PDA

View Full Version : spanish guitars



ninja
3 juni 2003, 17:19
hallo mensen. ninja is de naam. IK wil graag een spaanse gitaar kopen maar ben (nog) een leek op het gebied van spaanse gitaren. Ik wil maximaal 200 euro uitgeven. Ik heb maar twee vereisten 1.massief bovenblad 2.makkelijk bespeelbaar. Wat zijn de merken/modellen om naar uit te kijken (2e hands)?

ninja
4 juni 2003, 00:17
anyone?

willem1940
4 juni 2003, 02:07
Leer eerst wat spelen op een totaal onverschillig gitaartje zodat je weet waar je aan begint en of je dat echt wel wilt.

Kom je dan ergens een gitaar tegen dan VOEL je (en hoor je ook) of die wat voor je is. Niets mag (dan) meer rammelen en de snaren mogen geen pijn doen aan je vingers, anders slechte gitaar.

Snel-bruikbaar tip voor jezelf (niet aan Leraren verklappen want dan worden ze boos):

- Leer van het lage accoord A zeer veel varianten spelen ZONDER je wijsvinger te gebruiken (A, A7, A6, A9, Am, Am6, Am7, Am9)
- Oefen "opschuiven" zodat je tot in vak 12, steeds een "halve" toon hoger, net zulke acccorden met een andere letter kunt pakken. Nu kun je al de meeste eenvoudige liedjes begeleiden, volgens de accoord-namen die in boekjes erbij staan. De "reserve" wijsvinger klemt alle 6 snaren daarbij af op de afstand waar bij de lage A het "bruggetje" zit. Dit heet barree-spelen.

- Als dit aardig begint te lukken, dezelfde kunstjes instuderen vanuit het lage accoord E, nogmaals: ZONDER de wijsvinger te gebruiken want die heb je nodig voor het opschuiven.
- Nu kun je ook met minder/korter "schuiven" je accoorden wisselend uit de "A-groep" of uit de "E-groep" pakken. Alles gaat steeds soepeler en je leert inmiddels al in veel gevallen "raden" welk accoord het volgende zal zijn in een liedje, je hoort ze steeds beter "aankomen".
- neem daarbij vooral ieder accoord over wat je ergens ziet/hoort, ook/juist als het een onbekend greeppatroon is. Ieder nieuwigheidje invoegen. Wat ik je vertelde is maar een klein stukje van de waarheid, wel een verdomd bruikbaar stukje.