PDA

View Full Version : Een monster: Kustom III Lead S Combo, late 70's



geert1976
13 januari 2012, 13:37
Deze week heb ik een oude Kustom versterker gekocht.
Het betreft een oude Kustom Lead III S.

De versterker is een monster, hij is groot en loei zwaar en hij kan ongelooflijk hard!

Qua geluid is die erg typisch en eigenlijk nergens mee te vergelijken.
Zodra ik een Rickenbacker inplug krijg je wel die typische CCR sound.

De originele footswitch, om de reverb en tremolo aan te sturen, zit er gelukkig nog bij.
Alles werkt ook nog naar behoren.

De aan/uit schakelaar is wel een vreemd ding overigens, die heeft namelijk 3 standen aan/uit/aan, waarom weet ik eigenlijk niet.

De vorige eigenaar, die de amp een paar jaar heeft gehad, wist de bedoeling er ook niet van.

enfin, hier een paar foto's van het monster:

http://i471.photobucket.com/albums/rr80/geert1976/HPIM4685.jpg

http://i471.photobucket.com/albums/rr80/geert1976/HPIM4686.jpg

http://i471.photobucket.com/albums/rr80/geert1976/HPIM4687.jpg

cluseau
13 januari 2012, 13:48
Zodra ik een Rickenbacker inplug krijg je wel die typische CCR sound.
:mmmm:




De aan/uit schakelaar is wel een vreemd ding overigens, die heeft namelijk 3 standen aan/uit/aan, waarom weet ik eigenlijk niet.
Heb ik wel eens vaker gezien, weet alleen niet meer welk merk dat was. Heeft mogelijk met ground level te maken.

geert1976
13 januari 2012, 13:50
:mmmm:




Heb ik wel eens vaker gezien, weet alleen niet meer welk merk dat was. Heeft mogelijk met ground level te maken.

Ground level:???:, uh, wat bedoel je daarmee?

cluseau
13 januari 2012, 13:57
Ground level:???:, uh, wat bedoel je daarmee?


Is de amp van orgine geaard? Als dat niet zo is zou het kunnen dat hij de bekende levensgevaarlijke cap naar massa heeft zoals de oude fenders. Hiermee kun je het effect van groundloops verminderen door of de fase of de nul via die cap met het chassis te verbinden. Als die cap dan gaat lekken hang je vrolijk met je snaren aan de netspanning. Wij knippen die cap er altijd uit en zorgen voor een deugdelijke aarding. Niet onbelangrijk.

muziekschuur
13 januari 2012, 13:59
Deze amp is vanaf 1978 geleverd tot denk ik 1986.... Dus ik vermoed niet dat ie zoiets heeft.

geert1976
13 januari 2012, 14:10
Is de amp van orgine geaard? Als dat niet zo is zou het kunnen dat hij de bekende levensgevaarlijke cap naar massa heeft zoals de oude fenders. Hiermee kun je het effect van groundloops verminderen door of de fase of de nul via die cap met het chassis te verbinden. Als die cap dan gaat lekken hang je vrolijk met je snaren aan de netspanning. Wij knippen die cap er altijd uit en zorgen voor een deugdelijke aarding. Niet onbelangrijk.


Deze amp is vanaf 1978 geleverd tot denk ik 1986.... Dus ik vermoed niet dat ie zoiets heeft.

Ik heb geen zin om de electrick boogie te dansen, hoe kan ik dat zien, of zou deze al wel beveiligd zijn?

cluseau
13 januari 2012, 14:13
Ik heb geen zin om de electrick boogie te dansen, hoe kan ik dat zien, of zou deze al wel beveiligd zijn?
Heeft je netsnoer randaarde? Dan is het veilig mits je die ook gebruikt.

zoon van Piet
13 januari 2012, 14:14
Hup daar ga je, Geert! Russisch roulette met je versterker..
zo'n permanentje zal je best goed staan... ;)

IK heb het wel vaker gezien bij amps, is het niet vergelijkbaar met de polariteitsschakelaars op silverface fenders en zo..?

geert1976
13 januari 2012, 14:14
Heeft je netsnoer randaarde? Dan is het veilig mits je die ook gebruikt.

Stekker is origineel en is er eentje met aarde (derde gat tussen de polen en aan de zijkanten ijzeren lipjes)

Mijn stopcontacten zijn geaard, in de oefenruimte evenzo.

geert1976
13 januari 2012, 14:16
Hup daar ga je, Geert! Russisch roulette met je versterker..
zo'n permanentje zal je best goed staan... ;)

IK heb het wel vaker gezien bij amps, is het niet vergelijkbaar met de polariteitsschakelaars op silverface fenders en zo..?

gvd, zodra ik het lootje leg, sta jij zeker klaar om bepaalde gitaren voor weinig te kopen:);)

cluseau
13 januari 2012, 14:19
Geen angst Geert, als de randaarde aanwezig is komt het allemaal goed. :soinnocent:

HalfBlindLefty
14 januari 2012, 13:18
Geen angst Geert, als de randaarde aanwezig is komt het allemaal goed. :soinnocent:

Ja, tenzij die net zoals ik eens heb meegemaakt wel op de stekker aanwezig is, maar in het apparaat (nog) niet aangesloten...... Bzzzzzzsssst spat sputter. Misschien even checken met een multimeter

cluseau
14 januari 2012, 13:23
Misschien even checken met een multimeter

Zondermeer een goed plan. Beter een beetje te vaak checken dan een beetje dood.

HalfBlindLefty
14 januari 2012, 13:25
Zondermeer een goed plan. Beter een beetje te vaak checken dan een beetje dood.

Ik neem iig geen risico's meer, ben geen kat en heb als eens de hoogspanning van een kleuren televisie mhh... overleefd.

Plant
14 januari 2012, 13:51
De aan/uit schakelaar is wel een vreemd ding overigens, die heeft namelijk 3 standen aan/uit/aan, waarom weet ik eigenlijk niet.

Polytone had dat ook op de MiniBrute series. In de middenstand is de versterker uit en in de buitenste 2 standen is de versterker aan, maar daar zit een kruisschakeling voor 0 en fase. In feite draai je met de schakelaar de stekker in het stopkontakt om. Met aarde doet het niks.

Het schijnt dat je als je last hebt van wat brom, dit minder kan zijn als je de stekker omdraait. Nu hoef je niks om te draaien, maar probeer je gewoon in welke schakelaarstand de versterker het minste bromt en die gebruik je voortaan.

Ik had ooit een MiniBrute IV, maar ik hoorde geen verschil tussen de beide standen. Misschien scheelt het in combinatie met randapparatuur?

geert1976
14 januari 2012, 14:32
Vanmorgen is de versteker meegeweest naar een zaaltje om te spelen.

Hij heeft vanaf vanmorgen 10.00 tot aan 13.00 uur voluit moeten loeien en nee ik heb geen schokken gehad:)

De versterker viel mij eigenlijk helemaal niet tegen, geluid is prima en tremolo en reverb zijn eigenlijk heel goed te noemen.

Dirk_Hendrik
14 januari 2012, 19:35
Rond 1991 heb ik ook even zo'n ding gehad. De mijne was alleen een 2*12" versie met 2 Goodmans speakers. Zie ik hier een 15"? Het enige wat ik me nog specifiek van het ding herinner, anders dan het gewicht en volume, is de countou o.i.d regelaar die best leuk was.

De mijne heb ik verkocht. Zonder speakers. Die gebruik ik al sinds st Juttemis met m'n Rivera Rake in een 2*12 kast.

Dirk_Hendrik
14 januari 2012, 19:39
Is de amp van orgine geaard?

Ja.
En hoewel ik je bezorgdheid om veiligheid volledig deel ben ik wel van mening dat je apparatuur niet ongezien per ongeluk een stempel "onveilig" op moet plakken. Internet heeft de vervelende eigenschap dat zo'n opmerking klakkeloos voor een feit wordt aangenomen en vervolgens niet meer is uit te roeien.

cluseau
14 januari 2012, 21:47
Ja.
En hoewel ik je bezorgdheid om veiligheid volledig deel ben ik wel van mening dat je apparatuur niet ongezien per ongeluk een stempel "onveilig" op moet plakken. Internet heeft de vervelende eigenschap dat zo'n opmerking klakkeloos voor een feit wordt aangenomen en vervolgens niet meer is uit te roeien.

Nog eens nagelezen maar ik krijg niet de indruk dat ik ergens een stempel "onveilig" op druk. :???: Was zeker niet de bedoeling en al helemaal niet om een indianenverhaal te creeren. Zijn er al teveel van :soinnocent:.

keef
14 januari 2012, 21:52
Heb m ook gehad. Prima clean sounds - ik gebruikte m ook voor synthesizer. Loeigrote (en nog zwaardere) EV SRO 15 inch speaker erin - de ultieme herniabak. Nu tilt iemand anders zich een breuk eraan...

http://fotos.marktplaats.com/kopen/8/20/I633rs3aZUR5aHbEWU65lg==.jpg

Dirk_Hendrik
14 januari 2012, 22:59
Is de amp van orgine geaard? Als dat niet zo is zou het kunnen dat hij de bekende levensgevaarlijke cap naar massa heeft zoals de oude fenders. Hiermee kun je het effect van groundloops verminderen door of de fase of de nul via die cap met het chassis te verbinden. Als die cap dan gaat lekken hang je vrolijk met je snaren aan de netspanning.

Dit lijkt me een vrij heldere suggestie van "onveilig" Frans ;)

showband
14 januari 2012, 23:26
Deze week heb ik een oude Kustom versterker gekocht.
Het betreft een oude Kustom Lead III S.

De versterker is een monster, hij is groot en loei zwaar en hij kan ongelooflijk hard!
in mijn allereerste band had de andere gitarist dit ding.
15 inch speaker en spijkerhard.
Ook de hardste en stevigste vorm van kast bekleding die ik ooit gezien heb.


Qua geluid is die erg typisch en eigenlijk nergens mee te vergelijken.
Zodra ik een Rickenbacker inplug krijg je wel die typische CCR sound.
daar helpt de tremolo en 15 inch speaker natuurlijk wel bij...


De aan/uit schakelaar is wel een vreemd ding overigens, die heeft namelijk 3 standen aan/uit/aan, waarom weet ik eigenlijk niet.

Als hij goed bedraad is kun je met deze aan uit schakelaar hetzelfde bereiken als door je 220V steker 180graden gedraait in het stopcontact te stoppen. Oftewel ompolen. Dit helpt soms tegen bijgeluiden.

cluseau
14 januari 2012, 23:51
Dit lijkt me een vrij heldere suggestie van "onveilig" Frans ;)

Ben ik het mee oneens en wel hierom:

1 Ik vraag slechts of het ding randaarde heeft.
2 Mocht dat niet zo zijn dan zou het kunnen dat.......
3 Ik zeg nergens dat hij onveilig is.

Uit antwoorden bleek al gauw dat hij aan punt 1 voldeed dus verviel punt 2 toch?


Ik had iig voor 100% de (goede) bedoeling om de vreemde schakelaar van Geert boven water te krijgen en dat is mede door plant gelukt.

Sorry hoor maar als ik zo mijn woorden moet afwegen kun je toch nergens meer over discuseren?



edit
Ik kan best kritiek verdragen hoor maar ik denk niet dat we Geert zijn topic moeten gebruiken om ons meningsverschil recht te trekken. Misschien beter om dat via PM te doen? ;)
/edit

tommus42
15 januari 2012, 09:50
Mee eens dat het geen overbodige opmerking is. Mijn plexi zit tamelijk gevaarlijk in mekaar (met een hoogspanningsrail bijvoorbeeld:D). Daarom is ie goed geaard, en ik speel er alleen mee op een geaard stopcontact. 450V ga je meestal niet dood aan, maar als je net met je duim over de hals, geelectrocuteerd wordt, kun je misschien niet loslaten.

tommus42
15 januari 2012, 10:00
Ik heb een Kustom mk3(?) met 4x12 kast gehad. De tremelo vond ik heerlijk, scheurkanaal had ie niet, wel een draaiknopje distortion. Klonk waardeloos, maar perfecte bak herrie, mooier denk ik dan de jazz-chorus eindversterker.

cluseau
15 januari 2012, 10:03
450V ga je meestal niet dood aan

Ik denk dat dit een misverstand is. Het dodelijke zit in de stroom door ons lichaam. Omdat de weerstand relatief hoog is zal er voor enkele tientallen mA een flinke spanning nodig zijn. Het is niet alleen de weerstand van ons lichaam maar ook de vloer waar we op staan en het schoeisel wat we dragen wat bepaald hoeveel weerstand door de spanning moet worden overwonnen. Wisselspanning uit het net heeft een topwaarde van ruim 300V en daar doet een 450V= zeker niet voor onder, in tegendeel. Tenslotte is de 450V in staat meer dan 100mA te leveren

tommus42
15 januari 2012, 10:18
De stroom moet idd niet te hoog zijn. Ik zat te denken aan je hart, dat staat stil op het moment van de schok. Ik denk als je erin blijft, de oorzaak je hart is dat z'n ritme niet meer kan vinden.

Rinze
15 januari 2012, 11:37
De stroom moet idd niet te hoog zijn. Ik zat te denken aan je hart, dat staat stil op het moment van de schok. Ik denk als je erin blijft, de oorzaak je hart is dat z'n ritme niet meer kan vinden.
Boven een bepaalde stroomsterkte worden je zenuwen dacht ik lam gelegd en dus ook je spieren.

Heb zelf een paar keer 220 op mijn donder gehad, een keer heel even van een stopcontact zonder kapje waar ik met een bezwete arm tegen aan kwam terwijl ik op blote voeten een vloer in de was aan het zetten was. Ik voelde de trilling van de wisselstroom er echt in klappen, trok gelukkig net op tijd mijn arm weer weg. Maar je voelt dus (heel even) dat je spieren mee gaan trillen, de besturing wordt ahw overgenomen. En daarna ligt je deruit.

Een ander keer hing ik een tl-bak op en bleek de spanningszoeker kapot, draad tegen hoofd, ik kwam op de vloer weer bij en heb de rest van de dag met hartkloppingen op de bank gezeten. Sindsdien weet ik dat je altijd moet checken of je spanningszoeker nog werkt :seriousf:

Het vervelende is dat naarmate je vaker en langer met stroom werkt, je de neiging krijgt om nonchalanter te worden. En dat is niet slim.

geert1976
15 januari 2012, 12:34
Rond 1991 heb ik ook even zo'n ding gehad. De mijne was alleen een 2*12" versie met 2 Goodmans speakers. Zie ik hier een 15"? Het enige wat ik me nog specifiek van het ding herinner, anders dan het gewicht en volume, is de countou o.i.d regelaar die best leuk was.

De mijne heb ik verkocht. Zonder speakers. Die gebruik ik al sinds st Juttemis met m'n Rivera Rake in een 2*12 kast.

Ik weet niet of het een 15 of 12 speaker is, ik zal het morgen eens checken, als ik weer in de oefenruimte ben.

Zoals ik het nu allemaal lees, kan ik deze amp wel veilig gebruiken.
Hij klinkt best fijn eigenlijk, gisteren heb ik ook mijn Rickenbackers er volop gezet en eigenlijk kan de Ricksound veel beter tot zijn recht als bij mijn Peavey.


Heb m ook gehad. Prima clean sounds - ik gebruikte m ook voor synthesizer. Loeigrote (en nog zwaardere) EV SRO 15 inch speaker erin - de ultieme herniabak. Nu tilt iemand anders zich een breuk eraan...

http://fotos.marktplaats.com/kopen/8/20/I633rs3aZUR5aHbEWU65lg==.jpg

Inderdaad hij is loeizwaar, zeker niet lichter als een Fender Twin Reverb voor mijn gevoel.

Maar klinken doet die zeker.

Ik heb in het verleden wel eens een opdonder gehad van een versterker, dat was een Pearl, voelde niet lekker kan ik je vertellen.

geert1976
15 januari 2012, 12:44
Ben ik het mee oneens en wel hierom:

1 Ik vraag slechts of het ding randaarde heeft.
2 Mocht dat niet zo zijn dan zou het kunnen dat.......
3 Ik zeg nergens dat hij onveilig is.

Uit antwoorden bleek al gauw dat hij aan punt 1 voldeed dus verviel punt 2 toch?


Ik had iig voor 100% de (goede) bedoeling om de vreemde schakelaar van Geert boven water te krijgen en dat is mede door plant gelukt.

Sorry hoor maar als ik zo mijn woorden moet afwegen kun je toch nergens meer over discuseren?



edit
Ik kan best kritiek verdragen hoor maar ik denk niet dat we Geert zijn topic moeten gebruiken om ons meningsverschil recht te trekken. Misschien beter om dat via PM te doen? ;)
/edit


Ik ben niet boos hoor Frans, sterker nog, binnenkort mag je mijn oude Fender amp en Quadrasoundbox een check en onderhoudsbeurt geven:ok:

Ik wil nog wel even terugkomen op het gedeelte waar Frans mee begon, over de een cap die kan gaan lekken en er stroom op je gitaar kan komen te staan.

Ik herinner mij nu eens waar een goede vriend van mij over klaagde.

Hij gebruikt in de oefenruimte een erg oude Marshall versterker en hij beklaagde zich, dat hij af en toe tintelende vingers heeft tijdens het spelen en hij zei zeer duidelijk "alsof er een klein stroompje door de snaren loopt"

Kan dit een die lekkende cap zijn?

Dirk_Hendrik
15 januari 2012, 13:59
Ben ik het mee oneens en wel hierom:

1 Ik vraag slechts of het ding randaarde heeft.
2 Mocht dat niet zo zijn dan zou het kunnen dat.......
3 Ik zeg nergens dat hij onveilig is.


mag via PM maar dat maakt het verhaal hier niet af.

Klopt. je zegt nergens dat het onveilig is. Je stelt enkel een paar vragen ivm ground lifts en onveilighed. Da's prima. Het gaat er echter niet om wat jij vraagt maar hoe de lezer dat oppikt:


Ik heb geen zin om de electrick boogie te dansen, hoe kan ik dat zien, of zou deze al wel beveiligd zijn?


Hup daar ga je, Geert! Russisch roulette met je versterker..
zo'n permanentje zal je best goed staan... ;)

IK heb het wel vaker gezien bij amps, is het niet vergelijkbaar met de polariteitsschakelaars op silverface fenders en zo..?

En dat zijn dus mensen die reageren. Niet het de 10-voud van mensen die hier lezen maar niet actief posten.

En da's het enige wat ik bedoelde. No hard feelings at all.

cluseau
15 januari 2012, 14:10
No hard feelings at all.

Ehhh nee, zeker niet. Discussie is gezond maar het is dan wel te hopen dat men alles leest en een kompleet plaatje maakt van de uitslag zoals die er nu ligt. Wordt die uitslag door een bepaald persoon niet begrepen is dat helemaal niet erg maar laat zijn conclusie dan geen eigen leven gaan lijden in de vorm van een indianenverhaal. Dat ben ik zeker wel met je eens.

Dirk_Hendrik
15 januari 2012, 14:48
Maar het is dan wel te hopen dat men alles leest en een kompleet plaatje maakt

Exact. jammergenoeg heeft men, zeker op het net, de neiging datgene wat men niet begrijpt maar te negeren....;)

onrust nv
17 januari 2012, 19:50
De aan/uit schakelaar is wel een vreemd ding overigens, die heeft namelijk 3 standen aan/uit/aan, waarom weet ik eigenlijk niet.



Dat zit op mijn kustom top ook, alleen net iets anders: aan/uit/kortsluiting.

onrust nv
17 januari 2012, 19:54
Heb m ook gehad. Prima clean sounds - ik gebruikte m ook voor synthesizer. Loeigrote (en nog zwaardere) EV SRO 15 inch speaker erin - de ultieme herniabak. Nu tilt iemand anders zich een breuk eraan...

http://fotos.marktplaats.com/kopen/8/20/I633rs3aZUR5aHbEWU65lg==.jpg

Waar zijn die speakers verkrijgbaar???En zijn die ook als 18 inch speaker te koop?

Der Groovemeister
16 februari 2012, 16:56
Ik heb er kort een gehad, maar vond zelf het geluid niet helemaal mijn smaak, dus weer verkocht. Ik vond nog wel deze link in m'n bookmarks:
http://www.broadwaymusicco.com/kustom4.htm

showband
16 februari 2012, 17:22
oh, ja.

Wij hadden begin eighties zowel deze:

http://www.broadwaymusicco.com/kuskat043.jpg

als twee van deze: (1 kuub! per 15 inch speaker)

http://www.broadwaymusicco.com/kuskat028.jpg

Wat hebben we afgeleden met trappen e.d.