PDA

View Full Version : Gitarist en Bassist



moretel
3 juni 2003, 12:46
Ik ga binnenkort op auditie bij een vaste drummer en bassist en zangeres, zo op de eerste indrukken na een gesprek een vast ingespeeld tandem met een bassist die meer doet dan alleen begeleiden, muziek in de stijl van Radiohead, Muse, d'Eus, Portishead, Jazzinvloeden, tempowisselingen.
Ik heb er erg veel zin in als enigste gitarist, alhoewel ik van nature een rockgitarist ben hou ik wel van alternatieve uitstapjes.

Wat zijn nou zaken die jullie bassisten op gevorderd niveau eisen of wensen van een gitarist om zelf zeg maar je spel tot zijn recht te doen komen ?

Chris Wolstenholme
3 juni 2003, 12:51
dat het een toffe dude is :)

mwa ritme houden lijkt me fijn als ze dat doen, maar vooral lekker samen muziek maken, dat moet gewoon fijn gaan.

Dandelion
3 juni 2003, 12:52
luisteren & stemmen.

Dat vind ik het belangrijkste. Veel gitaristen (ja lekker generaliseren!) horen zich zelf te graag en passen zich niet aan. Geef de rest van de band ook een beetje de ruimte, dat vind ik bovenaan staan.
En daarnaast stemmen, en ja wat valt daar over te zeggen, de gitaristen waar ik mee speel hebben daar toch moeite mee blijkbaar ;)

:harmony:

bassopotmus
3 juni 2003, 12:58
zie me siganature, zang en gitaarspel is heel mooi! Maar zonder een solide groove is het vrij leeg.
Geef je bassist wat ruimte en voeg dan gitaar toe naar smaak. Ach het moet gewoon klikken...
Maar over het algemeen hebben bassisten het liefst geen ego-centrische gitarist. Maar dat ben je vast niet!

De Teng
3 juni 2003, 13:20
De gitarist moet inderdaad ruimte overlaten. Ik ben gitarist en bassist al een aardig tijdje, maar je ziet toch 'collega' gitaristen vaak te egoistisch in hun spel bezig. Het geldt natuurlijk voor alle muzikanten, als ze te veel hun stempel op de muziek willen drukken, dan heb je altijd dat je in moet dammen, wat je vaak niet wilt als bassist. Een bas maakt de band of breekt hem, dat is vaak zo.

Hoe meer bandleden, hoe meer ruimte je meot vrij laten. Ben ik ff blij dat we een gitarist, bassist (ikke) en een drummer hebben als instrumentalisten....hehe

AllodoX
3 juni 2003, 13:36
simpel.. afstemming & moderatie

Moderatie, als in : ga niet de egotripper uithangen door jouw idee'en door te drukken ( nee ik wil persee een gitaarsolo in dit nummer ! ).

afstemming.. vooral volume speelt hierbij een rol.. je moet onthouden dat bij elke toevoeging van een instrument je volume omlaag moet. Dus als je solo op 10 volume speelt, dan moet je samen met een drummer, bassist en zangeres dus nog maar op 3 of 4 zitten.

afstemming.. qua klank c.q. geluid.. ik heb me enkele keren zwaar zitten irriteren aan gitaristen die een bepaalde distortion heerlijk vonden klinken voor thuis, maar die totaal kut klonk in de oefenruimte. Ik speel zelf bijvoorbeeld het liefst met een heel diepe c.q. donkere ( vandaar de subharmonics synth ), doch heldere klank zonder veel hoog erin. Als je daar dan een black-metal achtig kettingzaagje naast gaat spelen, dan klinkt dat dus van geen meter.. ik heb ook een gitarist gehad die volgens mij een bassist overbodig vondt, want zijn gitaar produceerde meer lage tonen dan mijn bass.. en een ander bandje heb ik me helemaal groen geirriteerd, omdat de ene gitarist een perfecte balans met mij had qua zowel geluid als spel, maar de andere gitarist een gigantische ego-kwal was die " ZIJN " geluid het beste van allemaal vond, terwijl dat totaal niet samenklonk met de rest.

Dus : van te voren eerst met de bassist ff afstemmen hoe hard je wilt spelen, en wat voor een klank je ongeveer in gedachte had ( neem een bandje als referentievoorbeeld, dat helpt wel )

moretel
3 juni 2003, 13:44
Ik hou er wel van als een bassist en drummer een lekkere groove inzetten, kan desnoods 1 accoord met variaties een uur volhouden, maar ook drie uur achtereen soleren.
Ik heb t.n.t. altijd gespeeld met een slaggitarist en dat is iets wat ik niet meer wil.

Het is inderdaad het belangrijks dat het klikt en muzikaal op hetzelfde spoor zit,
alleen ga ik altijd vol verwachting er naar toe en valt het vaak tegen, moet een keer meezitten denk ik maar.
Voor mijzelf denk ik dat mijn spel met sprongen vooruit kan gaan met een goeie ritmesectie,
in mijn huidige band de laatste tijd steeds drummers op auditie gehad die het niveau niet aankonden, alhoewel ik niet het idee heb dat ik nou zelf zo vreselijk goed ben.

De Teng
3 juni 2003, 13:56
Jemig Allodox, als ik die ellende lees zou ik ook helemaal gek worden. Ik kan ze dan echt bijna letterlijk wel wegschoppen. Ik realiseer me opeens dat ik erg veel geluk heb. Geluid is bij ons goed op elkaar afgestemd, direct in het begin al, overleg over ideeen geen probleem inmiddels (ofschoon dit ook een tijdje heeft geduurd...) en muzikaal gezien op het goed niveau en qua interesse op een leuke lijn. Who wants more?

moretel
3 juni 2003, 14:02
en wat voor een klank je ongeveer in gedachte had ( neem een bandje als referentievoorbeeld, dat helpt wel )


Ik blijf altijd dubben tussen mijn losse pedalen en de multifx,
losse pedalen zijn voor mijn geluid vaak beter maar ik vind het praktisch gebruik , de mogelijkheden en het experimenteren met zo'n multifx wel handig, vooral als je met veel verschillende geluiden gaat werken,
anders sta je maar te draaien aan alle knopjes en dan de keuze van gitaar nog want je hebt in een uurtje geen zin om veel te wisselen van gitaar.

Ook wel leuk om te weten hoe jullie daar tegen aan kijken, de knoppendraaiende gitarist.

Ruud
3 juni 2003, 14:19
Zorg in ieder geval dat je het op muzikaal gebied eens bent (qua stijl, nummers) , en dezelfde doelstellingen hebt, als jij 3x per maand wil optreden, terwijl de ander gewoon wil jammen en niet oefenen, dan schiet het nog niks op.. misschien wel een half jaartje..

En ja gitaristen, goeie gitaristen werken mee, en moeten dus vooral geen egotrippers zijn.. lekker geluid, goed kunnen improviseren, goed ritme kunnen houden uit zichzelf (als de drummer mee moet tikken met de hihat klinkt het zo goedkoop), en gewoon hun partijen spelen waar ze horen, niet altijd dat gejank en gesolo tussendoor, best mooi, maar niet als de hele basis van een nummer daardoor wegvalt. verder euhm stijl, niet als een zoutzak erbij staan.

en het belangrijkste: enthousiasme, humor, uiteindelijk doe je alles wel voor je plezier..

Clunk
3 juni 2003, 15:07
een gitarist met inbreng die de maat ken houden :)
en zlef ook grooves kan maken ipv van accoorden spelen :P
ghehehe, ik denk dat de meeste gitaristen dat wel kunnen.. maar oke..

en ehm, verders,.. owja, luisteren en gezelligheid enzo is ook belangrijk.
want als het niet samen gaat, dan ken je nog zo goed spelen, maar beriek je er weinig mee...

AllodoX
3 juni 2003, 15:43
knoppendraaiers ? bleh ! :evil:

hoe moeilijk is het om van te voren ff 5 mins uit te trekken om je afstellingen goed te zetten ? Hoe moeilijk is het om te zeggen " ik neem genoegen met het geluid dat ik nu heb " ? Ik stel mijn versterker 1 keer per optreden af, en zo blijft ie ook staan.. en idem als ik weer terugkom in de oefenruimte.. dan ruk ik mijn notitieblokje tevoorschijn met hoe de settings waren, en stel ze zo in.

bassopotmus
3 juni 2003, 15:58
och, ik kan me er niet druk om maken, ikzelf ben ook een knoppendraaier....Maar als ik me sound heb kom ik er niet meer aan, maar fftjes 10minuutjes sound zoeken mag en kan

Chris Wolstenholme
3 juni 2003, 16:16
:D gelukkig hebben bascombo's niet zoveel knoppen

AllodoX
3 juni 2003, 21:48
ff denke..

- op de gitaar : alles in middenstand
- toon op de versterker afstellen
- compressor kanaal 1 afstellen
- sub-synth afstellen
- compressor kanaal 2 ( na de sub ) afstellen
- versterker bijstellen

geluid ok ? mooi.. volgende sectie.. de effecten

- level v.d. overdrive(s) instellen
- eq v.d. overdrive(s) instellen
- chorus instellen

tevreden ? mooi.. naderhand bijstellen doe ik op de bass zelf.

ben je 10 mins mee bezig bij een optreden.. elke zaal heeft andere accoustiek, en daar moet je je geluid op aanpassen.

Clunk
3 juni 2003, 21:58
doe eens moeielijk.nl

Easy Rider
3 juni 2003, 22:43
Tja, het enige criterium wat ik persoonlijk kan bedenken is: speel strak. Oh, en wees funky. (Hm, leuke spreuk... play tight, and be funky! :) )
En nee, je hoeft niet perse ook funk te spelen om funky te spelen.
Ik kan me zo ergeren aan lui die geen/slecht maat kunnen houden... en die gewoon zo zoutloos spelen, zo... onfunky.
Maar dit geldt naar mijn mening dus voor alle muzikanten, niet alleen gitaristen.

EZ

bassopotmus
4 juni 2003, 11:45
[quote="AllodoX"]ff denke..

- op de gitaar : alles in middenstand
- toon op de versterker afstellen
- compressor kanaal 1 afstellen
- sub-synth afstellen
- compressor kanaal 2 ( na de sub ) afstellen
- versterker bijstellen

Hmm, compressie na de sub? leg es uit aub? Of mischien staat het wel binnenkort op je site hoe je alles heb aangesloten.

Laus
5 juni 2003, 01:26
ik vindt dat ie het maar even uit moet leggen.


maar ik zet me gitaar altijd alle knoppen op max. mn versterker ook trouwens(zodat ie net niet vervormd) anders kom ik niet over die gitaristen heen. die willen niet luisteren. maar het is wel erg gezellig. afstellen op een podium lukt me binnen 5 minuten. op de een of andere manier vindt ik hem altijd veel te helder en licht klinken maar als je dan verder in de zaal staat dan is het toch goed meestal. grappig.