PDA

View Full Version : Boss NS-2 "X-connection" probleem



MetalPunk
12 januari 2012, 11:31
Hallo everybody,

Ik zit al een tijdje met een probleem, vele dingen heb ik al geprobeerd maar een goede oplossing heb ik niet gevonden. Ik zal eerst een overzicht maken hoe hij is aangesloten en daarna zal ik mijn probleem proberen te omschrijven.

Mijn NS-2 heb ik op deze manier aangesloten

http://i425.photobucket.com/albums/pp339/LaidBack95/ns2_x_connection.gif

En op deze manier staat hij in mijn setup:
(bear with me, ik ben namelijk geen held in dingen duidelijk overbrengen)

Gitaar > in bij Input NS-2> uit bij Send NS-2 > Send NS-2 naar Bad Horsie 2 > Bad Horsie 2 naar MXR super comp > MXR Super comp naar input Amp.

En dan de fxloop:

Send Amp naar Return NS-2 > Output NS-2 naar Return Line 6 M9> Send Line 6 M9 naar Return Amp.


Ik zal eerst even wat achtergrond informatie geven voor de beeldvorming. Zelf speel ik metal, en dan bedoel ik metal in de strakke variant. Snelle breakdowns, veel gehak, abrupte stopjes, zwaar, hoog volume, genoeg gain. Denk aan parkway drive, emmure, suicide silence etc.
Ik gebruik 2 schecter gitaren, een tempest custom en een c1-classic, amp is de bugera 6262.

Oke... het probleem... Als ik bv een breakdown speel met stops erin begint de gate van de NS-2 zijn werk te doen. Dit doet hij wel alleen wat mij opvalt is dat het ongeveer 0,75 seconden duurt voordat mijn signaal weer op volle sterkte door de speakers knalt. Oftewel een kleine vertraging in het loslaten..
Ik heb ook menig filmpje op youtube bekeken, bij deze mensen gaat het reduction lampje branden en gaat hij uit zonder vertraging. Dus hij klapt super snel open en dicht.. Hier wil ik ook naartoe!

Ik heb alle mogelijke instellingen al geprobeerd.. Heb ik de ns-2 verkeerd aangesloten, is hij stuk?? Ik weet het even niet meer..

Bij deze hoop ik dat jullie dit misschien wat meer kunnen verhelderen voor mij.

Thanks!

gr,
nick

DemolitionColorScheme
12 januari 2012, 11:37
Als jij hem hebt aangesloten als daar, dan zit het goed. Jouw probleem klinkt alsof je de decay en threshold niet goed hebt afgesteld. Als je sneller de gate los wilt laten moet je de threshold en decay zo op elkaar afstellen dat het werkt met jouw setup. Ik gebruik de NS-2 zelf niet, maar als het goed is moet je de decay helemaal naar links zetten (als de decay dus een release knop is) en dan is de release (dus het loslaten van de gate) het snelst.

MetalPunk
12 januari 2012, 12:13
Als jij hem hebt aangesloten als daar, dan zit het goed. Jouw probleem klinkt alsof je de decay en threshold niet goed hebt afgesteld. Als je sneller de gate los wilt laten moet je de threshold en decay zo op elkaar afstellen dat het werkt met jouw setup. Ik gebruik de NS-2 zelf niet, maar als het goed is moet je de decay helemaal naar links zetten (als de decay dus een release knop is) en dan is de release (dus het loslaten van de gate) het snelst.

Klopt, helemaal waar wat je zegt. Dat is ook hetgeen wat ik al vanaf dag een heb geprobeerd. Staat ook in de laatste regel van het plaatje: quote: "On the Boss NS-2 set decay to min (ultra tight riffs) and adjust the threshold as needed".

Ik heb alle mogelijke standen al geprobeerd met decay dicht en daarna aan threshold draaien. Ook andersom, maar het probleem blijft..
Wat ik ook al eerder zei, het rare is dat veel gasten op youtube de ns-2 precies hetzelfde hebben aangesloten met identieke settings en bij hun klapt hij vrijwel direct open en dicht.. Bij mij niet en dat is ontzettend irritant..

DemolitionColorScheme
12 januari 2012, 12:41
I see ...
Hm, ik zie nu trouwens dat je je gate vóór je effecten hebt. Zet je gate eens achter je effecten. Dus, eerst al je effecten (ik zie dat je geen time-based effecten gebruikt voor je pre-amp) en dan de laatste output daarvan pakken en dan naar de input van de NS-2. Je hebt nu namelijk een compressor achter je gate staan.

Probeer het anders eens zonder de effecten, dan kun je zien of het aan je NS-2 ligt.

En ik lees hier:
"Send Amp naar Return NS-2 > Output NS-2 naar Return Line 6 M9> Send Line 6 M9 naar Return Amp." Ik weet even niet meer of de M9 een FX loop had, zo niet, gewoon de output van de NS-2 naar de input van de M9 gooien en dan de output van de M9 aansluiten op je FX-loop.

MetalPunk
12 januari 2012, 12:52
Thanks!

Vanavond ben ik in onze studio dus dan ga ik even met je advies aan de gang en dan post ik de bevindingen zsm..

Hopen dat t lukt!

MetalPunk
13 januari 2012, 12:24
zo... Gister flink aan de haal geweest met je tips maar het heeft niet mogen geven..

Het probleem blijft helaas, zou de ns-2 stuk zijn?

e!
13 januari 2012, 20:27
zo... Gister flink aan de haal geweest met je tips maar het heeft niet mogen geven..

Het probleem blijft helaas, zou de ns-2 stuk zijn?
Kan, maar valt zo niet te zeggen. Mijn vermoeden is dat het een geval van onjuiste gain staging kan zijn.

De vraag is of zowel bij de input als de return of alleen bij de input een gate circuit zit. Als ik de manual goed lees in beiden. Dat betekent dat je met de X methode twee gates in serie zet. Dat betekent op zijn beurt dat als het signaal tussen de eerste gate en de tweede lager is dan het signaal vóór de eerste, de eerste gate al opent als de tweede mogelijk nog dicht blijft. Dat kan in jouw setup als je een gainreductie realiseert tussen de NS send en return.

Troubleshooten begint met vereenvoudigen. Begin eens met:

Gitaar > input NS > output NS > Amp input en geen FX loop dus signaal van daar gewoon naar je eindtrap en speaker.

Mode op reduction.
Decay op 0 = gate direct dicht bij signaalniveau onder threshold (decay is bij de NS in feite attack van de gate; hoe snel de gate dichtslaat; decay slaat op de decay van de toon)
Stel threshold in, zodat de gate open gaat als je speelt.

Als dit niet werkt is je apparaat mogelijk defect. Als je instellingen vindt die werken, verplaats de plug van je NS output dan eens naar de send en verander verder niets. Dat zou hetzelfde moeten werken. Heb je een significant lager signaalniveau op deze manier, dan is dat het probleem. Defect.
Zo niet, sluit dan een kabel aan van FX send op amp (preamp out) op de NS return en van de NS send op de FX return (power amp in).
Komt het probleem dan terug, draai dan het preamp volume of FX send level omhoog en kijk of dat helpt. Soms zit er een FX loop level switch -10/+4 dB op de amp. Stel die in op +4 en kijk of dat helpt. Helpt dat niet, dan is je pedaal vermoedelijk kaduuk.

Als het tot nu toe werkt, is je pedaal niet stuk en zou ik de pedalen tussen de NS send en je amp eens terugzetten met hun huidige instellingen. Komt het probleem terug, dan moet je vermoedelijk de levels van je pedalen omhoog draaien.

e!
13 januari 2012, 20:40
Je zou overigens ook gewoon een slechte kabel ergens in je keten kunnen hebben :chicken:

MetalPunk
16 januari 2012, 15:07
Thanks! Vanavond weer even aan de slag dan..

e!
16 januari 2012, 19:05
Alright, succes! Ben benieuwd wat eruit komt.

e!
17 januari 2012, 19:05
En hoe is het nou gegaan?

MetalPunk
18 januari 2012, 14:25
Oke, gister aan de slag geweest en dit zijn de bevindingen...

Ben eerst begonnen met Gitaar > input NS > output NS > Amp input, geen fx aansluiting niks dus..
Het probleem met t vertraagd opkomend volume is verdwenen zoals ik had verwacht, dit heb ik eerder ook al uitgeprobeerd.

Daarna alles doorgelopen wat je heb gezegd en ben tot aan de laatste stap gekomen zonder issues. Pas als ik de rits aan pedalen er tussen hang begint de ellende.

interessander
18 januari 2012, 14:30
Dan zou je een voor een pedalen moeten toevoegen in de keten om te kijken welke de boosdoener is. Hoe worden alle pedalen gevoed trouwens?

MetalPunk
18 januari 2012, 14:33
Mijn Line-6 M9 is als enige apart aangesloten met een bijgeleverde adapter. De rest zit met n daisy chain vast aan een one-spot..

e!
18 januari 2012, 20:53
Idd. pedaaltje voor pedaaltje aansluiten en met de input- en outputlevels spelen. Ik zou ook je patchkabels niet uitsluiten als mogelijke oorzaak.

De NS-2 is i.e.g. niet kapoet. Dus das goed nieuws.

e!
9 februari 2012, 23:24
En? Heb je de oorzaak nog kunnen vinden?

Bijl
10 februari 2012, 09:17
En? Heb je de oorzaak nog kunnen vinden?

Als je een compressor in de loop van de noisegate zet, wat de topicstarter dus doet, zal de gate proberen om ruis te onderdrukken en de compressor zal proberen om het te versterken. Het kan ook zijn dat de compressor zo extreem is ingesteld dat er nauwelijks verschil is tussen de ruisdrempel, de attack en het signaal dat daarna volgt, en dat de NS2 threshold hoog genoeg is ingesteld om er voor te zorgen dat het signaal dat uit de compressor komt niet sterk genoeg is om de gate in een korte tijd te openen.

Wanneer het signaal onder de drempelwaarde zit, zal de compressor het willen versterken en de gate juist onderdrukken. Wanneer het signaal boven de drempelwaarde komt, zal de compressor het juist onderdrukken en de gate zal het door willen laten.

De korte versie van dit verhaal: Die twee apparaten zitten elkaar dus grandioos tegen te werken.

Een Morley wah in de loop zetten is ook niet zo'n best plan, dat kan heel kunstmatig klinken. Ik heb zelf een Morley George Lynch Dragon II wah en een NS2.

Ik zou het zo doen:
Gitaar -> Wah -> NS2 input ->NS2 loop send naar input amp -> fx send van amp naar overige effecten BEHALVE DE COMPRESSOR -> effect output naar NS2 loop return -> NS2 output naar compressor -> compressor naar fx return/power amp in van de gitaarversterker.

De compressor zal nu alleen het gewenste signaal versterken en niet het ongewenste signaal (ruis dus). Daardoor zal de gate ook beter werken. En gebruik in godsnaam geen compressor in die M9 want dan heb je nog steeds hetzelfde probleem.

Oh ja, en de Threshold zet je net iets boven de ruisdrempel en de Decay helemaal of bijna uit.

e!
10 februari 2012, 20:52
Als je een compressor in de loop van de noisegate zet, wat de topicstarter dus doet, zal de gate proberen om ruis te onderdrukken en de compressor zal proberen om het te versterken. Het kan ook zijn dat de compressor zo extreem is ingesteld dat er nauwelijks verschil is tussen de ruisdrempel, de attack en het signaal dat daarna volgt, en dat de NS2 threshold hoog genoeg is ingesteld om er voor te zorgen dat het signaal dat uit de compressor komt niet sterk genoeg is om de gate in een korte tijd te openen.

Wanneer het signaal onder de drempelwaarde zit, zal de compressor het willen versterken en de gate juist onderdrukken. Wanneer het signaal boven de drempelwaarde komt, zal de compressor het juist onderdrukken en de gate zal het door willen laten.

De korte versie van dit verhaal: Die twee apparaten zitten elkaar dus grandioos tegen te werken.
Hmm.. niet gek geredeneerd, maar ik ben het niet met je eens. Wat je zegt is feitelijk onjuist. Wanneer de compressor de ruis versterkt, komt het signaal gewoon eerder boven de gate drempel (van de tweede gate). Die zal dus eerder opengaan en helemaal niets "willen" tegenhouden. Wat je over het hoofd lijkt te zien is dat de twee gates door hun aard en hun plaatsing de compressor niet kúnnen beïnvloeden. Er is dus geen wisselwerking, zoals je beschrijft, alleen invloed op de uitgangssituatie in de volgende stap in de signaalketen.

Vereenvoudigd is dit de setup met de kruismethode met de compressor in de loop:

Gitaar > input gate NS2 > Comp > loop gate NS2

Daarbij hebben beide gates dezelfde drempel (er is maar 1 knop).

Als de threshold van de gate wordt ingesteld op net boven de noisedrempel van de gitaar, gaat gate 1 niet open als er niet gespeeld wordt. Er is dan geen signaal wat de compressor bereikt, dus wordt er ook nix versterkt, dus blijft gate 2 ook dicht en dus hoor je nix.

Begin je te spelen, dan gaat gate 1 open en komt het signaal binnen bij de compressor. Dan heb je 2 variabelen met elk 2 mogelijke uitkomsten (en dus 4 mogelijkheden):

- Comp threshold wordt gehaald of niet gehaald.
- Ingestelde comp level (make up gain stage) versterkt of verzwakt het signaal uit de compressiefase.

Wordt de drempel niet gehaald, dan is het outputsignaal lineair aan het inputsignaal. Afhankelijk van het make up gain level gaat de gate vervolgens meteen open, of niet, maar niet met een vertraging, want de aanzet (transient) is altijd het luidst.

De compressor stage doet niets anders dan het signaal boven de drempelwaarde verzwakken t.o.v. inputlevel. Het zal echter altijd sterker zijn dan de ruisdrempel, tenzij de make up gain stage (levelknop) het signaal dusdanig verzwakt dat het zachter wordt dan de ruisvoet, maar dan gaat gate 2 überhaupt niet open en niet pas na een vertraging. De transient, het beginsignaal is altijd het sterkst en de gate zal dus altijd open gaan als je speelt... of nooit, wanneer je comp level te laag staat... echter nooit met een vertraging. Wat wel kan gebeuren bij een te lage levelinstelling is dat de transient doorkomt en de sustain wordt afgekapt, omdat die onder de gate threshold daalt. Precies het omgekeerde van het probleem van dat van de TS dus.

Er is 1 uitzondering. Wanneer je attack op 0 staat en je een enorme compressiefactor hebt ingesteld, dan kan bij sommige compressors, zoals de CS-3, de transient zo hard de kop worden ingedrukt, dat de sustain harder wordt dan de transient, tot het extreem dat je het effect krijgt van het opendraaien van de volumeknop nadat je hebt aangeslagen, zoals Mark Knopfler zo mooi doet in bv. Brothers in arms of Love over gold. Dán kun je zo'n vertraagde reactie in de tweede gate krijgen, omdat het signaal dan daadwerkelijk pas met een vertraging zijn piekwaarde bereikt.

Remedie: minder harde compressie en iets meer attack.

Bij minder extreme compressorinstellingen wordt het dynamisch bereik van je signaal gewoon kleiner en zal je gate óf altijd netjes opengaan, óf nooit, maar nooit met een vertraging. Bij nooit is de remedie gewoon 'output level omhoog'.

Conclusie: Het probleem wordt dus veroorzaakt door óf te extreme compressorinstellingen (geen attack + sterke compressiefactor) óf een signaalstoring, maar niet doordat compressor en gate elkaar tegenwerken.

AoDf
11 februari 2012, 14:56
Ik had hetzelfde probleem met de Boss NS-2 en de zogenaamde X-connectie, met vertraagd inkomen enzo, of dat ie toch niet helemaal stil was. Vooral bij hoge gainsettings is het lastig om de boel een beetje onder controle te houden. Ik zou zeker de ISP Decimator G-string aanraden. http://www.isptechnologies.com/index.php?option=com_content&view=article&id=45&Itemid=64

Dit pedaaltje doet hetzelfde als de Boss NS-2, met een input-output voor je gitaar en een aparte ruisonderdrukkende send-return voor je fx-loop van je versterker.

De ISP heeft toch een wat "intelligenter" of beter ontwikkeld ruisonderdrukkings systeem als de Boss en is echt direct strak en muisstil bij breaks, en ook weer gelijk open als je speelt. Ook op dikke gainsettings. Check anders wat youtube filmpjes en overtuig jezelf.

Bijl
13 februari 2012, 09:59
Er is 1 uitzondering. Wanneer je attack op 0 staat en je een enorme compressiefactor hebt ingesteld, dan kan bij sommige compressors, zoals de CS-3, de transient zo hard de kop worden ingedrukt, dat de sustain harder wordt dan de transient, tot het extreem dat je het effect krijgt van het opendraaien van de volumeknop nadat je hebt aangeslagen, zoals Mark Knopfler zo mooi doet in bv. Brothers in arms of Love over gold. Dán kun je zo'n vertraagde reactie in de tweede gate krijgen, omdat het signaal dan daadwerkelijk pas met een vertraging zijn piekwaarde bereikt.

Remedie: minder harde compressie en iets meer attack.

Bij minder extreme compressorinstellingen wordt het dynamisch bereik van je signaal gewoon kleiner en zal je gate óf altijd netjes opengaan, óf nooit, maar nooit met een vertraging. Bij nooit is de remedie gewoon 'output level omhoog'.

Conclusie: Het probleem wordt dus veroorzaakt door óf te extreme compressorinstellingen (geen attack + sterke compressiefactor) óf een signaalstoring, maar niet doordat compressor en gate elkaar tegenwerken.

Dit is waar ik ook aan dacht, alleen klopte mijn beargumentering niet, zoals je terecht opmerkte. Bedankt voor de uitleg, ik ben ook weer wat wijzer :-)