PDA

View Full Version : Vintage Ibanez



JaKemp
10 januari 2012, 20:13
Hallo,
Ik ben nieuw op dit forum en het is zelfs mijn eerste keer op eender welk forum dus ik weet eigenlijk niet goed hoe alles in zijn werk gaat.
Excuseer mij als ik een "forumflater" bega!

Maar ik had een vraagje waar ik graag wat feedback over had gehad:
Ik heb de kans om een Ibanez FG-100 te kopen voor €800,
wat dachten jullie over deze gitaar en de prijs ervoor, goede deal/goede gitaar? Ervaring met deze gitaar?

mesaman
11 januari 2012, 00:20
frank gambale? heb ik een paar jaar terug verkocht voor 1000€
prachtige gitaar,geniaal doordacht , alles klopt aan die gitaar,model/vorm/geluid/bespeelbaarheid. ik wil er zo weer 1.
waarom verkocht?ik wou weer wat anders,doe ik regelmatig.

Triggy
11 januari 2012, 07:38
Top of line jazzgitaar van Ibanez.
Als ie echt helemaal goed is, is 800,- een koopje...

Little Jay
11 januari 2012, 09:56
800 is een goede prijs, beneden de marktwaarde. Ik zie al vraagprijzen over de 1200 voor dit model.

Mijn vroegere huisgenoot had er één (hij studeerde jazzgitaar aan het Haags Conservatorium). Hij had er aanzienlijk minder voor betaald, rond de 250 euro, maar dat was rond 2001 of zo. Prima gitaar, maar ik zou er nooit 1200 voor betalen (en zelfs geen 800). Ik vond de zijne qua kwaliteit en klank in dezelfde regionen zitten als mijn Epiphone Sheraton ('93 Koreaans) waar ik destijds op speelde. Die oude Ibanezzen wordt een beetje gehypt de laatste tijd... het zijn goede gitaren, maar ik vind de vraagprijzen niet meer in verhouding staan met de kwaliteit.

Bang for the Buck zijn de vagere Japanse kopieën uit dezelfde tijd - vaak gemaakt in dezelfde fabrieken als Ibanez - met vage namen als Yamato, Fresher, Condor, Segovia, Carlo Robelli, HS Anderson, Maya, Bradley....

geert1976
11 januari 2012, 10:31
800 is een goede prijs, beneden de marktwaarde. Ik zie al vraagprijzen over de 1200 voor dit model.

Mijn vroegere huisgenoot had er één (hij studeerde jazzgitaar aan het Haags Conservatorium). Hij had er aanzienlijk minder voor betaald, rond de 250 euro, maar dat was rond 2001 of zo. Prima gitaar, maar ik zou er nooit 1200 voor betalen (en zelfs geen 800). Ik vond de zijne qua kwaliteit en klank in dezelfde regionen zitten als mijn Epiphone Sheraton ('93 Koreaans) waar ik destijds op speelde. Die oude Ibanezzen wordt een beetje gehypt de laatste tijd... het zijn goede gitaren, maar ik vind de vraagprijzen niet meer in verhouding staan met de kwaliteit.

Bang for the Buck zijn de vagere Japanse kopieën uit dezelfde tijd - vaak gemaakt in dezelfde fabrieken als Ibanez - met vage namen als Yamato, Fresher, Condor, Segovia, Carlo Robelli, HS Anderson, Maya, Bradley....

heb je niet toevallig een matig exemplaar in handen gehad?

Mijn oude Ibanez 2460 (die mooie ja;)) is toch wel een erg mooi gebouwd en goed klinkend instrument.

Maar ik weet niet, of mijn Ibanez, tot de zelfde catagorie behoort als de Ibanez FG 100, ik heb wat foto's gegoogled en hij doet wat goedkoper aan als mijn 2460 en als je ziet wat voor een absurde prijzen daarvoor worden betaald...

Little Jay
11 januari 2012, 13:40
heb je niet toevallig een matig exemplaar in handen gehad?

Tsja, weet ik natuurlijk niet, had niet de indruk eigenlijk. Of mijn Sheraton is uitzonderlijk goed......?

Maar ja, ik heb 1100 voor mijn Gibson betaald (ES-333) en dat is echt het maximum (stieken eigenlijk veel meer, maar de Gibson-koorts kreeg me te pakken) wat ik voor een gitaar neer wil leggen die elke week 2 keer in de gigbag gesmeten wordt naar jamsessie of optreden, thuis regelmatig een deurpost or whatever raakt (ik loop er mee rond ;-0) en op het podium zonder stand tegen de versterker staat te wiebelen in de pauze omdat ik te lui ben om een stand mee te nemen.... ;)

Maar we dwalen off-topic, de vraag bepaalt welke prijzen betaald worden en feit is dat Ibanez stijgt en 800 voor dit model in de huidige markt een hele redelijke vraagprijs is! Maar doe er 100 euro bij en je kunt bijvoorbeeld een Gibson ES-135 kopen (met een beetje geluk) en dat is *in mijn ervaring* een beter klinkend en spelend instrument dan deze Ibanez (die ik - nogmaals - wel echt beschouw als een goed instrument... ik zou het er wel op kunnen! :D )

JaKemp
11 januari 2012, 21:03
Waw, bedankt allemaal voor de zeer nuttige informatie!

@ mesaman, neen geen Frank Gambale (dat is eerder een strat type als mijn research klopt) maar een FG-100 (meer Gibson ES-135 achtig, jazzbox dus)

Weet iemand misschien iets over de hals van deze gitaar? Ik ben nogal kieskeurig op het gebied van mijn gitaarhals, ik speel nu op een Fender Stratocaster met de modern C-shape neck. Hoe zit het met de hals van deze FG-100?

JaKemp
12 januari 2012, 10:26
Kan iemand mij toevallig wat meer vertellen over welke periode deze gitaar gemaakt werd? De verkoper zegt dat ie van 1996, maar bij mijn weten zijn ze enkel begin jaren 80 gemaakt en einde jaren 80 gediscontinued... :???:
Weet iemand hier wat meer over?

Pakie
12 januari 2012, 10:46
Ik heb de kans om een Ibanez FG-100 te kopen voor €800,
wat dachten jullie over deze gitaar en de prijs ervoor?

Toevallig zie ik net een mooie FG-100 uit 1981 op Marktplaats staan
Vraagprijs 1245, = euro.
Ik zou voor die 800 euro meteen gaan ! Uitstekende gitaar (mits er niets mee aan de hand natuurlijk)

frekie
12 januari 2012, 12:08
http://www.ibanezcollectors.com/discus/messages/16/4207.jpg

Dit is de Ibanez FG100, dat is dus een archtop.

http://euphonic.us/images/Sheraton2.jpg

En dit is een Epiphone Sheraton, een semi-solid. Appels met peren vergelijken dus...

Als alternatief voor zo'n FG100 zou ik dan liever een moderne Ibanez Artcore noemen, 85 of 103.

JaKemp
12 januari 2012, 13:10
Als alternatief voor zo'n FG100 zou ik dan liever een moderne Ibanez Artcore noemen, 85 of 103.[/QUOTE]

Ik heb zo'n ibanez AS-83 gehad (modelletje lager dan AS-103) van de Artcore reeks, ongelooflijk gitaartje voor het geld ze maar kosten. (kocht ze 2dehands van een lokaal muziekwinkeltje voor €200!) Maar heb ze ondertussen al verkocht, het was een goede gitaar voor het geld maar tegenover mijn USA stratocaster had ze toch niet veel kans.

Iemand wat meer informatie over de hals en of de productieperiode van de FG100?

Little Jay
12 januari 2012, 14:58
[IMG]

Dit is de Ibanez FG100, dat is dus een archtop.

En dit is een Epiphone Sheraton, een semi-solid. Appels met peren vergelijken dus...

Als alternatief voor zo'n FG100 zou ik dan liever een moderne Ibanez Artcore noemen, 85 of 103.


Voor de goede orde: ik bedoelde enkel vergelijkbare bouwkwaliteit, afwerking, hardware, etc.