PDA

View Full Version : Koppelen van een Multi effect met losse pedalen



RickVld
13 januari 2012, 13:56
Ik ben een beetje een nono op het gebied van effecten en al wat er mee te maken heeft. Om die reden heb ik ook ooit een Multi effect gekocht. Nu wil ik graag een 'eigen' geluid gaan creëren waar ik me lekker bij voel. Naar de basis met een clean, overdrive en distortion en evt nog wat anders (die basis heb ik nooit gehad door het Multi effect). Ik stuit nu wel op een vraag waar ik graag jullie ervaringen van zou horen.

Ik ben in het bezit van een Boss GT 6 en wil daar dus losse pedalen bij gaan koppelen. Er zitten namelijk enkele geluiden in de GT 6 die perfect passen bij enkele nummers die ik met mijn coverband speel (synthesizerachtige geluiden), die ik niet kwijt wil. Ook het wah pedaal vind ik erg handig.
Kun je dus een koppeling maken tussen enkele losse pedalen en de GT 6, maar dat de GT 6 dan dus niet de standaard is? (of moet ik dan vanuit een goede clean werken op de GT 6 en die aanpassen met de pedalen?)

Ik hoop dat jullie me kunnen adviseren.

spijkie
13 januari 2012, 15:37
Dit kan heel goed hoor, ik gebruik zelf een gt8 samen met distortion en overdrive pedaal.
De gt8 gebruik ik alleen voor bv. chorus, delay, reverb en nog wat effecten, de overdrive of distortion pak ik via de pedalen.
Pak als basis een clean geluid van je versterker en gebruik daar de chorus, delay enz. van je gt6 en gebruik bv. overdrive/distortion via je pedalen.

RickVld
16 januari 2012, 10:35
Kijk, dat is goed nieuws Spijkie.

Ik heb me nog even verder verdiept in de werking van de GT 6 (misschien redelijk vergelijkbaar met de GT 8 ).
Ik moet mijn GT 6 dan op Manual Mode zetten en daar onder effect 1, 2, 3 en 4 mijn effecten inzetten (delay, chorus enz.). De externe pedalen schakel ik dan als volgt?
GT 6 External send – Pedaal 1 – Pedaal 2 – GT 6 External return
En verder sluit ik de Boss dan aan op de versterker als altijd, dus de input van der versterker?

Want in de normale Mode van de GT 6 zal ik de clean van mijn versterker nooit horen, alleen het geluid dat de GT 6 op dat moment doorgeeft.
Zelf moet ik dan uitzoeken wat voor mezelf de juiste volgorde van de pedalen is neem ik aan.

spijkie
16 januari 2012, 10:58
Mijn gitaar gaat in de boss od-3 overdrive pedaal, van de boss naar mijn blackstar ht dist distortion pedaal en van de blackstar naar de input van de gt8, dan via de output L (mono) naar de input van je versterker.
Ik gebruik ook de manuel mode van de gt 8 en heb daar mijn effecten onder staan.
Wat bedoel je precies met dat je in normal mode het cleane van je versterker niet hoort, dit heeft niks met manuel mode te maken, ik denk dat je dan iets niet goed hebt staan.
Wat voor losse pedalen wil je gebruiken?

Liquid_Metal
16 januari 2012, 11:55
Ik gebruik ook een GT6 en heb laatst een overdrive geprobeerd die ik daar graag bij wilde proberen. Die heb ik in de loop van de GT6 aangesloten (Send>pedaal in;pedaal uit>Return) en dan moet je bij drives voor external kiezen. Wel in je fx-chain zorgen dat de drive op de juiste plek zit (meestal wil je die voor je preampsectie).
Je kunt meerdere pedal aan elkaar schakelen in deze fx-loop maar je kunt pedal ook voor of na de GT6 plaatsen. Het ligt eraan waar je ze wilt. Als je een delay toevoegt is het logisch om die als laatste (of voor de reverb als je die gebruikt) te plaatsen en bijvoorbeeld een phaser zou je helemaal vooraan kunnen zetten. Het probleem van de fx-loop van de GT6 is namelijk dat je alle effecten dan achter elkaar hebt, wat onwenselijk kan zijn als je bv een delay en een drive toe wilt voegen.

Gwizz
16 januari 2012, 12:09
Alternatief is een switch ertussen zodat je kan schakelen van de ene loop naar de andere. Ik heb er wel eens mee geëxperimenteerd met een Boss LS-2. Samen met een effect loop in je multi-effect en misschien je amp heb je dan een onnoemelijke bak mogelijkheden.

Moet trouwens zeggen dat ik door dat geëxperimenteer uiteindelijk op allemaal losse kastjes ben uitgekomen en het multi-effect de deur heb uitgedaan, ik bleef frunniken aan dat ding :-) Maar dat was dus voor mij en kan voor jou weer heel anders uitpakken.

Overigens is die LS-2 niet het allerbeste ding. Hij verkloot je geluid ook een heel klein beetje (geen true bypass). Ik zou er nog eens een betere voor willen hebben. Aan de andere kant: geen mens in de zaal die het verschil hoort...

RickVld
16 januari 2012, 13:01
@ Spijkie Ik heb mijn theorie verzonnen na het lezen van de handleiding van het apparaat. Zelf heb ik nog niet echt geëxperimenteerd ermee (ga nu ik weet dat ik het kan koppelen ook de pedalen pas kopen), maar ik dacht dat je in de standaard mode van de GT 6 altijd het kant-en-klare effect hoort. Het cleane geluid van je eigen versterker hoor je dan natuurlijk niet. Dat zal ik waarschijnlijk wel horen als ik clean speel in de Manual Mode. Dat ga ik eens even testen.

Allemaal hartelijk dank voor jullie reacties! Ik ga snel wat aankopen doen en de oefenruimte in met versterker en effecten. Jullie horen van me.

spijkie
16 januari 2012, 13:19
Als jij de preamps van je gt 6 niet gebruikt zal je gewoon het cleane geluid van je versterker horen, ongeacht of de gt6 nu in normal of manual mode staat. Manual mode is niks anders dan dat je gewoon de pedalen van de gt 6 kan gebruiken om effecten in en uit te schakkelen, je kan ook zelf effecten aan een pedaal toewijzen. Als je in normal mode staat en je zal op een pedaal trappen, dan gaat hij naar een andere preset kanaal.
Ik gebruik alleen maar 1 preset van de gt8 waarin alle effecten en preamps zijn uitgeschakeld en laat hem gewoon in manual mode staan zodat ik op het cleane geluid van mijn versterker effecten toe kan voegen, overdrive of distortion voeg ik dan toe via de losse pedalen en dit bevalt mij het beste want anders blijf je bezig met dat ding...:)

spijkie
16 januari 2012, 13:24
Ik gebruik ook een GT6 en heb laatst een overdrive geprobeerd die ik daar graag bij wilde proberen. Die heb ik in de loop van de GT6 aangesloten (Send>pedaal in;pedaal uit>Return) en dan moet je bij drives voor external kiezen. Wel in je fx-chain zorgen dat de drive op de juiste plek zit (meestal wil je die voor je preampsectie).
Je kunt meerdere pedal aan elkaar schakelen in deze fx-loop maar je kunt pedal ook voor of na de GT6 plaatsen. Het ligt eraan waar je ze wilt. Als je een delay toevoegt is het logisch om die als laatste (of voor de reverb als je die gebruikt) te plaatsen en bijvoorbeeld een phaser zou je helemaal vooraan kunnen zetten. Het probleem van de fx-loop van de GT6 is namelijk dat je alle effecten dan achter elkaar hebt, wat onwenselijk kan zijn als je bv een delay en een drive toe wilt voegen.

Wat zijn de voor en of nadelen om de overdrive via de send/return van je gt te laten lopen?

RickVld
13 februari 2012, 09:57
Zoals ik beloofd heb even een update voor wat betreft de pedalen en mijn GT6. Met behulp van de handleiding van de GT6 op internet en vooral jullie tips ben ik aan de slag gegaan en ben ik wat gaan proberen.
Ik ben voor 2 ‘veilige’ keuzes gegaan voor wat betreft de losse pedalen, de Boss DS-1 en de Boss OD-3 gaan me helpen aan mijn geprefereerde geluiden.
De GT6 heb ik ingesteld als losse effectpedalen voor een delay en chorus, het voetpedaal is nog steeds te gebruiken als volumeregelaar en als wah. (al moet ik de wah nog even goed testen, die vond ik niet altijd erg mooi klinken)
Het CTL pedaal ga ik proberen te gebruiken als booster, dat is met de chorus al gelukt. Bij de Delay wordt de CTL automatisch ingeschakeld, hier zal ik met een grotere omweg de decibellen omhoog schroeven. (misschien met een extra kanaal)
Ik heb dus nog veel te testen en te proberen, maar op het gebied van effecten en het koppelen ervan ben ik dus al een stuk wijzer geworden en ben ik de verbanden enigszins gaan zien.

Dank hiervoor en ik zal jullie in de toekomst verder op de hoogte houden over mijn vorderingen en bevindingen.