PDA

View Full Version : Verschil in geluid amateur band vs pro. band.



joeyonfire
13 januari 2012, 23:13
Ik heb het me al zo vaak afgevraagd dus ik ga het toch hier maar eens posten.

In september zijn we met de hele band naar de Effenaar geweest om daar Sabaton aan het werk te zien. 2,5 maanden later staan we in die zelfde Effenaar een tribute van Sabaton te spelen. Zelfde nummers toch.

Wat me al vaker op is gevallen is dat professionele bands een muur van geluid weg kunnen zetten in een bepaalde zaal en dat een amateurband dat ''dikke'' geluid in diezelfde zaal niet weg gezet krijgen.

De hoofdvraag is dan ook waar dit verschil in zit. Ligt het aan de man achter de PA? Het feit dat een prof band een eigen geluidsman heeft en een amateurband vaak niet? Het apparatuur wat wordt gebruikt? Of misschien de effecten die in de FOH-mix erbij gedraaid worden?

Wie kan mij hier een enigszins bevredigend antwoord op geven?

bass blom
14 januari 2012, 08:22
je geeft de antwoorden zelf met de vragen op het laatst.

Pepe
14 januari 2012, 11:12
Het heeft nul komma nul met een PA te maken, die "Wall of sound" komt van de band zelf.

Maar misschien heb jij het over delays en ik het over drive, dat kan natuurlijk.

Jimi Hendrix
14 januari 2012, 12:19
een beetje hetzelfde als met (het resultaat van) studioopnames.
Bij matige bandjes ben je vaak bezig om naar iets te zoeken dat er niet is, of om iets weg te moffelen dat niet goed is. Bij goede bandjes: faders omhoog en je bent al op 90% van je mix. Waar 'm dat in zit? Dynamiek, timing, sound, arrangement. Oftewel: klankvoorstelling.

Robin...
14 januari 2012, 18:53
een beetje hetzelfde als met (het resultaat van) studioopnames.
Bij matige bandjes ben je vaak bezig om naar iets te zoeken dat er niet is, of om iets weg te moffelen dat niet goed is. Bij goede bandjes: faders omhoog en je bent al op 90% van je mix. Waar 'm dat in zit? Dynamiek, timing, sound, arrangement. Oftewel: klankvoorstelling.

Zeker waar! Ook wat belangrijk is om niet met ze alle op het zelfde octaaf te gaan lopen raggen, wat veel bandjes doen.

barno
14 januari 2012, 18:57
Vaak heeft het te maken met Timing. nog steeds geweldig onderschat : rockers vinden het vaak niet sexy te moeten gaan letten om de backbeat, om gecontroleerd te spelen;en toch. timing is the alpa en de omega

Han S
14 januari 2012, 20:16
Je hebt gewoon goede bands, matige bands en kutbands en daar zit nog van alles tussenin. :D

Maar een geluidsman kan nog wel wat opknappen hoor, of afbreken natuurlijk, want je het goede, matige en ...................juist.

e!
14 januari 2012, 22:05
Spel Backline gear Weten hoe je die gear goed instelt Goed individueel spel Goed samenspel: timing, dynamiek, arrangement (enorm belangrijk) De juiste man aan de knoppen (zowel FOH als monitor)

Samengevat: talent, vaardigheid, techniek en ervaring op alle fronten. Daar is geen vervanging voor.

showband
14 januari 2012, 23:21
inzicht van alle mensen in het team in het totaalplaatje.

de ketting is zo sterk als de zwakste schakel.
De drummer die bij de keuzen van zijn vellen al aan het totaalgeluid denkt.
De gitarist die kiest om die muur van distortion weg te laten voor een duidelijk mid met een randje waardoor die goed in de totaalmix kan komen.
Bassisten die voor duidelijke nootkeuze gaan die past bij de drums.
En inderdaad een geluidsman die de snapt waarom dit gebeurd en er gebruuik van weet te maken om dit kamerbreed over de speakers te zetten.

Bij veel bands wordt het geluid beter als je de helft van de muzikanten uitzet..... Zo weinig spelen ze samen.