit hebben geperst en het resultaat is dan een loeiharde CD, maar die klinkt zo plat als een pannekoek.

Neem je bijvoorbeeld een Waves L2 maximizer en je schuift de compressie naar 10 of 12 dB dan wordt je geluid keihard, blijft nog steeds redelijk klinken, maar alle dynamiek is zo goed als verdwenen. Dat is één ding, het tweede bedenk ik zelf en is niet meer dan een theorie.

Als je analoog opneemt met een goed afgeregelde 24 sporen tapemachine, dan heb je bijna vanzelf veel ruimte in je geluid. Doe je dat digitaal dan moet je er hard voor werken om dat voor elkaar te krijgen. Als je zo'n tapemachine bekijkt zie je een opname en een weergavekop waar de brede tape langs loopt. Zo'n kop bestaat in feite uit 24 spoeltjes met een kern en in die kern zit een spleet van een paar micron. Die koppen staan precies afgesteld op 90 graden, dus haaks op de tape en als je iets opneemt wordt dat op de tape 'geschreven'.

Spoel je nou terug en laat de tape weer langs de koppen lopen, dan zullen die 24 sporen binnen het tijdsdomein geen miljoenste milimeter zijn verschoven, alles komt weer exact hetzelfde in relatie tot elkaar langs die 24 kopspleetjes dus het fasegedrag, de fasereinheid zeg maar wordt totaal niet aangetast.

En computer die 24 sporen tegelijk moet opnemen zal ontzettend hard moeten rekenen en zal bij dat rekenen ook veel afrondingsverschillen moeten maken. Je werkt met de rekenkundige waarde van een electrisch signaal en je kunt 10 niet door 3 delen. Priemgetallen kun je alleen delen door 1 en zichzelf en dat soort gelul heb je met hogere rekenkunde. Nogmaals, dit is theorie. De analoge spullen werken met electronenstroompjes en doen dat met 2/3 van de lichtsnelheid. En 200 signalen mengen is geen enkel probleem voor zo'n apparaat.

Ik vermoed dat er digitaal het een en ander verschuift binnen het tijdsdomein en dat daarom de ruimte in een geluid wordt aangetast door fasefoutjes. Twee sporen op 24/96 is geen enkel probleem, 35 sporen en het klinkt plat.

Sorry voor het lange off topic verhaal, maar ik hoop dat jullie er wat aan hebben in de praktijk.

Duhsjaak
23 januari 2012, 06:58
Hi
Dribbeltje? Ben je er nog?
Ik hoop dat je er inderdaad wat aan hebt. Dan is het on topic wat mij betreft. Niet dat dat nou het belangrijkste is......

@Han S
Je hebt een schitterend verhaal opgeschreven over de verschillen tussen analoog en digi.

Mij ging het om wat anders:
- Jimi H., Zelf opgenomen, is het goed opgenomen (?????), maar volop dynamiek
- Dave Mason & Mama Cass, zelf opgenomen, 0 dynamiek (wel heel leuke muziek)
- Bob Mosley, zelf opgenomen, 0 dynamiek
- Dave Edmunds, zelf opgenomen en dynamisch

Dit is ook de chronologische volg orde. Allemaal analoog. Wat hebben Dave Mason en Bob Mosley over het hoofd gezien? Welke fout hebben Hendrix en Edmunds vermeden?

Als we daarop zicht krijgen is dit voor FCHA (mogelijk ook anderen) bijzonder handig te weten.

Maar is er achter te komen?
Vriendelijke groet, Gus

muziekschuur
23 januari 2012, 07:24
Ik kan daar nog 3 of 4 dingen aan toe voegen. Maar ik ga dat niet doen. Punt is doe je het goed dan blijft de hele productie -3db op de meter en zal de mastering engineer de rest doen.

Ik raad je dan ook aan een mastering engineer in te schakelen. Als je het nog beter wil hebben. Ik vermoed dat dat tussen de 300 en 600 euro kost.

Uiteindelijk is het het liedje dat werkt OF NIET. En ik ken honderden liedjes die niet doorbraken ondanks dat ik ze keigoed vind. En dat is echt koffiedik kijken. Mixen leer je door zoveel mogelijk te doen. Mick Jagger kan even goed mixen dan welk pro engineer ook. De kunst is het het zoveel mogelijk te doen.

Dus sleep je bandgenoten door de teleurstelling heen als het niet veel wordt en neem de volgende plaat op. Ritme in het produceren van platen is belangrijker dan te hangen op die eerste debuut album. Hoeveel bands hebben 3 albums opgenomen.... Antwoord; zeker 90% is daar nooit aangekomen. Dus als je 2 of 3 albums hebt (=39 songs) dan begint eenieder het enigzins te snappen.

Ik vind jullie top klinken. Ik ben al 43 en andere mensen in het draadje nog ouder. En allemaal vinden ze jullie band tof. Dus doorzetten en genieten.

Han S
23 januari 2012, 11:10
Ik heb in het weekend mijn zoon gesproken, een jongen die al vanaf zijn prille jeugd in de computers zit en nu 43 jaar is en alles van de materie weet. En die vertelde me dat er nog van alles mis kan gaan bij het zg 'summen' van al die sporen. Dus het digitale opnemen heeft nog wat haken en ogen, al is de techniek nu zo ver dat je qua geluidskwaliteit het topnivo kunt bereiken. Maar dan moet je wel heel goed weten wat je wel en niet kunt doen.

Voor de rest is er geen verschil tussen analoog en digitaal, alleen de manier van opslaan verschilt en de mogelijkheden van digitaal zijn onbegrensd en dat kan tegen je werken als je de grens niet kent.

De microfoontechniek en plaatsing verschilt niets en is al vele decennia hetzelfde. Aleen zijn goede microfoons veel goedkoper geworden.

Dribbel_
23 januari 2012, 17:36
Jongens ik ga binnenkort hopelijk vanavond even uitgebreid reageren, heb het behoorlijk druk de afgelopen dagen. Maar ik lees alles netjes mee op mijn mobiel alleen een uitgebreid antwoord typen op zo'n ding is echt onmogelijk. Niet dat ik jullie negeer dus! :)

Duhsjaak
23 januari 2012, 20:55
Jongens ik ga binnenkort hopelijk vanavond even uitgebreid reageren, heb het behoorlijk druk de afgelopen dagen. Maar ik lees alles netjes mee op mijn mobiel alleen een uitgebreid antwoord typen op zo'n ding is echt onmogelijk. Niet dat ik jullie negeer dus! :)

Hi
Oh.... en ik maar denken dat je ademloos een prettige conversatie tussen een paar beschaafde heren aan het volgen bent!

Nou, je brengt wel wat teweeg. Draadjes waarover je nog eens nadenkt, en nog eens, zijn hééééél errrug leuk.

Kom er maar weer in, zodra het je uitkomt. Het lijkt wel een gedichie!
Vriendelijke groet, Gus

Dribbel_
24 januari 2012, 12:27
Hoi!

Zoals ik eerder al heb gepost heb ik het behoorlijk druk gehad en daardoor nog geen tijd om alle reacties te beantwoorden dus bij deze:

@Piker:
Bedankt voor het compliment daar zijn we blij mee en dat motiveert ons alleen maar meer weer!


@Tias
Ik heb inderdaad een pakket met meerdere cymbals (erg uitgebreid) het kwam nu zo door het drumstel zelf. We hebben daar maar 2 pads voor de crashed dus je mist net een ride. Dit gaan we oplossen door het gewoon dan wel op de hihat in te spelen maar dan achteraf inderdaad te verplaatsen zodat we er wat meer variatie inkunnen brengen.

@Muziekschuur
Bedankt voor het luisteren ook! De reverb zit overal op de zang in dezelfde mate erop dus als het soms wel goed is en soms niet zal ik er eens naar kijken om daar wat meer te gaan spelen door het hier en daar weer minder te doen om er een betere balans in te krijgen.
Het aanbod om het opnieuw te mixen vind ik echt erg tof van je! De rest van de band leest hier ook mee en die waren daar ook al enthousiast over.
Je zegt dat je nog wel een hoop dingen op kan noemen die beter kunnen maar dat het utieindelijk om het nummer gaat. Ben ik het helemaal mee eens, maar graag hoor ik ook zoveel mogelijk tips over de mix. Sinds kort ben ik hier dan wat serieuzer mee bezig en dit is het eerste nummer die ik helemaal heb gedaan. Dus alle tips zijn heel erg welkom!

@Duhsjaak
Het drumgeluid blijft voor ons zelf een probleem omdat we eigenlijk nauwelijks materiaal hebben om op te nemen gaat dit allemaal digitaal. Ik heb het nu zelf gedaan qua geluid maar gisteren heeft de drummer ook mijn software gekregen dat hij er zelf ook mee kan spelen zodat hij het volledig naar zijn smaak kan aanpassen zodat het ook meer zijn eigen geluid gaat worden.
Die plaatsing met mics en ruimtes enz hebben we helaas (nog) niet de mogelijkheid toe om dat zelf te doen. En wat je zegt dat dat groepsgeluid belangrijk is ben ik het helemaal mee eens. En dat blijf ik toch lastig vinden om dat goed terug te krijgen in zo'n opname als je alle los laag voor laag doet.

@Han
En jij ook weer bedankt voor het luisteren en het commentaar. Ik ben van plan een fatsoenlijk software pakket aan te schaffen waar ik de basic tools dan bij elkaar heb. Compressor Delay Reverb. Heb jij toevallig nog een tip dan hiervoor wat nog betaalbaar is (student) maar wat wel prijs kwaliteit zo goed mogelijk klinkt?
Ik ben op het moment ook een boek aan het lezen precies over wat je noemt hoe deze ruimte opgebouwd wordt in de muziek. Ik snap ondertussen al hoe het in elkaar zit maar om het in de praktijk te brengen blijft nog verdomd lastig maar dat is ook een kwestie van oefenen waarschijnlijk.

Uiteraard gaan we ook met nieuw materiaal aan de slag maar dit nummer blijft ook een beetje mijn "oefen" track waar ik dus lekker dingen aan kan bljiven aanpassen en nieuwe dingen kan blijven proberen. Ik ga er binnenkort weer aan sleutelen en hopen dat het resultaat dan weer omhoog gaat.

Bedankt voor het luisteren en reageren ! :)

The Lo Lands
24 januari 2012, 12:30
Interessant verhaal heren betreffende oude opnames en hedendaagse opnames. Zelf heb ik ook vaak het gevoel dat mijn nummers nog te plat klinken. Dit heeft vrees ik grotendeels te maken met mijn beperkte theoretische kennis :) Soms heb je dan zomaar een nummer die ademt en dat is dan ook meteen een verademing. Volgens mij heeft het dus te maken met de keuzes die je vooraf maakt, dus vooraf aan de werkelijke opnames. Eenmaal opgenomen kun je nog wat sleutelen met EQ en dynamiek, reverb maar als het in de uiteindelijke mix niet helemaal werkt moet je een verdomd goede engineer zijn om er het beste uit te halen! Er wordt veel gesproken over mastering en de dynamiek uit een nummer trekken. Dit is een feit maar hier is toch snel de vinger op te leggen, daar hoef je geen jaren van mix-engineer ervaring voor te hebben.

Leuk en goed voorbeeld is het volledig analoog opgenomen album van de Red Hot Chili Peppers - Stadium Arcadium. Ik heb zowel de CD als de LP en de lp is hiervoor speciaal gemastered door Steve Hoffman en klinkt vol dynamiek en ruimtelijkheid! Duidelijk voorbeeld waarbij de CD platgemastered is en de lp niet! Ze hebben voor beiden mediums dezelfde analoge eindmix gebruikt maar de mastering maakt of het prettig luisteren is of dat na een aantal nummers je oren geirriteerd raken.

Ruimtelijkheid of dynamiek heeft dus zeker niet alleen met mastering te maken maar in mijn optiek eerder met de keuzes vooraf. Tegenwoordig nemen een hoop bands en muzikanten (waaronder ikzelf) alles in lagen op en soms nog met plugins en software ipv echte versterkes met cabinet. Hierbij moet je keuzes maken die verder gaan dan alleen je versterker aanzetten, microfoon ervoor, aftikken en opnemen maar. Hoewel de sky de limit is digitaal worden de keuzes wel lastiger. De meeste oude opnames zijn vaak live opgenomen met achteraf wat overdubs of kleine correcties. De keuzes die zij maakte waren beter te overzien dan als je alles virtueel als 'band' moet inrichten voor je eindmix!

Er zullen nog veel meer argumenten zijn wat er 'mis' kan gaan met een opname of mix en waarom de ene opname plat klinkt en de ander niet. Uiteindelijk moet je verder en hopen dat je al lerende de holy grail langzaam te pakken krijgt :)

The Lo Lands
24 januari 2012, 14:12
In een vorig topic was al te zien dat we de studio in zijn geweest voor de opname van een single. Harstikke gaaf om te doen maar helaas ook heel prijzig vandaar dat we ook zelf aan de slag zijn gegaan.

Alles dus in eigen beheer opgenomen. Graag hoor ik van jullie wat jullie ervan vinden. Zowel van de muziek, de mix, de opname enz. Alle tips en opmerkingen zijn uiteraard weer van harte welkom!

Alvast bedankt!
Sorry Dribbel, nog even on topic op je nummer reageren :)

Even de techniek buiten beschouwing gelaten vind ik dit een erg mooi nummer!! Vorige keer had ik met jullie nummer, opgenomen in de studio, moeite met de zang wat ik nu tot mijn blijde verbazing niet heb! Het nummer klinkt warm en hoewel de drums inderdaad wat aandacht nodig heeft komt de essentie van het nummer goed over!

Ga zo door mannen!

Dribbel_
24 januari 2012, 15:43
Sorry Dribbel, nog even on topic op je nummer reageren :)

Even de techniek buiten beschouwing gelaten vind ik dit een erg mooi nummer!! Vorige keer had ik met jullie nummer, opgenomen in de studio, moeite met de zang wat ik nu tot mijn blijde verbazing niet heb! Het nummer klinkt warm en hoewel de drums inderdaad wat aandacht nodig heeft komt de essentie van het nummer goed over!

Ga zo door mannen!

Dank je! Fijn om te horen dat het bij jullie ook beter valt, voor ons geldt hetzelfde. Dat vorige nummer is op die manier blijkbaar gewoon niet zo geschikt voor deze zang dus voortaan letten we daar beter op.

Duhsjaak
24 januari 2012, 15:58
Hi
Ik ontzeg je niet het recht lekker aan te klooien. En zo ja, dan zou je slim genoeg zijn je der geen tering van aan te trekken.

Vergeet je niet van alle tussenstappen een image/kopie of wat dan ook te maken? Dan kun je altijd terug naar je voorlaatste, als blijkt dat je niet tevreden was met je laatste poging.

En waarschijnlijk weet je dat al lang. De Yardbirds hebben (zelf) in de studio 3 nummers van de mastertape gewist, zodat vrijwel alles wat je hoort van Five Live Yardbirds drie nummers bevat die van een voorbeeldige UK Columbia LP zijn terug gehaald.

Ik heb daar wel wat van geleerd. Het hoeven soms niet eens je eigen blunders te zijn, alhoewel ik daar ook in grossier!

En van die drie microfoons: Plaats een oproep of je niet drie mooie dynamische microfoons mag lenen hier of daar. Of, nog mooier, twee en een ribbon. Daarmee kun je een drumgeluid opnemen, waarmee de drummert voor eeuwig de jouwe wordt!

Ik hou dit goed in de gaten. Don't worry!
Vriendelijke groet, Gus

Dribbel_
26 januari 2012, 01:15
Ja ik heb het eerder gehad dat een project compleet vast was gelopen en niet meer te openen was waardoor alles kwijt was. Dus nu wordt alles tussentijds opgeslagen op zowel de computer als op een externe schijf zodat het sowieso goed gaat.

En uiteraard de tussentijdse stappen om terug te kunnen :)

savale
28 januari 2012, 16:24
Ik heb geen reacties gelezen, maar het is wel echt een lekker nummer. De mix klinkt ook gewoon prima. Ik heb me er niet heel erg op gefocussed, maar ik heb geen dingen gehoord die mij stoorden.
Het videootje vind ik wel echt wat te suf. Na je stukje gelezen te hebben had ik ook wat meer gehoopt op een videoclip eigenlijk :)

Dribbel_
31 januari 2012, 10:01
Bedankt voor het luisteren, en dat vind ik ook het belangrijkste eignelijk dat het gewoon lekker wegluistert en er geen irritante dingen in zitten.

Ja het "videotje" was een beetje too much qua omschrijving klopt. Ik was er meer mee van plan maar dat was er niet echt uitgekomen.

Hier is er 1 met meer video ;) :
http://www.youtube.com/watch?v=VesxZV1UF-0&feature=channel_video_title

Comfortably Daniel
4 februari 2012, 00:10
Ik heb dit nummer nu een aantal maal geluisterd en moet zeggen dat ik het echt super in elkaar vind zitten. Luisterd lekker weg, maar heeft wel diepgang...dus geen typisch nietszeggend nummer, waar een lekker deuntje onder hangt.
Heb meteen ook de rest van jullie videos geluisterd/gekeken en vind de rest ook erg lekker klinken.

Bij deze opname zijn er misschien wat dingen die mooier kunnen...bijvoorbeeld die hi-hat, maar dat komt wel goed. En dan de reverb. Volgens mij was het Han die zei dat de galm wel iets dieper zou mogen met een langere pre-delay/early reflection. Daar ben ik het ook wel mee eens, al vind ik deze galm niet eens super lelijk. ;)

Wat ik wel een beetje mis is een mooie jankende gitaarsolo, maar dat is een keuze en smaakgebonden ;)

Al met al.....ik vind 't een erg lekker nummer!! :ok: En als ik zo luister naar de rest, zou ik er misschien zelfs wel een cd van kopen...al ligt het genre niet eens echt in m'n straatje :crazyhappy:

Play on...:strat:

Dribbel_
4 februari 2012, 15:32
Bedankt voor je reactie! Heel erg tof om te horen dat je het leuk vindt dat is voor ons weer een goeie motivatie om door te gaan.

Op het moment zijn we dus begonnen met opnames voor onze eerste plaat. We doen alles in eigen beheer aangezien we het momenteel nog niet kunnen veroorloven professioneel het te laten doen. Maar iedere keer merk ik dat het weer wat beter gaat en de nummers er weer beter uit komen. Dus ik ben benieuwd hoe het allemaal afloopt.

Hier even een Sneak Preview van de volgende opname waar ik nu mee aan het werk ben:
http://soundcloud.com/martijnbosma100/whiskey-cocaine