PDA

View Full Version : worden topkammen al in de fabriek voorzien van lood?



Ijselrobo 07
9 januari 2012, 19:29
op het moment zit de lemon oil op de toets van mijn Fender Highway One Jazz Bass (in Honey Blonde) in te trekken. even van-te-voren heb ik de snaren er af gehaald, welke de fabrieks snaren waren.
dan doe ik normaal ook altijd wat lood (met een dun podlood) in de topkam, maar nu zie ik dat dit ook al was gedaan (waarschijnlijk) voordat de snaren die er al op lagen, er op kwamen.
nu vraag ik me af: heeft iemand bij Fender dit gedaan voordat 'ie de snaren erop had gelegd of hebben ze de bas bij de musicstore (waar ik 'm in 2009 nieuw heb gekocht) er nog aan liggen sleutelen? (de bas kwam niet nieuw uit een doos, maar dit was de bas die er stond om te testen)

bass blom
9 januari 2012, 19:32
lood.. potlood :seriousf:

grafiet ;)

maar lijkt me sterk dat dat in de fabriek gebeurt.

Ijselrobo 07
9 januari 2012, 19:42
lood.. potlood :seriousf:

grafiet ;)

maar lijkt me sterk dat dat in de fabriek gebeurt.

ohja.. grafiet heet dat spul :D

in ieder geval, hier nog een foto (net genomen):
http://img855.imageshack.us/img855/6207/imag0035zr.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/855/imag0035zr.jpg/)
de dunste van de 4, waar normaal de G doorheen gaat, had ik zelf al "ingekleurd" toen het me opviel.
en nu ik goed kijk, lijkt het alsof ook de bovenkant van de topkam is "ingekleurd" en dat dat later weer weg is gegaan.

rijsberman
10 januari 2012, 01:54
Volgens mij is dat gewon viezigheid, van twee jaar lang dezelfde snaren.

grayfink
10 januari 2012, 07:20
Misschien een goede tip voor mensen die kopzwaarheidvan een SG waarderen, beetje lood in de topkam voor de juiste balans. :ok:
Wel weer lastig in combinatie met een chambered topkam. :confused:

no 1 hops
10 januari 2012, 08:31
even over die lemon oil, citroen is een zuur, men reinigt ook de koffiezetter vanwege de kalkaanslag met azijn of citroen zuur.
ik blijf het een slecht middel vinden voor een toets waarin zout (zweet van je handen) en dus ook zuur het hout belagen.

reinig de toets een keer goed met nafta of wasbenzine zodat het vetvrij is en behandel het met rustins danish oil waardoor je een echte beschermlaag op je toets krijgt.
maar dat is mijn persoonlijk mening

BassAgent
10 januari 2012, 09:49
Dat lijkt me kul. Ik maak al 10 jaar de toetsen van al mijn instrumenten (met ongelakte toetsen) schoon met lemon oil. Geen centje pijn, ze zien er fantastisch uit.

Mr.Fingers
10 januari 2012, 10:35
citroenOLIE wordt er gebruikt voor de toets, geen citroenZUUR ;). En die olie is niet zuur (en veel gezonder voor het hout dan het hygroscopische nafta, dat vocht uit de toets trekt, en ze dus droger maakt dan ze al was)

no 1 hops
10 januari 2012, 11:23
ik heb nu ongeveer drie keer rosewood achtige toetsen gezien en gerepareerd die er zo uitzagen.
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?108806-rep.-fretboard-jarock&highlight=jarock

dus of alles kul is weet ik niet, wel dat ik dit praktisch nog nooit tegen gekomen ben bij maple.
dus het afsluiten met danish oil is voor mij nu standaard.

ik snap dat lemon oil geen puur zuur is, maar er zal iets van citroen inzitten dus ik hoef het niet (meer)
nafta is alleen bedoelt om de toetst vetvrij te maken voor danish oil en daarna hoef je het alleen naar gelang je speelt te onderhouden.

maar zoals ik al zei, dit is mijn persoonlijke mening ;-)

Rizz
10 januari 2012, 12:45
Citroenolie voor onderhoud van hout is geen olie uit citroenschillen, het is een mineraalolie met een citroengeurtje, niet veel anders dan babyolie oid..

Citroenolie gemaakt van citroenschillen is funest voor je gitaar, toets (of hout in het algemeen), want dat is idd zo zuur as wa en vreet alles weg.. Dat kan je beter op je gezicht smeren of in je eten donderen