PDA

View Full Version : Loop-station voor akoestische gitaar.



Jantine
12 januari 2012, 17:10
Hallo,

Ik ben op zoek naar een apparaatje waarmee je muziek kunt opnemen, wat hij afspeelt, en waar je dan vervolgens door heen kunt spelen. Ik weet dat er loop-stations bestaan maar het moet voor een akoestisch gitaar kunnen.
Het kan dan met een microfoon maar misschien zijn er andere mogelijkheden?

Wat het apparaatje moet kunnen is;
- Opnemen en vervolgens afspelen, zodat je er doorheen kunt spelen. Maar wel voor akoestische instrumenten.
Eventueel:
- Aansluiten op de computer.

Het hoeft geen professioneel merk of iets te zijn.
Ik heb een beetje rondgekeken op internet etc. maar werd daar niet echt wijs uit. En daarbij komt dat sommige dingen behoorlijk prijzig zijn en ik heb een geen geld in overvloed ;)

Wel kwam ik een Akai Head Rush E2 tegen, maar ik weet niet of dit met een akoestische gitaar kan? En de mogelijkheden biedt die ik nodig heb?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen ;)

Groetjes.

-Martijn-
12 januari 2012, 17:19
Je kunt de microfoon bijvoorbeeld aansluiten op een mengpaneel, en de send en return gebruiken voor je loop station. Ieder loopstation werkt, ik heb er een van Boss bijvoorbeeld en die klinkt goed. Als je direct door een microfoon speelt is het nadeel wel dat je soms hoort hoe de knoppen ingedrukt worden.

Mattia
18 januari 2012, 14:16
Ik heb en gebruik (naar min of meer volle tevredenheid) de Boss RC30 loop station. Dual kanaals stereo loop, heeft een instrument-level ingang (dus een voorversterkte akoestische gitaar kan er prima in, bij mij zit er een LR Baggs Para-Acoustic DI tussen omdat ik geen on-board preamp heb) en een microfoon ingang met phantom power en preamp, zonodig. De effecten vind ik wat aan de weinig nuttige kant, en feit dat je niet een ingang op een loop, andere op de andere lijkt te kunnen opnemen zijn voor mij de minpunten. Je hebt dus twee loops die je tegelijk maar onafhankelijk kan afspelen, maar dus beiden met beide inputs.

Opnemen is makkelijk, tot 3 uur, 99 'banks', en via USB simpelweg aan te sluiten op een PC voor export van het geluid. De Head Rush moet ook gewoon kunnen wat jij wil - als je geen ingebouwde pick-up met voorversterker hebt in de gitaar zal er wel een mengpaneel tussen moeten moeten. Zie bijv. wat K.T. Tunstall doet (Black Horse and the Cherry Tree live op youtube opsnorren) - dat is 'gewoon' een headrush pedaaltje met een mixer met microfoon en gitaar pre-mixed erop. Ik ben voor iets uitgebreider gegaan omdat je dan juist de langere loops en vooral meerdere loops over elkaar heen kan lagen, en het is inderdaad handig als songwriting tool. Is ook compacter dan steeds extra mixer aan moeten sluiten.