PDA

View Full Version : buiten optreden bij 4°C



Fingerpick
9 januari 2012, 21:32
Voor volgende zaterdag wordt me gevraagd een paar personen te acoustisch te begeleiden tijdens een optreden...buiten (!) Temp rond 3 à 4 graden.We zijn wel beschermd met een open tent en "verwarmd" met een paar gas-warmte-projectoren....maar toch...

Ik ben er niet gerust in dat mijn gitaar (in casu een Takamine) dit winters gebeuren zonder protest zal doorstaan en ook of zij in stemming wil blijven.

Daarom : zijn er tss jullie mensen die enige ervaring hebben met dit soort outdoor toestanden in de winter? Zijn er dingen waar ik mee moet opletten of...zeg ik gewoon "njet" tegen de organisatoren? Spijtig natuurlijk voor diegenen die zijn zangdebuut wilden maken :airguitar:

joeyonfire
9 januari 2012, 21:40
Gewoon doen joh. Gitaar gewoon een half uur aan de temperatuur laten wennen en gaan.

vederlicht
9 januari 2012, 21:49
Gewoon doen joh. Gitaar gewoon een half uur aan de temperatuur laten wennen en gaan.

Ja, helemaal eens. Ga er maar voor!! Blijf wat weg van de gaswarmte projectoren.
Vederlicht♫

-Martijn-
9 januari 2012, 21:54
Is die tent alleen aan de voorkant open of ook aan de zijkanten? In het laatste geval zou ik er niet aan beginnen, of ze moeten wel erg goed betalen. Ik vind het trouwens knap als je je vingers een beetje warm kan houden, lijkt me vrij lastig.

joeyonfire
9 januari 2012, 22:00
Ik vind het trouwens knap als je je vingers een beetje warm kan houden, lijkt me vrij lastig.

Dat is inderdaad wel een tweede.
Maar normaal gezien moet een gitaar een temperatuur van 4 graden wel aankunnen.

Fingerpick
9 januari 2012, 22:06
.... of ze moeten wel erg goed betalen. Ik vind het trouwens knap als je je vingers een beetje warm kan houden, lijkt me vrij lastig.

Ik speel voor 5 pinten pils en een warme hap (pizza), alles speelt zich af in onze wijk als "Winters Buurtfeest" en binnen 6 maanden "Zomers Buurtfeest":supercool:

Voor warme vingers : lang genoeg m'n handschoenen aan houden zeker?

-Martijn-
9 januari 2012, 22:26
Voor warme vingers : lang genoeg m'n handschoenen aan houden zeker?

Dat zeker, maar ik denk dat het met deze kou vrij snel weer afkoelt.
Misschien een idee om te wachten tot het "Zomers Buurtfeest"? :cooler:

kenx
9 januari 2012, 22:37
Vorig jaar heb ik met m'n bandje op een 'nieuwjaarsreceptie' gespeeld, dat was ook in een partytentje. Ik heb toen totaal geen problemen gehad met ontstemmingen (waren wel elektrische gitaren), en ook totaal geen last van koude vingers. Gewoon doen dus!

Triggy
9 januari 2012, 23:25
Heb wel eens in een ruine gespeeld, puur in de open lucht. Was toen 3 a 4 graden. Had zelf meer last van de kou (stijve vingers en bevroren voeten) dan de instrumenten.
De instrumenten tijdig op locatie neerzetten en lang genoeg laten wennen aan de temperatuur levert doorgaans geen problemen op.

Harald
10 januari 2012, 08:26
Voor warme vingers : lang genoeg m'n handschoenen aan houden zeker?

Koop cheapo handschoenen bij de lokale action of eurowinkel, en knip de vingers eraf.

Naar keuze aanvullen met zwerverskleding, weekje niet scheren, en een oude gitaarkoffer open zetten ;)

Harald
10 januari 2012, 08:27
Koop cheapo handschoenen bij de lokale action of eurowinkel, en knip de vingers eraf.


Van de handschoenen, niet van je handen :sssh:

muziekschuur
10 januari 2012, 08:59
P.s. (heeft niks met de kou te maken)... koop een reserve setje snaren... Je weet nooit.

showband
10 januari 2012, 09:27
gitaar inderdaad langzaam laten wennen.
neem wanten mee. Handschoenen werken niet want je handen moeten zichzelf verwarmen. In een setje wanten hou je ze het best op temperatuur.

peter_heijnen
10 januari 2012, 09:28
Voor je gitaar: in gesloten koffer langzaam op temperatuur laten komen, zowel van warm naar koud als omgekeerd.

Spelen in de vrieskou heb ik wel eens gedaan in oostenrijk en dat ging boven verwachting helemaal probleemloos, maar volgens zeggen is dat een 'andere' kou.

zoon van Piet
10 januari 2012, 10:54
Het is geen 4°C.. valt allemaal best mee.
Ik heb dat vaker gedaan en hoewel ik de neiging heb mn dure vintage gibson dan thuis te laten, heeft het nooit problemen gegeven. behalve dan het spelen met koude vingers en tenen( de laatste heb ik meer last van dan van vingers).

Ik denk zelf dat je meer problemen kunt krijgen met vocht en regen en zo..daar wordt je gitaar zo anders van, qua gevoel en geluid..

smullie
10 januari 2012, 11:18
Koop cheapo handschoenen bij de lokale action of eurowinkel, en knip de vingers eraf.

Naar keuze aanvullen met zwerverskleding, weekje niet scheren, en een oude gitaarkoffer open zetten ;)

Handschoenen zonder vingers glijden ook beter over je gelakte hals als je nogal zweterige handen hebt. (toch als je de juiste handschoentjes hebt) Als het dan nog koud is heb je er ook nog een acceptabel excuus voor... ;)

Fingerpick
11 januari 2012, 01:30
Bedankt voor jullie warme raadgevingen, volgende week deel ik jullie mijn winterervaringen mee.

Eko
12 januari 2012, 21:55
Geregeld op midwinterfeesten gestaan. Ik neem dan de ColeClark mee i.p.v. de Gibson en gaat altijd goed. Gewoon inderdaad rustig op temperatuur laten komen en uit de buurt blijven van terrasverwarming. Daar ontstemt zo`n gitaar van.
Het grootste risico vind ik de dronken bezoekers die even willen praten met de gitarist omdat ze er vroeger ook 1 hebben gehad. Ondertussen staan ze boven op de kabels , voedingen en je instrument omver te schoppen als je niet uitkijkt.

FruscianteFan
12 januari 2012, 22:12
Qua handen: ik heb een hele tijd gespeeld met handschoenen aan. Op zich lekker warm, maar geen oplossing tegen koude handen. Natuurlijk, als het echt koud is is het niet weg. Maar wat veel belangrijker is, is om goed te eten (en drinken, en dan heb ik het niet over bier). Af en toe je handen lekker uitschudden, en in elkaar wrijven. Een goede doorbloeding is namelijk veel belangrijker voor warme handen (en dus je coördinatie) dan een paar handschoenen.