PDA

View Full Version : Marshall class 5



metallikid
9 januari 2012, 18:48
Hey wereld,

Ik ben van plan een Marshall Class 5 01 te kopen. Nu heb ik echter 1 grote vraag: Kan ik hier een pedaal op aansluiten. Indien dit een domme vraag is: Vergiffenis, Heer ;)

Tankman
9 januari 2012, 18:57
Wat voor pedaal hebben we het dan over?

metallikid
9 januari 2012, 19:00
Wat voor pedaal hebben we het dan over?

Maakt niet uit gewoon pedalen in het algemeen;)

kenx
9 januari 2012, 19:03
Uiteraard kan dat, als je het over effectpedalen hebt. Deze dien je namelijk aan te sluiten tussen je gitaar en in dit geval de Class 5. Je gaat met een kabel van je gitaar naar de ingang van het effectpedaaltje, en met een 2de kabel van de uitgang van het effectpedaaltje naar de ingang van de Class 5.

Ik weet niet wat voor effectpedaal je in gedachten hebt, maar er zijn bijvoorbeeld distortion of overdrive pedalen die mooier zullen klinken met versterker A dan met versterker B, of omgekeerd uiteraard, daar moet je zelf maar achter komen. Ik weet niet hoe dit zit bij een class 5, maar je zal er nooit iets mee stuk doen.

Tankman
9 januari 2012, 19:09
Maakt niet uit gewoon pedalen in het algemeen;)

Maakt wel uit. We kunnen het hebben over effectpedalen, maar ook over footswitches om kanalen, reverb en eventuele andere functies te schakelen. Nou heb ik bij de Marshall Class 5 geen idee wat hij allemaal doet en kan, maar het is in ieder geval zo dat niet iedere footswitch op een willekeurige amp kan. Effectpedalen kun je uiteraard altijd naar smaak gebruiken.

metallikid
9 januari 2012, 19:11
Uiteraard kan dat, als je het over effectpedalen hebt. Deze dien je namelijk aan te sluiten tussen je gitaar en in dit geval de Class 5. Je gaat met een kabel van je gitaar naar de ingang van het effectpedaaltje, en met een 2de kabel van de uitgang van het effectpedaaltje naar de ingang van de Class 5.

Ik weet niet wat voor effectpedaal je in gedachten hebt, maar er zijn bijvoorbeeld distortion of overdrive pedalen die mooier zullen klinken met versterker A dan met versterker B, of omgekeerd uiteraard, daar moet je zelf maar achter komen. Ik weet niet hoe dit zit bij een class 5, maar je zal er nooit iets mee stuk doen.
You just made my day:cooler:bedankt voor de info ;) ps heb gehoord dat class 5 nogal vanuit zichzelf overstuur klinkt dus een disortion zal nog ff geen probleem zijn denk ik:rockon: Thanks for rockin' me out of a thight situation, man!!!:rockon:

Jasper.
9 januari 2012, 19:19
You just made my day:cooler:bedankt voor de info ;) ps heb gehoord dat class 5 nogal vanuit zichzelf overstuur klinkt dus een disortion zal nog ff geen probleem zijn denk ik:rockon: Thanks for rockin' me out of a thight situation, man!!!:rockon:

Nou aan je naam te zien wil je oa metallica spelen. Dat ga je echt niet halen uit een class 5 alleen. Dan moet er op z'n minst een overdrive pedaaltje voor.

Goeiemorgen
9 januari 2012, 19:19
You just made my day:cooler:bedankt voor de info ;) ps heb gehoord dat class 5 nogal vanuit zichzelf overstuur klinkt dus een disortion zal nog ff geen probleem zijn denk ik:rockon: Thanks for rockin' me out of a thight situation, man!!!:rockon:

De Class 5 gaat wel kneiter waarneer hij overstuurd. (kan aleen gedaan worden door de volume omhoog te doen.)

Der is een nieuwere versie al snel na de uitkomst van de class 5 gekomen omdat dat de eerste lijn van de class 5 wat kinderziektes heeft. wat het verschil is kan je vast wel googlen.

allochthomas
9 januari 2012, 19:27
Wees bereid op buren die met hooivorken en fakkels bij jou op de stoep staan als je de overdrive uit de amp zelf wilt halen. Als je echt dikke scheur ala metallica wil hebben dan heb je of een goeie boost nodig of de amp clean zetten en je scheur uit een pedaal halen.

marco v
9 januari 2012, 19:38
De dakpannen flikkeren van het dak als ik mijn class 5 uit zichzelf wil laten oversturen.
Een pedaaltje ertussen is toch best prettig. Ik heb zelf een MXR GT OD overdrive, klinkt super, in combinatie met een vox wah, mxr distortion en een mxr delay. Hij pakt ze allemaal prima.

kenx
9 januari 2012, 20:00
You just made my day:cooler:bedankt voor de info ;) ps heb gehoord dat class 5 nogal vanuit zichzelf overstuur klinkt dus een disortion zal nog ff geen probleem zijn denk ik:rockon: Thanks for rockin' me out of a thight situation, man!!!:rockon:

No problem ;)

StevenStrat
9 januari 2012, 21:00
De dakpannen flikkeren van het dak als ik mijn class 5 uit zichzelf wil laten oversturen.
Een pedaaltje ertussen is toch best prettig. Ik heb zelf een MXR GT OD overdrive, klinkt super, in combinatie met een vox wah, mxr distortion en een mxr delay. Hij pakt ze allemaal prima.

dit geeft niet erg de realiteit weer. toen ik een class 5 combotje testte, overstuurde hij op een menselijk volume. Niet zo geschikt voor de slaapkamer, maar te stil om te giggen en zeker geen 'dakpannen vallen van het dak' niveau.


Ts, als je graag gain uit de versterker zelf haalt, kan je eens de blackstar ht-5 (met 12") checken.

Mitch
9 januari 2012, 21:54
De Class 5 gaat wel kneiter waarneer hij overstuurd. (kan aleen gedaan worden door de volume omhoog te doen.)

Der is een nieuwere versie al snel na de uitkomst van de class 5 gekomen omdat dat de eerste lijn van de class 5 wat kinderziektes heeft. wat het verschil is kan je vast wel googlen.
Hij heeft het al over de Class 5 01 en da's die tweede serie, met de deels open achterkant.


dit geeft niet erg de realiteit weer. toen ik een class 5 combotje testte, overstuurde hij op een menselijk volume. Niet zo geschikt voor de slaapkamer, maar te stil om te giggen en zeker geen 'dakpannen vallen van het dak' niveau.
Toen ik er zaterdag één testte, was het irritant vals spelende pubertje in de testruimte naast me meteen opgedonderd, dus het gaat hard genoeg :D

Maar goed, voor Metallica heb je wel een stevige drive nodig. Wat je prima kunt doen is de versterker zo hard zetten dat je eigenlijk ruzie met de buren krijgt maar dat -ie lekkerder klinkt en dan met een distortion pedaal de gain hoog genoeg en het volume LAAG genoeg. Zo gebruikt bijna niemand het (ik hoor er tenminste niemand over) maar het werkt prima kan ik je vertellen. Een versterker heel zacht zetten en dan een pedaal klinkt namelijk echt minder prettig.

marco v
9 januari 2012, 23:11
dit geeft niet erg de realiteit weer. toen ik een class 5 combotje testte, overstuurde hij op een menselijk volume. Niet zo geschikt voor de slaapkamer, maar te stil om te giggen en zeker geen 'dakpannen vallen van het dak' niveau.


Ts, als je graag gain uit de versterker zelf haalt, kan je eens de blackstar ht-5 (met 12") checken.

Hier gaat ie anders keihard voordat ie overstuurd, misschien komt het door de kleinere ruimte. Natuurlijk is het geen podiumversterker, maar voor thuisgebruik, daar waar hij eigenlijk naast studiogebruik voor bedoeld is, gaat ie veel te hard om hem fatsoenlijk zonder burenellende te oversturen. Nee, geef mij maar een pedaaltje en dan idd, wat Mitch zegt.

Kingfisher
10 januari 2012, 08:50
BTW Marshall komt binnenkort met een nieuwe serie 1-watteretjes uit. Wacht even tot NAMM begint op 19/1.

muziekschuur
10 januari 2012, 09:18
De 18 watter van Hughes en Kettner zit in de zelfde price range. En kan op 1 watt gezet worden (naast de 18 watt). Komt in een mooie draagzak en heeft ook een red di.

http://www.hughes-and-kettner.com/products.php5?id=142&prod=TubeMeister%2018%20Head

Ik zou die in ieder geval proberen. Tenzij je gewoon een Marshall wil.


http://www.youtube.com/watch?v=BS264PUdy7g