PDA

View Full Version : Starten met pedalen



Flitser
10 januari 2012, 17:28
Binnenkort wil ik weer overstappen op losse pedalen. Momenteel gebruik ik een Digitech RP500, maar in de oefenruimte vind ik die niet goed genoeg. De RP ga ik thuis gebruiken, en ik ga de half stack die momenteel thuis staat in de oefenruimte zetten. Daar zijn dus de pedalen voor. Ik speel alleen maar Thrash Metal en dan voornamelijk Metallica en Megadeth. Ik wil de volgende pedalen hebben:

Wah-wah
Compressor
Tubescreamer
Volume boost
Stemapparaat
EQ

Ik dacht aan de volgende pedalen:

Morley Classic Wah
Boss CS-3
Digitech Bad Monkey
Electro Harmonix LPB 1 power booster Nano
Digitech Hardwire HT-6 Tuner
MXR M108 10-band EQ

Ik ga gewoon de distortion van mijn head gebruiken, dus daar heb ik geen pedaal voor nodig. Misschien koop ik later nog eens een Blackstar distortion, maar dat komt later dan.

Zouden zulke pedalen geschikt zijn? Of zijn er wellicht nog pedalen die beter bij Thrash Metal passen? Ik heb helaas geen enorm budget omdat ik "maar" een student ben en ik nog geen vaste baan oid heb. De prijzen van die pedalen die ik net noemde vind ik betaalbaar, dus ik zoek iets in die richting qua prijs. Dat betekend overigens niet dat ik niet per se iets duurders wil kopen.

Alvast bedankt!

titzenpitzer
10 januari 2012, 17:37
Grappig. Een tubescreamer is een pedaal, geen specifiek soort overdrive ofzo ;) dus pak die maar!

Flitser
10 januari 2012, 17:50
Grappig. Een tubescreamer is een pedaal, geen specifiek soort overdrive ofzo ;) dus pak die maar!

Daar had ik die Digitech Bad Monkey juist voor gekozen :soinnocent:

JER00N
10 januari 2012, 17:54
Misschien nog een chorus erbij voor de cleane metallica-stukken?

En een delay voor de solo's ?

Flitser
10 januari 2012, 18:00
Misschien nog een chorus erbij voor de cleane metallica-stukken?

En een delay voor de solo's ?

Hmm een chorus hoeft van mij nog niet echt. Misschien komt dat later nog, als ik nog eens wat geld over heb. Qua Delay dacht ik aan een Electro Harmonix Memory Toy NANO, maar omdat ik geen enorm budget heb en dit in mijn ogen geen enorme prioriteit is koop ik die later nog eens.

zjanke
10 januari 2012, 18:39
Waarom specifiek die pedalen? Zeker als je budget een criterium is kun je toch veel beter een groter lijstje maken en marktplaats, ebay etc afstruinen?

Flitser
10 januari 2012, 19:21
Waarom specifiek die pedalen? Zeker als je budget een criterium is kun je toch veel beter een groter lijstje maken en marktplaats, ebay etc afstruinen?

Omdat ze me geschikt lijken voor mijn stijl en ik goede verhalen over ze gehoord heb. Daarnaast was ik ook van plan om ze via Marktplaats/Gitaarnet markt te kopen.

da Liks
10 januari 2012, 19:34
als pedalennoob wil ik graag weten hoe je in deze config je metal-geluid gaat creeren. want alleen een bad monkey lijkt me niet genoeg, TENZIJ je misschien een bepaald soort amp hebt..

da Liks
10 januari 2012, 19:38
fuck, ik lees niet goed.. je gaat de distortion van je head gebruiken.. blinde vink.

zjanke
10 januari 2012, 20:15
Omdat ze me geschikt lijken voor mijn stijl en ik goede verhalen over ze gehoord heb. Daarnaast was ik ook van plan om ze via Marktplaats/Gitaarnet markt te kopen.

Marktplaats kan zo een leuke tweede hobby worden: Pedaal wat je leuk lijkt kopen, testen en als het niks is weer voor hetzelfde geld verkopen. :rockon:

Flitser
10 januari 2012, 22:22
Marktplaats kan zo een leuke tweede hobby worden: Pedaal wat je leuk lijkt kopen, testen en als het niks is weer voor hetzelfde geld verkopen. :rockon:

Klopt, vind ik enorm handig. Mijn cabinet heb ik tweedehands gekocht, net als m'n Digitech RP500, Digitech Metal Master, Boss MT-2 en de Bad Monkey. De pedalen heb ik toendertijd verkocht omdat ik ze niet genoeg vond klinken. Uiteindelijk heb ik wat meer verstand van mijn versterker gekregen en weet ik nu dat de versterker te zacht staat om goed te klinken(een 120W head op een cabinet gaat niet goed werken in een oud huis waarin alles doorklinkt:soinnocent: ). Maar dat ga ik ook zeker doen, onder andere om jouw reden.

e!
10 januari 2012, 22:41
CS-3 is een prima compressortje als je je geluid niet te zeer wilt kleuren.

Bad Monkey, gebaseerd op wat ik ervan heb gehoord.. mwah.

Flitser
10 januari 2012, 22:52
CS-3 is een prima compressortje als je je geluid niet te zeer wilt kleuren.

Bad Monkey, gebaseerd op wat ik ervan heb gehoord.. mwah.

Hmm ik heb wel het gevoel dat mijn shred solo's wat saaier worden met compressor. Ik heb wat Youtube filmpjes geluisterd, maar uiteraard zie ik die als subjectief en ga ik ze eens uittesten in een winkel.

Ook zit ik naar de Maxon OD808 te kijken als Tubescreamer. De prijs daarvan viel me best mee, ik dacht dat ze rond de 200 euro waren.

e!
10 januari 2012, 23:11
Hmm ik heb wel het gevoel dat mijn shred solo's wat saaier worden met compressor. Ik heb wat Youtube filmpjes geluisterd, maar uiteraard zie ik die als subjectief en ga ik ze eens uittesten in een winkel.

Ook zit ik naar de Maxon OD808 te kijken als Tubescreamer. De prijs daarvan viel me best mee, ik dacht dat ze rond de 200 euro waren.
Eh.. tja, jij begon over een compressor en vroeg een mening over de CS-3. Dan ga ik ervan uit dat je weet waar je die voor wilt gebruiken. Ik zou em daar idd. ook niet voor gebruiken, afgezien van het feit dat ik totaal niet kan shredden :seriousf:

De Maxon OD808 was ooit de Ibanez TS-808, DE tubescreamer, groot gemaakt door bv. SRV. Maxon bouwde deze voor Ibanez.

harrie-beton
10 januari 2012, 23:52
Ik zou twee dingen willen toevoegen.

1. Als je echt high gain gaat spelen is een BOSS NS onmisbaar. Dit is een noise gate. Niet verwarren met ruis onderdrukker, dat doet hij niet. Een NS zorgt dat als je niet speelt ook niets hoort.

2. Eenmaal met deze pedalen, ga er ook thuis mee oefenen! Het is een denkfout dat je thuis met de digitech speelt en dat je dan in de oefenruimte direct je sound kan vinden.

joeyonfire
11 januari 2012, 00:19
Als ik dit zo zie zeg ik het volgende:

Tuner: cheap ass behringer volstaat wel, nadeel= duurt vaak wat lang met het matchen van de juiste frequentie(lees 2 seconden).
Wahwah
Boss ge-7: eq met een boostfunctie. Vooral handig bij solo's.
Leuk reverb-effect.

Daaraan toe te voegen:
Ik neem aan dat je je ritme-sound afstelt met je versterker omdat je daar ook je distortion uit wil halen.
Persoonlijk vind ik een delay minder bij trash metal-solo's passen en gebruik ik liever een reverb.

Bedenk wel dat je met meer pedalen ook een powerbox nodig hebt om alle pedalen van stroom te voorzien. met 4 pedalen is dit nog wel te doen.

Daarnaast een goeie set patchkabels.

Dit alles kost dan rond de €250 euro met behulp van marktplaats.
Succes!

Flitser
11 januari 2012, 20:00
Ik heb al wel een basis voor het tofste pedalboard van Nederland :crazyhappy:

http://i39.tinypic.com/34dr6fr.jpg

http://i39.tinypic.com/ncgk94.jpg

http://i42.tinypic.com/2zfvde9.jpg

Ik ga proberen om hiervan m'n pedalboard en gereedschapskist in 1 te maken.


Maar dan weer even on-topic:

De compressor laat ik dan maar even achterwege. Ik heb veel verhalen gehoord over de goede samenwerking tussen mijn versterker(Bugera 333) met een EQ ervoor gegooid en daarom wil ik graag een uitgebreide(re) EQ en geen Boss achtig iets. Ik wil wel een goede tuner en ik heb al een goede ervaring met de Boss TU-3 en pedalen van Digitech, dus daarom twijfel ik nu tussen die van Boss en Digitech. Die van Digitech lijkt mij beter, maar die is tweedehands dan weer niet goed verkrijgbaar. De Noise Gate van Boss lijkt me wel een goed idee. De vorige keer werd ik in de oefenruimte namelijk gestoord van de feedback. Als voeding heb ik nog een Visualsound Onespot met daisychain liggen. Reverb vind ik persoonlijk 3 keer niks, dus die zal ik dan ook niet kopen. Bovendien zit er een reverb op mijn versterker, mocht ik die ooit nog eens nodig hebben.

Ik snap eerlijk gezegd niet waarom ik de Digitech thuis niet zou gebruiken, maar daarvoor juist mijn pedalen? Ik heb nu juist een enorme versterker die ik in de oefenruimte laat staan, omdat hij simpelweg te hard gaat. Ik wil daarom een Roland Cube 15w gebruiken, die ik toevallig al heb. De Digitech werkt daar prima op. Ik kan geen goede sound op mijn grote versterker maken omdat ik 'em anders veels te hard zou moeten zetten. Daarom tweak ik de pedalen gewoon in de oefenruimte zelf totdat ik iets lekkers heb gevonden. De andere gitarist gebruikt ook maar één pedaal, dus sound-technisch gezien zijn we sowieso geen hoogstaandje :soinnocent: Maar aan de andere kant spelen we Thrash Metal, dus dan hebben we ook geen geweldige sound nodig.

joeyonfire
12 januari 2012, 00:47
Ik heb veel verhalen gehoord over de goede samenwerking tussen mijn versterker(Bugera 333) met een EQ ervoor gegooid en daarom wil ik graag een uitgebreide(re) EQ en geen Boss achtig iets. Ik wil wel een goede tuner en ik heb al een goede ervaring met de Boss TU-3 en pedalen van Digitech, dus daarom twijfel ik nu tussen die van Boss en Digitech. Die van Digitech lijkt mij beter, maar die is tweedehands dan weer niet goed verkrijgbaar. De Noise Gate van Boss lijkt me wel een goed idee. De vorige keer werd ik in de oefenruimte namelijk gestoord van de feedback. Als voeding heb ik nog een Visualsound Onespot met daisychain liggen. Reverb vind ik persoonlijk 3 keer niks, dus die zal ik dan ook niet kopen. Bovendien zit er een reverb op mijn versterker, mocht ik die ooit nog eens nodig hebben.


Over een tuner kan ik kort zijn, die werkt of hij werkt niet. Dus dat is helemaal aan jou hoeveel geld je daar aan wil besteden.

Over de EQ, wil je die voor solo's gebruiken of voor je basissound? Als je die voor je basissound wil gebruiken heb je naar mijn mening de verkeerde versterker gekocht. Als het over metal gaat vind ik EQ's geen enkel doel hebben tenzij het over solo's gaat. Als je met een eq je basisgeluid gaat bijregelen heb je gewoon een versterker die qua sound niet bij je past.

De Boss NS2 is een noise surpressor en geen noise gate. Wat hij doet is gewoon je signaal afkappen zodra deze onder de door jou ingestelde frequentie komt. kort gezegd verkort deze je sustain in tot op het punt dat hij gaat feedbacken. Je filtert geen ruis tijdens het spelen.

Maar met 3 á 4 pedalen zou ik toch eerst wat duurdere pachtkabels + gitaarkabels aanschaffen.
Ben toevallig de laatste weken zelf een beetje aan het spelen met mijn pedalen en ik merk dat mijn goedkope patchkabels echt een enorme bak met ruis geven.

FruscianteFan
12 januari 2012, 01:24
Ik heb al wel een basis voor het tofste pedalboard van Nederland :crazyhappy:

http://i39.tinypic.com/34dr6fr.jpg

http://i39.tinypic.com/ncgk94.jpg

http://i42.tinypic.com/2zfvde9.jpg

Ik ga proberen om hiervan m'n pedalboard en gereedschapskist in 1 te maken.


Maar dan weer even on-topic:

De compressor laat ik dan maar even achterwege. Ik heb veel verhalen gehoord over de goede samenwerking tussen mijn versterker(Bugera 333) met een EQ ervoor gegooid en daarom wil ik graag een uitgebreide(re) EQ en geen Boss achtig iets. Ik wil wel een goede tuner en ik heb al een goede ervaring met de Boss TU-3 en pedalen van Digitech, dus daarom twijfel ik nu tussen die van Boss en Digitech. Die van Digitech lijkt mij beter, maar die is tweedehands dan weer niet goed verkrijgbaar. De Noise Gate van Boss lijkt me wel een goed idee. De vorige keer werd ik in de oefenruimte namelijk gestoord van de feedback. Als voeding heb ik nog een Visualsound Onespot met daisychain liggen. Reverb vind ik persoonlijk 3 keer niks, dus die zal ik dan ook niet kopen. Bovendien zit er een reverb op mijn versterker, mocht ik die ooit nog eens nodig hebben.

Ik snap eerlijk gezegd niet waarom ik de Digitech thuis niet zou gebruiken, maar daarvoor juist mijn pedalen? Ik heb nu juist een enorme versterker die ik in de oefenruimte laat staan, omdat hij simpelweg te hard gaat. Ik wil daarom een Roland Cube 15w gebruiken, die ik toevallig al heb. De Digitech werkt daar prima op. Ik kan geen goede sound op mijn grote versterker maken omdat ik 'em anders veels te hard zou moeten zetten. Daarom tweak ik de pedalen gewoon in de oefenruimte zelf totdat ik iets lekkers heb gevonden. De andere gitarist gebruikt ook maar één pedaal, dus sound-technisch gezien zijn we sowieso geen hoogstaandje :soinnocent: Maar aan de andere kant spelen we Thrash Metal, dus dan hebben we ook geen geweldige sound nodig.
Er zijn twee kanten aan dit verhaal:

als je thuis meer speelt dan in repetitie, dan is het heel simpel zo dat als je thuis je repetitie-setup gebruikt, je meer oefening krijgt. Je leert je pedalen beter kennen, en voelt je meer thuis met losse pedalen.

thuis heb je echter wel een heel andere setting, en een andere versterker. Wat dat betreft zul je losse pedalen thuis anders moeten instellen dan bij repetities. Je kunt dus niet zonder meer je thuissetting bij repetitie inzetten.

Niettemin zou ik, zeker als je net begint met losse pedalen, ervoor kiezen om wel thuis met dezelfde pedalen te werken.

e!
12 januari 2012, 08:16
Over de EQ, wil je die voor solo's gebruiken of voor je basissound? Als je die voor je basissound wil gebruiken heb je naar mijn mening de verkeerde versterker gekocht. Als het over metal gaat vind ik EQ's geen enkel doel hebben tenzij het over solo's gaat.
Das precies wat je zegt. Een mening. En de mijne is dat die mening op zijn zachtst gezegd discutabel is.


De Boss NS2 is een noise surpressor en geen noise gate. Wat hij doet is gewoon je signaal afkappen zodra deze onder de door jou ingestelde frequentie komt (...) Je filtert geen ruis tijdens het tijdens het spelen
a) Hij supprest signaal onder een bepaald signaalniveau, niet frequentie. En dat heet dus een gate.

b) Ruis onderdrukken tijdens het spelen? Welk pedaal doet dan wel?

Bijl
12 januari 2012, 09:52
Terwijl ik dit bericht aan het maken ben zie ik dat er al soortgelijke reacties zijn, maar goed, ik post het toch. :)



Wah-wah
Compressor
Tubescreamer
Volume boost
Stemapparaat
EQ


Dus je wil een wah, meer gain, meer gain/volume, meer volume, een stemapparaat, en dan nog meer gain/volume, en dat gaat je versterker in? :???:

Aangezien Metallica en Megadeth ook nog wel cleane stukken hebben zou ik nog even wachten met die compressor en er een chorus/flanger/phaser achtig effect in zetten. Verdere aanvulling met een delay is ook handig voor cleane stukken en om solo's vetter te laten klinken.

Een tubescreamer kan je ook gebruiken als volume boost, net als de EQ, dus op dat gebied kom je al niets tekort.

Ik zou dus zoiets doen:

Stemapparaat
Wah-wah
Overdrive/boost (Tubescreamer)
Chorus
Delay
EQ

De laatste drie kan je het beste in de FX loop van je versterker zetten en de rest in de input prikken.

joeyonfire
12 januari 2012, 10:46
Das precies wat je zegt. Een mening. En de mijne is dat die mening op zijn zachtst gezegd discutabel is.


a) Hij supprest signaal onder een bepaald signaalniveau, niet frequentie. En dat heet dus een gate.

b) Ruis onderdrukken tijdens het spelen? Welk pedaal doet dan wel?

Bij mijn weten zijn een noise gate en een noise surpressor 2 verschillende dingen voor uiteindelijk hetzelfde doel.

Mij ontgaat het nut van een EQ wanneer je een goede tone-regeling op je versterker hebt zitten. Anders dan in bruiloftbandjes het je met (trash) metal vaak maar 1 basisgeluid, en dat is gewoon high-gain distortion.

Ik ken zat metalgitaristen die enkel een distortion pedaal gebruiken voor de basissound en voor solo's een compressor of clean boost pedaal icm een wahwah.

Kun jij mij dan het nut van een eq uitleggen in deze situatie?

Cageman
12 januari 2012, 11:01
Het nut van de eq is voor de ts dat een eq icm een bugera buizenbak een bepaalde goede sound heeft (toch?). Als dat zo is zou ik inderdaad voor deze optie gaan, zeker gezien de prijs van zo'n Bugera (niet hoog) t.o.v. een duurdere amp waarbij eq miss minder nodig is.

MetalPunk
12 januari 2012, 12:34
Bij mijn weten zijn een noise gate en een noise surpressor 2 verschillende dingen voor uiteindelijk hetzelfde doel.

OFFTOPIC:

http://i425.photobucket.com/albums/pp339/LaidBack95/ns2_x_connection.gif


Rode aansluiting zorgt voor een gate, blauwe aansluiting suppressed de brom wat uit je amp komt.

Alle 2 in een dus ^^

joeyonfire
12 januari 2012, 13:51
Bedankt voor de opheldering;)

@ cageman: TS heeft dan, zoals ik zei, voor de verkeerde amp gekozen (al dan niet budget gerelateerd.

Persoonlijk zou ik nl geen eq kopen als je maar 1 mainsound(distortion) hebt.

Zelf gebruik ik de Boss GE7 als clean boost voor solo's en om de solo's lichtjes aan te dikken. Maar ik begreep dat de TS hem daar niet voor wilde gebruiken.

Bijl
12 januari 2012, 14:04
Anders dan in bruiloftbandjes heb je met (trash) metal vaak maar 1 basisgeluid, en dat is gewoon high-gain distortion.

En als je met je thrashmetalband op een bruiloft speelt?


Kun jij mij dan het nut van een eq uitleggen in deze situatie?

Metalbands gebruiken vaak een EQ of Overdrive vóór de preamp om het geluid strakker te maken in combinatie met een EQ in de FX loop om vervolgens het geluid in sommige frequenties weer aan te dikken. Hierdoor voorkom je dat de voorversterker over z'n nek gaat en behoud je definitie en attack terwijl je toch een moddervet geluid hebt.

e!
12 januari 2012, 19:59
OFFTOPIC:

http://i425.photobucket.com/albums/pp339/LaidBack95/ns2_x_connection.gif


Rode aansluiting zorgt voor een gate, blauwe aansluiting suppressed de brom wat uit je amp komt.

Alle 2 in een dus ^^
Je kunt het noemen hoe je wilt, het blijft voor beide stappen (noise) gating. Wanneer het inganssignaalniveau onder een zekere drempelwaarde daalt knijpt de NS-2 de output dicht. De decayinstelling bepaalt vervolgens of dat in 1x gebeurt of met een verloop en de mode of hij helemaal dicht gaat of nog wat signaal doorlaat.
Het maakt voor de werking van de gate geen zak uit of dat 50/60 cycle hum, ruis, gitaarsignaal of een scheet door een microfoon is. Is het te zacht blijft ie dicht. Is het luid genoeg, dan gaat ie open.

Voor wat betreft EQ, ik betwijfel ernstig of de TS zelf begrijpt waar ie alles voor nodig heeft (denkt te hebben) maar principieel is er niets geks aan een tubescreamer, een EQ en een volumeboost voor je amp, high gain of niet, voor metal, of niet. Wie die mening heeft heeft ze zelf kennelijk niet nodig - prima deluxe! - maar verder een tekort aan voorstellingsvermogen. Het betekent i.e.g. zeker niet dat je per definitie de verkeerde amp hebt gekocht. Dat is echt een knap nauwgeestige uitspraak.

Zelf heb ik een CS-3, 2 tubescreamers, een SD-1, een FDR-1 en een Marshal Shredmaster (en een CE-5 :D). So what? Je hoeft ze niet allemaal tegelijk te gebruiken.

Cageman
12 januari 2012, 23:11
Bedankt voor de opheldering;)

@ cageman: TS heeft dan, zoals ik zei, voor de verkeerde amp gekozen (al dan niet budget gerelateerd.



Juist omdat het hier gaat om een Bugera en een student, lijkt mij dat budget hierbij wel uitmaakt. Als je zoekt naar een buizensound, is er als het laag budget betreft weinig keuze en kun je dus ook lastig spreken over een verkeerde keuze; eerder van "nou dan zal ik het met deze amp moeten doen". Als een eq daar nog een fijne verbetering voor kan zijn, zou ik dat geen probleem vinden.

Overigens zou ik een compressor, dist/odrive, boost EN eq wel behoorlijk overkill vinden inderdaad. Ik zou het dan bij dist/odrive met boost of comp of eq.

Bijl
13 januari 2012, 10:18
Juist omdat het hier gaat om een Bugera en een student, lijkt mij dat budget hierbij wel uitmaakt. Als je zoekt naar een buizensound, is er als het laag budget betreft weinig keuze en kun je dus ook lastig spreken over een verkeerde keuze; eerder van "nou dan zal ik het met deze amp moeten doen". Als een eq daar nog een fijne verbetering voor kan zijn, zou ik dat geen probleem vinden.

Overigens zou ik een compressor, dist/odrive, boost EN eq wel behoorlijk overkill vinden inderdaad. Ik zou het dan bij dist/odrive met boost of comp of eq.

Helemaal mee eens, een andere of duurdere versterker is niet altijd de juiste oplossing. Hier is nog zo'n arme stakker die het geluid van zijn solid state budgetversterker moest verbeteren met een EQ:

http://vintage.guitargeek.com/rigs/img/p/pantera_dimebag_2000.gif

Dit is de live setup van Dimebag Darrell van 12 jaar geleden.

En sommige versterkers hebben een fantastische klankkleur, maar zijn niet helemaal strak in het laag. Mesa Dual Rectifiers bijvoorbeeld. Een Eq is dan een prima oplossing.