PDA

View Full Version : Powerchords palmuten upstrokes



Hiddie
10 januari 2012, 22:59
Beste mensen,

Ik heb sinds een tijdje het concept van palmmuten geleerd. Nou vind ik het lastig om een akkoord (neem bijvoorbeeld een powerchord) heen en weer aan te slaan terwijl ik palmmute. Naar beneden is makkelijk, maar omhoog klinkt het niet (ik kan me plectrum door de positie van me palm niet omhooggerricht draaien zoals ik dat wel doe als ik niet mute, bij bijvoorbeeld openakkoorden). Daardoor sla ik de snaren niet soepel aan. Heeft iedereen dit, of kan je wel leren goed een upstroke te maken terwijl je palmmute? En hoe moet dit dan.

En dan, wordt palmuten verder ook gebruikt voor de hoge snaren? alleen voor op de bovenste 3 snaren?

Verder, weet iemand goeie oefeningen om het palmmuten beter te leren toe te passen. Kent iemand bv leuke simpele (metal of punk) nummers? Of een oefening om met een metronoom te doen.

Alvast bedankt voor iedereen die de moeite neem te reageren. Want ik zit echt vast.

The Unforgiven
11 januari 2012, 09:37
Ik kan het zelf in ieder geval niet. Mijn probleem is dat als ik een upstroke doe mijn hand niet meer lekker op de snaren ligt. Mischien komt het ook wel doordat ik veel naar James Hetfield heb geluisterd en gekeken, en dat soort dingen speel ik allemaal met downstrokes.
Om je palmmutes te oefenen zou ik zelf voor Metallica gaan. Niet extreem moeilijk maar je oefent er wel lekker je snelheid mee.
So What (van The Anti Nowhere League) is wel grappig omdat je snel wisselt tussen palmmute en niet gemute en je je rechterhand enorm traint. The Four Horsemen (Metallica) kan je ook doen, zelf even uitzoeken hoe je hem het liefst speelt want dat is voor iedereen anders.

Kijk verder hier eens even, staan wel leuke oefeningetjes bij: http://www.fretjam.com/palm-mute-guitar.html

aaronstonebeat
11 januari 2012, 11:11
Ik doe het wel als het zo uitkomt. De beweging van het plectrum komt dan voor een groot deel uit de beweging van duim en wijsvinger en maar voor een klein deel uit de pols. Ik houd het plectrum zó dat de hoek met de snaren hetzelfde blijft bij omlaag en omhoog gaan, dus dat ik niet het gevoel heb dat ik blijf haken bij omhoog gaan.

Je kunt ook dempen door de vingers van de linkerhand net een klein beetje over de fret te leggen (althans) als je geen open snaren gebruikt; dan kun je min of meer hetzelfde effect bereiken met een 'zwevende' rechter hand.

Hiddie
11 januari 2012, 14:33
Aha oké. Het is dus vrij ongebruikelijk (dat idee had ik al). Om één of andere reden wil ik het toch leren. Het idee van de wijsvinger en duim bewegen en de pols minder had ik nog niet aangedacht en ga ik uitproberen.

Als ik demp met de linkerhand gaan de upstrokes wel goed (omdat mijn pols net als bij losse akkoorden vrij is), logisch. Echter geeft dit geen goed geluid bij de metal achtige nummers met veel palm muten (wat ik wil gaan leren naast de blues die ik speel). Misschien had ik de context mogen noemen.

Plectrum iets meer parallel houden ga ik ook proberen. Dit doe ik al bij het snel aanslaan van de e of a snaar maar dat is een stuk makkelijker omdat het een kleine beweging is.

Ik zal eens beginnen aan die oefeningen van die link (ziet er goed uit!) en daarna wat metallica instuderen. Ik denk dat ik eerst maar eens begin met enter sandman en seek & destroy. Die zijn wat rustiger qua 'chuggen' en dan kan ik de techniek goed leren en goed oefenen.


Super bedankt voor de snelle reacties

Ik ga hard oefenen, en laat het weten of ik ergens niet mee uitkomt. Bedankt!

el loco
11 januari 2012, 19:08
Het is helemaal niet ongebruikelijk om palmmutes als upstroke te gebruiken. Als de snelheid het toelaat geef ik persoonlijk wel de voorkeur aan downstrokes, omdat het dan wat strakker klinkt. Het is gewoon iets wat je vaker moet doen en dan gaat het steeds makkelijker (maar ok, dat geld voor elke techniek...) Skatepunk achtige bands (NOFX, Blink 182) hebben vaak ook wel riffjes waar je deze techniek mee kunt oefenen.