PDA

View Full Version : Fender Telecaster Custom uit '73 - Informatie gezocht over de finish / evt. reissue



DemolitionColorScheme
11 januari 2012, 11:19
Ik heb al een tijdje zo'n Tele op het oog:
- Zie hier (http://www.tweedehands.nl/muziek/muziekinstrumenten/elektrische-gitaar/fender-telecaster-deluxe-73-108834224.html?qq=fender+telecaster&pcpl=&pc_id=&afd=)

http://img.tweedehands.nl/f/normal/108834224-fender-telecaster-deluxe-73.jpg

http://img.tweedehands.nl/f/normal/107779360_5-fender-telecaster-deluxe-73.jpg

Hoe heet deze finish precies? Natural? Geen Blonde, toch?

Anyways, mijn vraag was of hier ooit een reissue van gemaakt is, dus ook met een maple neck. Ik heb niet zo'n behoefte om €2500,- neer te leggen omdat ik andere prioriteiten heb momenteel.

humbucker
11 januari 2012, 11:26
Ja die is er.

Check de fender site!



edit: was een beetje voorbarig, ik weet niet of precies die finish ook tussen de RI modellen zit/zat. :)

Platyhelminthes
11 januari 2012, 11:27
Bij Dirk Witte in Utrecht hangt(of heeft in ieder geval lange tijd gehangen) een reissue van deze, ook in deze finish. Dus hij is er wel degelijk!

Edit: volgens de site is hij er nog steeds, kost 899,-

DemolitionColorScheme
11 januari 2012, 11:37
Bij Dirk Witte in Utrecht hangt(of heeft in ieder geval lange tijd gehangen) een reissue van deze, ook in deze finish. Dus hij is er wel degelijk!

Edit: volgens de site is hij er nog steeds, kost 899,-
Ik 'zie' hem ook op de site, maar zonder foto en ik zie ook geen finish opmerking.

DemolitionColorScheme
11 januari 2012, 11:39
Ja die is er.

Check de fender site!



edit: was een beetje voorbarig, ik weet niet of precies die finish ook tussen de RI modellen zit/zat. :)
Ik zal eens zoeken.

Nils47
11 januari 2012, 11:41
Hoi Demolitionscheme,

Deze vond ik: http://www.musiccitypickers.com/1993-94-fender-72-reissue-telecaster-deluxe-with-rare-natural-finish-mij/

Lastig te vinden denk ik. Verder misschien een bestaande reissue strippen of warmoth? Kan zo geen andere reissues vinden.

DemolitionColorScheme
11 januari 2012, 11:42
Hoi Demolitionscheme,

Deze vond ik: http://www.musiccitypickers.com/1993-94-fender-72-reissue-telecaster-deluxe-with-rare-natural-finish-mij/

Lastig te vinden denk ik. Verder misschien een bestaande reissue strippen of warmoth? Kan zo geen andere reissues vinden.
Nee, dat hoeft niet. Dit is al een 90ies reissue, dus dat zegt me dat er ook reissue zijn gemaakt. Komt wel goed, dus. Dan zal ik goed rond moeten blijven kijken.

Platyhelminthes
11 januari 2012, 11:49
Staat er op de site niet bij, maar degene die er laatst hing was naturel, dus vandaar. Voor de zekerheid zou je ze natuurlijk altijd een keer erover kunnen bellen.

En ik ga overigens van de week daar nog langs om een gitaar weg te brengen voor een afstelbeurt, dus dan zou ik ook ff voor je kunnen kijken!

DemolitionColorScheme
11 januari 2012, 11:51
Staat er op de site niet bij, maar degene die er laatst hing was naturel, dus vandaar. Voor de zekerheid zou je ze natuurlijk altijd een keer erover kunnen bellen.
Ja, ik heb net al gemaild. Even afwachten.

Mr.Fingers
11 januari 2012, 11:58
Fender maakt ze in 2 reeksen, de classic reeks uit mexico (zwart & sunburst, keuze tussen rosewood en maple toets), en de American Vintage uit America (zwart en sunburst, maple toets).

De gitaar die jij laat zien is geen Custom maar een Deluxe.

De deluxe komt ook uit de Classic reeks (walnut, zwart & sunburst, maple toets), de Classic player (sunburst & zwart, maple toets, met strat tremolo).


Geen versie dus in de natural kleur.

DemolitionColorScheme
11 januari 2012, 12:03
Fender maakt ze in 2 reeksen, de classic reeks uit mexico (zwart & sunburst, keuze tussen rosewood en maple toets), en de American Vintage uit America (zwart en sunburst, maple toets).

De gitaar die jij laat zien is geen Custom maar een Deluxe.

De deluxe komt ook uit de Classic reeks (walnut, zwart & sunburst, maple toets), de Classic player (sunburst & zwart, maple toets, met strat tremolo).


Geen versie dus in de natural kleur.
Ik dacht dat het officieel een Custom Deluxe was? Hm!
En wat is die 90ies RI hierboven dan?

Mr.Fingers
11 januari 2012, 12:21
Die 90's is een Japanse versie, voor de domestic market, en daar valt hier vrij moeilijk aan te geraken. Je kunt eens proberen te horen bij Ishibashi.jp. Kost wel wat, maar dan heb je wel een steengoede gitaar.


En het is de Fender Telecaster Custom (met teleneck en singlecoil brug) en Fender Telecaster Deluxe (met stratneck en brughumbucker).

En om het helemaal verwarrend te maken is er nog de Fender Custom Telecaster, da's een standaard telecaster met een dubbele binding rond de body.

DemolitionColorScheme
11 januari 2012, 12:31
Die 90's is een Japanse versie, voor de domestic market, en daar valt hier vrij moeilijk aan te geraken. Je kunt eens proberen te horen bij Ishibashi.jp. Kost wel wat, maar dan heb je wel een steengoede gitaar.


En het is de Fender Telecaster Custom (met teleneck en singlecoil brug) en Fender Telecaster Deluxe (met stratneck en brughumbucker).

En om het helemaal verwarrend te maken is er nog de Fender Custom Telecaster, da's een standaard telecaster met een dubbele binding rond de body.
Ja, dat wist ik allen. Ik dacht alleen dat de Deluxe ook de subnaam Custom had.

Uit Japan halen is niet echt een optie. Anyways,
m.a.w. kun je dus alleen geluk hebben met een Japanse RI hier vinden of anders alleen maar een originele, zoals die hierboven? Dus moet ik rekenen op €2500,- ... Tja, dat is het me niet echt waard. Dan kijk ik wel verder.

Nils47
11 januari 2012, 12:33
Op Ibishibashi staan wel 20 gitaren die ik zou willen hebben. Vooral die thinline met black binding, block inlay goude filtertrons.

Hoe zit dat nu eigenlijk, mogen die gitaren nederland echt niet binnenkomen?

Mr.Fingers
11 januari 2012, 12:33
De nieuwe niet (mag niet van Fender), de tweedehandse mogen wel zo verkocht worden.

Een nieuwe Japanse domestic market Fender hier krijgen is erg moeilijk, omdat Fender USA een echt terreurbewind uitoefent op de muziekwinkels in Japan. Als ze weet krijgen dat een domestic Japanner nieuw uitgevoerd werd, verliest die winkel z'n concessie om Fender te mogen verkopen.

@demolition: ebay in de gaten houden, af en toe wordt er wel eens eentje aangeboden. En anders heb je drie opties:

a) gaan voor een originele (wel de moeite waard, die pickups zijn anders als de ReIssues (wat gewoon PAF's in een fancy jasje zijn))
b) een mexicaanse sunburst kopen, en die strippen, en blank (laten) lakken
c) er zelf eentje (laten) maken van allparts/warmoth/usacg/guitarmill/... onderdelen. Als je daarin interesse hebt moet je het me even laten weten ;)

terrasbeest
11 januari 2012, 12:35
op ibishibashi staan wel 20 gitaren die ik zou willen hebben. Vooral die thinline met black binding, block inlay goude filtertrons.

hoe zit dat nu eigenlijk, mogen die gitaren nederland echt niet binnenkomen?

huh ???????????

Nils47
11 januari 2012, 12:35
Oke, tweedehands maar eens Googlen. Die nieuwe staan dan gewoon op een blacklist ofzo?

Mr. Fingers, bedankt helemaal duidelijk :)!

DemolitionColorScheme
11 januari 2012, 12:41
@demolition: ebay in de gaten houden, af en toe wordt er wel eens eentje aangeboden. En anders heb je drie opties:

a) gaan voor een originele (wel de moeite waard, die pickups zijn anders als de ReIssues (wat gewoon PAF's in een fancy jasje zijn))
b) een mexicaanse sunburst kopen, en die strippen, en blank (laten) lakken
c) er zelf eentje (laten) maken van allparts/warmoth/usacg/guitarmill/... onderdelen. Als je daarin interesse hebt moet je het me even laten weten ;)
Optie b is niet echt een optie voor mij, optie c zou uiteindelijk alsnog duur oplopen. Optie a ... tja, dat is het me niet waard. Ik heb dat geld ook niet (over) voor zo'n Tele. Het is meer als een gitaar erbij. Ik geloof graag dat ze geweldig zijn, maar dat doet er voor mij nu even niet toe. Ik kijk dan gewoon rustig rond voor een andere finish.

Weet jij er nog eentje die natural oogt? Bijv. een donkere Walnut of zo? Ik noem maar wat.

DemolitionColorScheme
11 januari 2012, 17:06
Gevonden, kinda ... :
- http://www.dijkmanmuziek.nl/gitaren/elektrische-gitaren/solid-body/telecaster-72-deluxe-fender

http://www.dijkmanmuziek.nl/App_Files/FileInstances/Product/5267/nl-NL/Published/Large_Tele72DeluxeNaturel_BODY.jpg

Ik vind hem alleen zo op deze manier niet mooi ...

kapepper
11 januari 2012, 17:29
mijn telecaster Custom
http://i169.photobucket.com/albums/u207/kapepper/P1020566.jpg

deze kleur is toch natural?

DemolitionColorScheme
11 januari 2012, 17:39
mijn telecaster Custom
http://i169.photobucket.com/albums/u207/kapepper/P1020566.jpg

deze kleur is toch natural?
Dat lijkt me wel, ja.
Mooi ding ... :(

DemolitionColorScheme
13 januari 2012, 12:26
Ik heb contact gehad met het Dirk Witte filiaal in Utrecht en ze hebben me een foto gestuurd. Hij ziet er, inderdaad, helaas uit zoals bijv. deze:
http://www.dv247.com/assets/products/68359_l.jpg

Het is niet dat het lelijk is, maar het heeft wat ... anders dan die originele. Ik weet niet of dit geheel door ouderdom komt of ook door de lak of desnoods het hout?
Zo'n reissue ziet er een beetje uit als een speelgoed gitaar. Raar, maar zo voelt dat een beetje als ik ernaar kijk.

pff
13 januari 2012, 13:32
Ik heb contact gehad met het Dirk Witte filiaal in Utrecht en ze hebben me een foto gestuurd. Hij ziet er, inderdaad, helaas uit zoals bijv. deze:
http://www.dv247.com/assets/products/68359_l.jpg

Het is niet dat het lelijk is, maar het heeft wat ... anders dan die originele. Ik weet niet of dit geheel door ouderdom komt of ook door de lak of desnoods het hout?
Zo'n reissue ziet er een beetje uit als een speelgoed gitaar. Raar, maar zo voelt dat een beetje als ik ernaar kijk.




Ja komt door de ouderdom Check effe die Yamato op marktplaats is dat niks voor jou? mooi ding hoor ash body en mooi verkleurd

JaimeB
21 januari 2012, 02:34
Al gekeken naar de classic player '70 deluxe (mim)? Heb net de black dove (p90's) aangeschaft, erg tevreden over. Maar goed geloof dat ze die niet in de finish hebben die jij wil.

DemolitionColorScheme
21 januari 2012, 09:11
Al gekeken naar de classic player '70 deluxe (mim)? Heb net de black dove (p90's) aangeschaft, erg tevreden over. Maar goed geloof dat ze die niet in de finish hebben die jij wil.
Ik zal eens kijken!

Mitch
21 januari 2012, 12:20
De tekening van de nerf is bij en aantal oude al niet mooi, maar bij de moderne zonder uitzondering :( Ik heb een keer twee Mexjes geprobeerd, zowel een normale als een Roadworn. Niet bijzonder en de pickups en pots waren gewoon slecht, veel te dof. Is allemaal te upgraden natuurlijk, maar dan nog vond ik ze weinig bijzonder. De twee oude die ik wel eens heb geprobeerd waren écht heel anders.

DemolitionColorScheme
21 januari 2012, 12:21
De tekening van de nerf is bij en aantal oude al niet mooi, maar bij de moderne zonder uitzondering :( Ik heb een keer twee Mexjes geprobeerd, zowel een normale als een Roadworn. Niet bijzonder en de pickups en pots waren gewoon slecht, veel te dof. Is allemaal te upgraden natuurlijk, maar dan nog vond ik ze weinig bijzonder. De twee oude die ik wel eens heb geprobeerd waren écht heel anders.
Ja, dat heb ik nu vaker gehoord, dat die RI's eigenlijk niet zo boeiend zijn. Een originele is voor mij, qua prijs, niet boeiend, dus ik laat deze droom maar even vragen. Zo graag wil ik 'em nu ook weer niet. ;)

Orpheo
21 januari 2012, 12:56
Wat IS je budget dan? Als je echt graag zoiets wilt, zou ik even een mail sturen naar warmoth. Ze kunnen de body matchen met de kleur die je wilt. Wil je helderheid? ash of walnut. Wil je wat meer 'ronk' en warmte ala gibson? korina. trans amber finish op ash en korina of transparant op walnut, en je bent klaar. de body is overigens 275$. lak is 220$. De hals; als je die vintage colored look wilt: neem canary! dan heb je die kleur, en geen lak nodig. scheelt je weer 100$ of meer. (hals is dan 280 ofzo; maple zonder figuurtje is 157$, zonder lak, en voor warranty eist warmoth een harde lak; dus geen olie). Goed, je zit dan op 775$.

dan wil je nog tuners: gotoh tuners, setje in chroom: 30$.

Dan nog een 'normale' tele brug. Gotoh weer, ook plusminus 30$.

Pots, output jack, nut, knopjes en toggle is bij elkaar plusminus 50$.

En dan de pickups. Wat wil je? pafjes? 160$ voor duncan '59 set. Wil je de widebucker van Fender? dan moet je kijken bij Lollar of Fralin (geloof ik, kan ik wel uitzoeken voor je); zij maken verdraaid goeie widebucker clones. OF je mailt Zhangbucker, die man maakt voor 160$ precies wat jij wilt (set), ook de widebucker als je wilt, alleen dan 160$ per set, niet 160$ per pickup. scheelt een slok op een borrel.

Totaal: 1050 inclusief verzenden en belasting. Tenzij je natuurlijk alles nog goedkoper kan vinden in de showcase (wat vaak geen probleem is).

DemolitionColorScheme
21 januari 2012, 13:09
Hoe graag wil ik het? Het is niet echt een prioriteit, om eerlijk te zijn. Ik was meer aan het informeren en rondzoeken.

Dat plan van het benaderen van Warmoth is een optie, maar niet nu.
Ik zal het in gedachten houden, though! Bedankt!

Mr.Fingers
21 januari 2012, 13:12
Ik zou geen warmoth nemen (wegens niet compatibel met andere onderdelen, hun maatvorm is vaak NET iets anders, zodat je quasi verplicht bent om ook van hen de slagplaat over te nemen).

Orpheo
21 januari 2012, 20:01
Ik zou geen warmoth nemen (wegens niet compatibel met andere onderdelen, hun maatvorm is vaak NET iets anders, zodat je quasi verplicht bent om ook van hen de slagplaat over te nemen).

flauwekul; hun parts en routes komen direct van de fabrikant. en hun halzen en bodies en cavities zijn fender-spec (zie hun licentie). dat ANDERE bedrijven niet compatibel zijn is omdat zij niet zo strak werken. Juist het kopen van de slagplaat e.d. bij warmoth ipv andere toko's maakt dat je uiteindelijke product er superstrak uit ziet.

Gretsch 5120
21 januari 2012, 20:19
Een paar jaar terug is er ook een beperkte oplage Roadworn (met een dunne relicte finsh) uitgebracht. Weet niet die ook in zo'n finish uitgebracht zijn. Ik weet wel dat Feedback vorig jaar die natural finish 72 deluxen in de ramsj had.

Ik heb mijn 72 deluxe zelf een jaar terug in elkaar gezet: wel met een rosewood fingerboard en onder de nek-elementkap zit een Sustainiac verborgen. Het is een oude jaren 80 Fender Japan hals en een blackdove body. Houdt er wel rekening mee dat een BlackDove een 4 punts hals bevestiging heeft en de orginele (en RI) 72 Deluxr een 3-punt hals hebben.

http://i226.photobucket.com/albums/dd94/Gretsch_5120/7201.jpg


P.s. Wbt de maten van Warmoth: bij Jazzmasters wordt altijd gewaarschuwd dat de maten van Warmoth niet kloppen tov Fender.

grayfink
21 januari 2012, 20:20
@orpheo: Joh, dan staat er toch helemaal geen Fender op de kop. :???:

Orpheo
21 januari 2012, 23:42
@orpheo: Joh, dan staat er toch helemaal geen Fender op de kop. :???:

? wat bedoel je.


over de jazzmaster: omdat ze bij mijn weten daar geen licentie voor hebben. wel voor de strat en de tele. Me dunkt, het zou wat zijn. warmoth heeft de eerste paar jaar de Fender customshop draaiende gehouden. de eerste paar jaar fender customshop = warmoth. overigens, schecter komt bij warmoth vandaan. anderson komt bij warmoth vandaan, jackson komt bij warmoth vandaan, charvel (dus) ook, boogie bodies komt bij warmoth vandaan, suhr komt bij warmoth vandaan.


just sayin.

Food for Thought!

Mr.Fingers
21 januari 2012, 23:58
flauwekul; hun parts en routes komen direct van de fabrikant. en hun halzen en bodies en cavities zijn fender-spec (zie hun licentie). dat ANDERE bedrijven niet compatibel zijn is omdat zij niet zo strak werken. Juist het kopen van de slagplaat e.d. bij warmoth ipv andere toko's maakt dat je uiteindelijke product er superstrak uit ziet.

Ik heb anders al belachelijk veel problemen gehad om een Fender Jazzmaster slagplaat te monteren op een warmoth jazzmaster body (en omgekeerd), de bruggaten staan NET op een andere plaats (als je ziet, zie je dat hun jazzmasterslagplaat voor de bridgetimbles stopt, en die van Fender zit er helemaal rond) en hun frezing voor de elementen is een halve centimeter fout.. Halzen zijn inderdaad Fender-spec, maar bodies vaak niet. ;) (ik weet dat je warmoth fan bent, maar ik weet wat ik meemaak ;)). Heb hetzelfde ook al meegemaakt met een stratocaster body.

Vreemd genoeg levert Pickguardian bij mij altijd retestrak werk, warmoth of niet!

En het lijkt me straf dat warmoth de CS draaiende gehouden heeft in het begin. De Fender American Vintage "Fullerton ReIssues" zijn de kiem van de custom-shop (gemaakt door de latere CS bouwers van het eerste uur), lijkt me nogal straf dat ze dan out of the blue warmoth gaan gebruiken als ghost builder. Temeer omdat warmoth geen "veneer fretboard" optie heeft, terwijl dat juist typisch was aan sommige CS modellen ;).

Maar soit, we dwalen af! Ik zeg: musikraft (zeker dezelfde kwaliteit als warmoth, indien niet beter (vooral meer vintage correct, en flexibeler qua opties en afwerkingen), en 100% compatibel.)

grayfink
22 januari 2012, 10:16
? wat bedoel je.


Mwah, als ik een tele of strat koop, zal er toch wel Fender op de kop moeten staan. Ik ben gitaarliefhebber met respect voor de historie van het merk. Al mijn helden spelen op Fender (of soms Gibson) en dus wil ik dat ook. Dan kan het dáár in elk geval niet aan liggen. Niet dat ik niet geloof dat fabrikanten als Warmoth geen hele goede spullen maken.
Maar goed, ik ben ook een beroerde gitarist, een echte "player" zal het merkje doorgaans worst zijn.
Die discussie is natuurlijk al hondduizend keer gevoerd. Back on topic.

N.B. Het heeft ook met budget te maken, vroeger dacht ik er héél anders over, en mijn eerste elektrische is een Ibanez namaakstrat die nooit meer weg gaat.

geert1976
22 januari 2012, 12:14
Ik heb anders al belachelijk veel problemen gehad om een Fender Jazzmaster slagplaat te monteren op een warmoth jazzmaster body (en omgekeerd), de bruggaten staan NET op een andere plaats (als je ziet, zie je dat hun jazzmasterslagplaat voor de bridgetimbles stopt, en die van Fender zit er helemaal rond) en hun frezing voor de elementen is een halve centimeter fout.. Halzen zijn inderdaad Fender-spec, maar bodies vaak niet. ;) (ik weet dat je warmoth fan bent, maar ik weet wat ik meemaak ;)). Heb hetzelfde ook al meegemaakt met een stratocaster body.

Vreemd genoeg levert Pickguardian bij mij altijd retestrak werk, warmoth of niet!

En het lijkt me straf dat warmoth de CS draaiende gehouden heeft in het begin. De Fender American Vintage "Fullerton ReIssues" zijn de kiem van de custom-shop (gemaakt door de latere CS bouwers van het eerste uur), lijkt me nogal straf dat ze dan out of the blue warmoth gaan gebruiken als ghost builder. Temeer omdat warmoth geen "veneer fretboard" optie heeft, terwijl dat juist typisch was aan sommige CS modellen ;).

Maar soit, we dwalen af! Ik zeg: musikraft (zeker dezelfde kwaliteit als warmoth, indien niet beter (vooral meer vintage correct, en flexibeler qua opties en afwerkingen), en 100% compatibel.)


Slagplaten van Jeannie zijn ook erg goed:

http://home.comcast.net/~pickguards/

Heb er vaker slagplaten besteld en die waren allemaal perfect.