PDA

View Full Version : blackstar HT5



louiis
11 januari 2012, 23:29
Hoi, wie kan mijn vertellen welk "hoogspanning" en welke laagspanning uit de net-trafo van een HT5 blackstar komt.
Heb al via blackstar info proberen te krijgen , echter zonder resultaat.
Ik heb van mijn ht5 n.l. de trafo defect, zit sluiting in.

bvd vr. louis

dokterpeter
12 januari 2012, 08:04
wat louiis dus zoekt is iemand met een HT5 die bereid is om hem even open te maken en met een multimeter de voltages van de uitgangen van de power trafo op te meten.
Zo iemand moet er toch zijn?

louiis
12 januari 2012, 19:03
http://img109.imageshack.us/img109/4791/naamloosaus.jpg

Zie bovenstaand schema. Het gaat om twee spanningen, n.l. :

-tussen de twee rode draden (Usp4 t.o.v. Usp5)
-de spanningen tussen de groene draad t.o.v. de blauwe draden. (Usp1 t.o.v. Usp2 en Usp3 t.o.v. Usp2)
Dit in toelichting op de vraag wie dit effe zou kunnen opmeten. De trafo in mijn versterker is n.l. gesneuveld.
b.v.d gr. louiis

(p.s. Doktor Peter, bedankt voor de toelichting)

cluseau
12 januari 2012, 19:27
De trafo in mijn versterker is n.l. gesneuveld.
b.v.d gr. louiis
louiis, had je hier al niet eerder een topic over? Als je trafo primair onderbroken is kun je zelf de spanningen meten aan je overleden trafo. Knoop een andere 6,3V~ aan de 6,3V~ van je defecte trafo en je kan de rest van de secondaire wikkelingen gewoon meten. Heb je sluiting in de trafo dan heb ik niets gezegd.

louiis
12 januari 2012, 21:54
Hoi cluseau,

dat klopt, dat ben ik met die kapotte trafo. Probleem is inderdaad prim. defect (sluiting) verder als je naar het schema kijkt komt hier geen 6,3V uit maar wellicht meer,immers er wordt + en -15V gemaakt (zie SP1 resp. SP2 en SP3). Die spanningsstabl. kun je van alles aanbieden (binnen de grens de specificatie natuurlijk) er komt dan toch + en -15 V uit.
Volgens mij doen ze als gloeispanning (dat bedoel je denk ik)gewoon een gelijkspanning aanbieden.Dit schijnt n.l. mogelijk te zijn.
Je snapt denk ik wel wat ik bedoel, toch?

gr. louiis ,en fijn dat je mee denkt!

cluseau
12 januari 2012, 22:41
Je snapt denk ik wel wat ik bedoel, toch?


Zekers, maar bij een primaire sluiting houd het zoiezo op. Dit gedraagt zich als een kortsluitwinding die elke toegevooerde spanning gelijk de nek omdraait. Afwachten dan maar.

IS ER DAN NIEMAND DIE FF WIL METEN !!!!!!

zo, misschien helpt dat

kunk
14 januari 2012, 15:40
Zekers, maar bij een primaire sluiting houd het zoiezo op. Dit gedraagt zich als een kortsluitwinding die elke toegevooerde spanning gelijk de nek omdraait. Afwachten dan maar.

IS ER DAN NIEMAND DIE FF WIL METEN !!!!!!

zo, misschien helpt dat

Zal even kijken!

kunk
14 januari 2012, 16:15
Zojuist gemeten en de volgende waardes gevonden.

Secundaire spanning t.o.v. aarde 373,3 V onbelast.
Secundaire spanning t.o.v. aarde 174,8 V belast (standby switch aan)
Tussen sp4 en sp5 staat trouwens dan 351 V

Dan komen er nog 2 blauwe en 1 groene draad uit de trafo.
De 2 blauwe draden meten t.o.v. aarde 18,4 V. En ook ten opzichte van de groene draad.
Onderlinge spanning tussen de blauwe draden is 36 V
Deze spanning verandert nauwelijks na inschakelen van de standby switch en wordt volgens mij gelijkgericht en gebruikt als gloeispanning voor de buisjes.

Opschrift op de trafo is trouwens HT-5 GT 0901


Ik hoop dat je hier iets mee kunt.

cluseau
14 januari 2012, 17:57
Zojuist gemeten en de volgende waardes gevonden.


SUPER

Hartelijk dank, zal TS ook blij mee zijn. Ik heb het officiele servicedoc maar ook daar staan geen spanningen in. Goed dat het nu bekend is, altijd tot wederdienst bereid :ok:

Frans.

kunk
14 januari 2012, 18:35
SUPER

Hartelijk dank, zal TS ook blij mee zijn. Ik heb het officiele servicedoc maar ook daar staan geen spanningen in. Goed dat het nu bekend is, altijd tot wederdienst bereid :ok:

Frans.

Graag gedaan en de wederdienst komt gauw genoeg:seriousf::seriousf::seriousf:

kunk
14 januari 2012, 18:57
Voor de liefhebber nog wat foto's van het binnen werk van de HT-5

http://www.mijnalbum.nl/Foto-IPKFON8N-D.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-ATSEXOB8-D.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-VG4NMHJR-D.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-ZBKEJIEI-D.jpg

dokterpeter
15 januari 2012, 10:33
Hej Kunk: goed gedaan jochie. Kijk, zo kunnen we elkaar helpen op dit forum. Ik weet zeker dat Louiis je heel dankbaar zal zijn. Ik ga kijken of ik ik nog trafo's heb die in de buurt komen (Louiis en ik zitten samen in een band)

louiis
15 januari 2012, 22:47
Hartsikke bedankt heren, hier kan ik wat mee!!!!
Nu nog her of der "effe" de trafo regelen, komt wel goed denk ik.

gr. louiis

josan
16 januari 2012, 19:30
Wow, ik wist dat die HT5 wel wat halfgeleidertjes bevatte, maar..... een buizenamp? Zelfs "hybride" lijkt hier al wat overdreven.

De HT5 lijkt het bewijs dat een transistorbak goed kan klinken. ;-)

Of noem je dit nou een modelingversterker?

louiis
17 januari 2012, 00:20
Hej Kunk nog harstikke bedank voor het opmeten van die spanningen. Ik neem aan dat die "hoogspanning" een wisselspanning is, toch?

grtz. louiis

kunk
17 januari 2012, 11:28
Hej Kunk nog harstikke bedank voor het opmeten van die spanningen. Ik neem aan dat die "hoogspanning" een wisselspanning is, toch?

grtz. louiis

Ja hoor, alle spanningen vanaf de trafo zijn wisselspanningen.:ok: